Motor draait stationair in overtoeren, gas geven gaat niet

Driesvrb

Rookie
29 aug 2019
19
3
Goede avond

Ik kocht een oude Honda cb125t2 om deze te kunnen restaureren. De motor beschikt over 2 cilinders met ieder een carburator. Ik plaatste het blok zelf in het frame en ontsteking of compressie lijkt me vrij goed te zitten.
Het vreemde is dat de motor vlot aangaat (bij choke) maar dadelijk volledig in overtoeren gaat (tot wel 8000 rpm!)
De luchtschroef en mengselschroef staan ingesteld volgens het werkplaatshandboek, ik heb de carburators brandschoon gepoetst en ze nauwkeurig terug geplaatst. Ik dacht eerst aan een luchtlek maar het spuiten of bedekken van al de verbrandingsonderdelen maakt geen verschil in rpm.
Draaien aan de gashendel maakt geen verschil, ik vraag me af of het hier iets mee te maken zou kunnen hebben. Ik voel geen obstructie bij het aantrekken van de hendel, ze gaat ook gewoon terug naar de startpositie. Iemand een idee?

20191005_173216.jpg
 
Ik heb medelijden met degene die die motor ooit van jou koopt.
Een koude start en dan meteen 8000 toeren.
Een goede manier om een motor meteen om zeep te helpen.
Bedankt voor de opbouwende commentaar. Ik zet hem onmiddellijk terug uit als hij in toeren klimt. Hoe kan ik testen of ik het probleem gevonden heb als ik het ding niet kan starten? Ik heb carb reparatiekits besteld. Zal kuisen tot ze blinken en alles (nogmaals) nauwkeurig nakijken. Ook de inlaat rubbers herstellen of vervangen. Daarmee is het hopelijk opgelost. Bedankt iedereen voor het meedenken!
 
Ik heb medelijden met degene die die motor ooit van jou koopt.
Een koude start en dan meteen 8000 toeren.
Een goede manier om een motor meteen om zeep te helpen.
ooooeeeee , PANIEK !!!!!!!!!

RUN FORREST, RUN !!!!


Hoe kan het dan dat op sommige dingen het wel goed functioneert als olie heel lang blijft zitten??
Voorbeelden: olie in schokdempers na 20 jaar nog goed
olie in een garagekrik na 20 jaar nog goed.
olie in een compressor na 20 jaar nog goed.
olie in een (auto)versnellingsbak na 20 jaar nog goed.
olie in een automatische versnellingsbak na 20 jaar nog goed.
Waarom moet dan in een motor elk jaar ververst worden?
Ik denk ook dat het flauwekul is.
Mijn oom heeft 4T grasmaaiers en andere 4T tuinmachines die nog nooit ververst zijn. En die doen het nog steeds goed.
Zijn auto wordt dagelijks wel 4 keer alleen in en uit de garage gereden en stukjes van hooguit 5 km.
Daar is al 4 jaar geen olie ververst en doet het nog steeds prima.
Ik denk dat we veel te bang zijn.

ik zou eerder TS zijn motor kopen dan eendert wat van jouw familie. :') :') :') :') :') :') :') :') :')
 
Je snapt dat je met de stationair regelschroef het stationair toerental kan instellen?
Dat begrijp ik, maar dit toerental lijkt me te overdreven om aan de schroef te liggen. Heb het ook geprobeerd en er was geen enkel verschil in rpm merkbaar. Heb de carbs nu uitgespoten met perslucht, carb repair setjes besteld en ga de inlaat rubbers ook vervangen. Dat is hopelijk voldoende, erna kan ik met de schroeven bijstellen.
 
Mij lijkt het zondegeld om die nieuwe rubbers te monteren, @Driesvrb heeft ze toch gecontroleerd en goed bevonden...
Correct, ik zie nergens een scheurtje en bij de wd40 test merk ik geen verschil. Ik begin met de carb reparatie set en bekijk vervolgens wat ik erna doe. Ik vraag me wel af of ik bij een twin de carbs gewoon appart kan afstellen (door de bobijn van 1 van de cilinders los te koppelen).
 
Kleine update : na een grondige revisie van de carbs merkte ik dat er een o-ring ontbrak bij de mengselschroef. Of dit de reden kan zijn van zulke hoge toeren weet ik niet, ik weet wel dat ik nu rond de 2000 toeren zit (met choke op). Ik denk dat ik na het juist en synchroon afstellen van de carbs een werkende motor heb. Bedankt voor de tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan