Chou91
Rookie
- 6 sep 2019
- 8
- 2
Hoi MF'ers,
Ik heb een aantal vragen over het exporteren van twee motoren uit Nederland naar Zwitserland. In verband met werk - van mij en mijn man - wonen we voor 1+ jaar in Zwitserland. We zijn hier in januari naartoe verhuisd. Onze motoren hebben we bij de douane al aangegeven als verhuisgoed en zullen we nogmaals aanmelden op het moment dat we ze echt meenemen, zodat we de juiste weg bewandelen. Het idee is dat de motoren in de toekomst weer mee terug gaan naar Nederland.
Nu het mooier weer wordt begint het echt te kriebelen, dus ben ik op onderzoek uitgegaan.
Zijn hier misschien mensen die me advies kunnen geven? Of het misschien zelf al eens gedaan hebben?
Een aantal dingen waar ik misschien iets te laat achter kwam:
- We kunnen onze motoren niet meer verzekeren in Nederland, omdat we daar niet meer woonachtig zijn. Dan vervalt de verzekering. Er nu mee rijden onder de Nederlandse kentekens (ook al betalen we de verzekering braaf) geldt dus niet meer. Let wel: ik betaal het nog wel sinds januari, voor wat het waard is.
- De RDW heb ik gecontacteerd, volgens hun moet ik de voertuigen in Nederland voordat ik ze uit wil voeren afmelden. Daarna mag je ze dus niet meer op de openbare weg rijden. Tenzij: je exportkentekenplaten laat maken, deze mag je 14 dagen gebruiken. Deze platen kun je dan weer wél verzekeren. Maar alleen WA en de kosten rond de 110 euro per kenteken voor 15 dagen. Verder over deze platen: je mag er in Nederland mee rijden, de RDW geeft ook alleen 'garantie tot de grens'. De landen in Europa (jawel, ook de EU) beslissen zelf of er andere regels gelden.
- Ik heb de Zwitserse RDW gevraagd of ik in Zwitserland met deze Nederlandse exportkentekens mag rijden. Het antwoord: Ja. Dit wilde ik zwart-op-wit hebben mochten we worden aangehouden. Als het zover komt zal ik dit ook nog in Duitsland nagaan.
- Verder hebben de motoren een keuring nodig in Zwitserland voordat we er Zwitserse kentekenplaten op kunnen krijgen. Deze keuring wordt in ons kanton (Bern) op afspraak uitgevoerd. Hier heb je weinig over te zeggen. De meneer aan de telefoon heeft me gezegd dat de kans heel klein is dat dit binnen 14 dagen kan. Dus mijn volgende probleem is: dan zijn de exportkentekens niet meer geldig dus hoe krijgen wij de motoren bij de Zwitserse RDW zonder geldige kentekens/verzekering.
(Oplossing kan natuurlijk zijn transport ter plekke regelen)
Ik heb best veel vragen over het export/import proces m.b.t. inboedel (motor) naar Zwitserland. Is er hier iemand die me verder kan helpen? Die misschien een andere manier kent?
Ik vraag me ook af of mensen misschien bedrijven kennen uit Nederland die motoren naar Zwitserland zouden kunnen transporten (inclusief de douane inklaring). Tot aan onze deur dan kunnen we vanuit dat zelf de RDW hier regelen.
Op goed geluk dit topic op het forum geplaatst!
Super bedankt voor reacties - alle hulp is welkom!
Ik heb een aantal vragen over het exporteren van twee motoren uit Nederland naar Zwitserland. In verband met werk - van mij en mijn man - wonen we voor 1+ jaar in Zwitserland. We zijn hier in januari naartoe verhuisd. Onze motoren hebben we bij de douane al aangegeven als verhuisgoed en zullen we nogmaals aanmelden op het moment dat we ze echt meenemen, zodat we de juiste weg bewandelen. Het idee is dat de motoren in de toekomst weer mee terug gaan naar Nederland.
Nu het mooier weer wordt begint het echt te kriebelen, dus ben ik op onderzoek uitgegaan.
Zijn hier misschien mensen die me advies kunnen geven? Of het misschien zelf al eens gedaan hebben?
Een aantal dingen waar ik misschien iets te laat achter kwam:
- We kunnen onze motoren niet meer verzekeren in Nederland, omdat we daar niet meer woonachtig zijn. Dan vervalt de verzekering. Er nu mee rijden onder de Nederlandse kentekens (ook al betalen we de verzekering braaf) geldt dus niet meer. Let wel: ik betaal het nog wel sinds januari, voor wat het waard is.
- De RDW heb ik gecontacteerd, volgens hun moet ik de voertuigen in Nederland voordat ik ze uit wil voeren afmelden. Daarna mag je ze dus niet meer op de openbare weg rijden. Tenzij: je exportkentekenplaten laat maken, deze mag je 14 dagen gebruiken. Deze platen kun je dan weer wél verzekeren. Maar alleen WA en de kosten rond de 110 euro per kenteken voor 15 dagen. Verder over deze platen: je mag er in Nederland mee rijden, de RDW geeft ook alleen 'garantie tot de grens'. De landen in Europa (jawel, ook de EU) beslissen zelf of er andere regels gelden.
- Ik heb de Zwitserse RDW gevraagd of ik in Zwitserland met deze Nederlandse exportkentekens mag rijden. Het antwoord: Ja. Dit wilde ik zwart-op-wit hebben mochten we worden aangehouden. Als het zover komt zal ik dit ook nog in Duitsland nagaan.
- Verder hebben de motoren een keuring nodig in Zwitserland voordat we er Zwitserse kentekenplaten op kunnen krijgen. Deze keuring wordt in ons kanton (Bern) op afspraak uitgevoerd. Hier heb je weinig over te zeggen. De meneer aan de telefoon heeft me gezegd dat de kans heel klein is dat dit binnen 14 dagen kan. Dus mijn volgende probleem is: dan zijn de exportkentekens niet meer geldig dus hoe krijgen wij de motoren bij de Zwitserse RDW zonder geldige kentekens/verzekering.
(Oplossing kan natuurlijk zijn transport ter plekke regelen)
Ik heb best veel vragen over het export/import proces m.b.t. inboedel (motor) naar Zwitserland. Is er hier iemand die me verder kan helpen? Die misschien een andere manier kent?
Ik vraag me ook af of mensen misschien bedrijven kennen uit Nederland die motoren naar Zwitserland zouden kunnen transporten (inclusief de douane inklaring). Tot aan onze deur dan kunnen we vanuit dat zelf de RDW hier regelen.
Op goed geluk dit topic op het forum geplaatst!
Super bedankt voor reacties - alle hulp is welkom!