Motor geschorst nu weer op de weg.

Status
Niet open voor verdere reacties.

NC 750 X DTC mh

MF veteraan
25 mrt 2020
1.344
940
Enschede
Had de motor mijn Yamaha Maxim XJ 750 uit 1983 al jaren geschorst reed er niet meer mee maar nu een paar maanden aan het sleutelen is hij weer op de weg.

Had begin vorig jaar de motor voor 3 jaar geschorst heeft te maken dat ik alleen bericht kreeg dat ik niet betaald met het extra wat je dan moet betalen.

Nu kreeg ik een betaalverzoek van de belastingdienst of ik het rest van het jaar mag betalen 30 euro.
Nou zul je zeggen 30 euro is niet veel.
Klopt is ook niet veel.
Maar heb de motor voor 3 jaar geschorst wat 25 euro per jaar is dus nog een (te goed ) van 50 euro had ook al gelezen op de site van RWD dat ze het geld niet verrekenen of terug storten.

Belastingdienst leuker kunnen wij net niet maken wel moeilijker
 
Had de motor mijn Yamaha Maxim XJ 750 uit 1983 al jaren geschorst reed er niet meer mee maar nu een paar maanden aan het sleutelen is hij weer op de weg.

Had begin vorig jaar de motor voor 3 jaar geschorst heeft te maken dat ik alleen bericht kreeg dat ik niet betaald met het extra wat je dan moet betalen.

Nu kreeg ik een betaalverzoek van de belastingdienst of ik het rest van het jaar mag betalen 30 euro.
Nou zul je zeggen 30 euro is niet veel.
Klopt is ook niet veel.
Maar heb de motor voor 3 jaar geschorst wat 25 euro per jaar is dus nog een (te goed ) van 50 euro had ook al gelezen op de site van RWD dat ze het geld niet verrekenen of terug storten.

Belastingdienst leuker kunnen wij net niet maken wel moeilijker

Hoezo tegoed ?

Zo werkt dat uiteraard niet.
Jij schorst je motor voor drie jaar.
Hoe dan ook, dat heb je zelf gedaan en je hebt zelf dat geld overgemaakt.

Als je bij een motorzaak 3 banden koopt terwijl je er maar twee nodig hebt kun je dat de bandenboer toch niet verwijten ?
 
Het is heel simpel, als je je motor uit de schorsing haalt voor de 3 jaar voorbij zijn, ben je het resterende bedrag kwijt.
Dat staat ook gewoon op de RDW site. Zo werkt het nu eenmaal.

Dat het zuur is weet ik hoor.
 
Als je geschorst hebt hoef je niet verzekerd te zijn, dat scheelt meer dan de belasting, alleen daarom zal ik mijn motor schorsen
 
De verzekering is zo laag dat het de moeite niet is om hem stil te zetten.
Maar laten we eerlijk zijn als je te laat bent met schorsen krijg je meteen een rekening voor een heel jaar heb dit nu een paar maal gehad dat ik nooit een bericht kreeg dat de schorsing afliep.
Vind het trouwens vreemd dat je elk jaar opnieuw moet schorsen en dat dit niet doorloopt tot je de schorsing opheft.
 
Je kan een heleboel vreemd en raar vinden, maar het is wat het is. Nu gewoon gaan rijden :+"
 
Nee zo werkt dat niet!
TS maakt 2 fouten...............

Als je de motor schorst en je haal 'm er weer uit dan is er geen restitutie.
Zelfs al je 'm vandaag gaat schorsen voor 3 jaar en je haalt 'm er morgen weer uit dan kan je naar het restbedrag fluiten.

Voor oudere voertuigen (vlgs mij van vóór 1-1-1987) is voor alle voertuigen die toen al wel 25 maar nog geen 40 jaar oud waren een overgangsregeling ingesteld. Dat geldt bijv ook voor mijn FZ. Dat geldt altijd voor het HELE kalenderjaar.
Stel dat je jouw motor op 30 dec uit de schorsing haalt en je zou dan toch willen meedoen met de overgangsregeling dan betaal je ALSNOG voor het HELE kalenderjaar. Je mag natuurlijk ook normale MRB betalen voor 1 kwartaal onder het normale regime. Maar dat schiet dus niks op want het is net zo duur!
Overgangsregeling is prima, maar geen restitutie en restrictie van niet rijden in dec-jan-feb.

Alles bij elkaar genomen is het even goed nadenken wanneer je wat gaat doen!
Denk bijv ook aan dat als motor uit de schorsing komt die ie ook per direct verplicht verzekerd moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
En om het nog erger te maken de automatische boete op niet verzekerd zijn voor een motor bedraagt meer dan 500 euro. Dus is veel belangrijker om je verzekering goed te regelen dan te zeuren over een regeling waarbij je zelf aan het begin een niet slimme keuze hebt gemaakt.
 
Ja, die angst die had ik vorig jaar.
Ik had mijn Honda Blackbird gekocht en dacht 'm effe snel in de verzekering te kunnen doen. Nou mooi NIET!!
Geen enkele verzekering wilde deze motor. De reden was dat ze geen RACE-motor(?) willen met 0 (zero) schadevrije jaren. Te veel jonge onervaren gasten op veel te snelle motoren met 'zware' schades. Dat ik niet in de risico-groep val en ook dat via mijn andere motor nog nooit een claim is gedaan was niet terzake.
Inmiddels stond de Blackbird al enkele weken op mijn naam maar nog steeds onverzekerd. (ik reed er trouwens NIET mee) Uiteindelijk met een wisseling van de verzekering van mijn FZ kon ik de Blackbird verzekerd krijgen. Nee, gelukkig uiteindelijk nooit gedonder mee gehad.
Een verzekerings-bemiddelaar gaf wel aan dat als je kan aantonen (bijv afwijzingsbrieven) dat je er wel mee bent bezig geweest, dat dat nog wel eens wil helpen. Wrs dan naar de rechter want de ambtenaar achter zijn bureau redeneert gewoon zwart/ wit. Die denkt niet, maar legt ambtshalve een boete op!
 
Ja, die angst die had ik vorig jaar.
Ik had mijn Honda Blackbird gekocht en dacht 'm effe snel in de verzekering te kunnen doen. Nou mooi NIET!!
Geen enkele verzekering wilde deze motor. De reden was dat ze geen RACE-motor(?) willen met 0 (zero) schadevrije jaren. Te veel jonge onervaren gasten op veel te snelle motoren met 'zware' schades. Dat ik niet in de risico-groep val en ook dat via mijn andere motor nog nooit een claim is gedaan was niet terzake.
Inmiddels stond de Blackbird al enkele weken op mijn naam maar nog steeds onverzekerd. (ik reed er trouwens NIET mee) Uiteindelijk met een wisseling van de verzekering van mijn FZ kon ik de Blackbird verzekerd krijgen. Nee, gelukkig uiteindelijk nooit gedonder mee gehad.
Een verzekerings-bemiddelaar gaf wel aan dat als je kan aantonen (bijv afwijzingsbrieven) dat je er wel mee bent bezig geweest, dat dat nog wel eens wil helpen. Wrs dan naar de rechter want de ambtenaar achter zijn bureau redeneert gewoon zwart/ wit. Die denkt niet, maar legt ambtshalve een boete op!
Vreemd, nooit last van gehad toen ik op mn 20e mn Blackbird kocht
 
Vreemd, nooit last van gehad toen ik op mn 20e mn Blackbird kocht
Ja, mij verbaasde het ook zeer!
Nog nooit last gehad met afsluiten verzekering voor wat dan ook. Nu is ineens een 'racemotor' en dan doen ze moeilijk????
Overigens ben ik inmiddels al weer een schadevrij jaar verder. En dat ZELFS op mijn Blackbird!

En op ANWnee/ Unigarant ben ik nog steeds pis-link!
Op internet ALLES, en dan ook echt ALLES ingevuld en zowaar...........YES, de BB kan worden verzekerd.
Dan doe ik een officiële aanvraag en dan na een paar dagen een AFWIJZING. :X ..................Racemotor.......................:?
Nog over gebeld dat ze mij deze poets hebben gebakken. ALLE gegevens waren vooraf bekend en dan ultimo geen verzekering.:(
Vorige zomer wilde ik reisverzekering afsluiten. Daar is 1 vraag bij of je ooit bent afgewezen voor verzekering. Dan MOET je invullen: 'JA'
Ben je lekker mee, want dan sta je direct al met 1-0 achter. Oh, da's zeker een fraudeur? Nee die willen we niet!!🙃
ANWnee.................Grrrrrrrrrrrr 👊👊👊
 
De vergelijking van mean machine slaat natuurlijk nergens op. Ik koop geen banden de belastingdienst vraagt geld van jou zonder een dienst te verlenen.

Wat is er trouwens zo moeilijk aan als je een motor of voertuig geschorst hebt je 1x betaald voor het afmelden en als je het weer wilt gebruiken je een melding doorgeeft.
Dat afmelden snap ik dat hier administratiekosten aan zitten begrijp ik ook. Maar elk jaar opnieuw afmelden (schorsen) begrijp ik niet.
Ook dat je hier dan weer voor moet betalen dat begrijp ik dus helemaal niet.

Dat ik voor 3 jaar extra de motor geschorst heb is alleen maar omdat als je te laat bent je een rekening krijgt dat je ook weer met de motor weer op de weg kunt.
Houd in dat de belastingdienst de motor gewoon weer uit de schorsing haalt.

De aanvraag voor de overgangsregeling wat belasting betreft voor de motor heb ik ingevuld en moeten opsturen dit kan niet via internet maar met een envelop , dan vraag je jou af welke reden zit hier nu weer achter. Waarom kan dit niet gewoon via de website.

Ik weet niet hoe jullie dit allemaal zien maar dat iemand (belastingdienst) geld vraagt zodat jij de motor in de garage laat staan en er niet mee op de weg komt en dan ieder jaar er weer geld voor vraagt is in mijn ogen gewoon oplichting of diefstal.
 
Ik weet niet hoe jullie dit allemaal zien maar dat iemand (belastingdienst) geld vraagt zodat jij de motor in de garage laat staan en er niet mee op de weg komt en dan ieder jaar er weer geld voor vraagt is in mijn ogen gewoon oplichting of diefstal.

Denk dat je het systeem "belasting" even niet begrijpt. Je wordt "belast" voor het gegeven dat je een motorvoertuig op je naam hebt staan. Het simpele gegeven dat jij een kenteken op je naam hebt staan heeft de staat aangegrepen om jouw belasting te laten betalen. En wil je die belasting niet betalen, dan verkoop je het voertuig.....

En toch is er nog wel een klein beetje gevoel aanwezig bij de staat. Want heb je veel oudere voertuigen (exacte aantal zal je moeten opzoeken) heeft de belastingdienst zelf een regeling dat het schorsen na nummer zoveel gratis is.
Ook wordt je vooraf aan het verlopen van het jaar verblijdt met een blauwe envelop, die je vertelt dat het schorsingsjaar zowat over is, dus dat er weer of een verzekering en motorrijtuigbelasting geregeld moet worden of dat je weer een jaar schorsing regelt.
Daarbij hebben ze zelfs een regeling dat je in 1 keer drie jaar vooruit kan schorsen. Dat is handig als je zeker weet dat een "project" heel lang gaat duren.

Kanttekening ik ben niet van de belastingdienst :N wel ben ik eerlijk. Dus ik betaal liefst zoveel mogelijk belasting, zonder iets te veel te willen betalen O-)
 
<knip>
</knip>
Ik weet niet hoe jullie dit allemaal zien maar dat iemand (belastingdienst) geld vraagt zodat jij de motor in de garage laat staan en er niet mee op de weg komt en dan ieder jaar er weer geld voor vraagt is in mijn ogen gewoon oplichting of diefstal.

Je wist natuurlijk wel, als je de voorwaarden hebt gelezen, dat het zo werkte. En aan gelijk hebben heb je in de praktijk ook niks.

Ik vind het ook een rare gang van zaken hoor, maar dat's de overheid voor je ...

Strik genomen is belasting volgens sommige theorieën überhaupt diefstal. Dat gezegd hebbende betaal ik mijn belastingen gewoon, in zekere zin zelf met plezier want ik vind het een fijn idee dat ik het gewoon kán betalen ... en niet in de laatste plaats omdat er ook een heleboel moois en goeds mee gebeurt. Want Nederland is nog steeds een paradijs in vergelijking met veel andere plaatsen op dees' aardkloot. We kunnen het slechter hebben. Veel slechter. Echt heul, heul veul slechter ... de hoeveelheid mensen op de wereld die geeneens een motor kan bezitten is, denk ik, groter dan de mensen die er wel één kan kopen.

Ga nou maar gewoon lekker rije, de zon schijnt. :] :t
 
De vergelijking van mean machine slaat natuurlijk nergens op. Ik koop geen banden de belastingdienst vraagt geld van jou zonder een dienst te verlenen.

Wat is er trouwens zo moeilijk aan als je een motor of voertuig geschorst hebt je 1x betaald voor het afmelden en als je het weer wilt gebruiken je een melding doorgeeft.
Dat afmelden snap ik dat hier administratiekosten aan zitten begrijp ik ook. Maar elk jaar opnieuw afmelden (schorsen) begrijp ik niet.
Ook dat je hier dan weer voor moet betalen dat begrijp ik dus helemaal niet.

Dat ik voor 3 jaar extra de motor geschorst heb is alleen maar omdat als je te laat bent je een rekening krijgt dat je ook weer met de motor weer op de weg kunt.
Houd in dat de belastingdienst de motor gewoon weer uit de schorsing haalt.

De aanvraag voor de overgangsregeling wat belasting betreft voor de motor heb ik ingevuld en moeten opsturen dit kan niet via internet maar met een envelop , dan vraag je jou af welke reden zit hier nu weer achter. Waarom kan dit niet gewoon via de website.

Ik weet niet hoe jullie dit allemaal zien maar dat iemand (belastingdienst) geld vraagt zodat jij de motor in de garage laat staan en er niet mee op de weg komt en dan ieder jaar er weer geld voor vraagt is in mijn ogen gewoon oplichting of diefstal.

Zonder een dienst te verlenen.... dat is wel heel kortzichtig en zelfs een beetje dom.
Hoe goed denk je dat zo'n FJR1300 het doet in weilanden en op zandpaden ?

Het schorsen is overigens iets dat men geregeld heeft in het voordeel van de bezitter van een motorvoertuig.
Je had je motor niet hoeven schorsen als je dat niet had gewild.
Je motor schorsen is jouw keus.
Jij heb er, neem ik aan, over nagedacht en voor en nadelen overwogen en daarna een beslissing gemaakt.
Of je hebt er helemaal niet over nagedacht.
Hoe dan ook.... alles hieromtrend is vrij makkelijk en snel terug te vinden op internet.

Je loopt te sputteren en te doen, maar ben jezelf te dom af geweest. Nu de schuld bij een ander proberen te leggen is niets minder dan kinderachtig.
 
Ik weet niet hoe jullie dit allemaal zien maar dat iemand (belastingdienst) geld vraagt zodat jij de motor in de garage laat staan en er niet mee op de weg komt en dan ieder jaar er weer geld voor vraagt is in mijn ogen gewoon oplichting of diefstal.
Dat is het ook.
(De Roverheid) legale diefstal Mafia.
Die doen er alles aan jou centjes afhandig te maken.
 
Dat is het ook.
(De Roverheid) legale diefstal Mafia.
Die doen er alles aan jou centjes afhandig te maken.
Maar feit blijft wel dat je er van tevoren mee akkoord bent gegaan. Je hebt in die zin de keuze om je te laten bestelen of niet. Als je kiest, dan heb je gekozen, daar ben je zelf bij geweest, en dan moet je achteraf niet meer zeuren dat het allemaal zo oneerlijk is ... dat wist je van tevoren en je hebt 'ja' geklikt.
 
Maar feit blijft wel dat je er van tevoren mee akkoord bent gegaan. Je hebt in die zin de keuze om je te laten bestelen of niet. Als je kiest, dan heb je gekozen, daar ben je zelf bij geweest, en dan moet je achteraf niet meer zeuren dat het allemaal zo oneerlijk is ... dat wist je van tevoren en je hebt 'ja' geklikt.
Zoveel keuze heb je niet, wel heel veel plichten, als jij je motor wilt opknapper ben je verplicht te betalen, of je nou schorst of niet.

Waarom zou je niet mogen klagen over dingen die je oneerlijk vind, dat doen mensen namelijk dagelijks. Schijnt op te luchten.
We klagen ook over het weer, te koud, te warm, te nat weet je ook voordat je naar buiten gaat.
 
Zoveel keuze heb je niet, wel heel veel plichten, als jij je motor wilt opknapper ben je verplicht te betalen, of je nou schorst of niet.

Waarom zou je niet mogen klagen over dingen die je oneerlijk vind, dat doen mensen namelijk dagelijks. Schijnt op te luchten.
We klagen ook over het weer, te koud, te warm, te nat weet je ook voordat je naar buiten gaat.
Alles mag. Dus klagen ook. Kijk voor jezelf maar of het helpt. Hint; we doen het allemaal, maar het helpt voor geen ene sodemieter. Zolang geluk de graadmeter is tenminste. ;)
 
Zoveel keuze heb je niet, wel heel veel plichten, als jij je motor wilt opknapper ben je verplicht te betalen, of je nou schorst of niet.

Waarom zou je niet mogen klagen over dingen die je oneerlijk vind, dat doen mensen namelijk dagelijks. Schijnt op te luchten.
We klagen ook over het weer, te koud, te warm, te nat weet je ook voordat je naar buiten gaat.
Het is nog leuker, ben je een dag of uur te laat met verlengen krijg je een automatische boete van 400 euro.
Bij protest word dat gehalveerd als je een nette brief stuurt.
Is een wet die geld op brengt daarom ook ingevoerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: B07
Alles mag. Dus klagen ook. Kijk voor jezelf maar of het helpt. Hint; we doen het allemaal, maar het helpt voor geen ene sodemieter. Zolang geluk de graadmeter is tenminste. ;)
Dat ligt eraan waarover, en tegen wie je klaagt.

Als ik tegen mijn baas ga klagen dat ik mijn salaris te weinig vindt, en hij verhoogt daardoor mijn uurloon, dan word ik daar toch best gelukkig van, en heeft het wel degelijk zin gehad.


Het is nog leuker, ben je een dag of uur te laat met verlengen krijg je een automatische boete van 400 euro.
Bij protest word dat gehalveerd als je een nette brief stuurt.
Is een wet die geld op brengt daarom ook ingevoerd.
Dat is informatie die een hoop ook niet wisten, mede doordat TS dit topic openende met een klacht, zijn we nu weer wat wijzer, kijk daar wordt ik nu gelukkig van 😁
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan