BolletjeBas
MF veteraan
Beste mensen!
Het volgende: ( betreffende een Honda CB900 Bol D'Or uit 1980 _
Na een tijd terug mijn verbrande uitlaatklep te hebben vervangen liep mijn Bolletje weer als een zonnetje!
Echter moest ik na 500 km de kopbouten natrekken volgens mijn grote vriend Peters.
Aldaar ik er al weer ruim 2000 km inclusief rondje Ardennen op had zitten dacht ik "nou, laat ik tóch maar eens die kopbouten natrekken, vóór ik ellende krijg!"
Alles goed en wel, en ik ( op mijn mooi lopende bolletje ) naar de werkplaats om het klusje even te klaren.
Eenmaal in de werkplaats de tank er af, bougiedoppen er af en het deksel er af.
Ik controleer 1 bout en wat blijkt: staat nog prima op "spanning" ( alles met een koude motor gemeten uiteraard )
Ik controleer de andere bouten en verhip, óók goed!
"Dat is mooi" dacht ik! dus, de boel weer in elkaar, deksel er op en de bougiedoppen er op.
Motorpak aan, laarzen aan, helm op en starten met die hap!
POTVERDORIE! hij loopt maar op 2 cilinders!! ( de linker 2 )
Ik dacht bij mezelf: Cilinder 1 en 3 op de linker bobine ( als je er op zit ) en 2 en 4 op de rechter bobine?
Even bij ome Peters raadplegen!
Ja hoor... stomme fout van mij! Cilinders 1 en 4 werken samen, net als cilinders 2 en 3..
Ik dus de de bougiekabeltjes omgelegd als volgt: Cilinder 1 en 4 op de linker bobine, Cilinders 2 en 3 op de rechter bobine.
Ik start de motor weer en ja, hij pruttelt weer vrolijk op 4 cilinders! *hoera* dacht ik!
Ik mijn pak ( die ik intussen al weer uit had getrokken ) weer aan, en ik rij naar huis.
Toen de motor eenmaal warm was wou ik hem eens flink doortrekken ( wat ik gewoonlijk ook wel doe als de motor lekker warm is ) en wat gebeurde er?
De motor begon als je eenmaal hoger in de toeren kwam te "8-takten" dus verbrandingen over te slaan om het maar even zo te zeggen.
Dit heeft ze eerder nóóit gedaan!
Het klonk een beetje als ( komt 'ie ) moaaaaaaap ( normaal ) prrrrrrrrr ( hoger in de toeren )
Wát doe ik verkeerd?
Te weinig benzine? ( lijkt me vreemd omdat ik zelfs nog even gestopt ben bij het tankstation om shag te halen, en hem ge-lijk even doorgetrokken heb na vertrek omdat dan de carburateurs nog vol zouden moeten zitten... hetzelfde probleem )
Moet ik 1-4 en 2-3 omwisselen van bobine ivm ontstekingsvervroeging in de hogere toeren oid?
Ik heb buiten wat ik net zei he-le-maal niks losgehad aan carburateurs/electra/wat dan ook..
Ik vind het zo jammer dat ze nu zo hapert.. *snik*
Het volgende: ( betreffende een Honda CB900 Bol D'Or uit 1980 _
Na een tijd terug mijn verbrande uitlaatklep te hebben vervangen liep mijn Bolletje weer als een zonnetje!
Echter moest ik na 500 km de kopbouten natrekken volgens mijn grote vriend Peters.
Aldaar ik er al weer ruim 2000 km inclusief rondje Ardennen op had zitten dacht ik "nou, laat ik tóch maar eens die kopbouten natrekken, vóór ik ellende krijg!"
Alles goed en wel, en ik ( op mijn mooi lopende bolletje ) naar de werkplaats om het klusje even te klaren.
Eenmaal in de werkplaats de tank er af, bougiedoppen er af en het deksel er af.
Ik controleer 1 bout en wat blijkt: staat nog prima op "spanning" ( alles met een koude motor gemeten uiteraard )
Ik controleer de andere bouten en verhip, óók goed!
"Dat is mooi" dacht ik! dus, de boel weer in elkaar, deksel er op en de bougiedoppen er op.
Motorpak aan, laarzen aan, helm op en starten met die hap!
POTVERDORIE! hij loopt maar op 2 cilinders!! ( de linker 2 )
Ik dacht bij mezelf: Cilinder 1 en 3 op de linker bobine ( als je er op zit ) en 2 en 4 op de rechter bobine?
Even bij ome Peters raadplegen!
Ja hoor... stomme fout van mij! Cilinders 1 en 4 werken samen, net als cilinders 2 en 3..
Ik dus de de bougiekabeltjes omgelegd als volgt: Cilinder 1 en 4 op de linker bobine, Cilinders 2 en 3 op de rechter bobine.
Ik start de motor weer en ja, hij pruttelt weer vrolijk op 4 cilinders! *hoera* dacht ik!
Ik mijn pak ( die ik intussen al weer uit had getrokken ) weer aan, en ik rij naar huis.
Toen de motor eenmaal warm was wou ik hem eens flink doortrekken ( wat ik gewoonlijk ook wel doe als de motor lekker warm is ) en wat gebeurde er?
De motor begon als je eenmaal hoger in de toeren kwam te "8-takten" dus verbrandingen over te slaan om het maar even zo te zeggen.
Dit heeft ze eerder nóóit gedaan!
Het klonk een beetje als ( komt 'ie ) moaaaaaaap ( normaal ) prrrrrrrrr ( hoger in de toeren )
Wát doe ik verkeerd?
Te weinig benzine? ( lijkt me vreemd omdat ik zelfs nog even gestopt ben bij het tankstation om shag te halen, en hem ge-lijk even doorgetrokken heb na vertrek omdat dan de carburateurs nog vol zouden moeten zitten... hetzelfde probleem )
Moet ik 1-4 en 2-3 omwisselen van bobine ivm ontstekingsvervroeging in de hogere toeren oid?
Ik heb buiten wat ik net zei he-le-maal niks losgehad aan carburateurs/electra/wat dan ook..
Ik vind het zo jammer dat ze nu zo hapert.. *snik*
Laatst bewerkt: