Motor draait stationair in overtoeren, gas geven gaat niet

Driesvrb

Rookie
29 aug 2019
19
3
Goede avond

Ik kocht een oude Honda cb125t2 om deze te kunnen restaureren. De motor beschikt over 2 cilinders met ieder een carburator. Ik plaatste het blok zelf in het frame en ontsteking of compressie lijkt me vrij goed te zitten.
Het vreemde is dat de motor vlot aangaat (bij choke) maar dadelijk volledig in overtoeren gaat (tot wel 8000 rpm!)
De luchtschroef en mengselschroef staan ingesteld volgens het werkplaatshandboek, ik heb de carburators brandschoon gepoetst en ze nauwkeurig terug geplaatst. Ik dacht eerst aan een luchtlek maar het spuiten of bedekken van al de verbrandingsonderdelen maakt geen verschil in rpm.
Draaien aan de gashendel maakt geen verschil, ik vraag me af of het hier iets mee te maken zou kunnen hebben. Ik voel geen obstructie bij het aantrekken van de hendel, ze gaat ook gewoon terug naar de startpositie. Iemand een idee?

20191005_173216.jpg
 
Ja, die indruk had ik ook. Maar ik merk geen enkel verschil als ik met carburator reiniger op de carb spuit bij draaiende motor. Bovendien lijkt het me gek dat beide cilinders valse lucht zuigen, toch? Valse lucht kan toch niet via de uitlaat worden aangezogen he?
 
Ja, die indruk had ik ook. Maar ik merk geen enkel verschil als ik met carburator reiniger op de carb spuit bij draaiende motor. Bovendien lijkt het me gek dat beide cilinders valse lucht zuigen, toch? Valse lucht kan toch niet via de uitlaat worden aangezogen he?
Je denkt in stap 5. Je moet beginnen bij stap 1.

Controleer of alles mechanisch wel ok is. Staan de kleppen in de carb nagenoeg dicht in rust stand? Komen ze daar ook terug bij gas los?
 
Stationair afstelling te hoog, gasschuif verkeerd om, gaskabels open/dicht verkeerd om, gaskabels te strak.
Ik heb inderdaad 2 opties voor de gasschuif (groef tot onder of groef tot midden). Beide opties heb ik al geprobeerd zonder merkbaar verschil. Ik vind in de Haynes niet terug welke groef ik dien te gebruiken. Bedankt voor het meedenken jongens!
Ik denk dat als de motor valse lucht zou trekken, ik nog steeds gas zou kunnen geven en terugnemen, niet?
 
Ik heb de gasschuiven ingevet (2 carbs) en heb met mijn gsm gefilmd wat de schuiven deden bij het lossen van gas. Het heeft geholpen, de schuiven sluiten bijna volledig en ik kan terug gas geven waarna het toerental zakt. Jammer genoeg krijg ik het toerental niet onder de 4000 toeren stationair. Is dit niet te veel om bij te kunnen stellen met de schroeven?
 
Begin eens vooraan; hoe is het gesteld met je inlaatrubbers?
Grote kans dat die uitgedroogd en gescheurd zijn..
Bestel maar vast nieuwe...
Ook die heb ik afgehaald en geplooid.. Geen groeven. Nieuwe bestaan helaas niet (ofwel pokkeduur op cmsnl). Als ik remmenreiniger over de inlaat spuit bij een draaiende motor maakt dit geen verschil in toeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan