Motor en regen

YamaMocro

Die hard MF'er
25 jul 2003
259
0
Rotterdam
Ik heb de gewoonte om als ik thuis ben, snel de motor onder de hoes te stoppen voordat het regent, als het al regent, laat ik hem lekker verder nat worden want ik begreep dat het niet goed is om een natte motor onder de hoes te stoppen.
Wat is nou echt wijsheid?
Hij staat nu buiten volledig in de regen en ik heb zoiets van:daar zijn ze toch voor gemaakt en zou niets moeten uitmaken, of kan de regen echt slecht zijn voor de motor.
Graag jullie advies hierin.

Alvast bedankt :]

Met pijn in mijn hart, kijk ik naar de motor in de stromende regen staan..... :N
 
Regen kunnen ze best hebben, pekel daarentegen niet!
Dus laat maar lekker nat worden, als hij daarna weer lekker op kan drogen. En dat opdrogen gaat inderdaad niet zo best onder een hoesje. Daar gaat hij volgens mij veel sneller van roesten, want dan heb je vocht en zuurstof. Als hij in de regen staat is er zoveel vocht dat de zuurstof er een stuk moeilijker bij kan komen.
Dus wellicht beter droog, of heel erg nat, dan een beetje nat?
 
oja... die hoes....


die ligt al zeker een jaar ongebruikt in de schuur. en dankzij die regen lijkt mijn motor nu weer een beetje schoon
 
volgens mij kan je de motor wel gewoon onder een hoes zetten als ie nat is van de regen. Als je maar een 'ademende' hoes hebt. Je hebt wat goedkopere hoezen die volgens mij voor de winterstop in de schuur (of weet ik veel waar je hen binnen laat overwinteren) prima geschikt zijn, de ademende hoezen kunnen in 4 seizoenen buiten staan. Mijn fiets staat altijd buiten onder zo'n hoes en heb niet het idee dat ie harder roest ofzo.
Dat van die pekel in de topic hierboven klopt wel ;(
 
gewoon zorgen dat je de metalen delen zoals blok en alu delen enzo af en toe inspuit met teflon/siliconen spray ofzo.
vooral de boutjes en dergelijk dan roesten ze ook niet.

gewoon een keer in de week ofzo ff inspuiten.
 
gewoon zorgen dat je de metalen delen zoals blok en alu delen enzo af en toe inspuit met teflon/siliconen spray ofzo.
vooral de boutjes en dergelijk dan roesten ze ook niet.

gewoon een keer in de week ofzo ff inspuiten.
Metaal inspuiten?
[me]Grandia is a-technisch[/me]
 
enige probleem wat ik had door de stortende regen was dat ie minder goed start na een dag vol met regen :X

Dat is de reden waarom ik hem graag binnen heb staan.
 
Thuis staat ie in de garage maar da's meer vanwege de diefstalprefentie en in de winter staat ie dan een beetje warmer wat het starten wat makkelijker laat gaan.
Op het werk staat ie ook gewoon in de volle regen of sneeuw, het enige wat daar een voordeel is is dat het overdag minder koud is.
Wat het starten betreft is het inderdaad zo dat de regen wel eens invloed heeft op het kabelwerk en dat het daardoor wat moeilijker kan gaan maar echt problemen heb ik daar nog niet mee gehad (tenminste niet zo dat ik de accu totaal leegstartte).
Omdat de motor mijn enige vervoer is (wie wil er ook wat anders 8-) ) is de garage ook wel makkelijk als je eens een storinkje hebt dat je droog staat te sleutelen (helemaal in de winter) en dat je wat beter licht hebt.
Voor de rest is het een gebruiksvoorwerp met hoog fun gehalte en dat mag gezien worden dus is een beetje roest op de beugeltjes en wit uitgeslagen boutjes geen probleem en als het tijd is voor een ander blijf ik deze wel als pekelfiets houden en voor het oefenen van evt. wheelies en stoppies oid maar da's dat weer om het plastic van de opvolger (die als het goed is nieuwer en dus duurder is) te sparen en daarmee ook m'n beurs *D
 
doe jezelf een plezier en maak een kapje voor over je contactslot
de mechaniek daarin houd minder goed van water als de rest van je fiets
 
Metaal inspuiten?
[me]Grandia is a-technisch[/me]


is niet zo moeilijk hoor.
je neemt een boormachine met een redelijk klein boortje, 5mm bijvoorbeeld.
dan boor je in alle metalen delen zoals achterbrug, motorblok, frame etc etc
een flink aantal gaatjes en dan neem je een spuitbusje spray en dan kan je het metaal inspuiten.


simpel toch.




edit* pas wel op voor je kabelboom.
daar moet je niet doorheen boren natuurlijk

*D
 
is niet zo moeilijk hoor.
je neemt een boormachine met een redelijk klein boortje, 5mm bijvoorbeeld.
dan boor je in alle metalen delen zoals achterbrug, motorblok, frame etc etc
een flink aantal gaatjes en dan neem je een spuitbusje spray en dan kan je het metaal inspuiten.


simpel toch.




edit* pas wel op voor je kabelboom.
daar moet je niet doorheen boren natuurlijk

*D

Ga je moeder pesten jij B|

:+ LOL, zie het al voor me, de hele motor in een zeef omtoveren met een boormachine.

Nee, gewoon een busje spuitvaseline kopen, en alles van metaal inspuiten,
lijkt me een veel beter idee.

Maar zo in de "zomer" periode hoef je niet bang te zijn hoor, kan ie best wel tegen.
 
Ik neem juist mijn motor niet mee naar mijn werk als het regent. Ik vind het niet erg om in de regen te rijden, maar wel om m heel de dag in de regen te laten staan.

Zodra ik thuis ben rij ik m in de schuur en pak n handdoek om m vervolgens af te drogen.
Regelmatig spuit ik de metalen delen in met WD40.

Ben ik dan echt zo goed voor mijn motortje? Vind het gewoon normaal onderhoud *D
Oja, en staat ie om een of andere reden een paar dagen stil, dan gaat er een stofhoes op om m een beetje schoon en stofvrij te houden.
 
Lekker onder de hoes als je thuis bent, of hij moet al kletsnat zijn, anders zodra het droog is de hoes eraf en laten droogwaaien. Beter is nog om hem gewoon lekker de woonkamer in te rijden en de kachel lekker aan te zetten, maar meestal vinden vrouwen dat niet echt leuk. :+
 
Ik neem juist mijn motor niet mee naar mijn werk als het regent. Ik vind het niet erg om in de regen te rijden, maar wel om m heel de dag in de regen te laten staan.

Zodra ik thuis ben rij ik m in de schuur en pak n handdoek om m vervolgens af te drogen.
Regelmatig spuit ik de metalen delen in met WD40.

Ben ik dan echt zo goed voor mijn motortje? Vind het gewoon normaal onderhoud *D
Oja, en staat ie om een of andere reden een paar dagen stil, dan gaat er een stofhoes op om m een beetje schoon en stofvrij te houden.
Ook de remschijven .........WD40 :+ :+ :+
 
Het is niet erg voor roesten e.d.

Wel voor het starten. De motor van een kennis van me heeft een keertje een maand buiten gestaan zonder gebruikt te worden, en daarna zat het luchtfilter vol water :9
 
zo'n hoes moet wel af en toe luchten. Als je uiteraard vocht (condens) er tegen
aan krijgt kan weer terug slaan op je motor en kan er een soort schimmel (slijmerige drap) gaan vormen, niet al te fris lijkt me. Maar dan heb ik het over lang laten zitten van de hoes met.
 
Lekker onder de hoes als je thuis bent, of hij moet al kletsnat zijn, anders zodra het droog is de hoes eraf en laten droogwaaien. Beter is nog om hem gewoon lekker de woonkamer in te rijden en de kachel lekker aan te zetten, maar meestal vinden vrouwen dat niet echt leuk. :+



Zo dus ! :Y :Y
full
 
Als ik in de regen gereden heb, dan droog ik mijn alu-velgen even af met een oude lap. In het weekend krijgt ze dan een echte wasbeurt en glimt ze weer.
 
gewoon zorgen dat je de metalen delen zoals blok en alu delen enzo af en toe inspuit met teflon/siliconen spray ofzo.
vooral de boutjes en dergelijk dan roesten ze ook niet.

gewoon een keer in de week ofzo ff inspuiten.

pas hierbij wel op dat je geen siliconen spray op de kappen spuit, mocht je ooit schade rijden en je wilt je kappen laten overspuiten word dit nooit meer mooi omdat je siliconen spray erop hebt gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan