Motor gaat "8 takten" op toeren??

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Beste mensen!
Het volgende: ( betreffende een Honda CB900 Bol D'Or uit 1980 _

Na een tijd terug mijn verbrande uitlaatklep te hebben vervangen liep mijn Bolletje weer als een zonnetje! :)

Echter moest ik na 500 km de kopbouten natrekken volgens mijn grote vriend Peters.
Aldaar ik er al weer ruim 2000 km inclusief rondje Ardennen op had zitten dacht ik "nou, laat ik tóch maar eens die kopbouten natrekken, vóór ik ellende krijg!"

Alles goed en wel, en ik ( op mijn mooi lopende bolletje ) naar de werkplaats om het klusje even te klaren. :)
Eenmaal in de werkplaats de tank er af, bougiedoppen er af en het deksel er af.
Ik controleer 1 bout en wat blijkt: staat nog prima op "spanning" ( alles met een koude motor gemeten uiteraard )
Ik controleer de andere bouten en verhip, óók goed! :)
"Dat is mooi" dacht ik! :) dus, de boel weer in elkaar, deksel er op en de bougiedoppen er op.
Motorpak aan, laarzen aan, helm op en starten met die hap!
POTVERDORIE! hij loopt maar op 2 cilinders!! ( de linker 2 )

Ik dacht bij mezelf: Cilinder 1 en 3 op de linker bobine ( als je er op zit ) en 2 en 4 op de rechter bobine?
Even bij ome Peters raadplegen!
Ja hoor... stomme fout van mij! Cilinders 1 en 4 werken samen, net als cilinders 2 en 3..
Ik dus de de bougiekabeltjes omgelegd als volgt: Cilinder 1 en 4 op de linker bobine, Cilinders 2 en 3 op de rechter bobine.
Ik start de motor weer en ja, hij pruttelt weer vrolijk op 4 cilinders! *hoera* dacht ik!
Ik mijn pak ( die ik intussen al weer uit had getrokken ) weer aan, en ik rij naar huis.
Toen de motor eenmaal warm was wou ik hem eens flink doortrekken ( wat ik gewoonlijk ook wel doe als de motor lekker warm is ) en wat gebeurde er?
De motor begon als je eenmaal hoger in de toeren kwam te "8-takten" dus verbrandingen over te slaan om het maar even zo te zeggen.
Dit heeft ze eerder nóóit gedaan!
Het klonk een beetje als ( komt 'ie :P ) moaaaaaaap ( normaal ) prrrrrrrrr ( hoger in de toeren ) :P

Wát doe ik verkeerd?
Te weinig benzine? ( lijkt me vreemd omdat ik zelfs nog even gestopt ben bij het tankstation om shag te halen, en hem ge-lijk even doorgetrokken heb na vertrek omdat dan de carburateurs nog vol zouden moeten zitten... hetzelfde probleem )
Moet ik 1-4 en 2-3 omwisselen van bobine ivm ontstekingsvervroeging in de hogere toeren oid?
Ik heb buiten wat ik net zei he-le-maal niks losgehad aan carburateurs/electra/wat dan ook..

Ik vind het zo jammer dat ze nu zo hapert.. *snik*
 
Laatst bewerkt:
Bougies zijn net nieuw ( maandje )
carburateurs zijn ook gelijk schoongemaakt/afgesteld na de verbrande klep.
Ik vind het zo raar dat hij het in eens doet..
bougiedop? dan zou hij toch over het hele bereik beroerd moeten lopen?

Wat ik zei over de het switchen van bobine's ( nu 1-4 op de linker, 2-3 op de rechter ) naar 2-3 op de linker en 1-4 op de rechter, zou dat uit kunnen maken ivm eventuele ontstekingsvervroeging die optreed bij hogere toerentallen?
 
Laatst bewerkt:
Er schieten me net een paar dingen te binnen.

Toen ik het spulletje in elkaar had ging ik op de motor naar huis.
Echter na een paar minuten ( voor ik hem doortrok in de toeren en de problemen kwamen )
Kwam ik stil te staan omdat ik de benzinekraan op OFF had laten staan.
Ik heb toen de accu leeggestart, en hij liep ook pas nadat ik hem aanduwde..
( de motor ging wel rond op de accu, maar sloeg niet aan.. met aanlopen was het 1 slag en lopen )
Kan het zijn dat er te weinig prik in de accu zit en hierdoor de motor slecht loopt ( omdat de motor ook niet startte op de accu? )
Echter is het wel zo dat ik in het verleden de motor ook wel aanduwde ( oude accu, nu een nieuwe ) en dat tóen de motor prima doortrok.

Ook vraag ik me af wat voor soort bougiekabels ( weerstand? ) en doppen ( idem? ) er op moeten als ik dit nieuw zou willen kopen. Er staat niks over geschreven in het WPHB.
 
Laatst bewerkt:
Heb je met met het aansluiten van de slangen aan de tank niet ergens een knik in gemaakt. Een knikje in een van de slangen zou zoiets kunnen doen lijkt mij.

Dan zou ik ook snel even de tank lichten en opnieuw aansluiten anders loopt hij bij tijd en wijle er arm = kans op nog een verbrandde klep.

mvg

db
 
Tijdens een "Prrrrrr" situatie de choke er even op trekken, als hij het dan 1 seconde beter doet zit het in de benzine toevoer. Niet goed vonken als de accu (bijna) plat is komt mij echter ook bekend voor.
Nog een goede; Check de tank ontluchting (of eigenlijk beluchting).
 
@ CB-Sacco en daarmee ook Dirtbag:

Ik heb als een aap aan de crack met de choke lopen spelen tijdens/voor/na de "prrr situatie"
helaas mocht het niet baten :P

Dít is het iig niet?

Wat ik zei over de het switchen van bobine's ( nu 1-4 op de linker, 2-3 op de rechter ) naar 2-3 op de linker en 1-4 op de rechter, zou dat uit kunnen maken ivm eventuele ontstekingsvervroeging die optreed bij hogere toerentallen?

Ik zat namelijk te spelen met het idee dat beide bobines vonken, ook als de zuiger op het ODP staat, maar dat beide bobines zich anders gedragen zodra de vervroeging intreed?

en dit:

Ook vraag ik me af wat voor soort bougiekabels ( weerstand? ) en doppen ( idem? ) er op moeten als ik dit nieuw zou willen kopen. Er staat niks over geschreven in het WPHB.

Ik ga in ieder geval zo dadelijk weer bezig, ik dácht dat ik ergens nog een setje kabels en bobines had liggen, maar het kan zijn dat die met de verhuizing verdwenen zijn.
Ik had graag vandaag een nieuw setje kabels en doppen er op gezet,dan is dát iig uitgesloten.

Ook ga ik benzinetoevoer en ont/beluchting bekijken, en het vacuumgedeelte van de kraan er tussen uit "slopen"

Gaarne reactie ( ook betreffende het type kabels en doppen )

Zodra ik meer weet, komt het hier te staan! :)
 
Er zijn doppen met ingebouwde weerstand en bougies met ingebouwde weerstand. Ik heb daar nooit rekening mee gehouden en alles werkt prima. Ik heb zeer goede ervaringen met Dyna S bougiekabels (roukama..). Daar zitten de doppen al bij.

De bobines kunnen zich in principe alleen anders gedragen als ze een verschillend signaal krijgen van de ontsteking (dat kan bijna niet als de motor daarvoor al goed liep). Bougiekabels met een breukje kunnen echter hele vreemde symptomen veroorzaken, dus ik zou daar zowieso eerst mee beginnen.
 
AAAARGH#@!$%!!@#%

( sorry )

Nét terug van een hele dag prutsen met als resultaat: NIETS!

Wat ik vandaag heb gedaan:

nieuwe ( echt nieuwe, geen "andere" ) bougiekabels en doppen gekocht en er op gezet.
( juiste weerstand e.d. ) resultaat: niet.

Carburateurs afgetapt ( water in carbs en daardoor kut lopen? ) resultaat: niet.
Carburateurs er af gehaald en he-le-maal uit elkaar en schoongemaakt/doorgeblazen met perslucht. resultaat: niet.

Vacuumgedeelte er tussen uit gehaald, resultaat: niet.

Filter er tussen uit gehaald, resultaat: niet.

Hij BLIJFT beroerd lopen/haperen/stotteren/weet ik veel zodra ik boven de 5 duizend? toeren kom met rollend gas.
Als ik de gashandle lichtjes open, en op die stand houd klimt hij iets hoger door in de toeren vóór hij gaat haperen..

HELP! :(

Ik zit er echt he-le-maal doorheen...
 
Laatst bewerkt:
Een Bol heeft volle goede accu nodig om goed te kunnen lopen. Meet je laadsysteem en laad je accu eerst goed op. That"s it. Zonde van de nieuwe kabels ;)
 
Laatst bewerkt:
Geen benzinepomp.

Ook heb ik doormiddels van het vacuumgedeelte er tussen uit halen/filter er tussen uit halen/kijken of er écht geen knik in de slang zit dat uit kunnen sluiten.

Misschien "handig" om er bij te vertellen: Als de Bol in neutraal staat kan ik aan het gas jengelen als een debiele scootergek en dán loopt hij wel mooi tot aan/in de redline toe.
Zodra er kracht geleverd moet worden treden de problemen op.
 
Ik zit bóven op mn f5 knop, kom maar op met die gouden tip! :)

Het verrotte is ook dat ik morgen naar Tilburg --> belgie wil op de motor, zul je verdorie net zien.

Als ik de kopbouten niet had gecontroleerd was er niks aan de hand geweest...
 
Laatst bewerkt:
Geen idee, hij laad wel goed bij ( +- 14 volt op een crappy metertje )

en daarbij, problemen daarmee komen toch enigzins langzaam op?
en niet van de ene op de andere start ( "start" omdat ik zonder problemen naar de werkplaats ben gereden, en mét problemen wegging )
 
Laatst bewerkt:
in een dergelijk geval zou ik zeggen >> effe paul ritzen lief aankijken of tie op de dynobank mag .

Paul kan dan in 1 oogopslag zien waar het scheelt .

zon dynobank is heel erg gevoelig en laat gauw zien waar de pijn punten zitten.
 
Naar mijn weten zitten er geen contactpuntjes/condensatoren in mijn bol?? ( zo ja, nooit geweten )

Ik heb niks aan de carbs veranderd, hij liep gewoon goed en heb tijdens het controleren van de kopbouten enkel de bougiedoppen verwijderd.
Ik heb niet eens naar de carbs gekeken toen ik met dat klusje bezig was.


Het enige wat ik "fout" heb gedaan is ( zoals al gezegd, maar zeg het nog maar een keer )
Toen het spul weer in elkaar zat heb ik cilinder 1-3 op de linker bobine gehad, en cilinder 2-4 op de rechter.. dit liep niet goed ( 2 cilinders, foutje van mij ) en daarna de boel goed aangesloten..
 
Naar mijn weten zitten er geen contactpuntjes/condensatoren in mijn bol?? ( zo ja, nooit geweten )

Ok mijn fout, ik nam dat aan voor een motor uit 1980 ;).

Wat ik zei over de het switchen van bobine's ( nu 1-4 op de linker, 2-3 op de rechter ) naar 2-3 op de linker en 1-4 op de rechter, zou dat uit kunnen maken ivm eventuele ontstekingsvervroeging die optreed bij hogere toerentallen?

Nee dat maakt niks uit.

Vacuumgedeelte er tussen uit gehaald, resultaat: niet.

Welk vacuumgedeelte? Van de benzinekraan?
 
Van de benzinekraan gaat het slangetje naar de vacuumkraan die word gestuurd door onderdruk op de 2e carb, en van het vacuumgedeelte weer naar het "verdeelrek" gaat op de carbs.
Nu is de situatie: benzinekraan --> filter --> verdeelrek.. zonder resultaat.

Ik las op een autoforum dat bobines kunnen weigeren bij hogere toeren als ze stuk zijn?
Stél dat dat zo is, HOE komt het dan dat ze ineens stuk zijn??

@bananenman: geen idee of die nog werkt, heb ik niet naar gekeken.
Echter zou ik dan 1: niet in zn neutraal tot de redline vloeiend kunnen doortrekken toch?
en 2: hoe kan het zijn dat de mechanische vervroeger stuk gaat door het loshalen van een bougiedop ( om maar even een plaatje te schetsen ) ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan