motor gereedmaken voor winterstalling

  • Onderwerp starter Anoniempje418
  • Startdatum
A

Anoniempje418

Guest
hebben de heren en dames hier nog tips voor het gereedmaken van de motor voor winterstalling?

ik heb een R6 uit 99, specifieke tips zijn welkom maar tips voor andere gebruikers toch wel
 
Voor een wintertje op de stoep zou ik hem met warme motor weg zetten met een volle tank met brandstofstabilisator en de minpool van de accu loshalen en hopen op een koude winter, of de accu er uit halen om te onderhouden of in te vriezen. Brandstofkraan uit en de vlotterbakken leegdraaien is optioneel. Scharnierpuntjes even in de olie zetten en/of onderdelen inspuiten met ACF50 totdat je er een goed gevoel bij hebt.

Als hij droog binnen kan staan kun je de banden nog van de grond tillen met behulp van bokken en de in/uitlaat afdichten. Voor mij is dat al te veel moeite. Als je hem een paar jaar wilt stallen dan kun je hier bovenop de bougies loshalen en wat olie in de cilinder spuiten. Doe gek!

m.b.t. olie kan ik niet zinnigs over zeggen. Genoeg motorfietsen die tig jaar stil staan met oude olie. Doe waar jij blij van wordt.
 
staat de motor buiten of binnen?

binnen

......gewoon van tijd tot tijd mee rijden?!

onmogelijk, vertrek binnenkort voor 3 maanden na het buitenland en hoop halverwege januari weer terug te zijn in droog weer.

Voor een wintertje op de stoep zou ik hem met warme motor weg zetten met een volle tank met brandstofstabilisator en de minpool van de accu loshalen en hopen op een koude winter, of de accu er uit halen om te onderhouden of in te vriezen. Brandstofkraan uit en de vlotterbakken leegdraaien is optioneel. Scharnierpuntjes even in de olie zetten en/of onderdelen inspuiten met ACF50 totdat je er een goed gevoel bij hebt.

Als hij droog binnen kan staan kun je de banden nog van de grond tillen met behulp van bokken en de in/uitlaat afdichten. Voor mij is dat al te veel moeite. Als je hem een paar jaar wilt stallen dan kun je hier bovenop de bougies loshalen en wat olie in de cilinder spuiten. Doe gek!

m.b.t. olie kan ik niet zinnigs over zeggen. Genoeg motorfietsen die tig jaar stil staan met oude olie. Doe waar jij blij van wordt.

ik zet hem binnen voor 3 maanden. moet je dan de brandstofkraan uitzetten en de vlotterbakken ook leeg laten lopen? of voldoet stabilizer en accudruppelaar dan ook?
 
als je de mogelijk hebt om de brandstofkraan uit te zetten dan help dat zeker bij het niet vergommen van brandstof in de carb en daarmee voorkom je een hoop problemen op het moment dat je deer wilt gaan rijden. en de vlotterbakken kan je ook legen door gewoon de motor te laten lopen met de kraan op uit. alleen heeft jouw motor volgens mij een vacuüm gestuurde kraan normaal en die kan je niet op uit zetten. en dan is de vlotterbakken aftappen de beste optie en dan hopen dat de vacuümkraan goed afsluit zodat ze niet weer stiekem vol lopen en blijven uitdampen via de ventilatie opening.
en als je een accupool loshaalt hoef je normaal geen lader aan te sluiten in de winter maar als je al een aansluiting hebt voor de druppellader kan het normaal geen kwaad om die lekker aan te sluiten voor een volle accu als je hem nodig hebt.
 
Ach, je gaat maar 3 mnd weg. Die periode is nog wel te overzien.
Zou er zelf wrs niet veel mee doen. Hooguit de accu aan de druppelaar en vullen met ethanolvrij.
Motor afdekken met een ADEMENDE afdekhoes! Ontstaat er geen vocht onder de hoes.

Maar als je dan toch iets wil doen.................
Vergommen brandstof is niet aan de orde. Ook stabilisator is weggegooid geld.
Gewoon de tank volledig afvullen met goede benzine. Kan tank aan binnenzijde NIET roesten.
Dat is ethanolvrij, want die veroudert veel minder snel. Dus volgooien met Shell V-power of BP Ultimate of Esso Supreme.

Verder kan olie en oliefilter vervangen geen kwaad.
Oude olie is iets verzuurd en aan de lucht geoxideerd. Verse olie is beter.
Banden op spanning en liefst niet laten steunen op de grond. Maar is slechts 3mnd dus zal wel meevallen.
 
als je de mogelijk hebt om de brandstofkraan uit te zetten dan help dat zeker bij het niet vergommen van brandstof in de carb en daarmee voorkom je een hoop problemen op het moment dat je deer wilt gaan rijden. en de vlotterbakken kan je ook legen door gewoon de motor te laten lopen met de kraan op uit. alleen heeft jouw motor volgens mij een vacuüm gestuurde kraan normaal en die kan je niet op uit zetten. en dan is de vlotterbakken aftappen de beste optie en dan hopen dat de vacuümkraan goed afsluit zodat ze niet weer stiekem vol lopen en blijven uitdampen via de ventilatie opening.
en als je een accupool loshaalt hoef je normaal geen lader aan te sluiten in de winter maar als je al een aansluiting hebt voor de druppellader kan het normaal geen kwaad om die lekker aan te sluiten voor een volle accu als je hem nodig hebt.
Als je hem ruim drie maanden niet gebruikt in de winter hoef je hem niet te laden? En waarom moet die accupool los? Als het contact uit staat is die al los, tenminste wanneer er niemand aan heeft liggen prutsen.
 
Met een '99 R6? Daar kunnen ze niet allemaal even goed tegen :/

Uhm... mijn vfr is van 95, je moet natuurlijk wel schoonmaken als je in pekel zou rijden, ik rijdt zoveel mogelijk door.

onmogelijk, vertrek binnenkort voor 3 maanden na het buitenland en hoop halverwege januari weer terug te zijn in droog weer.

Ja, dan gaat van tijd tot tijd rijden niet...
 
Als je hem ruim drie maanden niet gebruikt in de winter hoef je hem niet te laden? En waarom moet die accupool los? Als het contact uit staat is die al los, tenminste wanneer er niemand aan heeft liggen prutsen.

Veel motoren nemen nog steeds stroom wanneer het contact is uitgeschakeld, mijn gsx-r trekt ook langzaam de accu leeg. Alarm lampje blijft door knipperen.
 
Accu loshalen is zo'n kleine moeite, dat je eigenlijk geen reden hebt om het niet te doen :)

Kan je meteen meten hoeveel mA er loopt met contact uit. 3 maanden moet de afgekoppelde accu zonder druppellader prima volhouden mits je 'm volgeladen weg zet.

Er zit ongeveer 2200 uur in 3 maanden. Dat betekent dat een 14Ah accu na 3 maanden leeg is, als er een lekstroom van ongeveer 6mA loopt. Maar je wil geen volledig lege accu hebben, en je hebt nog wat zelfontlading, dus als er meer dan 2 a 3mA loopt, is afkoppelen verstandig of nodig.

Minder dan 2mA, en je accu zal waarschijnlijk nog voldoende energie hebben om na die 3 maanden te starten. Uiteraard moet je dan wel een accu hebben die niet al versleten is :+

Edit: er is veel verschil tussen de diverse accutypes. Traditionele natte accu's die je bij kan/moet vullen, hebben flink wat zelfontlading. Moderne calcium accu's weer vrij weinig. Ik ga uit van de middenweg, een moderne gel of AGM-accu.
 
Wat een gedoe allemaal.
Ik gooi alleen de tank vol met iets van v-power of zo, accu aan de ultimate druppelaar en de wielen van de grond.

Na een paar maanden gaat de GTR1000 weer uit de garage. Na een paar keer starten doet het ding het weer. Daarna een uurtje rijden en dat is alles.
Ik zet m ook nog ff met de voetjes van de vloer ,ook omdat ik geen middenbok heb ,voor de rest 👍
20200818_093949.jpg

Hoes erover en tot volgend jaar 👍
 
Als je hem ruim drie maanden niet gebruikt in de winter hoef je hem niet te laden? En waarom moet die accupool los? Als het contact uit staat is die al los, tenminste wanneer er niemand aan heeft liggen prutsen.
er zijn zat dingen op een motor die ook een klein beetje stroom blijven gebruiken als het contact uit staat zoals klok, alarm en ecu. en al die kleine beetjes kunnen makkelijk een accu leeg trekken over een paar maanden. met een losse accu loopt er zeker geen stroom en is de enige verbruiker de zelfontlading van de accu. en dus is de kans dat je na lang stil staan weer kan starten een stuk groter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan