Motor doet POK! als je door een kuiltje rijd

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
Ik heb de motor al tegen een muurtje aangezet en flink heen en weer lopen schudden met het stuur, maar voel geen speling op de lagers.

Wat kan er nog meer POK! doen als je door een "scherp" kuiltje of over een drempel rijd?
Het komt overduidelijk van voren af en kan weinig anders verzinnen dan het lager.. :(
 
"Vering slaat door" wat moet ik me daar bij voorstellen?
Gebeurt dat ook bij kleine drempeltjes / kuiltjes waarbij de vork zeker niet helemaal in veert?

Ik heb vandaag de voorpoten voorzien van verse olie, een nieuw keerringetje en een extra ring bovenop de spacer voor een strakkere voorspanning.


Moer op de kroonplaat ga ik nu even controleren
 
Laatst bewerkt:
"Vering slaat door" wat moet ik me daar bij voorstellen?
Gebeurt dat ook bij kleine drempeltjes / kuiltjes waarbij de vork zeker niet helemaal in veert?

Ik heb vandaag de voorpoten voorzien van verse olie, een nieuw keerringetje en een extra ring bovenop de spacer voor een strakkere voorspanning.


Moer op de kroonplaat ga ik nu even controleren
Is het probleem ontstaan na het vervangen van de olie af had hij het al eerder ?
Hoe groot is je luchtkamer ?
 
Ik heb, ± 444 CC afgemeten, beide poten zijn gelijk gevuld.
Na het vullen de binnenpoot meerdere malen heen en weer bewogen tot de demper gevuld was en daarna de veer + spacers gemonteerd + dop er op gedaan.

Grootte luchtkamer heb ik niet nagemeten maar dit zou ± 133mm moeten zijn na het toevoegen van 444ccm3 volgens haynes.

Het geluid is me eerder niet opgevallen, maar voordat ik de zooi WEER los haal (dat word dan de 3e keer in een week tijd) wil ik het even testen / zien te achterhalen.
 
De luchtkamer meten is een stuk secuurder.
Alle olie die achter is gebleven in de poot en de demper komt er bij en dan word de luchtkamer kleiner.
Hij moet wel een heel stuk kleiener zijn wil je vork tokken als je door een kuiltje rijd.
Als je hem wel goed kan inveren zal dat niet het probleem zijn.
 
hij veert naar mijn inzicht goed, maar ik ben een beginnende sleutelaar en heb met mijn divje nog weinig ervaring en kilometers.

Ik zal de luchtkamer nog eens nameten :(
Kan dat ook op de motor of is dat nog onbetrouwbaarder dan zo laten? :P

alles is trouwens los geweest en grondig schoongemaakt.
Eerst gespoeld met diesel, na het loshalen schoongespoten met remmenreinger

Er zat dus 0,0 olie in het geheel toen het weer in elkaar zat voor het vullen.

ik heb het secuur afgemeten met een maatbeker en als ik rem voel ik hem niet trekken of ongelijk inveren.
 
Laatst bewerkt:
hij veert naar mijn inzicht goed, maar ik ben een beginnende sleutelaar en heb met mijn divje nog weinig ervaring en kilometers.

Ik zal de luchtkamer nog eens nameten :(
Kan dat ook op de motor of is dat nog onbetrouwbaarder dan zo laten? :P

alles is trouwens los geweest en grondig schoongemaakt.
Eerst gespoeld met diesel, na het loshalen schoongespoten met remmenreinger

Er zat dus 0,0 olie in het geheel toen het weer in elkaar zat voor het vullen.

ik heb het secuur afgemeten met een maatbeker en als ik rem voel ik hem niet trekken of ongelijk inveren.
De luchtkamer meet je met de poot helemaal ingeveerd en zonder de veer erin.
Als je hem helemaal hebt schoongespoeld zal er wel een ander probleem zijn.
 
Het doorslaan van de vering moet je ook met de hand na kunnen bootsen denk ik?

Wat wel zo was:
Ik moest de dop van de veerpoot losdraaien, daarvoor heb ik de bovenste bout los gedraaid en de poot iets laten zakken tot onder de kroonplaat.

Toen ik kracht zette (en het stuur tegen hield) verschoof het stuur iets.
Daarna heb ik kracht de andere kant op gezet en weer zo uitgemeten dat de voorpoot ook door de bovenste plaat ging.

Kroonplaat controleren dus? ;) :P
 
en als er ook maar iets speling op zit is het niet goed? ga het morgen even proberen.

Balhoofdlager is toch ook te testen met voorwiel tegen de muur en heen en weer bewegen?
 
nee remblokjes zijn het zeker niet, zijn wel vervangen maar dit klinkt niet als een rammelent remblokje, veel te hard. het is echt alleen bij gemene kuiltjes of hobbels in de weg, niet als je over een verkeersdrempel rijd.

ik heb nog niet gekeken, nog geen tijd gehad, ga morgen dus de boel controleren ;)
 
Laatst bewerkt:
nee remblokjes zijn het zeker niet, zijn wel vervangen maar dit klinkt niet als een rammelent remblokje, veel te hard. het is echt alleen bij gemene kuiltjes of hobbels in de weg, niet als je over een verkeersdrempel rijd.

ik heb nog niet gekeken, nog geen tijd gehad, ga morgen dus de boel controleren ;)


Kijk eerst eens goed of het rubberen dopje aan de middenbok er niet af is. De middenbok "pokt" dan tegen je uitlaat aan.

Als het pokt omdat je balhoofdlager speling heeft, dan is wel heel erg (met de speling)gesteld.
 
middenbok is het zeker weten niet, dat kon niet en ik heb het gecontroleerd :)

ik gok nu dat mijn xenon starter los is gaan zitten onder de kuip en dat die pokt... :+
Weer een reden om die niet in te bouwen maar daar te plaatsen waar je er makkelijk bij komt -O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan