Motor-forum kerk

....Deze heeft geoordeeld dat een orthodox-joodse man die vorig jaar in Rijswijk een boete kreeg voor het niet bij zich dragen van identiteitspapieren, de boete hiervoor niet hoeft te betalen....
Deze maakt inderdaad kans op de titel "de meest stompzinnige rechterlijke uitspraak ooit".
Wat komt hier achteraan ?

Hoeveel aanhangers moet je eigenlijk hebben voor een geloof ?

Ik doe de collecte wel.
 
Stompzinnigheid hangt een beetje af van de inhoud van de uitspraak, en de overweging. De aanleiding om de man naar zijn legitimatiebewijs te vragen is misschien al discutabel geweest. Daarnaast kan de rechter de overweging hebben gemaakt dat in DIT specifieke geval de religieuze verplichting hoger moet worden geacht dan de wettelijke. Ik denk niet dat een rechter ooit zal beweren dat religie in algemene en absolute zin boven de wet staat. Ik denk dat de pers, al dan niet opzettelijk, niet de nuance in het artikel heeft aangebracht.
 
Stompzinnigheid hangt een beetje af van de inhoud van de uitspraak, en de overweging. De aanleiding om de man naar zijn legitimatiebewijs te vragen is misschien al discutabel geweest. Daarnaast kan de rechter de overweging hebben gemaakt dat in DIT specifieke geval de religieuze verplichting hoger moet worden geacht dan de wettelijke. Ik denk niet dat een rechter ooit zal beweren dat religie in algemene en absolute zin boven de wet staat. Ik denk dat de pers, al dan niet opzettelijk, niet de nuance in het artikel heeft aangebracht.

Ja, misschien had hij wel gewoon geen zakken in zijn kleding of zo... _O-
 
Ook als we aan een x aantal voorwaarden voldoen dan zijn de giften aftrekbaar.
 
Als wij dan allemaal leden zijn en de giften die wij ontvangen minus onkosten weer terugbetalen aan de leden , die daarover dan al aftrekbaarheid genoten hebben , zou dit dan een voordeel opkunnen leveren ?
Hmm begint steeds interessanter te worden.
 
Hmm, interessant voorstel.

Ik vind het persoonlijk belachelijk dat mensen op basis van hun geloof uitzondering krijgen op de wet.

Ik heb vooral problemen met deze:

Vrijgestelde gemoedsbezwaarden. Een gemoedsbezwaarde is iemand die vanwege zijn of haar geloofsovertuiging geen verzekeringsplicht heeft. Dit neemt niet weg dat een gemoedsbezwaarde aansprakelijk kan worden gesteld wanneer hij/zij een schade veroorzaakt.

Het probleem is namelijk dat een verzekering niet voor je zelf is maar voor diegene die slachtoffer is van jouw fouten. Dat die persoon zeker is dat het van het geld wat hem toekomt om de (al dan niet lichaamelijke) schade te herstellen. Dus jezelf verzekeren zou net zo min een keus moeten zijn als stoppen bij een zebrapad.


Ik sta ook op het punt om te bekeren om mijzelf de verzekering van 5 voertuigen te besparen, omdat ik deze momenteel niet gebruik.


Ik zie een eventuele Motorfietskerk eigenlijk meer als een manier om aan te tonen dat er iets niet klopt met de huidige wetgeving, maar ik wil er desalniettemin serieus werk van maken.
 
Laatst bewerkt:
Voor een schade veroorzaakt door een onbekend gebleven, of onverzekerd motorrijtuig, is er het waarborgfonds. Hieraan betalen alle verzekerden mee, de verzekeringsmaatschappijen storten in de kas van het waarborgfonds. Opnieuw betalen de fatsoenlijke mensen weer eens voor de hufters. Gemoedsbezwaarden die dus niet verzekerd zijn, storten een bedrag wat overeenkomt met de gemiddelde verzekeringspremie voor hun voertuig in de kas van het waarborgfonds. Via een omweg dragen ze dus wel bij. Beetje krom, maar we leven nu eenmaal in het land waar het sluiten van een compromis ook zo een beetje tot religie is verheven.
 
Gemoedsbezwaarden die dus niet verzekerd zijn, storten een bedrag wat overeenkomt met de gemiddelde verzekeringspremie voor hun voertuig in de kas van het waarborgfonds.

Waar kan die info vinden? Ik heb al flink zitten zoeken maar heb niet ergens gelezen dat de vrijstelling geld kost. Als dat zo is veranderd het de zaak nogal.
 
Slecht een minuutje op Google, en daar heb je het.

En dat noemt zich RESEARCH troll. ;)






Vaststelling bijdragen gemoedsbezwaarden als bedoeld in artikel 20 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen voor het jaar 2010

Besluit | 03-02-2010

Directie Financiële Markten
11 december 2009
FM/2009/3615 M, Staatscourant 2009, 20188
DE MINISTER VAN FINANCIËN;

Gelet op artikel 20 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen;

BESLUIT:

Artikel 1

Het bedrag dat personen die gemoedsbezwaren hebben tegen het sluiten van een verzekering, verschuldigd zijn voor het verkrijgen van een bewijs van vrijstelling van de verplichting van verzekering, beloopt voor het jaar 2010:

Categorie 1
euro 60,00
voor vierwielige personenauto's en bestelauto's;
Categorie 2
euro 20,00
voor aanhangwagens bij motorrijtuigen behorende tot categorie 1;
Categorie 3
euro 60,00
voor autobussen, vrachtauto’s en trekkers;
Categorie 4
euro 60,00
voor aanhangwagens en opleggers bij motorrijtuigen behorende
tot categorie 3;
Categorie 6
euro 20,00
voor motorrijwielen, scooters, motorcarriers en overige niet tot de
categorieën 1 tot en met 4, 7 of 8 behorende motorrijtuigen;
Categorie 7
euro 20,00
voor landbouwwerktuigen;
Categorie 8
euro 20,00
voor rijwielen met hulpmotor.
Artikel 2
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2010.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De minister van Financiën,
Wouter Bos

Toelichting
Bezitters of houders van motorrijtuigen zijn ingevolge de Wet aansprakelijkheids-verzekering motorrijtuigen (Wam) verplicht een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Een uitzondering geldt voor personen die gemoedsbezwaren hebben tegen het sluiten van een verzekering en die als zodanig door of namens de Minister van Financiën zijn erkend. De betrokken gemoedsbezwaarden dienen voor elk motorrijtuig in het bezit te zijn van een door of namens de Minister van Financiën afgegeven vrijstellingsbewijs. De uitvoering van deze vrijstellings-regeling vindt plaats door het Waarborgfonds Motorverkeer.
Gemoedsbezwaarden zijn per motorrijtuig een jaarlijkse bijdrage verschuldigd aan het Fonds Middelen Gemoedsbezwaarden (FMG) om de (nog) niet betaalde schade veroorzaakt door mede-gemoedsbezwaarden te kunnen vergoeden en om de administratiekosten te dekken die door het Waarborgfonds Motorverkeer ter uitvoering van de regeling worden gemaakt. De hoogte van de bijdrage wordt jaarlijks door de Minister van Financiën vastgesteld.

De bijdragen van gemoedsbezwaarden vormen de belangrijkste baten van het FMG. De hoogte van de bijdragen moet dan ook zijn afgestemd op een verantwoorde exploitatie van het FMG. Hierbij moet rekening worden gehouden met het feit dat schaden die gemoedsbezwaarden niet of niet geheel zelf kunnen betalen, ten laste komen van het FMG, zodat benadeelden niet worden gedupeerd door het ontbreken van een aansprakelijkheidsverzekering. Het FMG heeft wel een verhaalsrecht op de aansprakelijke gemoedsbezwaarden.

Medio 2007 is de Wam aangepast aan de zgn. 5e Wam-richtlijn. Eén van de kernpunten van deze wetswijziging was de verhoging van de minimaal te verzekeren bedragen. Naar aanleiding van het verhogen van deze bedragen is besloten om vooralsnog als doelstelling te hanteren dat de omvang van het FMG op € 2 miljoen moet worden gesteld.
Een eenmalige verhoging van de bijdragen teneinde het nieuwe bedrag te bereiken zou echter leiden tot een bijzonder grote stijging van de bijdragen. Daarom is er voor gekozen het nieuwe doelvermogen te bereiken in een periode van 5 jaar. Als eerste aanzet tot de gewenste verhoging van het vermogen zijn de bijdragen voor 2007 ten opzichte van het daaraan voorafgaande jaar verhoogd met 15%. Aangezien de vermogenspositie van het FMG zich in 2007 en 2008 gunstig ontwikkelde, is voor 2008 volstaan met het ongewijzigd laten van de bijdragen en konden de bijdragen voor 2009 met ongeveer 14% worden verlaagd.
Ook in 2009 blijkt de vermogenspositie van het FMG zich gunstig te hebben ontwikkeld. Hierdoor kunnen de bijdragen voor 2010 met ongeveer 27% worden verlaagd.

De minister van Financiën,
Wouter Bos
 
Laatst bewerkt:
ik kom dan ook maar uit de kast
en beken
ik ben al 45 jaar gelovige

in de naam van het voorwiel ,achterwiel het blok en het heilige stuur....amen


:}


dank aan de wijze woorden van broeder Sav
 
Laatst bewerkt:
Jup, ik noem mezelf research TROLL :P

Bedankt voor deze informatie, nu hoef ik hier niet meer gefrustreerd door te zijn :)

Even los van het feit of deze regeling in het voordeel is voor mij (doordat er meer geld in het waarborg fonds komt omdat dat geld niet bij de verzekeringsmaatschappijen terecht komt) en in het nadeel van de mensen met gewetensbezwaren (welke in persoonlijk moeten opdraaien voor de schadekosten) , ben ik het er nog steeds niet mee eens dat mensen de 'keuze' krijgen om zich te verzekeren of niet.

Ik vind dat deze regeling voor iedereen beschikbaar moet zijn of voor niemand. Mensen kiezen er zelf voor gewetensbezwaren te hebben, en mogen niet daardoor wettelijk anders behandeld worden.

Als je vind dat gewetensbezwaren hebben géén keuze is, dan is een uitzondering op basis van geloof net zo erg als op basis van geslacht of ras.
 
Laatst bewerkt:
Maar om even weer ontopic te gaan.

Het oprichten van een Motorkerk lijk me een mooie manier om aandacht te krijgen voor (en te vechten tegen) allerlei wetswijzigingen:

- APK
- Extra categorieën rijbewijs
- verplichting veiligheids hesjes
- maximum vermogen
- Abs verplichting


Deze punten zijn voor de bescherming van mensen tegen zichzelf (grotendeels) en ik vind dat dat soort regels niet gewenst zijn, maar dat is waarschijnlijk persoonlijk.

Ik ben voor een complete scheiding tussen kerk en staat, en dat staat voor mij boven allerlei voordelen die ik zou kunnen ondervinden aan een MotorKerk. Maar zolang mensen nog 'voordeel' kunnen krijgen op basis van geloof lijkt het me erg interessant om te kijken hoe we kunnen komen.

Het doel van de Motorkerk lijkt me om een eerlijk platform te creeren zodat we op gelijke hoogte staan als de lobby's (van fabrikanten en dealers enz) en dat we dan een eerlijke overweging kunnen maken of deze wetten echt zin hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan