motor draait op 3 "willekeurige" cylind

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
13.196
4.652
Mijn R1 loopt slechts op 3 cylinders.

Effe wat dingen gechecked. En wat bleek. Cilinder 4 had geen verbranding (4e bocht werd niet warm)
Vervolgens aan het controleren geslagen:
carbs gecontroleerd op valse lucht: geen aanzuiggeluiden te horen.
bougie 4 gecontroleerd: was droog en vonkte.
Carb´s en luchthuis weer goed vastgezet. En nog maar eens proberen.
Ding loopt nog steeds op 3 cylinders alleen deze keer op 2-3-4
Nu wordt de 1e bocht niet warm :? !!!!!!!

Wat kan hier nu aan de hand zijn?

probeer eens de bobines om te draaien, daarna de bougies van 2&3 om te draaien met die van 1&4

klinkt als een benzine probleem, omdat je bougies niet nat worden, maar dan heb je de ontsteking in elk geval uitgesloten.

voor de rest kan ik niets verzinnen om deze rare situatie te verklaren. misschien heb je ergens een fout gemaakt, waardoor het probleem verplaatst is, al zou ik niet weten wat
misschien per ongeluk de carbs omgedraait ofzo :P

probeer eens de bobines om te draaien, daarna de bougies van 2&3 om te draaien met die van 1&4

klinkt als een benzine probleem, omdat je bougies niet nat worden, maar dan heb je de ontsteking in elk geval uitgesloten.

Dat van die bobines heb ik nog niet geprobeerd. Dank je.
Benzineprobleem: hoe verklaar je dan dat de cylinder(4) die het eerst niet deed het nu wel doet?

Laatst bewerkt:
ik verklaar niets, maar als hij niet nat is, maar ook niet warm word, kan het alleen zijn dat hij geen benzine krijgt. das de enige conclusie die ik kan trekken uit het hele verhaal, het waarom is mij een raadsel.
Ik heb altijd geleerd dat de problemen gewoon moeten blijven zitten waar ze zitten, totdat ik effies tijd over heb om ze de wereld uit te helpen O-)

ik verklaar niets, maar als hij niet nat is, maar ook niet warm word, kan het alleen zijn dat hij geen benzine krijgt.

Zou er rotzooi in de brandstofslang tussen de carb´s zitten zich nu verplaatst hebben van carb4 naar 1. Lijkt me sterk, is dan van volledig rechts naar volledig links?

ik zit nog eens na te denken en heel nauwkeurig te lezen. het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat je het over 2 verschillende problemen hebt. eerst had je een probleem met je 4e cyl, toen begon je te rommelen en loste je het probleem op, maar tegelijk veroorzaak je een nieuw probleem op de andere cylinder. kan natuurlijk gebeuren omdat je aan de carbs zit te friemelen en deze zitten lekker stevig aan elkaar vast. tis maar een idee hoor
ben maar een beetje aan het herstenstormen

hoe zitten de benzine slangen van een R1, lopen carbs 1+2 naar de kraan en appart daarvan de carbs 3+4, of is het een slang die tussen 2 en 3 zit die verbonden is met alle carbs, of misschien nog exotischer

eerst had je een probleem met je 4e cyl, toen begon je te rommelen en loste je het probleem op, maar tegelijk veroorzaak je een nieuw probleem op de andere cylinder. kan natuurlijk gebeuren omdat je aan de carbs zit te friemelen en deze zitten lekker stevig aan elkaar vast. tis maar een idee hoor
ben maar een beetje aan het herstenstormen

Tja dat zou kunnen. Ik dacht er zelf aan dat de carb´s bijvoorbeeld eerst rechts valse lucht trokken en na nieuwe montage links? Maar ik hoor geen aanzuiggeluiden.

Trouwens, als de carbs valse lucht trekken, komt er dan geen absoluut geen benzine in de cylinders?

hoe zitten de benzine slangen van een R1, lopen carbs 1+2 naar de kraan en appart daarvan de carbs 3+4, of is het een slang die tussen 2 en 3 zit die verbonden is met alle carbs, of misschien nog exotischer

He Wuf, daar zit ik nu ook aan te denken. Ik ga zometeen eens in het Werkplaatshandboek kijken.

Weet jij het antwoord op mijn vraag: Een carb die valse lucht trekt, gooit die geen benzine in de cylinder?

De brandstofslang komt in het midden en vertakt zich links naar 1-2 en rechts naar 3-4.

Tja dat zou kunnen. Ik dacht er zelf aan dat de carb´s bijvoorbeeld eerst rechts valse lucht trokken en na nieuwe montage links? Maar ik hoor geen aanzuiggeluiden.

Trouwens, als de carbs valse lucht trekken, komt er dan geen absoluut geen benzine in de cylinders?

Als een carburateur valse lucht trekt komt er wel benzine in je cilinder hoor. Alleen de mengselverhouding klopt niet meer (15 kg lucht op 1 kg benzine).

Het lijkt er toch op dat je een probleem met je ontsteking hebt. Eerst werkt de 4e cilinder niet, je trekt de bougies los en monteerde ze waarschijnlijk verkeerd om weer terug. Dat maakt op zich niet uit, 1 en 4 vonken tegelijkertijd. Als je het spul weer terugverwisseld en niets an de carburatie doet wil ik weeden dat cilidner 4 weer niet meeloopt.

Enne.. wel steeds vanaf dezelfde kant beginnen met tellen he ;)

tja maar hoe zit het dan met die schone bougie? je weet toch zeker dat hij droog was na het draaien?

ik hoop dat je hem in het licht kunt zetten nu, want anders lig je vannacht alleen maar te draaien in bed })

nou mijn ideeen zijn op. rest alleen nog maar nieuwsgierigheid wat het probleem echt is. ik houd het op een benzine probleem, vanwege die droge bougie.

succes in elk geval

tja maar hoe zit het dan met die schone bougie? je weet toch zeker dat hij droog was na het draaien?

ik hoop dat je hem in het licht kunt zetten nu, want anders lig je vannacht alleen maar te draaien in bed })

Ja bougie was 100% schoon. Zelfs nog een nieuwe erin gezet. Deze ook nog eens bekenen, ook schoon. (droog en geen zwarte aanslag)

nou mijn ideeen zijn op. rest alleen nog maar nieuwsgierigheid wat het probleem echt is. ik houd het op een benzine probleem, vanwege die droge bougie.

Ja hoe denk je dat ik erbij zit. Zeker nu hier bij de MFérs ook al vraagtekens opreizen....................

Resumerend tot nu toe: mogelijke oorzaken willekeurig lopen van cylinders:

1) brandstofprobleem (alleen, waarom loopt cylinder 4 plots wel en 1 niet meer)
2) bobine (moet ik verder checken, als cylinder 1 en 4 op dezelfde bobine zitten kan ik me er iets bij voorstellen
3) ontsteking (hoe check ik dat?)

Hopelijk komt er nog meer info van MF-kant. Jullie alvast bedankt.

onsteking laat je checken bij een officiele yama dealer, vertrouw hierbij geen motorboer om de hoek, ze zijn best lastig te checken,

ikzelf heb eens aan de ingang de pickup coils omgedraait en tegelijk aan de uitgang de aansluiting naar de bobines, was een heel gedoe, maar ik weet wel iets van electro af, daaruit bleek dat hij inderdaad kapot was, want het probleem verhuiste mee.

onsteking laat je checken bij een officiele yama dealer, vertrouw hierbij geen motorboer om de hoek, ze zijn best lastig te checken,

ikzelf heb eens aan de ingang de pickup coils omgedraait en tegelijk aan de uitgang de aansluiting naar de bobines, was een heel gedoe, maar ik weet wel iets van electro af, daaruit bleek dat hij inderdaad kapot was, want het probleem verhuiste mee.

Ik denk dat ik het fietsje van het weekend maar eens naar de dealer breng.
Ga er zelf toch niet uitkomen. Zeker als het de kant van de onsteking op gaat.
Shit, net nu het weer goed begint te worden.....

He Peetje, ik heb bougie nr. 1 niet gechecked. Immers, deze cylinder deed het voorheen wel. Toen we alles in elkaar hadden gezet en dachten van "zullen we ´m eens starten, misschien draait ie nu wel lekker" bleek dat cylinder 1 niet warm werd (terwijl die eerst wel draaide, maar 4 niet). Ik snap er niks van.

Trouwens toen 4 niet warm werd, vonkte bougie 4 wel. (die hebben we wel gechecked)

Snap er geen zak van :?

He Peetje, ik heb bougie nr. 1 niet gechecked. Immers, deze cylinder deed het voorheen wel. Toen we alles in elkaar hadden gezet en dachten van "zullen we ´m eens starten, misschien draait ie nu wel lekker" bleek dat cylinder 1 niet warm werd (terwijl die eerst wel draaide, maar 4 niet). Ik snap er niks van.

Trouwens toen 4 niet warm werd, vonkte bougie 4 wel. (die hebben we wel gechecked)

Snap er geen zak van :?

Als het een electrisch probleem is kan dit probleem zich al verplaatst hebben bij de demontage van gans je zooi, ik zou de 1ste bougie nog eens nakijken of ie vonkt.

Als het een electrisch probleem is kan dit probleem zich al verplaatst hebben bij de demontage van gans je zooi, ik zou de 1ste bougie nog eens nakijken of ie vonkt.

Tja het is een hele vreemde. Enige electronica waar ik aan gekloot heb is bougie 4: eruit, vonk checken en er weer in. Dat is alles.
Los contactje/kabelbreuk van een van de bobine(s) zou ook nog kunnen, die hebben we namelijk opzij "geduwd" om bij bougie 4 te komen. (maar geen draadjes losgehaald)

Wat me nu ook nog invalt: als ik stadslicht (of is het nu dimlicht) opzet gaan bij mij beide lampen aan. De laatste tijd wil de linkerlamp nog wel eens aan/uit flikkeren. Ik moet dan effe aan de bajonet frunniken en dan doet die lamp het ook weer.
Een ding hebben we wel gechecked. Of er nu 1 of 2 lampen het doen, de motor draait nog steeds maar op 3 potten.
Kan een kortsluiting/slecht contact van een lamp invloed uitoefenen op de ontsteking/bobine (volgens mij is het andersom)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan