motor gereedmaken voor winterstalling

  • Onderwerp starter Anoniempje418
  • Startdatum
A

Anoniempje418

Guest
hebben de heren en dames hier nog tips voor het gereedmaken van de motor voor winterstalling?

ik heb een R6 uit 99, specifieke tips zijn welkom maar tips voor andere gebruikers toch wel
 
er zijn zat dingen op een motor die ook een klein beetje stroom blijven gebruiken als het contact uit staat zoals klok, alarm en ecu. en al die kleine beetjes kunnen makkelijk een accu leeg trekken over een paar maanden. met een losse accu loopt er zeker geen stroom en is de enige verbruiker de zelfontlading van de accu. en dus is de kans dat je na lang stil staan weer kan starten een stuk groter.
Na ruim 3 maanden is je accu zo goed als leeg, zeker in de winter. je moet hem sowieso opladen en als je dat iedere maand een paar uur doet is er geen enkel probleem en blijft je alarm(als dat er op zit)ook gewoon werken.
 
Vergommen brandstof is niet aan de orde. Ook stabilisator is weggegooid geld.
Omdat het maar voor een paar maanden is, of denk je dat het spul nooit zin heeft? Ik gebruik het wel (kost niet veel als je het tenminste niet per mini-flesje koopt), maar kan nergens een echt onderzoek vinden of het wel of niet helpt. De fabrikanten zijn uiteraard positief en veel reviews zijn gesponsord.
 
Als je hem ruim drie maanden niet gebruikt in de winter hoef je hem niet te laden? En waarom moet die accupool los? Als het contact uit staat is die al los, tenminste wanneer er niemand aan heeft liggen prutsen.

Dat is wel mijn ervaring ja. Ik heb redelijk wat voertuigen en die staan ook wel langer dan een half jaar stil.
Ik zet nooit accu's aan de druppellader, voornamelijk omdat ik geen stroom heb achterin de tuin.
Wel heb ik op de meeste een massa schakelaar zitten, die ik meestal ook als contactslot gebruik. Gewoon voor de zekerheid om elke lekstroom uit te sluiten.
Een dynamo (van een auto) kan bijvoorbeeld ook lekken, en die blijft verbonden met de accu bij contact uit.
 
Even de tank bijna leeg rijden, dopje van dat additief in je tank, aftanken en een klein rondje rijden zodat dat spul door je systeem zit. Bandjes +0,5 bar oppompen. Dan maak ik haar best grondig schoon en wax haar goed in. Ketting goed inspuiten. Ik moet mijn accu eruit halen omdat ik geen stopcontact in die box heb zitten. Maar thuis zet ik de accu 1x in de 2 of 3 weken even aan de druppel lader.
Als je het hebt, motor voor en achter opbokken zodat er nog normaal op te rijden valt bij je 1e rit na al die maanden. Dan doe ik er nog een motorhoes overheen tegen stof, ookal staat ze binnen.

Grote/kleine beurt laat ik ook in de winter doen.. en af en toe ga ik even langs om aan het achterwiel te draaien, heb het idee dat de ketting dat wel fijn vind omdat ze 6 maanden stilstaat :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan