Motor gehuurd, getourd en 2cil lastig??

Ik zou liever ook 1 TL-R hebben dan een parkeerplaats vol met R1's of andere fours, geweldig ding is dat.

Mijn Buell loopt ook pas lekker vanaf zo 60 k/u, daaronder zit je vaak naar een passende versnelling te zoeken (2 of 3), ondanks dat er een kortere overbrenging op zit. Maar ach, da's de uitdaging nietwaar, anders kun je net zo goed met de bus naar werk gaan ;)
 
Hey aramis, ik vond het touren ook leuk :) Ik moet trouwens zeggen dat die SV650 mijn Daytona T595 nog redelijk kon bijhouden. Dat verbaasde me eerlijk gezegd wel een beetje. Zit er tegenwoordig zo weinig verschil tussen de motoren die van mij is wel een paar jaartjes ouder, maar toch?
 
Zal altijd een verschil van smaak blijven.
De één houdt nu eenmaal van het soepele karakter en de toerenjank van een 4-cylinder, de ander van het koppel in de middentoeren en het bullige geluid van een 2-cylinder.

Ik heb nu een paar keren een 2 cylinder geprobeerd en ik vind ut gewoon niet lekker rijden. Geluid met een open pijp is wel okee, daar niet van.

Blij toe dat we allemaal andere smaken hebben. Zie en hoor je nog eens wat leuke -andere- fietsen onderweg.
 
Wil nu graag ook eens van andere TL rijders horen hoe ze rijden onder de 50 vinden. Ik weet dat die SV650 veel nieuwer en soepeler loopt dan een TL, maar ik had met deze 2 cil totaal geen problemen met lagere snelheden en ik kan me ook moeilijk voorstellen dat als je gewoon in zijn 1 rijdt dat je dan niet normaal onder de 50 kan rijden. Hopelijk zal ik het spoedig zelf kunnen uitvinden, maar ben toch al benieuwd wat anderen ervan zeggen (omdat ik er al achter ben dat velen op het forum nog al overdrijven en alleen uitgaan van extreme situaties).

En ja, was inderdaad erg leuk Poor Twisted Me, ik hoop dat we dat snel vaker kunnen doen :)
 
Je moet inderdaad wel goed opletten wat je met je rechterhand doet... Mijn TL ('97) heeft nog lekker dat aan/uit-effect wat het soms een beetje onrustig maakt, als je het eenmaal weet, vind ik het prima rijden hoor! (uiteraard blijft een 4-cylinder naaimachientje soepeler, maar dat komt o.a. ook door het hoge koppel dat een V-twin levert bij lagere toerentallen :} )
 
Je moet inderdaad wel goed opletten wat je met je rechterhand doet... Mijn TL ('97) heeft nog lekker dat aan/uit-effect wat het soms een beetje onrustig maakt, als je het eenmaal weet, vind ik het prima rijden hoor! (uiteraard blijft een 4-cylinder naaimachientje soepeler, maar dat komt o.a. ook door het hoge koppel dat een V-twin levert bij lagere toerentallen :} )
Aan/uit-effect? Wat bedoel je daar precies mee? Dat hij snel uitvalt ofzo? En kan ik er verder uit opmaken dat als je er een beetje mee kan omgaan (oftewel, dat als je eraan gewend bent) dat je er dan ook prima mee beneden de 50 kan rijden?
 
Dat hoge koppel valt in vergelijking met sommige 4 cylinders ook wel weer mee hoor. Bij een test bleek bv. dat een R1 (oud model) een hoger koppel leverde dan de bij de test aanwezige 2 cyls.
Keerzijde is dat sommige 2cyls lang zo bokkig niet zijn in de lagere toeren als altijd wordt beweerd.
 
aan/uit princiepe: gas is ook echt gas(rammen) en gas los is ook echt gas los remt ontzettend goed op de motor dat verschil merk je dus wel, echt lekker cruisen met een gangetje van 50 gaat wel maar met een 4-cil. gaat dat wat makkelijker maar mijn mening is een 2cillinder is veel meer karakter dan een 4-cillinder en een TL is gewoon een mooie snelle motor.(mijn mening)
full
 
Het aan/uit effect, daarmee wordt bedoelt, dat als je je gas loslaat en je zet je gas er weer op, dat het vermogen dan niet echt soepel inkomt, maar echt als een flinke duw. Kan heel vervelend zijn op korte bochies als ie er geen rekening mee houd. Daarom is deze fiets ook zeer ongeschikt voor onervaren rijders.

Verder dat hoge koppel van een R1. Zou best kunnen kloppen, dat een R1 een hoger koppel heeft, maar dan meer op zijn top. In lage toerentallen heeft een V-twin meer en dat voel je goed.
 
De jongens van t tl topic zeggen t eigenlijk al, onder de 50 is t waardeloos. Valt wel iets te verbeteren met een ander achtertandwiel overigens. De eerste versnelling is te onrustig en de 2e krijg je idd t aan uit effect wat hierboven beschreven word. Oplossing is dus of gas geven }) of gas los laten :r .
Verderzou ik zeggen gewoon kopen die fiets, maak eens een proefrit en dan ervaar je pas wat motorrijden is. Deze machine leeft aan alle kanten, en dat heb ik op een andere fiets nog niet meegemaakt en heb toch al wel wat verschillends gereden. Succes met de aankoop en als je nog een wit blauwe zoekt ;)
Ik gaat op zoek naar een gixxer 750 k2

http://www.marktplaats.nl/index.php3?g=motoren&u=suzuki&ID=34328
 
Dank voor de uitleg. Ik neem aan dat het gewoon even wennen is en dat je gewoon rustig gas moet op-afbouwen om dat te voorkomen. Niet te rustig natuurlijk 8-)
 
Ey, nog meteen een vraagje. Als je gewoon op een recht stuk op je achterwiel gaat, is dat erg? I mean echt gevaarlijk (en niet bedoel ik als het goed gaat en niet als je een schrikbeweging in gang ofzo zet)? En kun je hem ook zover doortrekken dat hij achterover valt?
 
Op een recht stuk is er weinig aan de hand. Op vermogen gaat ie gewoon niet zo hard omhoog en kan je makkelijk reageren, door iets minder gas te geven.
Bij koppeling gebruik wel, dan is een achterrem wel nodig, heb ik dan begrepen uit de verhalen.

Het is echter wel heel lullig, als je wilt inhalen en ineens een zooi gas geeft en het voorwiel komt dan een klein stukje omhoog, terwijl je dus opzij naar links gaat. Dan kan je wel eens verrast raken. Dus dan vooral niet te hard aan gas sjorren...
 
Ik rijd zelf op een V2 shadow, en bokken geen last van. BIj lage toeren de koppeling gebruiken... dat moet ik bij een 4 cilinder, met enige verschil dat bij te lage toeren een 4cilinder niet gaat bokken, maar afslaat. En de versnelling, tja, in z'n 1 kun je zonder koppeling 10kmh rijden, bij een TL zal het niet anders zijn. Bij de 50 kilometer per uur zit ik in de choppe in zijn 2, dan vind ik de 3 al te hoog... dan met zo'n 1000 in de 3 zitten zit je wel laag in de toeren ja.

4 cylinder (FZ6 Fazer) gereden, beviel ook wel, maar heeft met soepel weinig te maken. Stationair hangt ie op de 2 a 3000 toeren, met de chopper onder de 1000. Als je een 4 clinder onder de 1000 toeren zet bokt ie niet, maar slaat ie af. Dus vind ik het een slechte vergelijking die gemaakt wordt. Grootste verschil is dat een viercilinder zijn kracht echt in de hoge toeren heeft, waar een V2 vaak van de 3000 toeren al een groot kopel heeft, die langzaam stijgend doorloopt tot het einde (6000 tot 8000, afhankelijk van cc). Heeft dus alround kracht.
 
gevaarlijk...tja mis kan t altijd gaan...en uiteraard kun je em achterover trekken (zwaartekracht wint altijd :P )

Alls kan natuurlijk dus ook achterover. Maar je bepaalt zelf de grenzen. Oefening baart kunst natuurlijk.

full
 
Ik rijd zelf op een V2 shadow, en bokken geen last van. BIj lage toeren de koppeling gebruiken... dat moet ik bij een 4 cilinder, met enige verschil dat bij te lage toeren een 4cilinder niet gaat bokken, maar afslaat. En de versnelling, tja, in z'n 1 kun je zonder koppeling 10kmh rijden, bij een TL zal het niet anders zijn. Bij de 50 kilometer per uur zit ik in de choppe in zijn 2, dan vind ik de 3 al te hoog... dan met zo'n 1000 in de 3 zitten zit je wel laag in de toeren ja.

4 cylinder (FZ6 Fazer) gereden, beviel ook wel, maar heeft met soepel weinig te maken. Stationair hangt ie op de 2 a 3000 toeren, met de chopper onder de 1000. Als je een 4 clinder onder de 1000 toeren zet bokt ie niet, maar slaat ie af. Dus vind ik het een slechte vergelijking die gemaakt wordt. Grootste verschil is dat een viercilinder zijn kracht echt in de hoge toeren heeft, waar een V2 vaak van de 3000 toeren al een groot kopel heeft, die langzaam stijgend doorloopt tot het einde (6000 tot 8000, afhankelijk van cc). Heeft dus alround kracht.

Mmm
10km/h in z'n 1, dat gaat niet lukken, dan draait ie 1100 toeren, dat is nog maar net stationair en dan bokt ie wel! Maar een beetje schudden is ook wel lekker hoor.

Stationair 2 á 3000 toeren bij een fazer? Ik denk, dat je je shoke nog effe vergeten was eraf te halen :X
Normaal draait zo'n ding ook maar 1100 tot 1300 toeren.

En de TL haalt de 11000 toeren trouwens, dus niet 8000 :] Tis geen shopper hoor.
 
Mmm
10km/h in z'n 1, dat gaat niet lukken, dan draait ie 1100 toeren, dat is nog maar net stationair en dan bokt ie wel! Maar een beetje schudden is ook wel lekker hoor.

Stationair 2 á 3000 toeren bij een fazer? Ik denk, dat je je shoke nog effe vergeten was eraf te halen
Normaal draait zo'n ding ook maar 1100 tot 1300 toeren.

En de TL haalt de 11000 toeren trouwens, dus niet 8000 Tis geen shopper hoor.

RIGHT ON Yellow!
geen vergelijking met een shopper !
 
zoals zoveel gezegd: gewoon enkele motors rijden en op je gevoel afgaan, als je dan nog twijfelt, kijk dan naar het mooiste geluid of gewoon de mooiste look.

Mijn vorige motor was een kawa zzr600, reed heel soepel en kon ongelooflijk hard(mooi) janken, ik miste echter die kracht onderin.

Nu met de Firestorm, heb ik die kracht(ok, ik weet het niet zoals bij de TL, maar toch goed).

Als je me nu zou vragen welke mijn volgende is, dan zou ik niet onmiddelijk kiunnen antwoorden, ik vind zowel 2 als 4 cil leuk rijden(denk da'k me een 2de zal moeten aanschaffen, dan heb ik allebij)

Voor het verschil in klank, check link:

Hornets/Firestorm

Klank is een beetje vervormd, volgens mijn vader iets dat de micro van de camera in beveiliging gaat als het te luid wordt. :?
 
4 cilinder geen koppel onderin...????
kijken jullie alleen maar naar 6oo cc zeker.
ik kan in mn hoogste versnelling 2000rpm rijden,gas open=weg wezen.!!!
denk niet dat een 2 cilinder dat doet,die gaat dan weer bokken in het
algemeen.(niets tegen 2 cilinders hoor, heb ook wat km op een sv/s gereden
en dat beviel me prima,je hebt nu eenmaal verschillende soorten smaak
gelukkig).... :P (o ja...ik rij een zrx1200r.. :9 )
 
Mmm
10km/h in z'n 1, dat gaat niet lukken, dan draait ie 1100 toeren, dat is nog maar net stationair en dan bokt ie wel! Maar een beetje schudden is ook wel lekker hoor.

Stationair 2 á 3000 toeren bij een fazer? Ik denk, dat je je shoke nog effe vergeten was eraf te halen :X
Normaal draait zo'n ding ook maar 1100 tot 1300 toeren.

En de TL haalt de 11000 toeren trouwens, dus niet 8000 :] Tis geen shopper hoor.

toerentellen van de Fz6 Fazer begint pas aan te geven vanaf 2000 toeren. 4 streepjes per 1000 toeren, en bij mij sprong hij tussen de 2250 en de 2500 toertjes.

detail_05_tcm42-13009.jpg


Die 10 is ongeveer, ik heb een USA import, dus mijltjes, en hij hangt er tussen, dus zo ongeveer 7 mijltjes, dat is 11kmg.. Rond de 1400 toeren kun je gewoon rijden zonder koppeling open te hebben. En over stationair, deze chopper zitdus bij 700 toertjes stationair.

En de Fz6 heeft geen manual shoke, alles is automatisch, start meteen.

Enne, ik had het over een 700cc. 1000cc maakt veel verschil, net als bij 4 cilinders, dat de 1000cc 4 cilinder wel veel koppel heeft onderin klopt.

Ik had het over een V2 van 600 a 700 cc en de 600cc 4 cilinders.
 
Laatst bewerkt:
Het aan/uit effect, daarmee wordt bedoelt, dat als je je gas loslaat en je zet je gas er weer op, dat het vermogen dan niet echt soepel inkomt, maar echt als een flinke duw.

Met aan/uit effect wordt bij injectiemotoren ook het irritante rukkerige rijden bedoeld als je probeert constante snelheid te rijden. Bij een carburateur wordt de brandstof toevoer bepaald door het vakuum, bij injectie door wat de programmeur / ontwerper ervan gebakken heeft. Je merkt bij veel injectiesystemen dat bij een hele kleine beweging terug van de gasstand de brandstoftoevoer te abrupt wordt dichtgegooid waardoor het lastig rijden wordt met constante snelheid.

Helaas hebben nog veel moderne injectiemotoren hier last van, onafhankelijk hoeveel cilinders. Ook auto's trouwens, maar omdat die veel meer massa hebben en relatief weinig vermogen merk je daar weinig van en omdat ze toch niet zo sportief hoeven te presteren kun je ze veel "suffer" laten injecteren, dus met wat meer vertraging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan