Motor gaat "8 takten" op toeren??

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Beste mensen!
Het volgende: ( betreffende een Honda CB900 Bol D'Or uit 1980 _

Na een tijd terug mijn verbrande uitlaatklep te hebben vervangen liep mijn Bolletje weer als een zonnetje! :)

Echter moest ik na 500 km de kopbouten natrekken volgens mijn grote vriend Peters.
Aldaar ik er al weer ruim 2000 km inclusief rondje Ardennen op had zitten dacht ik "nou, laat ik tóch maar eens die kopbouten natrekken, vóór ik ellende krijg!"

Alles goed en wel, en ik ( op mijn mooi lopende bolletje ) naar de werkplaats om het klusje even te klaren. :)
Eenmaal in de werkplaats de tank er af, bougiedoppen er af en het deksel er af.
Ik controleer 1 bout en wat blijkt: staat nog prima op "spanning" ( alles met een koude motor gemeten uiteraard )
Ik controleer de andere bouten en verhip, óók goed! :)
"Dat is mooi" dacht ik! :) dus, de boel weer in elkaar, deksel er op en de bougiedoppen er op.
Motorpak aan, laarzen aan, helm op en starten met die hap!
POTVERDORIE! hij loopt maar op 2 cilinders!! ( de linker 2 )

Ik dacht bij mezelf: Cilinder 1 en 3 op de linker bobine ( als je er op zit ) en 2 en 4 op de rechter bobine?
Even bij ome Peters raadplegen!
Ja hoor... stomme fout van mij! Cilinders 1 en 4 werken samen, net als cilinders 2 en 3..
Ik dus de de bougiekabeltjes omgelegd als volgt: Cilinder 1 en 4 op de linker bobine, Cilinders 2 en 3 op de rechter bobine.
Ik start de motor weer en ja, hij pruttelt weer vrolijk op 4 cilinders! *hoera* dacht ik!
Ik mijn pak ( die ik intussen al weer uit had getrokken ) weer aan, en ik rij naar huis.
Toen de motor eenmaal warm was wou ik hem eens flink doortrekken ( wat ik gewoonlijk ook wel doe als de motor lekker warm is ) en wat gebeurde er?
De motor begon als je eenmaal hoger in de toeren kwam te "8-takten" dus verbrandingen over te slaan om het maar even zo te zeggen.
Dit heeft ze eerder nóóit gedaan!
Het klonk een beetje als ( komt 'ie :P ) moaaaaaaap ( normaal ) prrrrrrrrr ( hoger in de toeren ) :P

Wát doe ik verkeerd?
Te weinig benzine? ( lijkt me vreemd omdat ik zelfs nog even gestopt ben bij het tankstation om shag te halen, en hem ge-lijk even doorgetrokken heb na vertrek omdat dan de carburateurs nog vol zouden moeten zitten... hetzelfde probleem )
Moet ik 1-4 en 2-3 omwisselen van bobine ivm ontstekingsvervroeging in de hogere toeren oid?
Ik heb buiten wat ik net zei he-le-maal niks losgehad aan carburateurs/electra/wat dan ook..

Ik vind het zo jammer dat ze nu zo hapert.. *snik*
 
Laatst bewerkt:
Wat iedereen ff mist is het "drooglopen" dat TS omschreef. Het klinkt alsof er onvoldoende benzine doorheen komt.
Als er troep in de leidingen heeft gezeten kan dat in de carbs of vlotterkamers terecht zijn gekomen. Loop het hele benzinetraject even na. Benzinefilter ook de goede kant op gemonteerd? (pijltje geeft de looprichting aan) Controleer daarna voor de zekerheid je luchtfilter.
 
Ik heb alle leidingen ( rubber én staal, op én in de carbs ) doorgeblazen. filter heb ik er goed tussen.
Filter heb ik er ook tussenuit gehad om te kijken of het hielp.
Luchtfilter is een paar weken oud en schoon.
 
word de inlaat van het luchtfilter niet geblokkeerd?
hebt ooit zoiets gehad, zat een mapje van deel III voor de inlaat en dat was gaan scheuren.
als de motor toeren maakte en voldoende lucht aanzoog, werd het mapje naar beneden getrokken.
 
ja, de "oude" van vóór mijn verbrande klep, die had ik bewaard.

en mijn excuses voor mijn korte antwoorden, ik heb echt niks nuttigs te melden nu, zit er behoorlijk doorheen.
 
Laatst bewerkt:
heb ik ( nog ) niet bekeken.
Om de reden dat ik "ten einde raad" was wáárom die stomme motor nou niet liep na het los hebben gehad van enkel de bougiedoppen, en mijn tevergeefse andere pogingen rationeel na te denken/handelen om het plots ontstane probleem op te lossen ( bougies/kabels/carbs/etc. )

ze waren een mooie kleur toen ik ze eruit trok, echter heb ik mijn testrit als volgt gereden: wegrijden, doortrekken ( haperen ) rustig ( met mooi lopende motor laag in toeren ) terug gereden ende bougies er uit gehaald.
 
Sorry, maar nogmaals: hoe kunnen er problemen met de mengselverhouding optreden ( kleur van bougie ) als ik alléén de bougiedoppen er af heb gehad?

En wat als ze te licht zijn? waar moet ik het dán zoeken?
Toevoer van benzine is goed, mengsel was altijd goed en heb NIKS veranderd aan de carbs.
 
Laatst bewerkt:
Met de moderne benzine kun je niet veel conclusies trekken uit de kleur van de bougies.

Vlotterkamer al goed bekeken? Komt de vlotternaald/vlotter wel goed los?
 
Spookstoring ..... check eens "aardpunt" van je ontsteking; als dat toevallig het naargeestige boutje-in-blok-of-frame is, losnemen en inclusief aanhang èn boutgat chemisch reinigen. Een paar keer gezien dat zich op/tussen de 2 of meer verschillende metalen galvanisch een weerstandslaag had opgebouwd, die veranderde met stroomsterkte en temperatuur .... korte periode raar/slecht lopen en een paar dagen verder helemaal stil.
 
Sorry, maar nogmaals: hoe kunnen er problemen met de mengselverhouding optreden ( kleur van bougie ) als ik alléén de bougiedoppen er af heb gehad?

Onwaarschijnlijk, maar je zult toch dingen uit moeten gaan sluiten. Dus check ook je bougies, weerstanden bobines, massa bobines/frame ok?

Nog een vraag, heeft ie het bij:
- hoge toeren, gasstand maakt niet uit
- hoge toeren en half tot vol gas
- alle toeren en half tot vol gas

Je bent geneigd om aan de zaken te denken die je eraf gehaald hebt, maar per toeval kan er toch ook iets anders stuk gaan. Misschien is je CDI wel gewoon stuk bijv (maar check eerst de andere zaken)

Heb je trouwens het vacuumslangetje van de 2e carb afgedopt? Anders trekt ie daar valse lucht
 
@ biglift: zoiets las ik dus ook op dat forum..
Echter valt zo'n defect niet na te meten toch? Dan zou ik een nieuwe bobine moeten kopen, en dan gaan testen.. ( duur )

Aan de electra heb ik buiten het laadsysteem nog niks gemeten.
Het was al gauw 8 uur 's avonds, en ik kon kiezen tussen doorgaan met dingen uitsluiten en van boosheid het ding op het erf in de fik te zetten, óf heel chagrijnig naar huis rijden onder de 5000 toeren ( dat heb ik maar gedaan )
Ik laat me niet zo gauw uit het veld slaan ( zie verbrande klep verhaal ) maar ben het nu écht zat dat het ding niet loopt.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft het eerder bij hoge toeren als ik de gashandle ook doortrek dan dat ik de gashendel op 25% laat en de motor "uit zichzelf" in toeren laat klimmen, dan treden de problemen in een iets hoger gebied op.

Vacuumslangetje heb ik gewoon laten zitten aldaar dat niet uitmaakt volgens mij ( heb alleen de benzineslang losgetrokken ) daarbij komt, mét vacuuumgedeelte is het probleem er ook.
 
Probleem komt mij bekend voor. Had precies dezelfde symptomen toen ik de vlotterhoogtes (verkeerd) had afgesteld. Gevolg was een brandstof tekort zodra je het gas open draait.
In de vrij staan te gassen, werden de toeren wel probleemloos gehaald omdat er voor 1 toerenspurt voldoende brandstof in de vlotterkamer zit.
Ik denk dat je het toch in die richting moet zoeken, ook al lijkt er geen verband met de daarvoor gedane werkzaamheden.
 
Echter zijn de vlotterhoogtes bij mij gefixeerd/niet te (ver)stellen.
En aldaar er genoeg benzine in de vlotters zit om de motor een paar minuten te laten draaien zónder tank ( ook ná optreden probleem) en incl aan het gas jengelen.
Nam ik aan dat als ik de motor warm liet draaien (stationair ) en dan GELIJK een sprintje trok, de carburateurs niet leeg zouden moeten zijn.
 
Kan het ook niet helemaal theoretisch beredeneren, maar feit is dat de symptomen precies hetzelfde lijken.
Tot ca. 1/8 gas leek er niets aan de hand, maar zodra je het gas meer open draait en ong. 5000 toeren bereikt begon hij in te houden. draai je het gas iets dichter dan kon je heel langzaam nog wat in toeren klimmen.
Mijn vlotters zijn overigens ook niet af te stellen maar door de bevestiging van de naald te verbuigen krijg je een ander niveau. Staat in mijn handboek vermeld hoe deze te controleren/af te stellen.
Ik wil niet zeggen dat jij zeker hetzelfde probleem hebt, maar het lijkt in ieder geval een brandstof tekort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan