Motor exporteren (verhuisgoed) naar EVA-land (Zwitserland)

Chou91

Rookie
6 sep 2019
8
2
Hoi MF'ers,

Ik heb een aantal vragen over het exporteren van twee motoren uit Nederland naar Zwitserland. In verband met werk - van mij en mijn man - wonen we voor 1+ jaar in Zwitserland. We zijn hier in januari naartoe verhuisd. Onze motoren hebben we bij de douane al aangegeven als verhuisgoed en zullen we nogmaals aanmelden op het moment dat we ze echt meenemen, zodat we de juiste weg bewandelen. Het idee is dat de motoren in de toekomst weer mee terug gaan naar Nederland.

Nu het mooier weer wordt begint het echt te kriebelen, dus ben ik op onderzoek uitgegaan.
Zijn hier misschien mensen die me advies kunnen geven? Of het misschien zelf al eens gedaan hebben?

Een aantal dingen waar ik misschien iets te laat achter kwam:
- We kunnen onze motoren niet meer verzekeren in Nederland, omdat we daar niet meer woonachtig zijn. Dan vervalt de verzekering. Er nu mee rijden onder de Nederlandse kentekens (ook al betalen we de verzekering braaf) geldt dus niet meer. Let wel: ik betaal het nog wel sinds januari, voor wat het waard is.
- De RDW heb ik gecontacteerd, volgens hun moet ik de voertuigen in Nederland voordat ik ze uit wil voeren afmelden. Daarna mag je ze dus niet meer op de openbare weg rijden. Tenzij: je exportkentekenplaten laat maken, deze mag je 14 dagen gebruiken. Deze platen kun je dan weer wél verzekeren. Maar alleen WA en de kosten rond de 110 euro per kenteken voor 15 dagen. Verder over deze platen: je mag er in Nederland mee rijden, de RDW geeft ook alleen 'garantie tot de grens'. De landen in Europa (jawel, ook de EU) beslissen zelf of er andere regels gelden.
- Ik heb de Zwitserse RDW gevraagd of ik in Zwitserland met deze Nederlandse exportkentekens mag rijden. Het antwoord: Ja. Dit wilde ik zwart-op-wit hebben mochten we worden aangehouden. Als het zover komt zal ik dit ook nog in Duitsland nagaan.
- Verder hebben de motoren een keuring nodig in Zwitserland voordat we er Zwitserse kentekenplaten op kunnen krijgen. Deze keuring wordt in ons kanton (Bern) op afspraak uitgevoerd. Hier heb je weinig over te zeggen. De meneer aan de telefoon heeft me gezegd dat de kans heel klein is dat dit binnen 14 dagen kan. Dus mijn volgende probleem is: dan zijn de exportkentekens niet meer geldig dus hoe krijgen wij de motoren bij de Zwitserse RDW zonder geldige kentekens/verzekering.
(Oplossing kan natuurlijk zijn transport ter plekke regelen)

Ik heb best veel vragen over het export/import proces m.b.t. inboedel (motor) naar Zwitserland. Is er hier iemand die me verder kan helpen? Die misschien een andere manier kent?

Ik vraag me ook af of mensen misschien bedrijven kennen uit Nederland die motoren naar Zwitserland zouden kunnen transporten (inclusief de douane inklaring). Tot aan onze deur dan kunnen we vanuit dat zelf de RDW hier regelen.


Op goed geluk dit topic op het forum geplaatst! 8-)

Super bedankt voor reacties - alle hulp is welkom!
 
Nog afgezien van de kentekenregels en problematiek moet je er ook rekening mee houden dat Zwitserland afwijkende (strengere) regels heeft dan de eu voor wat betreft uitstoot en geluid.

Ik zou me eerst even verdiepen in het vraagstuk of het op een eenvoudige en betaalbare manier mogelijk is om jullie motorfietsen goedgekeurd te krijgen daar.
 
Misschien even out of the box denkend:

Als je zeker weet dat het voor een jaar is, kun je niet veel beter 2 goedkope motoren in zwitserland kopen en in de tussentijd je eigen motoren hier netjes opgebokt in een stalling zetten? Als je een motor erop voorbereid hoeft een jaar stilstaan geen probleem te zijn.
 
Bedankt voor je reactie!
Ik verwacht weinig problemen aangezien het om een BMW F800R uit 2017 gaat en een Yamaha XSR900 uit 2017 met alleen een andere (EU/TŪV en dealer goedgekeurde) uitlaat dan af fabriek.

Ik ga me er sowieso nog extra in verdiepen! Zal hier de betreffende dealers nog een navraag sturen over de modellen :-).
 
Misschien even out of the box denkend:

Als je zeker weet dat het voor een jaar is, kun je niet veel beter 2 goedkope motoren in zwitserland kopen en in de tussentijd je eigen motoren hier netjes opgebokt in een stalling zetten? Als je een motor erop voorbereid hoeft een jaar stilstaan geen probleem te zijn.
Dat is ook nog wel iets om inderdaad eens serieus te overwegen! Ik had dit allemaal sowieso iets gemakkelijker ingeschat van te voren.
 
Ik vraag me ook af of mensen misschien bedrijven kennen uit Nederland die motoren naar Zwitserland zouden kunnen transporten (inclusief de douane inklaring). Tot aan onze deur dan kunnen we vanuit dat zelf de RDW hier regelen.

Op goed geluk dit topic op het forum geplaatst! 8-)

Super bedankt voor reacties - alle hulp is welkom!
Gewoon met de motoren op een aanhanger? Wel ervoor zorgen dan de gele plaat er nog op zit, kans lijkt me zeer klein dat je er problemen mee krijgt.
 
Ik woon in Italië en heb nog een kleine auto in NL met nederlands kenteken, deze is gewoon WA verzekerd in NL dus dat kan wel.

Hangt een beetje van de maatschappij af of het wel of niet kan.

Verzekerd via Froonacker in Franeker, 0517-399999

Mijn motor heb ik uitgevoerd naar Italië, daar op kenteken gezet en daarna de papieren die ik in Italië kreeg als bewijs naar de RDW gestuurd. Kenteken is toen geschorst/opgeheven.
 
Ik woon in Italië en heb nog een kleine auto in NL met nederlands kenteken, deze is gewoon WA verzekerd in NL dus dat kan wel.
Heel hartelijk bedankt voor je reactie! Heb ik weer een sprankje hoop. We gaan morgen de verzekering bellen en als dat niet lukt dan een andere verzekering. Het zou inderdaad zo veel schelen als de motoren gewoon nog verzekerd zouden kunnen zijn, dan kunnen we inderdaad gewoon doen wat jij in Italië hebt gedaan. Hier aangeven --> keuren --> op kenteken zetten en alles terugsturen naar RDW + laten schorsen.

Fingers crossed!
Nogmaals enorm bedankt.

Veel rijplezier in Italië!

PS. Ik had alle informatie/kennis die ik had gebaseerd op dit bericht en daarin staat vrij stellig dat het nooit zou kunnen. (Bron: independer blog)
1618166034354.png
 
Ik verwacht weinig problemen aangezien het om een BMW F800R uit 2017 gaat en een Yamaha XSR900 uit 2017 met alleen een andere (EU/TŪV en dealer goedgekeurde) uitlaat dan af fabriek.
Zwitserland hoort volgens mij nog steeds niet bij de EU,
staar je daar dus niet op blind!
(hele andere regeltjes)

zoals eerder aangegeven.. ik denk dat wanneer t voor één jaar, nu al weer nog maar 9 maanden begreep ik..

de rompslomp meer werk is dan t oplevert.
ik zou de brommertjes lekker warm wegzetten en volgend jaar weer wakker schudden..
en een paar skoeters of zoiets kopen/ leasen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan