Motor Economisch Total Loss?

sjefke32

Die hard MF'er
29 apr 2011
406
0
Beste MF-ers,

Helaas heb ik vorige week het resultaat van een bocht met een flink dieselspoor mogen ervaren. Mijn motor (Yamaha R6 2007) is reeds naar de dealer gebracht en er is een schade-expert langsgeweest. De dagwaarde van deze motor schat ik op een 7300 euro. Het schadebedrag is vastgesteld op 4500 euro inclusief montage (Exclusief kleding etc)

Ik heb vanuit verschillende hoeken opmerkingen voorbij horen komen dat wanneer het schadebedrag hoger is dan de helft van de dagwaarde, de motor te koop aangeboden wordt aan sloperijen. Deze zullen vervolgens een bod uitbrengen waarna besloten wordt of het nog rendabel is de motor te repareren.

Aangezien ik ruim over de helft van de dagwaarde heen ben verwacht ik het ergste.
Na wat zoeken op het forum kom ik geen recente topics hierover tegen.

Bij deze dan ook een oproep naar jullie ervaringen.

Hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie uitsluitsel kregen over het uit te keren bedrag etc.
 
Is er al een expert bij je motorfiets geweest? Niet goed gelezen. In dit geval zou ik eerst even wachten op het bericht van de expert.

Zelf heb ik wel de ervaring van economisch totall loss gehad. Ik heb toen het wrak (een paar krassen op- en gescheurde kuipen en een afgebroken remhandle) zelf opgekocht en ben daarmee verder gereden.

Meestal heeft een expert vrij snel een reactie.
 
Laatst bewerkt:
Ja deze is al geweest. Deze is vandaag op de hoogte gesteld van het schadebedrag, volgens de motorzaak waar de motor staat bied een schade-expert de motor altijd aan ter bieding om een restwaarde vast te kunnen stellen. Deze zeggen ook dat dit minstens een week gaat duren voordat je hier uitsluitsel over krijgt. Mij lijkt dit vrij lang.. Het kan toch niet zo zijn dat het al met al 2 weken gaat duren voordat je uberhaupt weet hoe het er voorstaat? Dat uitkeren 2 of meer weken duurt snap ik dan nog wel.
 
...

Ik heb vanuit verschillende hoeken opmerkingen voorbij horen komen dat .......

Tja...

Jouw verzekeraar gaat je een aanbod doen. En zij is dus de enige die uitsluitsel kan geven. Waarom bel je ze niet?

En je hebt polisvoorwaarden. Meestal is een ongeval het moment waarop mensen voor het eerst de voorwaarden gaan lezen, wellicht hier ook een tip.

De rest is gissen, gokken en dus niet betrouwbaar.
 
..... Het kan toch niet zo zijn dat het al met al 2 weken gaat duren voordat je uberhaupt weet hoe het er voorstaat? Dat uitkeren 2 of meer weken duurt snap ik dan nog wel.

:?

er zouden meerdere mensen naar je motor moeten komen kijken, en dan bedenken wat ze er voor over hebben, en dan een bod doen. Kan best een weekje duren naar mijn mening.

Uitkeren duurt 1 minuut, ik snap niet dat jij denkt dat overmaken twee weken duurt, gaat tegenwoordig wel sneller hoor.
 
Hoe ben je verzekerd? WA? WA+? All-Risk?

Mijn schademotor (total loss) was WA+ verzekerd en ik moest zelf aangeven hoe ik het afgehandeld wilde hebben. Dat werd niet door de verzekeringsmaatschappij gedaan.

In eigen beheer verkopen van de motor (al dan niet in onderdelen) of de verzekeringsmaatschappij de motor laten verkopen. (Heb voor de laatste optie gekozen)

Denk niet dat het anders is als je alleen WA verzekerd bent, maar als je All-Risk verzekerd bent kan ik het me wel voorstellen dat de verzekering de motor verkoopt, maar dan heb jij als het goed is al lang je geld gekregen. Immers wordt bij een all-risk verzekering altijd het volledige bedrag uitgekeerd.
 
Motor is All-Risk verzekerd. Ik weet juist niet waar ik aan toe ben aangezien ik niet weet wat het "wrak" nog op gaat brengen. Het frame en het Motorblok hebben geen enkel krasje opgelopen tijdens de val dus dit maakt de motor denk ik alleen maar interessanter voor opkopers..
 
Motor is All-Risk verzekerd. Ik weet juist niet waar ik aan toe ben aangezien ik niet weet wat het "wrak" nog op gaat brengen. Het frame en het Motorblok hebben geen enkel krasje opgelopen tijdens de val dus dit maakt de motor denk ik alleen maar interessanter voor opkopers..

All-Risk heb je eigenlijk maar 2 mogelijkheden lijkt me:

1. de verzekering betaald jou de dagwaarde uit en verkoopt de motor in eigen beheer aan een opkoper. Van dat geld zie jij niets, jij hebt immers de dagwaarde uitbetaald gekregen.

2. de verzekering betaald jou het schadebedrag en de motorzaak maakt je motor voor dat geschatte schadebedrag weer in orde. De verzekering verkoopt de motor dan dus niet.

Lijkt mij in ieder geval logisch (nu is verzekeringenwerk niet altijd logisch natuurlijk, maar goed)...
 
Klopt dat zijn volgens mij ook de mogelijkheden. Maar waar het volgens mij om draait is dat de verzekering kijkt wat voor hun de goedkoopste oplossing zou zijn.

Dus in geval 1: Zijn de kosten bijvoorbeeld 7300 (dagwaarde) - 5000 (wrak) = 2300 euro uit hun zak uit te keren.

In geval 2: Zijn de kosten 4500 euro voor reparatie.

Voor de verzekering zou optie 1 in dit geval het meest interessant zijn. Aangezien mijn voorkeur uiteraard uitgaat naar optie 2 baal ik behoorlijk dat ik pas over enige tijd te horen krijg wat het gaat worden. Vandaar de oproep naar jullie ervaringen.
 
Klopt dat zijn volgens mij ook de mogelijkheden. Maar waar het volgens mij om draait is dat de verzekering kijkt wat voor hun de goedkoopste oplossing zou zijn.

Dus in geval 1: Zijn de kosten bijvoorbeeld 7300 (dagwaarde) - 5000 (wrak) = 2300 euro uit hun zak uit te keren.

In geval 2: Zijn de kosten 4500 euro voor reparatie.

Voor de verzekering zou optie 1 in dit geval het meest interessant zijn. Aangezien mijn voorkeur uiteraard uitgaat naar optie 2 baal ik behoorlijk dat ik pas over enige tijd te horen krijg wat het gaat worden. Vandaar de oproep naar jullie ervaringen.

Dat zou inderdaad kunnen dat de verzekering dat doet om te kijken wat voor hen het voordeligst is :')

Kan helaas alleen uit eigen ervaring spreken met mijn WA+ verzekerde total loss motor.

Maar daar was de geschatte dagwaarde maar ongeveer 100 euro hoger dan de geschatte reparatiekosten (€ 6.000), dus dat was voor mij ook een redelijk eenvoudige keuze.

Ik had het bedrag van de opkoper binnen een week na taxatie in handen. Op de rest van mijn schadebedrag zit ik nog te wachten, want de tegenpartij geeft niet thuis wat de aansprakelijkheid betreft :') Dus dat gaat nog wel even duren voor dat die zaak helemaal rond is :Y
 
Heb zojuist contact gehad met de verzekering, op aanraden van Martell, ook hun konden mij weinig nieuws geven. Wat ze wel hebben gedaan is een bericht gestuurd naar de betreffende expert om contact met mij op te nemen.

De expert zal ik vragen wat hij als Dagwaarde genoteerd heeft en hoe groot hij de kans schat dat de motor gerepareerd gaat worden of TL verklaard zal worden.

Al met al wederom afwachten dus..
 
Periode van een week hiervoor is normaal.
Expert moet de dagwaarde van de fiets bepalen.
Opkopers moeten biedingen doen op de restanten.

Afhankelijk daarvan wordt gekeken of de motor wel of niet total loss gaat.

Wanneer het schadebedrag vermeerdert met de waarde van de restanten hoger is dan de dagwaarde is er sprake van totaal verlies.

Mogelijkheid is meestal dan nog voor je om de restanten te houden. Het verschil tussen de dagwaarde en de waarde van de restanten krijg je dan uitgekeerd.

Handig is om voordat de expert met zijn oordeel komt zelf even info te verzamelen mbt de dagwaarde. Hou er rekening mee dat vraagprijzen bij motorzaken ook daadwerkelijk vraagprijzen zijn en dat daar doorgaans ook nog eens een bedrag aan garantiekosten in zit.

En steek je licht ff op op eBay en Marktplaats zodat je een idee hebt wat je zelf aan onderdelen kwijt zou zijn om je motor weer netjes te maken. Kun je makkelijker de afweging maken of je je motor wilt houden of verkopen bij total loss.

Al met al is die week dan zo om.
 
De taxateur kijkt naar de geschatte schade. Dan laat hij opkopers komen die een prijs bieden voor het wrak. In mijn geval duurde dat overigens bijna 4 weken. De waarde van de motor minus het bedrag voor het wrak is het bedrag dat de verzekering moet uitkeren. Als de reparatiekosten hoger zijn dan dat bedrag, wordt de motor vrijwel altijd economisch total loss verklaard.


Kijk zelf wat de werkelijke verkoopwaarde is van je motor, die is vaak hoger dan de dagwaarde. Ga dan niet zomaar akkoord met de dagwaarde. Zoek advertenties van gelikjkwaardige motoren qua kiloenmeterstand etc. Bewaar wat advertenties met de hogere waarde en laat die de taxateur zien.
Bedenk ook dat de verzekering je een aanbod doet, er is ruimte voor onderhandelen. Je kunt ook nog in bezwaar tegen de beslissing van de verzekering.
 
Vind het verdomde prijzige schade. God 4500 euro terwijl je frame en blok nog oke zijn?

Denk er overigens wel aan dat als de verzekering hem total loss verklaard en jij hem terugkoopt, je bij een volgend ongeluk een stuk minder terugkrijgt, omdat de motor al ooit total loss is verklaard.

Ik zou lekker een nieuwe uitzoeken :)
 
De expert is 'verplicht' om de motor minimaal 3 dagen te koop aan te bieden. In die tussentijd zal hij de dagwaarde vaststellen en zal de hoogste bod ook onderhand vastgelegd worden. En dan zou hij al contact moeten opnemen met je verzekering. Dus een kleine werkweek en het eea zal duidelijk moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan