Motor controles mergelroute - teveel geluid, zou 900,- zijn!

Er gaan ook al stemmen op om elektrische auto's geluid mee te geven omdat je ze niet hoort aankomen. Dit heeft al eens vervelende situaties opgeleverd.
De mensen die daar voor springen springen ook voor fietsers. Gewoon uit je doppen kijken i.p.v. lukraak oversteken dus.
 
Heb er vandaag eens speciaal op gelet of ik de motoren die ik tegen kwam, dan wel achter mij reden, hoorde

Nu weet ik natuurlijk niet of die open uitlaten hadden of niet, maar de Duc die achter mij reed met dubbele uitlaten onder het kontje (volgens mij waren dat geen originele uitlaatdempers) hoorde ik toch echt pas "herrie" maken toen hij mij inhaalde en voor mij reed. De hele tijd achter mij heb ik in mijn koekblik toch echt niets van de hele motor gehoord. En ja, ik heb zelfs de radio gemute, zodat er geen extra geluid was anders dan mijn eigen auto, het omgevingsgeluid en het geluid van de eventuele motor.

Dus ik ga niet echt mee in het verhaal dat harde uitlaten daadwerkelijk eerder gehoord worden in het verkeer. In ieder geval niet in de auto.



ik zeg; kom maar op met dat enorme onderzoek,

het liefst door de TU Delft, :] :+















nu ben ik toch wel nieuwschierig geworden naar een écht onderzoek. :9 :]
 
Misschien dat je als motorrijder beter wordt gehoord als je de uitlaten andersom monteert?

Geen idee :')

Maar het is voor mij in ieder geval wel een punt waardoor ik zeg dat ik niet zo erg geloof in open uitlaten die beter gehoord zouden worden.

Ik ga op dit moment toch eerder met de verklaring van JanB mee, omdat de uitlaat naar achteren gericht staat je dus het geluid niet veel eerder hoort dan wanneer de uitlaat aan je voorbij is en dus voor je zit.

Heb er vandaag op gelet en zal er de komende dagen nog meer op letten :Y (niet echt een wetenschappelijk onderzoek of bewijs, maar in ieder geval wel persoonlijke ervaring)
 
Waarom alleen maar de nadruk op de relatie motor/auto?
Het is logisch dat het effect van uitlaatgeluid dan minder is.
Het bandengeruis van andere auto's is vaak ook niet hoorbaar voor automobilisten.
Bekijk het 's wat minder eenzijdig, en vanuit een breder perspectief, er zijn ook andere verkeersdeelnemers anders dan auto's..
 
Laatst bewerkt:
Ik meen uit de reacties (bewegingen) van automobilisten wanneer ik tussen de files door rijd, met zekerheid af te mogen leiden dat ze me horen.
En dan heb ik het niet over bewegingen met de middelvinger maar aan (verschrikt) omkijken en/of ruimte makende bewegingen.
Soms al op ruime afstand.
Dit is voor mij al genoeg veiligheid verhogend effect van luide pijpen om hiervoor te willen kiezen.
En ja, natuurlijk is een andere reden dat ik het mooi vind (mits niet echt oorverdovend).

Als ik met 100+km/h op de snelweg rijd, verwacht ik niet dat diezelfde pijpen dan ook nog veel toevoegen aan mijn veiligheid, maar onder die omstandigheden en setting moet je het toch ook voornamelijk van je eigen opmerkzaamheid hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen uit de reacties (bewegingen) van automobilisten wanneer ik tussen de files door rijd, met zekerheid af te mogen leiden dat ze me horen.
En dan heb ik het niet over bewegingen met de middelvinger maar aan (verschrikt) omkijken en/of ruimte makende bewegingen.
Soms al op ruime afstand.
Dit is voor mij al genoeg veiligheid verhogend effect van luide pijpen om hiervoor te willen kiezen.
En ja, natuurlijk is een andere reden dat ik het mooi vind (mits niet echt oorverdovend).

Als ik met 100+km/h op de snelweg rijd, verwacht ik niet dat diezelfde pijpen dan ook nog veel toevoegen aan mijn veiligheid, maar onder die omstandigheden en setting moet je het toch ook voornamelijk van je eigen opmerkzaamheid hebben.

Ik denk dat als iemand al op geruime afstand plaats voor je maakt die persoon gewoon in zijn spiegels heeft gekeken en je aan zag komen :Y

Je weet dus ook in de andere gevallen niet zeker of het komt omdat ze je horen of omdat ze je ineens in hun spiegels zagen of omdat ze je pas hoorden toen je 2 meter achter ze zat. Dat zijn enkel aannames in mijn ogen die je dusdanig interpreteerd om je luide uitlaat in een goed daglicht te zetten.

Waarom alleen maar de nadruk op de relatie motor/auto?
Het is logisch dat het effect van uitlaatgeluid dan minder is.
Het bandengeruis van andere auto's is vaak ook niet hoorbaar voor automobilisten.
Bekijk het 's wat minder eenzijdig, en vanuit een breder perspectief, er zijn ook andere verkeersdeelnemers anders dan auto's..

Waarom de nadruk op auto/motor?

Misschien omdat onderzoek heeft uitgewezen dat in meer dan 75% van de gevallen de ongelukken ontstaan tussen auto en motor?

Ik heb in ieder geval nog maar erg weinig mensen gehoord die door voetgangers van de motor zijn gelopen of door fietsers overhoop zijn gefietst. Is in ieder geval de overgrote minderheid.

Verder denk ik dat je fietsers en voetgangers best mee kunt nemen in het verhaal hoor, 90% van die personen hebben oordopjes in met niet al te zacht staande muziek, of in ieder geval dusdanig muziek op dat ze de omgeving zelden of nooit met hun oren kunnen waarnemen volgens mij :)
 
Ik denk dat als iemand al op geruime afstand plaats voor je maakt die persoon gewoon in zijn spiegels heeft gekeken en je aan zag komen :Y

Je weet dus ook in de andere gevallen niet zeker of het komt omdat ze je horen of omdat ze je ineens in hun spiegels zagen of omdat ze je pas hoorden toen je 2 meter achter ze zat. Dat zijn enkel aannames in mijn ogen die je dusdanig interpreteerd om je luide uitlaat in een goed daglicht te zetten.

Goed hoor jongen, je hebt gelijk.
Maar voorlopig blijf ik er wel mee rijden als je het goed vindt. (en zo niet, ook trouwens)
 
Goed hoor jongen, je hebt gelijk.
Maar voorlopig blijf ik er wel mee rijden als je het goed vindt. (en zo niet, ook trouwens)

Begrijp me niet verkeerd hoor, als iemand wat meer "herrie" maakt zie ik daar echt geen probleem in, maar er zijn grezen natuurlijk en ik kan me voorstellen dat anderen het niet echt kunnen waarderen als je met "herrie" aan komt zetten.

En zoals gezegd geloof ik dus niet in het principe dat herriepijpen nou echt veiligheid verhogen. Ik heb het tot nu toe nog niet meegemaakt dat ik een motor hoorde voor dat ik hem naast/voor me had :N
 
Laatst bewerkt:
Kreeg zojuist nog een middelvinger van een paardrijder terwijl ik toen ik 'm zag m'n koppeling inkneep tot ik 'm goed voorbij was. Juist dat soort mensen zetten mij ertoe extra onnodig geluid te maken. Paardhomo's :r



Begrijp me niet verkeerd hoor, als iemand wat meer "herrie" maakt zie ik daar echt geen probleem in, maar er zijn grezen natuurlijk en ik kan me voorstellen dat anderen het niet echt kunnen waarderen als je met "herrie" aan komt zetten.

En zoals gezegd geloof ik dus niet in het principe dat herriepijpen nou echt veiligheid verhogen. Ik heb het tot nu toe nog niet meegemaakt dat ik een motor hoorde voor dat ik hem naast/voor me had :N


Mijn broertje en ik hadden even van motor gewisseld en ik hoorde hem op mijn motor achter mij toch best goed met oordoppen in, en dat terwijl als je zelf op de motor zit het veel minder merkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het tot nu toe nog niet meegemaakt dat ik een motor hoorde voor dat ik hem naast/voor me had :N
Als jij in de file, in de auto zittend, een naderende Harley met open pijpen pas hoort als ie letterlijk naast je rijdt, dan mankeer je echt wat aan je oren of je weet niet wat wel en niet open pijpen zijn.

Sterker nog, een motor die je pas hoort (stilstaand of file rijdend) als ie pal naast je staat, kan per definitie niet eens hinderlijk luid zijn!
 
Kreeg zojuist nog een middelvinger van een paardrijder terwijl ik toen ik 'm zag m'n koppeling inkneep tot ik 'm goed voorbij was. Juist dat soort mensen zetten mij ertoe extra onnodig geluid te maken. Paardhomo's :r




.
Dat is nou 1 van de weinige situaties waar ik begrip heb dat het echt hinderlijk kan zijn. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat zo'n paard in paniek op de vlucht gaat. Ik knijp mijn gas ook zoveel mogelijk dicht als ik een paard moet passeren.
 
Als jij in de file, in de auto zittend, een naderende Harley met open pijpen pas hoort als ie letterlijk naast je rijdt, dan mankeer je echt wat aan je oren of je weet niet wat wel en niet open pijpen zijn.

Sterker nog, een motor die je pas hoort (stilstaand of file rijdend) als ie pal naast je staat, kan per definitie niet eens hinderlijk luid zijn!

Ik ben nog geen Harley tegengekomen in de file, dus kan ik niet over oordelen.

Betreffende je punt 2...ja dus?

Ik zeg alleen dat er een grens is en ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die er een probleem mee hebben als men met open pijpen dus meer herrie maakt dan noodzakelijk. En als iemand naast mij staat en ik geen last heb van dat geluid is het toch prima, snap dus niet wat je daar verder mee wilt zeggen.

Gaat er om dat ik tot nu toe nog geen enkele keer een motor eerder heb gehoord dan dat hij voor of naast mij reed. Kan natuurlijk zijn dat ze allemaal met originele pijpen reden, maar zouden die 20 dB meer of minder nou echt zo veel verschil maken in het verkeer? Denk het persoonlijk gewoon van niet :N
 
Kreeg zojuist nog een middelvinger van een paardrijder terwijl ik toen ik 'm zag m'n koppeling inkneep tot ik 'm goed voorbij was. Juist dat soort mensen zetten mij ertoe extra onnodig geluid te maken. Paardhomo's :rMijn broertje en ik hadden even van motor gewisseld en ik hoorde hem op mijn motor achter mij toch best goed met oordoppen in, en dat terwijl als je zelf op de motor zit het veel minder merkt.

Dus als je dichter bij de geluidsbron zit hoor je hem minder goed?
 
Leuk verhaal maar ga mij geen dingen over geluid bij proberen te brengen want 't heeft niet veel zin (ik weet alles al namelijk :+ ).

Voor jouw informatie, je kan geluidssterkte op drie manieren uitdrukken.. namelijk:
- Als vermogen W (Watt)
- Als intensiteit: I (Watt/m2)
- Als druk: P (Pa)

De decibel is slechts een verhouding tussen twee waarden. Nu wordt er - in het geval van geluid - de gehoordrempel (10-12 W/m2) als referentiewaarde genomen.

Om toch nog iets zinnigs bij te dragen aan dit topic:

(Druk) stadsverkeer zit zo rond de 60dB (google). Om met je motor op te vallen zal je dus meer moeten produceren, laten we zeggen 63dB.

Omrekenen naar intensiteit: Lp= 10log(I /I0) met I0 = 10-12 W/m2 en Lp = 63

Dus 63 = 10*log(I/ 10-12)

63 = 10 * log (I/I0)
log(I/I0) = 6.3
I/I0 = 106.3
I = 106.3 * 10-12 = 2.0*10-6 W/m2

Nou wordt het geluid op twee manieren afgezwakt.
- Als het geluid zich uitbreidt wordt de energie over een grotere oppervlakte verspreid dus is het vermogen per oppervlakte kleiner.
- Geluid zijn de moleculen in de lucht die tegen elkaar botsten tot ze tegen jouw trommelvlies botsen. Bij elke botsing gaat er wat energie verloren.


Het geluid verspreidt zich in alle richtingen en vormt dus een 'bol'. De intensiteit is dus het vermogen van de bron verspreid over de oppervlakte van de bol met als straal de afstand tot de bron. Laten we uitgaan van een straal van 30 meter (van jouw motor tot de persoon die jou moet horen). De oppervlakte van een bol is 4πr2 dus:

I = Pbron / 4πr2

Net hadden we berekend dat de intensiteit 2.0*10-6 W/m2 was.

Dus 2.0*10-6 = Pbron / 4πr2 .

Pbron = 2.0*10-6 * 4π*302 = 2.3*10-2 W aan geluidsvermogen dat door jouw motor geproduceerd moet worden.

Omrekenen naar dB:
Lw = 10 * log (W/10-12) = 10 * log (2.3*10-2 / 10-12) = 103.6dB.

En dan heb ik het absorbtievermogen van de lucht nog buiten beschouwing gelaten.

Samengevat: om op 30 meter afstand een twee keer zo grote geluidsniveau te hebben dan het stadsverkeer moet je uitlaat 103.6dB produceren.

Dan hebben we het niet eens over dat je een dubbel zo grote geluidsniveau ook niet per se als dubbel zo luid ervaart.

En ja dit kon ook wat makkelijker maar dan werd de intensiteit niet behandeld :+ . Foutjes voorbehouden gezien het tijdstip :z .
Aha, bedankt, nu begrijp ik het ook :}
 
Dat is nou 1 van de weinige situaties waar ik begrip heb dat het echt hinderlijk kan zijn. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat zo'n paard in paniek op de vlucht gaat. Ik knijp mijn gas ook zoveel mogelijk dicht als ik een paard moet passeren.

Ja en dan alsnog een middelvinger krijgen, dan maar zoveel geluid maken dat die flikker eraf valt :r .
 
Aha, bedankt, nu begrijp ik het ook :}
_O-



Overigens, je kan uit de formules van Isdatzo, zoals hijzelf ook al aangeeft, afleiden dat je dus in druk stadsverkeer een bron op 30 meter afstand pas hoort als de bron minimaal 103dB produceert.

De volgende afstanden t.o.v. de bron geven dan volgens deze formules:

15 meter > 97dB
10 meter > 94dB
5 meter > 88 dB
2 meter > 80 dB
en 1 meter (Spades!, dus naast je auto) slechts 46 dB!

Dus een motor die 80dB produceert hoor je al vóórdat ie naast je staat te horen.
 
Laatst bewerkt:
_O-



Overigens, je kan uit de formules van Isdatzo, zoals hijzelf ook al aangeeft, afleiden dat je dus in druk stadsverkeer een bron op 30 meter afstand pas hoort als de bron minimaal 103dB produceert.

De volgende afstanden t.o.v. de bron geven dan volgens deze formules:

15 meter > 97dB
10 meter > 94dB
5 meter > 88 dB
2 meter > 80 dB
en 1 meter (Spades!, dus naast je auto) slechts 46 dB!

Dus een motor die 80dB produceert hoor je al vóórdat ie naast je staat te horen.


Wordt in de formules van Iszatzo dan ook rekening gehouden met het feit dat je in een auto zit en er dus nog heel wat extra demping van het geluid plaats vindt door glas en metaal om je heen?

Of zijn de aangegeven dB's op het moment dat er verder geen enkel obstakel tussen de bron en de ontvanger zijn?

Ik denk toch echt dat de huidige auto's dusdanig geisoleerd zijn dat je echt wel veel verlies in dB's hebt. Of wil je zeggen dat je een radio net zo goed hoort in de auto als daarbuiten als alle ramen en deuren gewoon dicht zijn?

Daar wordt namelijk volgens mij in de diverse formules enz. geen rekening mee gehouden en zijn het allemaal dB's die gemeten worden zonder obstakels tussen bron en ontvanger.

En 46 dB hoor je dus niet als het omgevingsgeluid al 60 dB is :') Dus hoor je die motor die met 46 dB naast je auto rijdt sowieso niet, want de rest van het verkeer veroorzaakt al 60 dB.
 
Laatst bewerkt:
Wordt in de formules van Iszatzo dan ook rekening gehouden met het feit dat je in een auto zit en er dus nog heel wat extra demping van het geluid plaats vindt door glas en metaal om je heen?

Of zijn de aangegeven dB's op het moment dat er verder geen enkel obstakel tussen de bron en de ontvanger zijn?

Ik denk toch echt dat de huidige auto's dusdanig geisoleerd zijn dat je echt wel veel verlies in dB's hebt. Of wil je zeggen dat je een radio net zo goed hoort in de auto als daarbuiten als alle ramen en deuren gewoon dicht zijn?

Daar wordt namelijk volgens mij in de diverse formules enz. geen rekening mee gehouden en zijn het allemaal dB's die gemeten worden zonder obstakels tussen bron en ontvanger.
Dat zit er volgens mij inderdaad niet in. Maar aan de andere kant neemt hij wel druk stadsverkeer als uitgangspunt. En misschien is het in de file (met name stilstaand) minder rumoerig. Maar het zal allemaal niet exact zijn maar het is op zijn minst een indicatie.

En als je nog veilig wil kunnen reageren met een gangetje van zeg 30km/h door de file, dan wil je al op 10 meter gehoord worden, en dan zit je dus rond 94dB, en dat is inderdaad wat luider dan de gemiddelde standaard fiets. Dus dat bevestigt een beetje het 'loud pipes' verhaal. Al komt het niet op 1 of 2 dB aan....
 
Dat zit er volgens mij inderdaad niet in. Maar aan de andere kant neemt hij wel druk stadsverkeer als uitgangspunt. En misschien is het in de file (met name stilstaand) minder rumoerig. Maar het zal allemaal niet exact zijn maar het is op zijn minst een indicatie.

En als je nog veilig wil kunnen reageren met een gangetje van zeg 30km/h door de file, dan wil je al op 10 meter gehoord worden, en dan zit je dus rond 94dB, en dat is inderdaad wat luider dan de gemiddelde standaard fiets. Dus dat bevestigt een beetje het 'loud pipes' verhaal. Al komt het niet op 1 of 2 dB aan....

Zoals ik al zei, volgens mij gaan alle formules uit van een open ruimte zonder enig obstakel tussen bron en ontvanger.

Als je in de auto zit, zit er al een obstakel tussen de bron en de ontvanger, namelijk de ruiten en het metaal van de auto. Dus is de formule leuk en geldt misschien voor een fietser of voetganger, maar niet voor een auto. Daar moet je namelijk wel rekening houden met de afname van het geluid door de tussenkomst van ramen en metaal van de auto.
 
Zoals ik al zei, volgens mij gaan alle formules uit van een open ruimte zonder enig obstakel tussen bron en ontvanger.

Als je in de auto zit, zit er al een obstakel tussen de bron en de ontvanger, namelijk de ruiten en het metaal van de auto. Dus is de formule leuk en geldt misschien voor een fietser of voetganger, maar niet voor een auto. Daar moet je namelijk wel rekening houden met de afname van het geluid door de tussenkomst van ramen en metaal van de auto.
Dat klopt, daarom kan je voor de zekerheid ook beter een flink luide nemen en niet zo'n half zachte })
 
Ik rijd elke dag in de file, die plm. 70/80 km/u rijdt.
Elke dag word ik op weg naar m'n werk ingehaald door een lawaaipapegaai. Ik hoor de takkeherrie pas als ie naast me rijdt en schrik me nog elke keer het rambam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan