Motor erbij of huidige inruilen

Rutgergr

MF veteraan
Donateur
20 jan 2023
1.939
2.095
Oosterhout
Ik zit in dubio en aangezien er hier een hele hoop mensen zijn met meerdere motoren maar een vraagje. Ik heb nu een Ducati Streetfighter 848. Gek op deze fiets en vind de lijnen nog steeds geweldig, kan er uren naar kijken. Ik zou echter ook graag weer een supersport willen. Net wat meer windbescherming op de snelweg en weer net wat anders qua rijden.
Nu de vraag. Ga ik de Streetfighter inruilen op een recente(re) (2017-2020) Ducati Panigale. Bijvoorbeeld een 1299 Panigale of een Panigale V2. Of houd ik de Streetfighter en zet ik er een wat betaalbaardere en iets oudere (2013-2014) Ducati bij, bijvoorbeeld de 899 Panigale (ja minder vermogen dan de 1299 of V2 maar ik rijd toch niet op de limiet, en ze hebben allemaal meer dan voldoende vermogen).
Mijn vraag is eigenlijk, het hebben van meerdere motoren, heeft dat wel zin. Aan de ene kant lijkt het me super cool meerdere Duc's in de garage te hebben. Aan de andere kant hoevaak zul je de 'oude' fiets nog pakken als er een nieuwe bijkomt. Ik heb altijd maar 1 fiets in de garage gehad dus werkelijk geen idee...
 
Interessant..ik vraag me dit ook altijd af als ik lees dat mensen meerdere motoren hebben.

Van alles waarvan ik ooit een 2e erbij heb gekocht gebruikte ik de 1e vrijwel nooit meer. Auto, fiets, laptop, jas, koekenpan..enz.:+
 
Ik heb er twee, 18 jaar geleden een Transalp bij mijn Pan European erbij gekocht. Die Transalp heb ik 13 jaar gehouden, in die tijd de Pan gewisseld voor een GSA en die weer opgevolgd met een andere GSA. 5 jaar geleden de Transalp gewisseld voor een Versys 650.

De meeste kilometers maak ik op de "grote" motor, maar dat is vooral omdat ik daar 2 keer per jaar mee op vakantie ga en alleen in die vakanties rij ik al 15.000km. Qua frequentie pak ik het meest de "kleine" motor, alles onder de 100km afstand eigenlijk en af en toe ook wel een toertocht van 400km. Deels ook om die andere motor wat beperkter in de kilometers te houden, maar ook omdat die Versys gewoon leuk rijdt.

@Rutgergr als je de ruimte hebt (zowel qua stalling, als financieel) hou die Streetfighter er dan bij. Aan vaste lasten kost een motor niet zo veel en het is gewoon leuk er twee te hebben. Ik betrap me er wel eens op om het rationeel voor mezelf goed te praten, maar dat is natuurlijk onzin, het is gewoon leuk.
 
Hangt er helemaal vanaf hoe gehecht je bent aan de SF...
Ik heb zelf een 748 die ik koester, maar die ik niet dagelijks wil gebruiken.
Naast de 748 staat er daarom een Honda CB500X ( Multistrada werd toch te prijzig voor dagelijks gebruik ) voor de deur, en als ik de vrouw lief aankijk mag ik ook soms haar Monster lenen😉
 
Ik merk dat ik wel gehecht ben aan de Streetfighter ja. Ik blijf het gewoon echt een hele gave fiets vinden. En je ziet ze niet zoveel.... Aan de andere kant, als ik zie dat ik een veel nieuwere modernere Panigale kan kopen als ik hem wegdoe. En dan eens rationeel denk, hoe vaak zal ik hem nog pakken als er nog een fiets naast staat...
Maar voor twee motoren is er ruimte in de garage. Qua kosten valt het inderdaad wel mee, wegenbelasting 11 euro, verzekering 25 dacht ik. Daarnaast heb ik een potje waar ik iedere maand 50 inzet voor wat regulier onderhoud enzo. Zal dus zo'n 80 euro schelen per maand denk ik, brandstof neem ik dan niet mee want als ik op de ene rijd rijd ik niet op de ander natuurlijk..

Keuze's keuze's...
 
Hoeveel vrij besteedbaar inkomen heb je?



Ik heb momenteel 5 motoren.
Waarom?
Omdat ik er laatst een verkocht heb....

Ik rij op al mijn motoren
2x 1953 Gilera (ok, daar zou ik er 1 van kunnen verkopen)
1975 MV Agusta
1985 🦘
1994 VFR750F
Woonwerk, rallys, vakantie, riding game, just for fun.
 
Heb er zoals je weet 2: eentje voor de liefhebberij en de andere voor de aangename ritten. Gewoon omdat het kan.

wegenbelasting 11 euro en verzekering 3 euro per motor.

en onderhoud, ene jaar 800 euro banden/ketting etc. andere jaar 75 euro olie en filter.
 
Serieurs? Is dat alleen WA dan?



Financieel is het issue niet gelukkig. Het is meer het gevoel.... Wat financieel wel meespeelt is de aanschaf. De duurdere recentere Panigale's ga ik er niet doorkrijgen bij de baas als de SF blijft :+
Ja, alleen WA
 
Mijn spyder weels ( step scooter) kost nog meer in de verzekering,ik snap die €3 niet
Tja, kortingen zoals bonus malus en pakketkorting. En ja mijn risico met slechts WA, maar in wezen is het slechts ‘oudijzer’. Ohja, net opgezocht en tis 3,19 euro excl. pakketkorting….. :+

Gelukkig woon op het ‘land’ en in principe laat ik nooit de motor ergens onbewaakt staan, of het moet een paar meter zijn zoals laatst met de Italdag op Assen….._O-
 
Laatst bewerkt:
Degene met meerdere fietsen zullen zeggen dat je al lang een 2e had moeten hebben en de vraag over een 3e of 4e pas serieus hadden genomen.
Die enkeling die een motor als vervoermiddel ziet, zal zeggen inruilen die handel.

Ik zeg koop lekker een gen 2 999s erbij, hou je geld over en een betere sbk is er niet.
 
Een tweede ducatie erbij….. :?

Er zijn ook andere ‘mooie’ merken zoals MV supersports…..afgelopen zomer tijdens mijn ritten in Dld nog genoeg in de kont gekeken met die 4 pijpjes…._O-
 
Ik heb 3 motoren, maar wel totaal verschillende.
Een sport / tour voor woon-werk verkeer, een oudere naked die hoofdzakelijk bij mooi weer gebruikt wordt, en een dual sport voor het spelen in het onverhard.
Dus ja, in mijn geval worden ze alledrie wel gebruikt, uiteraard de 1 wat meer als de ander. En of dat bij jouw ook zo is kan je alleen zelf maar beantwoorden.
En als je de middelen hebt is evt. eerst een motor erbij kopen een optie, en als dan later blijkt dat 1 van de 2 niet of nauwelijks gebruikt wordt, kan er altijd nog 1 weg.
 
Zoals algemeen bekend bij deze vraag; de formule die je moet gebruiken;

Het perfecte aantal motorfietsen is "N+1" .. waar N het aantal motorfietsen is wat je nu bezit.

(Je hebt al lang je keuze gemaakt.. dus wanneer krijgen we foto's te zien?)
 
Aan de andere kant is een hele recente Panigale V2 wellicht wat overdreven en heb je meer fun met twee 'goedkopere' oudere motoren.
Deze is trouwens ook erg dik....
Ducati - 848 Evo Corse Se

Nog een btw motor ook... ik zie kansen als ik m op m'n BV koop, dan kost het me bijna helemaal niets :+
 
Zomaar dit soort speelgoed posten op een doordeweekse woensdagochtend. Nouja zeg.
Wel een erg mooi ding :9
 
Ik heb ook 2 motoren. Een FZ750 en een Blackbird.

De FZ is van 1985 en heeft wel eens een probleempje. (maar ik rijd er ook veel mee)
Steeds ouder, dus niet in alle gevallen direct onderdelen meer verkrijgbaar.
Afgelopen voorjaar had ik een elek storing die ik niet snel kon vinden. Geen probleem dan pak je de andere motor.

Inmiddels had ik bij de FZ de storing toch gevonden en ben er toen mee op vakantie gegaan.
Een kras loop je ook gemakkelijk op tijdens de vakantie. Voor de FZ is dat niet heel erg.
Fijn van de FZ is ook dat er zijkoffers op zitten. Helaas brak in Roemenië de achterschokdemper af.
Met flink balen naar huis gereden. Einde vakantie? Nee, toch niet. Alles op de Blackbird geladen en naar Frankrijk gegaan.

Nog heel prettig is dat de FZ hier gewoon buiten voor de deur kan staan (onder afdak) en is dus snel te pakken.
Voor de Blackbird moet ik eerst naar de stalling. Dat is toch net effe minder makkelijk.

Tsja en dan het rijden zelf.
De FZ heeft 106pk en de Blackbird 153pk.
Met beide motoren kan ik zo 1000+ kms rijden. Rijden beide net zo fijn. Het extra vermogen mis ik echt niet met de FZ.
Wat de Blackbird wel beter doet is kruissnelheid 150 op de snelweg. Daarentegen is de FZ iets handzamer.

Nee, ik blijf 2 motoren houden. Bevalt mij prima zo.
 
Aan de andere kant is een hele recente Panigale V2 wellicht wat overdreven en heb je meer fun met twee 'goedkopere' oudere motoren.
Deze is trouwens ook erg dik....
Ducati - 848 Evo Corse Se

Nog een btw motor ook... ik zie kansen als ik m op m'n BV koop, dan kost het me bijna helemaal niets :+
Do It Nike GIF by James Bond 007
 
Terug
Bovenaan Onderaan