motor gaat sputteren/inhouden

soefzuki

Rookie
17 mei 2011
13
0
Almere
Hoi,

Ik rij op een Suzuki GSX600F Katana '91. Na een weekend te zijn wezen toeren heeft te motor opeens problemen als ie warm is. Dan gaat ie sputteren/inhouden. Met name bij het optrekken en rustig rijden (geen snelweg). Op de snelweg heb ik nergens last van, alleen merk je het soms als je 'm doortrekt in z'n versnelling dat ie dan een beetje sputtert. Dit is van het ene op het andere moment ontstaan, daarvoor nooit problemen gehad. Ben al bij de garage geweest en die weten het aan teveel vocht in de benzine. Ze hebben de carburateurs een beetje doorgespoeld en bougies vervangen. Was in begin wel iets minder, maar het wordt al weer erger na nog geen 300 km. Het vreemde is dat de motor nergens last van heeft als ie nog "koud" is en start ook prima.
Volgende stap v/d garage zou zijn om carburateurs eraf te halen en uit elkaar te halen/schoon te maken. Dit zou min. €200,- gaan kosten en voor een motor met een dagwaarde van €500,- vindt ik dat veel geld in verhouding.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Ik hoor het graag!
 
Ik denk dat die om een of andere reden te rijk loopt,als je jouw woonplaats in je profiel vermeldt dan kan misschien iemand uit jouw omgeving een handje helpen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties zover.
De motor slaat niet af als je hard remt. Wat wel wil gebeuren is als hij stationair onrustig loopt af slaat, maar dat gebeurd niet gelijk en het onrustig stationair lopen is dan weer wel en dan weer niet.
Wat betreft de reactie m.b.t. de accuklemmen, dat zou best een optie kunnen zijn. Het is ontstaan tijdens het toeren en toen had ik de tomtom aangesloten zitten. Heb net even naar de accu gekeken en in kon de klemmen idd nog iets aandraaien. Heb de aansluiting voor tomtom nu even van de accu gehaald en de klemmen stevig aangedraaid. Ik zal ze ook nog even goed schoonmaken. Nog niet getest of dit het verschil maakt. Maar dat zou daardoor wel kunnen komen dan? En dan alleen als de motor warm is? Naar de choke moet ik nog kijken. Eerst weer al die kappen eraf ;(
Als die eraf zijn zal ik ook gelijk maar even naar de luchtfilter kijken.
 
Heb de accu polen goed schoongemaakt en de klemmen goed vast gezet. Daarna een stuk op de snelweg gereden (af en toe een beetje doortrekken). Zodra ik van de snelweg kom en weer de bebouwde kom ik ga begint gelijk het sputteren weer, terwijl ik daar op de snelweg niets van heb gemerkt. Het licht dus helaas niet aan de accu. De choke blijft ook niet hangen.
Heeft iemand misschien nog suggesties?
 
Ik heb precies hetzelfde gehad. Bleek water in de benzine te zitten. Het is niet zo dat je er meer last van hebt als de fiets warm is. Het is wel zo dat als je fiets warm is, waarschijnlijk het water lekker door de brandstof gemengd is. Bij koude motor is door stilstand het water naar beneden gezakt en heb je minder last.

Advies: Tank helemaal leeg halen en spoelen met benzine. Dan weer vullen en reiniger erdoorheen :P
 
Als je de kuipdelen eraf kan halen, dan is het het een kleine stap om het luchtfilter eraf te schroeven en daarna de carburateurs. Ik kan me niet voorstellen dat het veel meer dan €50 kost om de carburateurs ultrasoon te schonen als je ze los aanlevert.
ik heb het althans ooit gedaan en was niet meer dan €40 kwijt
 
Ik heb precies hetzelfde gehad. Bleek water in de benzine te zitten. Het is niet zo dat je er meer last van hebt als de fiets warm is. Het is wel zo dat als je fiets warm is, waarschijnlijk het water lekker door de brandstof gemengd is. Bij koude motor is door stilstand het water naar beneden gezakt en heb je minder last.

Advies: Tank helemaal leeg halen en spoelen met benzine. Dan weer vullen en reiniger erdoorheen :P

Ja, dat was ook de conclusie v/d garage. Die hebben ook de tank en carburateurs eraf gehad en gespoeld en de bougies vervangen. Maar ik heb nog steeds het probleem. Misschien idd zelf de tank nog een keer goed spoelen.
Ik zal ook eens informeren wat het kost als ik alleen de carburateurs langs breng om ze schoon te laten maken. Bedankt voor de tips!
 
Bedankt allen voor de reacties.
Ben vandaag net terug gekomen van vakantie, vandaar dat ik nog niet gereageerd had.
Ik zal dan de carburateurs maar eens goed nakijken op de punten die jullie aangeven.
Ik hoop gauw goed nieuws te kunnen brengen :-)
 
Ik heb precies hetzelfde gehad. Bleek water in de benzine te zitten. Het is niet zo dat je er meer last van hebt als de fiets warm is. Het is wel zo dat als je fiets warm is, waarschijnlijk het water lekker door de brandstof gemengd is. Bij koude motor is door stilstand het water naar beneden gezakt en heb je minder last.

Advies: Tank helemaal leeg halen en spoelen met benzine. Dan weer vullen en reiniger erdoorheen :P


10punten ! !

Dit riekt naar water in de vlotterbakken!

Eronderuit die dingen en netjes schoonmaken en hij gaat weer als de brandweer. Gegarandeerd! Poets ook effe je sproeiers mee?

8-)
 
Ik heb precies hetzelfde gehad. Bleek water in de benzine te zitten. Het is niet zo dat je er meer last van hebt als de fiets warm is. Het is wel zo dat als je fiets warm is, waarschijnlijk het water lekker door de brandstof gemengd is. Bij koude motor is door stilstand het water naar beneden gezakt en heb je minder last.

Advies: Tank helemaal leeg halen en spoelen met benzine. Dan weer vullen en reiniger erdoorheen :P


water mengt niet met benzine,
wat wel mogelijk is dat als de boel flink op temp. is gekomen, het water een dampvorm aanneemt [ in je vlotterkamers ] en dan voor problemen zorgt
 
water mengt niet met benzine,
wat wel mogelijk is dat als de boel flink op temp. is gekomen, het water een dampvorm aanneemt [ in je vlotterkamers ] en dan voor problemen zorgt

Water mengt wel degelijk door benzine :Y , gaat alleen geen reactie aan met benzine. Bij stilstand zal het water altijd weer naar de bodem van de tank zakken. Tijdens het rijden verspreid het water zich als een soort dampbelletjes door de brandstof, en daar loopt je motor niet echt lekker op.... :N

Bij mij ging het om relatief heel weinig water. Niet te zien als ik gereden had, maar pas toen we de tankinhoud een nachtje in een glazen vaas hadden gezet :')
 
tis maar hoe je het bekijkt, maar water is zwaarder dan benzine dus blijft hoofdzakelijk onder in je tank zitten en geeft dan wel de problemen die jij gehad hebt

maar is er al nieuws ?

Vandaag alles eraf gehaald, carburateurs open gehad. Die zagen er overigens niet echt vuil uit. een beetje vuil onderin de "vlotterbak" maar niet echt schokkend. Sproeiers even goed doorgeblazen en verder zo goed mogelijk schoon gemaakt. Wat me wel op viel dat sommige slangen niet aangesloten zaten. 1 slang die achterop de benzine kraan gaat (niet v/d reserve of pri) en ergens naar achteren loopt (weet niet waar die voor is). En een slang die aan de tank zit (niet v/d benzine overloop) die verder los hing, maar voor zover is kon zien gekoppeld moest worden waar andere slangen ook op zaten. Misschien heeft dat met de beluchting/vacuüm te maken?? Bovendien zag ik dat het steunpunt voor, waar de tank op rust gewoon los lag en niet meer aan het frame zat met 2 bouten. Dit nadat de motor al bij de garage is geweest. Dat vind ik toch wel slordig!! Ook al was dat al het geval toen zij de tank eraf hadden gehaald, dan hadden ze dat toch gelijk even goed vast kunnen zetten? Zou het trouwens zo kunnen zijn dat deze slangen die niet goed vast zaten ook voor deze problemen zouden kunnen zorgen?
Morgen ga ik even een testrit maken en hoop dat het over is.
Ik laat het nog weten.
 
Heb vrijdag een testrit gedaan, maar helaas geen verbetering. Het werd eigenlijk alleen maar steeds erger. Moter sloeg steeds af zodra je de koppeling inkneep en af en toe een plof/knal uit de uitlaat. Verder werd het pruttelen ook alleen maar erger en kwam je soms nauwelijks nog vooruit. Ik ben maar gelijk doorgereden naar de garage (een andere) en 'm daar achter gelaten. Wordt v/d week naar gekeken. Ik heb er zelf te weinig verstand van en middelen voor om dit zelf op te lossen en wil ook niet het risico nemen dat ik iets helemaal fout doe. Het gaat tenslotte ook nog om de veiligheid. Hoop dat de kosten een beetje meevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan