Motor gehuurd, getourd en 2cil lastig??

Aramis

MF'er
21 jun 2004
205
0
Zeeland
Jaaaaaaa, eindelijk weer gereden na het behalen van mijn rijbewijs. Keb vandaag een SV650 gehuurd en lekker wezen touren (tot nu toe zo'n 180 km). Ik vroeg me alleen af wat er nou ook alweer mis was met een 2cil? Iets over dat dat minder soepel loopt ofzo? Anyway, ik had er totaal geen last van, reed heerlijk.

Groetjes en hopelijk heb ik snel een motor om naar een MFmeeting te komen :)
Tom
 
Ja het loopt rauwer, nooit op een 4 cilinder gereden ?
Maar alles went en zo rauw loopt het nou ook weer niet, maar wel als je 4 cilinder gewend bent. Ga maar een keer een Fazer600 ofzo huren, dan merk je het verschil wel.
 
het kan gaan 'bokken' en gouwe vuistregel: hoe meer cilinders, hoe minder snel ie op het gas reageert (paul klaver quote).
 
Kleinere 2-cilinders lopen niet zo rauw. Wel lekker koppel bij lage toeren.

Waneer je op een 600 cc vier-cilinder stapt, zal dat wel even tegenvallen.
 
ik rij zelf een 2 cilinder en dat bevalt prima maar ik moet zeggen dat een 4 cilinder best wel lekker rijd wat soepeler, en toch heb ik zoiets van mijn volgende wordt weer een Twin
 
Tja, dat bokken heb ik totaal niet meegemaakt, ik kon er heerlijk langzaam mee rijden. Maja, like i said, verder heb ik geen point of reference, maar na al die verhalen dacht ik dat het een opgafe zou worden om met dat ding te kunnen rijden, maar ik vond hem heerlijk rijden. Zaterdag ga ik bij een ex collega kijken naar zijn SRAD 600. Misschien mag ik er nog op rijden, ben dan benieuwd hoe dat dan rijdt :)
 
Tja, dat bokken heb ik totaal niet meegemaakt, ik kon er heerlijk langzaam mee rijden. Maja, like i said, verder heb ik geen point of reference,
heb flink wat op pa's ntv gereden deze vakantie. maar dan valt het idd nog mee, gewoon even mee om leren gaan.
ciao
 
:)
heb net anderhalf jaar een kwaksakie zx6r gehad vorige week toch maar een nieuwe V2 aangeschaft. het is maar wat je gewend bent.
voor je het weet begint hier weer een discussie tussen twin en 4 cilinder rijders over wat beter is :Z

gewoon zelf proberen wat je leuk vind.

wheelies zijn wel makkelijker te leren met een V2 8-)
 
Hmmz, ik moet wel zeggen dat als ik niet abrupt mijn koppeling laat opkomen ik met deze SV650 met volgas geen wheelie maak. Vind ik niet erg hoor, daar niet van, maar gas kon wel gewoon helemaal open. Of komt dat omdat ik helemaal op de tank lag?

Als je niet vreemd doet met koppeling bij TL1000 gaat dat voorwiel dan ook niet de lucht in met volgas?

Maw. krijg je soms alleen wheelie als je je koppeling te snel laat opkomen?
 
Hmmz, ik moet wel zeggen dat als ik niet abrupt mijn koppeling laat opkomen ik met deze SV650 met volgas geen wheelie maak. Vind ik niet erg hoor, daar niet van, maar gas kon wel gewoon helemaal open. Of komt dat omdat ik helemaal op de tank lag?

Als je niet vreemd doet met koppeling bij TL1000 gaat dat voorwiel dan ook niet de lucht in met volgas?

Maw. krijg je soms alleen wheelie als je je koppeling te snel laat opkomen?

Die TL zal ongetwijfeld op puur het gas wel de lucht in kunnen ja, doet de SP van mij ook.
Ik vind het allebei iig wat hebben, 4 cylinder en 2 cylinder.
 
V2 is wel lekker ja. Opzich een 4 cylinder ook wel, wat me daarvan echter tegenviel (Fz6) is dat ie zijn kracht pas bij de 7 a 8000 toeren krijgt, en dan rij je al 40 a 50 in de 1e versnelling.

een 2 cylinder trekt al vanaf het begin, en dat is wel erg lekker, ook omdat ik uitsluitend provincie wegen rij, is een naked bike met wat kortere versnelling en veel koppel ideal.

Binnenkort als het droog is en ik tijd heb ga ik de SV650 (zonder S) ook eens huren.
 
En als je bij die tl1000 nou echt goed op je tank ligt (weeg iets in de 70, met kleren enzo rond de 75-77) gaat hij dan nog van de vloer of houdt je hem dan misschien tegen?


Net overigens weer lekker gereden. Die nieuwe Alfa GTA had geen zin in wedstrijdje. Heeeeeel slim :]
 
Altijd een 4 cil gereden. Ik heb nu een TDM, dus 2 cil en ik moet zeggen. Bevalt mij Prima.! Je mag die 4 cil thuis laten. geen probleem, zeker niet met rijden.

I love my tdm!!
 
een SV650 rijdt idd als een 4cil, al je een 748 gewend bent.

Maar vanaf een japanse 4cil merk je dat ie meer koppel heeft en wat meer "leeft" onder je.
 
een SV650 rijdt idd als een 4cil, al je een 748 gewend bent.

Maar vanaf een japanse 4cil merk je dat ie meer koppel heeft en wat meer "leeft" onder je.
Vanaf een Japanse 4cil.? Wat bedoel je nu precies? Dat zeg een Suuz SRAD600 ook veel koppel onderin heeft en snel weg is ofzo? Me not understand.
 
En als je bij die tl1000 nou echt goed op je tank ligt (weeg iets in de 70, met kleren enzo rond de 75-77) gaat hij dan nog van de vloer of houdt je hem dan misschien tegen?


Net overigens weer lekker gereden. Die nieuwe Alfa GTA had geen zin in wedstrijdje. Heeeeeel slim :]

Van TL1000 zelf kan ik niet zeggen, nooit op gereden, maar een cagiva met tl1000 blok weet ik wel zeker. In 1 en 2 kun je op gas het voorwiel los krijgen.

SV650 zijn wheelies ook wel mogelijk op gas na installatie van een dynokitje.Bij de meeste 600 supersports lukt het ook nog wel.

maar weer on topic, gewoon verschillende proberen :]
 
Laatst bewerkt:
Vanaf een Japanse 4cil.? Wat bedoel je nu precies? Dat zeg een Suuz SRAD600 ook veel koppel onderin heeft en snel weg is ofzo? Me not understand.

Een SRAD600 moet eerst toeren maken om vanaf stilstand hard weg te komen, een SV650 voelt/is direct sterker (voordeel is ie na de eerste paar "stoplichtmeters" ook kwijt)

Ik bedoelde dat toen ik van mijn 748 op een SV650 ging rijden dat die SV zo soepel (en futloos ;) ) reageerde als een 4 cilinder op lage toeren... Vandaar misschien dat je niks van het "twin-karakter" O-) gemerkt hebt.
 
Heb een dik jaar op een kawa ZL1000 gereden. Het mooie van een 4-cil vind ik, dat hij zo lekker hoog door kan janken! (de Jappaners hebben overigens bewezen dat met twins ook te kunnen, bijv. VFR 1000 SP1/2)

Sinds een paar weken heb ik mijn S4R. De reden dat ik heb gekozen voor een twin is, naast het heerlijke geluid, zijn enorme koppel ten opzichte van een 4-cil en mede daardoor, de enorme reactie verbetering. Een 4-cil moet eerst op toeren komen (al eerder gemeld), voordat hij het nodig vind om te presteren.

Waar al dit moois van de V-twin in uitmondt, is dat je ontzettend snel kunt optrekken zonder er erg in te hebben. Voor je het weet zit je op de 160 km/u

Wat het ook gaat worden....Veel plezier ;]
 
En als je bij die tl1000 nou echt goed op je tank ligt (weeg iets in de 70, met kleren enzo rond de 75-77) gaat hij dan nog van de vloer of houdt je hem dan misschien tegen?

Mijn tl-r houd je dan niet tegen hoor, die slaat gewoon achterover!
 
Net met pijn in mijn hart de motor weer terug gebracht :( Zoals eerder vermeld (dacht ik) ga i8k zaterdag eens kijken naar zo'n sradje, maar ik denk toch dat mijn voorkeur uit gaat naar een lief TL1000tje ^_^
 
4 of 2 cilinders!!


CB 500
Ik heb lessen gevolgd en afgereden op een Honda CB500 4 cilinder
Stuurt erg prettig, rijdt zeer soepel maar goed 50 in z'n 6 rijdt niemand toch?
Van bokken had ik alleen af en toe last met speciale verrichtingen (achterrem)
Verder moest je wel erg veel toeren maken om een beetje hard te gaan maar dan gaat ie ook echt hard!! tot 13.000 of 14.000 toeren doortrekken.

GS 500
Na het behalen van het rijbewijs rijdt ik nu op een Suzuki GS 500 2 cilinder
Wederom erg prettig, Ik heb het idee dat V-twin's altijd slanker zijn dan 4 cilinders en dat voel je wel !! Bokken heb ik geen last meer omdat ik met extreem
lage snelheden mijn koppeling iets gebruik !! En voor de rest rijdt ie erg rustig en beheerst. Wanneer je 5 of 6000 toeren rijdt en je geeft gas dan trek je bijna meteen op z'n volle vermogen. VOor het gevoel is de GS500 sneller
dan de CB 500 maar in werkelijkheid is de CB 500 sneller.

Geef mij het gevoel maar !! (en geluid van 2 cilinder is prachtig) VTR 1000 F

2 cilinder hoef je niet op het maximum te rijden om het vermogen eruit te halen
en dat gevoel had ik bij de cb 500 wel. Als je in z'n 2 rijdt met de VTR 1000F
en je rijdt 5000 toeren, als je gas geeft zweeft het voorwiel boven het asfalt !!
Doe dat maar eens met 4 cilinders!!

Groetjes ONno
 
Een CB500 4 cilinder? Da's al gauw 25-30 jaar terug dat Honda iets dergelijks in het programma had, of ik vergeet weer es helemaal wat (zal niet de eerste keer zijn). De huidige CB500 is een twin. Was het geen CB400 ("CB1") of een CB600 "Haarnet"? En de GS500 is geen V-twin maar een parallel twin.
Ja ja, we moeten streng zijn ;) Voor de rest ben ik het helemaal met je eens 8-)

Verder: 4 cilinders zijn vrijwel altijd superieur op topvermogen bij een gegeven cilinder inhoud (kleinere zuigers dus meer toeren dus meer kilo-Watts), en niet zelden ook op koppel als je gaat meten (ook al voelt dat soms anders).
Maar alle superieuriteit daargelaten, ik houd toch het meest van een 1 of 2 cilinder :}
 
Mijn TL1000R rijdt gewoonweg klote als je onder de 50km/h rijdt. Dan is een 4cilinder idd veel soepeler. Het voordeel is echter wel, dat als ik gas geef bij 4000 toeren de straatstenen er gelijk uit vliegen. Dat is toch ook wel lekker.
Hiermee ben ik dan ook nog nooit vermogen te kort gekomen. Het gaat allemaal hard zat, zeker voor op de openbare weg. Een paar seconden een gekke bui op het verkeerde moment en je bent je rijbewijs kwijt.
Wheelies kan ik weinig over zeggen, ik doe daar niet aan. Ik ben best trots op mijn fiets en ga er dan ook zo mee om. Wel merk ik, dat in 1e en 2e versnelling het voorwiel wel vaak en klein stukje loskomt. Ook al bij 4000 toeren. Voor iemand langs de kant misschien niet eens te zien, maar in het stuur merk je het wel, die hangt gewoon los en kan je alle kanten heen bewegen.
Dus een TLR is echt een fiets waar je mee moet doorrijden, doe je het rustig aan, dan wordt het al snel heel heet tussen de benen en onder je reet, vooral met 25+ graden. Zit je boven die 50km/h, dan is het echt een wereldfiets! Dan maar een seconde langer doen naar de 200km/h dan een R1. Het is tenminste wel een fiets die je niet op elke hoek van de straat ziet staan en een geheel eigen karakter heeft, wat je op geen andere fiets kan krijgen.

Om nou ook die GS500 en de CB500 erbij te halen vind ik een beetje raar. Dit zijn toch wel beginnersfietsen waar je 20km/h in 3 versnelling zou kunnen rijden. Daarom zijn ze natuurlijk wel ideaal voor lessen en stadsgebruik, maar bokken doen ze niet echt, hoogstens een beetje protesteren. Met alle respect trouwens hoor...
 
Terug
Bovenaan Onderaan