Motor-gerelateerde baan

Nee, ik ben in de 2e ook al blijven zitten.

De voornaamste reden dat ik thuisstudie ga doen is omdat ik het vorige schooljaar continu het idee had dat het een grote sleur was, ik had niet het idee dat ik ook maar iets had aan wat ik moest leren.

Scheikundige stoffen; ga ik nooit wat mee doen.
Natuurkundige formules; ga ik nooit wat mee doen.
Frans, duits, overal hetzelfde verhaal.
Misschien is dit vooral een probleem van mij maar ook al vind ik iets heel makkelijk, als ik het idee heb dat ik er nooit wat aan zal hebben is m'n motivatie weg.

Met thuisstudie hoef je minder vakken te doen dus kan je zelf kijken waar je wat aan hebt en waaraan niet.

Daarbij zat ik in een klas waar iedereen een jaar jonger was, terwijl ik zelf juist vaak met mensen omga die een jaar ouder zijn dan ik.
Ik heb het dan ook nooit echt een leuke en/of gezellige klas gevonden.

Dit alles bij elkaar opgeteld heb ik er voor gekozen om thuis studie te gaan doen. O-)

Een thuisstudie is dat 100 % thuissstudie ? Enkele vrienden van me hebben hun VWO gehaald via volwassenenonderwijs (vavo). Enkele dagdelen in de week was er mogelijkheid om naar school te gaan. Zo heb je nog een beetje ondersteuning als je dat nodig hebt.

En nog iets, je wilt alleen certificaten halen ofzo? Het lijkt erop dat je alleen vakken die je leuk vind wilt gaan doen, geen frans, geen duits. Dat wordt dus geen diploma :N Het lijkt alsof je er niks aan hebt/niks leert maar er komt toch altijd een deel weer terug in een vervolgstudie (eigen ervaring). Misschien moet je idd eens gaan kijken naar een HAVO-profiel.

Wat wil je trouwens gaan doen mocht je je VWO halen?
 
Laatst bewerkt:
Je wilt 4 dagen werken en in de avonduurtjes even je VWO diploma halen (met, als ik het zo lees, een behoorlijk lakse instelling, 2x blijven zitten..)? Ik volg nu een deeltijd studie (2 avonden + een dag) naast mijn 4daagse werkweek. Denk je dat je beter af bent? Ik ben doordeweeks elke avond, plus een groot deel van mijn weekend met school bezig. Ik heb wel gemerkt dat je daar echt wel een beetje inzet en discipline moet tonen, wil je dat volhouden. Jij hebt al 2x bewezen dat je dat niet hebt, waarom denk je dat dat nu wel gaat lukken? Bovendien, je ouders betalen waarschijnlijk je lesgeld, gok ik. Geniet daar nog ff lekker van, maak die 2 jaar (of 1, als je havo gaat doen) ff af en ga daarna iets doen wat je wel leuk vindt. De wereld vergaat niet terwijl je die 2 jaartjes doorploetert op school.
 
Laatst bewerkt:
Een thuisstudie is inderdaad 100% thuis.

Ik wil als ik klaar ben met VWO fiscaal recht gaan studeren.

Groot pluspunt voor mij aan thuisstudie is dat ik in 5 VWO a-profiel kan beginnen. (ik deed b-profiel maar wil daar vanaf, had vooral onvoldoendes in mijn b-vakken.)

Op middelbare school zou dat 4 VWO worden.

Dus stel dat ik er een jaar langer over doe dan normaal met thuisstudie dan zit ik alsnog qua tijd op hetzelfde niveau.

Reacties worden gewaardeerd trouwens ook al zijn sommigen wat negatiever/laat je wat meer nadenken. :)
 
Laatst bewerkt:
Een thuisstudie is inderdaad 100% thuis.

Ik wil als ik klaar ben met VWO fiscaal recht gaan studeren.

Groot pluspunt voor mij aan thuisstudie is dat ik in 5 VWO a-profiel kan beginnen. (ik deed b-profiel maar wil daar vanaf, had vooral onvoldoendes in mijn b-vakken.)

Op middelbare school zou dat 4 VWO worden.

Dus stel dat ik er een jaar langer over doe dan normaal met thuisstudie dan zit ik alsnog qua tijd op hetzelfde niveau.

Reacties worden gewaardeerd trouwens ook al zijn sommigen wat negatiever/laat je wat meer nadenken. :)

Wil niks met scheikunde, natuurkunde, frans, duits................ is werk aan de lopende band niet iets voor je? Met wat geluk hoef je daar niet bij na te denken en dus je hersenen niet te vermoeien. Klinkt wat cynisch, ik weet het, maar besef dat een wat bredere basis, een wat meer algemene ontwikkeling, nooit weg is in dit leven, wat je later ook gaat doen (en hier spreekt een voortijdig schoolverlater die daarna zeer veel moeite heeft moeten doen om e.e.a. weer een beetje in te halen).
 
|( 1x blijven hangen en dan maar gelijk zelfstudie. Blijf alsjeblieft in die schoolbanken, maak die VWO af en ga eens op zoek naar een HTS studie met voertuigtechniek.

Jeugd van tegenwoordig B|

Helemaal mee eens. Naar mijn mening ben je een grote sukkel als je VWO kunt halen en daar niet mee verder gaat, zoals HTS of universiteit. Je krijgt absoluut spijt als je VWO hebt en heel je leven olie staat te verversen.
 
Ik heb de site van die thuisstudie nog eens nagelezen omdat ik toch begon te twijfelen over het soort diploma dat je zou krijgen, ik citeer; ''De NHA is erkend door de minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen en leidt op voor het officiële staatsexamen. Het diploma is gelijk aan het diploma uit dagonderwijs.''

Qua discipline, tja of dat nou op de middelbare school is of via een thuisstudie, het moet toch uit mezelf komen dus dit is compleet mijn eigen verantwoordelijkheid.

Een aantal mensen schijnt me trouwens niet helemaal te begrijpen, voor de duidelijkheid ik wil in de eerste plaats mijn VWO halen en als ik daarnaast wat bij kan leren over motoren is dat mooi meegenomen maar ik ga zeker NIET mijn VWO opleiding opgeven voor een monteursopleiding.
 
Wil niks met scheikunde, natuurkunde, frans, duits................ is werk aan de lopende band niet iets voor je? Met wat geluk hoef je daar niet bij na te denken en dus je hersenen niet te vermoeien. Klinkt wat cynisch, ik weet het, maar besef dat een wat bredere basis, een wat meer algemene ontwikkeling, nooit weg is in dit leven, wat je later ook gaat doen (en hier spreekt een voortijdig schoolverlater die daarna zeer veel moeite heeft moeten doen om e.e.a. weer een beetje in te halen).

Misschien klinkt dit arrogant maar mijn algemene ontwikkeling is hoger dan het grootste gedeelte van de mensen die ik ken, alleen op vlakken zoals frans ed toevallig niet omdat ik hier gewoon geen interesse in heb.

Ik wil trouwens overstappen op een a-profiel dus dan heb je sowieso geen scheikunde en natuurkunde, hier krijg je dan geschiedenis en aardrijkskunde voor terug.
 
Dat klinkt niet alleen arrogant... volgens mij is dat ook arrogant....!? -O-

Geloof mij, ik ben docent en ik weet dat een staatsexamen VWO wat jij wilt doen minder aanzien heeft als een normale VWO. Daarbij, waarom een pakket met Na en Sk kiezen als jij fiscaal recht wil gaan doen. Leg je uitgebreid toe op economie en pak wat je meer moet doen als extra mee. Ik heb op de middelbare school ook een techniek pakket gedaan, ben inmiddels leraar Na/Wi/Sk en daarnaast studeer ik Management Economie en Recht, ineens een heel andere richting. Dus roep nou niet dat je er echt niets aan hebt, want dat kun je op jou leeftijd gewoon nog niet zeggen... (hoor mij 27!? O-) )

Wat vinden je ouders er eigenlijk van?

Als docent zou ik het niet steunen omdat je diploma gewoon minder waard is...
Als ouder (nog niet, later misschien maar toch) zou ik er tegen zijn omdat je nog je hele leven kunt werken, beter nu hobbyen!
Als motorliefhebber zou ik er niet voor zijn, beter knutselen thuis, met ander werk kun je op jou niveau zoveel meer verdienen...

Oftewel... dom dom dom... maar naar leraren luisteren zal niet je sterkste kant zijn anders zou je dit al nooit hebben bedacht! :W

p.s. fiscaal recht is zooooo saai... :Z
 
Gewoon bellen met een willekeurige motordealer ;) vragen of ze nog een part-time baan hebben..

Werk nu ook als bij baantje bij een motordealert (en ja dat is makkelijk voor onderdelen ed. ;) )

Precies. Doe ik zelf ook.

Je klimt vanzelf hoger op... ideale baan voor jou imo.
 
Qua discipline, tja of dat nou op de middelbare school is of via een thuisstudie, het moet toch uit mezelf komen dus dit is compleet mijn eigen verantwoordelijkheid.
|( Da's niet echt een antwoord op de vraag waarom je denkt dat je wel de discipline op kan brengen voor een thuisstudie. Kom op, geef eens een goed onderbouwd argument.

Oftewel... dom dom dom... maar naar leraren luisteren zal niet je sterkste kant zijn anders zou je dit al nooit hebben bedacht! :W
:+
 
Misschien klinkt dit arrogant maar mijn algemene ontwikkeling is hoger dan het grootste gedeelte van de mensen die ik ken, alleen op vlakken zoals frans ed toevallig niet omdat ik hier gewoon geen interesse in heb.
............................

Dat zegt meer over de mensen die jij kent dan over jezelf...................
 
Ik heb de site van die thuisstudie nog eens nagelezen omdat ik toch begon te twijfelen over het soort diploma dat je zou krijgen, ik citeer; ''De NHA is erkend door de minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen en leidt op voor het officiële staatsexamen. Het diploma is gelijk aan het diploma uit dagonderwijs.''

Qua discipline, tja of dat nou op de middelbare school is of via een thuisstudie, het moet toch uit mezelf komen dus dit is compleet mijn eigen verantwoordelijkheid.

Een aantal mensen schijnt me trouwens niet helemaal te begrijpen, voor de duidelijkheid ik wil in de eerste plaats mijn VWO halen en als ik daarnaast wat bij kan leren over motoren is dat mooi meegenomen maar ik ga zeker NIET mijn VWO opleiding opgeven voor een monteursopleiding.

Maar waarom dan niet richten op alleen je vwo.. er staat niet voor niks een 40 uurige week voor (ook al zul je dit nooit aan alleen schooluren hebben, maar ook aan thuisstudie) Zoek een bijbaantje.. en niet iets dat je echt 3 of 4 dagen in de week doet.. dat is te veel.. en je houd echt weinig tijd over voor jezelf (Waarom is er anders een weekend :? ) ;)
 
Rond maar eerst je opleiding af, als je daarmee klaar bent kan je motorrijden tot je een ons weegt. Tip van iemand die me de Uni. heeft afgerond.
 
Ik heb zelf ook ervaring met thuisstudie, zij het MBO ipv VWO. En ik kan je vertellen, het heeft bijzonder weinig voordelen. Natuurlijk, je bespaart tijd doordat je geen reistijd hebt, maar wat is de kans dat je daarom maar meteen begint als je je bed uitrolt, ipv die reistijd te vervangen door een uurtje tv kijken om wakker te worden?

En je hebt geen last meer van leraren en klasgenoten die je toch maar van je werk afhouden, maar dat is nou juist hetgene wat je het meest gaat missen. Die klasgenoten om je heen zijn gewoon erg gezellig, en ze mogen dan soms afleiden, het is vaak ook de reden om nét ff wat meer te doen. Want dat is het ergst aan zelfstudie, je hebt helemaal geen druk van buitenaf, niemand om het voor te doen en niemand om je aan op te trekken. Da's ook de reden dat ik nu al 2 jaar doe over het laatste deel van mijn studie, terwijl ik er binneneen jaar mee klaar had kunnen zijn.

Om het nog maar niet te hebben over het feit dat als je een keer iets niet snapt, je niet meer direct wat kunt vragen. En op de een of andere manier lijkt het wel of zo'n leraar steeds slechter te bereiken is anar mate je ze minder vaak nodig hebt. En een week wachten op uitleg van een leraar kost ook tijd. Plus, op het moment dat je geen contact meer hebt irl, dan wordt het ook steeds moeilijker communiceren. Uitleggen per e-mail is nog best lastig. Zie maar eens hoe vaak hier op het forum berichten verkeerd worden geïnterpreteerd, en hier helpen emoticons en veelvuldige en snelle reacties nog een beetje.

Kijk als je toch die zelfstudie wilt gaan doen houd ik je natuurlijk niet tegen. Jouw studie, jouw leven. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat je een realistisch beeld hebt van zelfstudie en dat het alles behalve ideaal is. Het vergt gewoon heel veel discipline, en dat vergt weer heel veel energie.

Mocht je je besluit doorzetten, dan kan ik je nog de volgende tip geven: zorg ervoor dat je zoveel mogelijk vaste momenten kiest voor je studie. Elke ochtend van acht tot twaalf, elke maandag en woensdag, het maakt niet zoveel uit hoe en wanneer je het plant, maar als je er bijvoorbeeld zoals ik had, een bijbaan met variabele werktijden naast hebt, dan wordt die discipline alleen maar nóg moeilijker.
 
Als je op school al blijft zitten, krijg je het met een thuis studie al helemaal moeilijk! Zoals al gezegd, een thuis studie vergt erg veel discipline... Meer dan je zal denken.
En dan nog een opleiding tot motor monteur erbij?? Veel succes zou ik zeggen ;)
Onthou wel dat die opleiding MBO is, dus wat zal/kan je verwachten qua loon denk je. Zeker als je net begint, zodra je een paar jaar in het vak zit ga je pas leuk verdienen.
 
Ben ik ook wel naar op zoek geweest maar waar ik tegen aan loop is dat ik dan tegen minimumloon moet gaan werken, in mijn geval zo'n 3,50 per uur.Als ik daarnaast er nou iets aan overhou in de vorm van kennis van motoren heb ik dat er graag voor over maar om nou 2/3 dagen per week voor 20,- per dag auto's te gaan poetsen of tomaten te gaan plukken zie ik niet zo zitten.
gek hé, zonder opleiding/diploma.

Ik heb bij motoport 2 jaar als poetser gewerkt maar ik wil toch eigenlijk wel een baan met iets meer verantwoordelijkheid.
kun je die verantwoordelijkheid wel aan dan? de verantwoordelijkheid die je op school had, was toch ook te veel?

Er is genoeg werk waarbij je 6-7euro per uur verdient. Als je in een stad woont, is er sowieso een callcenter of iets waarbij je mensen lastig valt voor 6eu + provisie. Om 4 dagen te werken, 1 dag school en daarnaast VWO te doen, is niet te doen... Want je VWO zou eigenlijk 5dgn per week moeten zijn... (iets van 30uur staat ervoor??)

En om motoren opteknappen moet je er natuurlijk wel een beetje verstand van hebben...succes met je keuze
dat zal je nog tegenvallen als je geen diploma hebt. mijn vriendin werkt bij een uitzendbureau als consulente en ze zenden mensen uit voor diverse callcenters, ze vragen dus echt wel diploma's.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik ben in de 2e ook al blijven zitten.

De voornaamste reden dat ik thuisstudie ga doen is omdat ik het vorige schooljaar continu het idee had dat het een grote sleur was, ik had niet het idee dat ik ook maar iets had aan wat ik moest leren.

Scheikundige stoffen; ga ik nooit wat mee doen.
Natuurkundige formules; ga ik nooit wat mee doen.
Frans, duits, overal hetzelfde verhaal.
Misschien is dit vooral een probleem van mij maar ook al vind ik iets heel makkelijk, als ik het idee heb dat ik er nooit wat aan zal hebben is m'n motivatie weg.

Met thuisstudie hoef je minder vakken te doen dus kan je zelf kijken waar je wat aan hebt en waaraan niet.

Daarbij zat ik in een klas waar iedereen een jaar jonger was, terwijl ik zelf juist vaak met mensen omga die een jaar ouder zijn dan ik.
Ik heb het dan ook nooit echt een leuke en/of gezellige klas gevonden.

Dit alles bij elkaar opgeteld heb ik er voor gekozen om thuis studie te gaan doen. O-)

SUKKEL ! DOMBO !

Niet doen, "gewoon" je VWO afmaken en desnoods in het weekend bij een dealer gaan werken !

Ik had dezelfde "motivatie" op school en heb alles gedumpt...... resultaat: geen afgeronde opleidingen en minimum salaris...... great -O-

Een maat van mij precies hetzelfde...... ook blij -O-

We werken nu zo'n 15 jaar en hebben moeten knokken om maar te bewijzen dat we echt wat kunnen..... baas kijkt toch altijd naar het papiertje.......

Dat papiertje geeft ook aan dat je de wil hebt om wat af te kunnen maken (volgens de baas)

En dus worden we nog steeds minder betaald dan een collega met wel de papieren en een mindere instelling op het werk...... wie is er nu beter af ? Ik niet... :N

Dus gewoon laten zien dat je het kunt en in het weekend wat bijverdienen bij een motor zaak.

Grtzzz Simon. 8-)
 
Ty ga gewoon eerst maar eens je VWO afmaken en kijk daarna maar verder. Ik zie dat je in de 2e ook al bent blijven zitten en nu weer ? Als ik jou was zou ik dan helemaal geen zelfstudie gaan doen als je zo te zien niet echt de wil hebt om iets af te maken.
 
Misschien klinkt dit arrogant maar mijn algemene ontwikkeling is hoger dan het grootste gedeelte van de mensen die ik ken, alleen op vlakken zoals frans ed toevallig niet omdat ik hier gewoon geen interesse in heb.

Ik wil trouwens overstappen op een a-profiel dus dan heb je sowieso geen scheikunde en natuurkunde, hier krijg je dan geschiedenis en aardrijkskunde voor terug.

Dan klinkt dit voor jou arrogant Týr: mijn algemene ontwikkeling is dan nog hoger dan die van jou (gebaseerd op de hierboven gedane uitspraken door jou)...
Wees slim, blijf op school, doe er desnoods dan 3 jaar over (lijkt me stug, gesprekje met je coördinator doet wonderen).
De tijd die je over houd zal je enorm waarderen en op deze manier is het mogelijk er een leuk baantje bij te zoeken...
Gezien je schoolverleden lijkt me dit ook de beste optie gezien je motivatie niet echt super is... Kom niet aan dat de vakken je niet interesseren, je heb er ooit voor gekozen...
nu geef je aan fiscaal recht te willen doen, moet je economie en maatschappij voor gedaan hebben (overstap die je wilt gaan maken), maar waarom maak je nu pas die overstap en niet 1-2 jaar geleden al?

Thuis heb je enorm veel afleiding, even tv kijken, even op msn, even dit, even dat, even zus, even zo... Het is allemaal even, maar bij elkaar zo 2-3 uur op een dag... ik geloof niet dat jij de discipline op kan brengen om je echt aan het leren te zetten, ook op die lekkere zaterdag en zondag dat je ook met je vrienden wil afspreken…

Zelf heb ik braaf me havo gedaan, onder me eigen niveau werd gezegd, maar ik had het er prima naar me zin. Ben toen naar het HBO gegaan, propedeuse gehaald en ga nu naar NIVRA-Nyenrode. Je bent echt niet de enige die naar een universiteit gaat hier.
Naast me school heb ik tot voor kort gewerkt in de kas en in het magazijn, maar de afgelopen jaren zat ik echt niet op 3,5 euro... zeker ALS jou algemene ontwikkeling dan zoveel hoger is dan de gemiddelde bezoeker hier moet dat toch voor jou zeker geen probleem zijn dacht ik zo, maar daar ga ik toch wel aan twijfelen eerlijk gezegd… Ben je het hier niet mee eens, mij een rotzorg, maar ik geef toch iedereen die zegt lekker op school te blijven 100% gelijk :W
 
Als jij al geen discipline hebt om het VWO op school te halen dan red je fiscaal recht al helemaal niet. Dat is zo taai als wat en daar heb jij de lessen van de leraar hard nodig om de stof te snappen en te kunnen onderbouwen.

Voor de rest sluit ik me aan wat de rest hier ook al zegt. Ga naar school en geniet ervan, werken kan altijd nog. En met jou kennis van motoren kom je nergens :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan