Motor controles mergelroute - teveel geluid, zou 900,- zijn!

raldnor

Rookie
16 feb 2009
13
0
Ik was vandaag met een groepje aan het touren in limburg, de mergelroute, en we werden gewaarschuwd dat de politie er aan het flitsen was. Dus we kachelden keurig met 50 km/u langs de koddebijer die tussen de struiken zat, maar verderop werden een fuik in geleid.
We waren met 12 motoren, en er werden er drie uit gepikt, waaronder ik.
De hele motor werd nagetrokken, mijn motor heeft een verlengde voorvork en er waren drie man bezig het RDW register uit te pluizen of dat klopte. Gelukkig wel (ik wist het zelf niet zeker, want ik had de motor van een ander gekocht, en er stond niets over de papieren).
Ik werd gewaarschuwd dat een kentekenplaat aan de zijkant niet mocht (zou 160,- kosten), en mn maten kregen een bekeuring voor een slechte helm (amerikaanse potjes). De politie vroeg nog of die bij een carnavalswinkel waren gekocht.
Toen kwam de geluidsmeting. Ze hadden er een nieuw apparaat voor. Het toerental werd gemeten door een sensor op het blok te zetten, en ze zetten een microfoontje achter de uitlaat. Ik had 111dB, en dat was teveel (mocht 91 zijn, Intruder VS1400). We vroegen om een uitdraai maar die kregen we niet want het apparaat had een storing waardoor ze die niet konden uitdraaien zeiden ze.
Ik werd dus gematst, want ik hoefde geen boete te betalen, enkel een waarschuwing voor de uitlaten en de kentekenplaat. Wel zei de agent dat de bekeuring voor het teveel aan geluid boven de 900 euro uit zou komen!
Is dit iets nieuws of zo? Gaan we in Nederland naar bekeuringen toe voor half open pijpen? En ik vroeg me af of iemand hier die boete wel 's daadwerkelijk heeft gekregen?

Was wel een pittige controle overigens, de meeste mensen denken dat je op dat stuk 80 mag (buiten bebouwde kom, door bosgebied heen) maar je mag er dus maar 60. Een vent die ik daar sprak was zijn rijbewijs al kwijt. Hij reedt 118 ipv 60. Ook auto's werden er aangehouden.
 
Ahem... HALF open pijpen?
Jouw motor levert 20 decibel meer dan de standaard pijp. Dat is ruim 6x de toegestane geluidssterkte van 91dB. Het is vergelijkbaar met het geluid van een drilboor op 1 meter afstand of een popconcert. Ik wil niet eens weten wat voor kabaal dat ding zou maken met ópen pijpen.....
 
Dat klopt, maar dat is niet helemaal wat ik probeerde duidelijk te maken; de Harley die meereed met Vance & Hines (standard baffles), die je in elke winkel kan kopen kwam zelfs nog een db hoger uit (112). Bij ons in de groep wist niemand dat de boetes daarvoor zo krankzinnig hoog zijn.
En de discussie of je er wel of niet van houdt, ach da's ieder voor zich ;).
 
Het gaat er niet om of jij het een "mooi" geluid vind maar wat jouw omgeving ervan vind.
In mijn ogen maken die ploffen van jullie associaal veel geluid.
Harleys die in Nederland geïmporteerd worden hebben echt wel een beschaafd geluid, dus het kan wel.
Een bekeuring had in mijn ogen wel terecht geweest (maar niet zo hoog)
 
Laatst bewerkt:
Het is cashen en nog 's cashen..
Een popconcert komt eerder op ca -120dB, da's aanzienlijk meer.
 
Laatst bewerkt:
Een popconcert komt eerder op ca -120dB, da's aanzienlijk meer.

Volgens de opgaves is 110 dB vergelijkbaar met -onder meer- een popconcert.

De discussie of het wel of niet mooi klinkt hoef ik niet aan te gaan, net zo min als de discussie of het mag. Maar erg hárd is 110 dB toch eg wel. :Y
 
Gek.. Raldnor vraag nergens naar jullie mening over te luide motoren. Ff on topic (rij ook zonder demper), dus ben benieuwd naar verhalen over boetes wegens geluid!
 
Ahem... HALF open pijpen?
Jouw motor levert 20 decibel meer dan de standaard pijp. Dat is ruim 6x de toegestane geluidssterkte van 91dB. Het is vergelijkbaar met het geluid van een drilboor op 1 meter afstand of een popconcert. Ik wil niet eens weten wat voor kabaal dat ding zou maken met ópen pijpen.....

111 decibel is 100 keer zo veel als 91 dB
 
Laatst bewerkt:
Volgens dit filmpje van een controle tijdens de TT van 2008 is het tot 4 dB(A) € 130,00 en daarboven wordt het bepaald door de OvJ.

Hier nog het filmpje van 2007. Ik weet niet in hoeverre e.e.a. nog actueel is.
 
Ikzelf heb een tyfushekel aan die (half)open blerpijpen, maar dat is niet het punt; kan me niet voorstellen dat de boete daarvoor zo hoog is als je aangeeft. Dan zou bumperkleven minder kosten (is m.i. gelijk aan gevaar opleveren) dan een teveel aan db's, en dan zal toch niet zo zijn!
 
Is het ook niet zo dat een officiële db meting in een gesloten binnenruimte moet plaatsvinden en niet ergens langs de weg?
 
je moest eens weten hoe vreselijk irritant die chromen brommers zijn. Een ss hoor je amper als ze geen toeren maken, maar die rijdende spiegels maken altijd herrie.
Net als met scooters ter plaatse kentekenbewijs inleveren en teruggeven als het gefixed is.
 
dit is mijn eerste reactie hier

voor zover mij bekent is een uitlaat die teveel geluid maakt verboden en staat daar maar een bedrag voor 220,- ongeacht hoeveel db

en voor het kenteken moet het dacht ik als je er of 15 of 20 meter midden achter staat duidelijk zichtbaar zijn als dat zo is is dit dus ook geen probleem
 
Je moet je afvragen of droge dB's meten wel strookt met geluidsbeleving van een willekeurig iemand.
De lage geluidsgolven van een Harley dragen verder, maar irriteren minder dan het gejank van een 4 cylinder of een 2 takt (wat heel leuk kan zijn als je er op zit).
Ik weet zeker dat dit door de meerderheid van NL zo ervaren wordt, dat mogen ze van mijn part wel 's onderzoeken.
 
Bedankt voor de inhoudelijke reacties :). De rest beschouw ik even als ruis ;). Dat van het kenteken had ik ook ergens gelezen. Er schijnt zelfs iemand met success de boete daarvoor aangevochten te hebben. Ik zei het tegen de man van het RDW die erbij was, maar hij beweerde dat dat nonsens is en dat de plaat zich ter hoogte van het midden van het wiel moet bevinden.
Het schijnt dat wanneer je de boete aanvecht het erg afhankelijk is van degene die zich over de zaak buigt.
 
Overigens ben ik het eens met Deanevo; ze testen de motoren op een bepaald toerental, en dat is veel hoger dan dat je normaal mee rijdt. Verder staat het microfoontje 30cm van de uitlaat af en krijg je op dat toerental veel naverbranding wat klappen geeft. In de praktijk zal het aantal dbs dus lager liggen.
 
Volgens de opgaves is 110 dB vergelijkbaar met -onder meer- een popconcert.

De discussie of het wel of niet mooi klinkt hoef ik niet aan te gaan, net zo min als de discussie of het mag. Maar erg hárd is 110 dB toch eg wel. :Y


tegenwoordig MAG het niet meer zijn dan 110DB ivm met de gehoorschade en omgevingsgeluid, en hebben ze speciale dbmeters hangen waarop je als bezoeker kunt zien of je al tegen de gehoorgrens/pijngrens aanzit of niet,



dit is inmiddels bij nagenoeg alle [indoor] festivals in Nederland zo. 8-) :$
 
Laatst bewerkt:
Je moet je afvragen of droge dB's meten wel strookt met geluidsbeleving van een willekeurig iemand.
De lage geluidsgolven van een Harley dragen verder, maar irriteren minder dan het gejank van een 4 cylinder of een 2 takt (wat heel leuk kan zijn als je er op zit).
Ik weet zeker dat dit door de meerderheid van NL zo ervaren wordt, dat mogen ze van mijn part wel 's onderzoeken.

Leuke discussie. Ik vermoed dat de geluidsbeleving in de diverse groepen heel erg verschilt.
Vraag een HD liefhebber of het te hard is, dan zal hij roepen dat het juist lekker klinkt. Maar ik vermoed dat heel wat anderen, bv. de meeste niet-motorrijders er soms spuugzat van worden.
Ik vraag me ook wel eens af waarom je op een gewone zomeravond zo'n open pijp al van meerdere kilometers afstand moet horen.... En nee, dan klinkt het zeker niet minder irritant dan een 4cilinder of tweetakt, ook al ben ik dan een motorliefhebber.
 
111 decibel is 100 keer zo veel als 91 dB



TS vraagt om een reactie van een geheel andere orde, de hoogte van het boetebedrag, hebben we hier eerder van gehoord? en van het bekeuren van half-open :? pijpen.?
Dat zijn uitlaat iets :+ , oke misschien echt wat teveel geluid maakt was al duidelijk,dat hadden de agenten hem al verteld :Y
Vind ook de reacties van dat het een ,asociaal geluid is , asociaal :P impliceert iets /of iemand .....volgens mij :X
Waarom altijd gelijk een veroordeling wanneer er iets is voorvalt waar een ander het niet mee eens is,je kunt je er toch ook van distantiëren :? (te veel herrie in dit geval).
:P :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan