Motor gestolen, bijna teruggevonden... (DEN HAAG)

Murad

MF'er
13 nov 2012
78
0
Den Haag
Beste MFers,

Ik heb advies nodig. Op 18 juli jongstleden is mijn prachtige KTM 690 SMR van mij ontnomen op klaarlichte dag. Ik zou er 3 dagen later mee naar Spanje gaan rijden, en was nog even langs de Beversport(avonturierswinkel) op de Waldorpstraat in Den Haag voor de puntjes op de i voor mijn survivaltas. Ik ben een uur in de winkel geweest, kwam weer buiten en de motor was weg. Ik heb meteen een zoekactie gestart en deze is ook grootschalig gedeeld op social media, met uiteraard een beloning voor degene die mij helpt mijn motor terug te vinden.

http://link.marktplaats.nl/m1071418810


Niet lang daarna benaderde een ware (anonieme) barmhartige samaritaan mij met informatie over de motor. Echter bleek dit een afperser, hij wist wel waar de motor stond maar was uit op de beloning en was niet van plan te vertellen waar de motor stond. Ik heb de politie ingelicht, maar die vertelde door de vakantieperiode niet genoeg mankracht te hebben. Ik moest zelf proberen te achterhalen waar de motor stond, en als ik de locatie had mocht ik ze bellen.

De enige optie was dus deze afperser zelf vragen wat hij wist. Aangezien de crimineel zo anoniem mogelijk bleef en een wegwerp-simkaartje gebruikte leek mij de beste optie om met hem af te spreken. Ik deed mee met zijn spel, waarin hij een voorschot van de beloning wilde voor de foto die hij stuurde van de motor. Om zeker te weten of hij mij zou helpen heb ik hem aangeboden het volledige beloningsbedrag van €2000 te geven als hij mij de locatie van de motor kon vertellen, maar dit wilde hij niet en kwam met rare smoezen. De oplichter wilde eerst 500 euro, waarna wij beide onze kant op zouden gaan en hij mij 'later de locatie zou vertellen'.

De foto die hij stuurde van mijn motor was genomen in een gesloten portiek. Voordat ik met de jongeman af zou spreken heb ik verschillende wijken in Den Haag doorzocht en met wat mazzel en een buurman die de portiek op het juiste moment opendeed waardoor ik naar binnen kon lopen de exacte plek gevonden in het Schipperskwartier, maar de motor stond er niet meer. Vlak voor de plek waar de foto genomen is staat een berging van de portiekbewoners waar hij hoogstwaarschijnlijk in staat. De dieven hebben voor de foto de motor uit de berging gehaald, zo blijkt uit de stand van de motor op de foto. Helaas had ik geen toegang tot de bergingen dus ben ik weer naar buiten te gaan om de buurt te verkennen. Ik zag om de hoek 3 jongens staan van waarschijnlijk Surinaamse afkomst, allemaal tussen de 18 en 25 jaar oud. Ik belde het nummer van de afperser en zag dat een van de jongens naar zijn telefoon greep. Niet mezelf willen verraden heb ik toen gelijk opgehangen. Ik heb deze jongen later gevolgd, en hij woont 2 straten verder dan de bergingen waar de motor opgesloten zit. -> Vanuit zijn raam had hij zicht op de winkelstraat waar ik de motor neer had gezet en waar deze gestolen was <-.

Ik had genoeg aanknopingspunten. Ik heb toen een afspraak gemaakt met de 'behulpzame tipgever' om hem zijn voorschot van 500 euro te geven (dit was op 26 juli, 1 week na de diefstal). Hij gaf aan dat hij woonde in een wijk een paar kilometer verderop dan waar ik zag dat hij echt woonde en de motor daar had zien staan en dus spraken we af. Dit waren natuurlijk leugens om de ware locatie van de motor niet in gevaar te brengen, maar die ik dus al achterhaald had. De bedoeling was hem aan de tand te voelen, maar door hoog opgelopen emoties liep dat verkeerd af. Omdat de zaak nog loopt kan ik er nog niet teveel over kwijt, maar aan tanden zijn zeker gevoeld. Niet veel later zaten we samen een nachtje op het bureau in aparte cellen. Hij omdat hij ondervraagd werd over de motor, en ik omdat ik verdacht wordt van openlijke geweldpleging en mishandeling. Hij heeft echter niets losgelaten over de locatie van de motor. Er is wel een politieonderzoek gestart naar de locatie van de motor, maar omdat ik er niet te lang mee wil wachten omdat de dieven nu waarschijnlijk weten dat er al teveel bekend is, vraag ik jullie hulp. Ik ben bang dat ze de motor straks in het nabijgelegen kanaal oid dumpen.

Wat is nu het beste wat ik kan doen? Ik hou vandaag een flyer actie in de buurt. Ik heb de adres van de dader danwel mededader danwel heler danwel afperser maar weet niet wat ik daarmee moet doen, ben bang dat het weer uit de hand loopt als ik daar niet eerst goed over nadenk.

Voor degene uit de omgeving, dit is hoe de flyer eruit ziet
jpg_opsporing.png
 
Laatst bewerkt:
Heftig :(

Er is een 'soortgelijk' topic waarbij een GSXR600 is gejat. De eigenaar heeft alles zelf moeten regelen en zelfs toen deed de politie niets. Na 5 jaar is er uiteindelijk toch een uitspraak van een rechter geweest dat de dader een schadevergoeding moet betalen. Echter van een kale kip kun je niet plukken. Deze jongen is er enorm veel tijd en moeite aan kwijt geweest en heeft nogsteeds niks. Lang leve Nederland en de onderbezette politie.

(ik zal het topic even voor je zoeken)

GESTOLEN maar schadevergoeding: GSXR 600 k6 zwart/grijs

De les die je er in elk geval uit kan leren is dat je een heeeeeeele lange adem nodig zult hebben als je je gelijk wil halen.
 
Laatst bewerkt:
@TS: Verander dat linkje naar die Marktplaats melding even naar onderstaande link. De huidige link verwijst naar de advertentie waarbij jij ingelogd bent en vraagt dus om jouw inloggegevens :)

http://link.marktplaats.nl/m1071418810

Voor de rest uitereaard héél veel succes met het terug krijgen van je eigen spullen!!
 
Laatst bewerkt:
Wat een nutteloos zooitje ook, de politie. Te weinig mankracht dus zoek het maar uit, maar owee als je zelf wat doet, dan staan ze er wel ineens.
In zo'n geval kun je beter gewoon doormeppen tot hij het wel zegt, want je bent sowieso al de lul dan. :r :r
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, lekkere situatie dit.
Ongelooflijk dat de politie geen actie onderneemt en het af schuift op onderbezetting.
Slim dat je zelf gehandeld hebt, geeft in ieder geval prioriteit aan de zaak.

Mogelijkheden binnen de wetgeving:
1. De publiciteit opzoeken, zoals je nu gedaan hebt. Dit kan je meer doen.
2. Kijken welke info over de betreffende persoon je kan achterhalen:
- familie? Ouders/partner benaderen?
- school? vrienden? werk?
- facebook etc checken: wat zet hij zo al online?
- etc.
3. Posten en filmen op de openbare weg. Kijken of ze je motor weghalen.

Mogelijkheden buiten de wet:
tja, als je geboortedatum en officiële naam kan achterhalen ben je ver.
Je kan dan veel problemen voor deze behulpzame persoon veroorzaken, meer dan 2000,- schade...

Heb je dan ook nog een mogelijkheid om in zijn mail/facebook/etc te komen, dan is het kassa.

Je hebt zijn adres, huisnummer en een mobiel nummer, goed begin!
Welke verhuurmaatschappij hoort hierbij? Kan je namens deze behulpzame persoon niet even bellen met ze?
 
Het meest sneue is nog dat de politie roept dat Nederland 'veiliger' wordt omdat er minder aangiften gedaan worden. Goh, waarom zou je uberhaupt nog aangifte doen als er toch nooit wat mee gedaan wordt, snuggere bende daar. Totaal geen respect meer voor, dit is ondertussen geheel verdwenen.

Je hebt geluk dat je velgjes opvallen, dus zo makkelijk komen ze er niet vanaf.

Kunnen we niet met een MF knokploegje langsgaan?
 
Het meest sneue is nog dat de politie roept dat Nederland 'veiliger' wordt omdat er minder aangiften gedaan worden. Goh, waarom zou je uberhaupt nog aangifte doen als er toch nooit wat mee gedaan wordt, snuggere bende daar. Totaal geen respect meer voor, dit is ondertussen geheel verdwenen.

Je hebt geluk dat je velgjes opvallen, dus zo makkelijk komen ze er niet vanaf.

Kunnen we niet met een MF knokploegje langsgaan?

Ah.. de mystieke MF knokploeg. In al mijn actieve jaren heb ik deze nog nooit in actie gezien :+
 
Wat een klotezooi en hoop voor je dat het goed gaat komen.
Heb ik toch nog even een vraagje mijnerzijds:
Hoe komt het dat de dief of dieven in dat uurtje dat jij binnen in de winkel was op klaarlichte dag jouw motor hebben kunnen meenemen?
Lijkt me geen apparaat van 120 kilo die je even op een aanhanger kunt schuiven.
Buiten het feit om dat er vast een boel omstanders omheen lopen die dan melding kunnen maken van het gebeuren.
Had jij jouw motorfiets niet goed op slot gezet?
Of had jij jouw motorfiets alleen maar op het stuurslot staan?
Ik hoop dat jij hier graag uitleg over wilt geven.
Niet dat jij daarmee jouw motor sneller terugkrijgt, maar wel om tenminste voor mezelf lering eruit te kunnen halen.
Bedankt alvast voor je reactie.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Wat een klotezooi en hoop voor je dat het goed gaat komen.
Heb ik toch nog even een vraagje mijnerzijds:
Hoe komt het dat de dief of dieven in dat uurtje dat jij binnen in de winkel was op klaarlichte dag jouw motor hebben kunnen meenemen?
Lijkt me geen apparaat van 120 kilo die je even op een aanhanger kunt schuiven.
Buiten het feit om dat er vast een boel omstanders omheenm lopen die dan melding kunnen maken van.
Had jij jouw motorfiets niet goed op slot gezet?
Of had jij jouw motorfiets alleen maar op het stuurslot staan?
Ik hoop dat jij hier graag uitleg over wilt geven.
Niet dat jij daarmee jouw motor sneller terugkrijgt, maar wel om tenminste voor mezelf lering eruit te kunnen halen.
Bedankt alvast voor je reactie.
Vr Gr Erwin

Met 3-4 man til je zo'n ding binnen een paar tellen in een busje. Jouw Z300 met 2 man. En aangezien praktisch geen enkele motorrijder met een kettingslot rondrijdt..
 
Met 3-4 man til je zo'n ding binnen een paar tellen in een busje. Jouw Z300 met 2 man. En aangezien praktisch geen enkele motorrijder met een kettingslot rondrijdt..

:^

Daarbij, niemand die er wat van zegt hoor..

1. De meeste mensen durven niet eens wat te zeggen als ze al vermoeden dat het diefstal is
2. Een grote groep zal het niet eens zien als diefstal, maar er van uit gaan dat het een motor met pech betreft ofzo... want ja.. wie jat er nou iets op klaarlichte dag?

Als het schemert/donker is en je loopt een pokemon te vangen ( :+ ) kijkt iedereen je aan als crimineel. Maar overdag kan je zo bij iedereen de tuin in lopen... 'zal de glazenwasser wel zijn' / 'zal wel familie zijn' etc.
 
Laatst bewerkt:
Oke, helemaal duidelijk.
Dank voor jullie uitleg.
Woon zelf in een boerendorp en zal wellicht net iets anders zijn dan in een grote stad als Den Haag.
Moet ik er wel bij zeggen dat als ik zoiets zou meemaken het op zn minst wel een kleine moeite is om het kenteken te noteren van die auto of bus.
Maar om nou bijv 4 van die oetlullen (dieven) aan te spreken op waarschijnlijk een diefstal en dan in een eventuele confrontatie klappen uit te delen en ook te mogen ontvangen is dan ook weer geen wijze zet.
Ik hou het bij kenteken noteren en indien ik met de auto of motor ben hun te volgen.
Nee, ben niet van de politie of burgerwacht maar schijt wel enorme peuken op mensen die met hun vieze jatten niet van andermans spullen kunnen afblijven.
Mocht ik het ooit nog gaan meemaken dat er ene of een paar bezig zijn om mijn motor mee te nemen, dan gaan er toch echt rake klappen en trappen volgen.
Ben er wel helemaal klaar mee met dat pulp tuig.
Vr Gr
 
Dank allen voor de meedenkende gedachtes! Heb de post iets aangepast waar nodig.

Ik ben nog bezig met informatie achterhalen over de dader die ik in het vizier heb, heb dus wel al z'n adres maar nog niet eens z'n naam :l

De motor stond op stuurslot en schijfremslot. Ik had een kettingslot in mijn tas, maar dacht eerlijk gezegd niet dat dat nodig zou zijn. Achteraf stom. Het is een drukke straat maar het moet zo nonchalant gebeurd zijn dat niemand erbij stil stond. Aan de foto te zien zijn de sloten opengebroken.

Overigens heeft het politiebureau hier in de wijk veel goede agenten, ik denk dat de fouten vooral liggen bij het politieke beleid en de bezuinigingen.

Keep up the good ideas! Ik lees aandachtig mee.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je uitleg.
Veel succes met deze shit situatie.
Hoop dat je goed verzekert bent en er niet helemaal bij inschiet.
Vr Gr E
 
Volgens mij is de druk opvoeren voor nu het beste wat je kan doen, wat houdt dit in: Aanbellen bij het adres, vragen naar de ouders en met hun een gesprek aan gaan. Bij elke buurman/vrouw het geheel uitleggen. Flyers idd ophangen in de portiek en omgeving, dat de motor daar daadwerkelijk gestaan heeft. De dief zal het benauwd krijgen, hij wilde immers gewoon snel geld verdienen en geen hoofdpijn/slechte imago in de buurt willen krijgen.

Stukje bluf in de flyers toepassen, dat film materiaal van de diefstal inmiddels is overhandigd aan de politie en dat deze opgenomen is in het onderzoek en als de motorfiets tijdig terug is,hoeven mensen niet uit hun bed gelicht worden.

Met de verzoek, dat als de motor terug komt te staan op een aangegeven locatie in de buurt. Dat het hier verder bij blijft, nevelschade zoals een kapotte contactslot wordt geaccepteerd enz.

Maar je aanwezigheid tonen en zorgen dat de dieven dit opmerken, gaat zorgen dat zij snel gaan handelen, zij geven deze fiets terug of slopen de motorfiets uit elkaar (onderdelen verkoop/export)

Wens je verder een veel succes en hoop dat het positief voor je uitpakt.
 
Laatst bewerkt:
Je had eigenlijk een agent moeten meenemen toen je die gast ging bellen.

Je bent er overigens ook zeker van dat deze jongens niet op MF zitten?
 
Ik zou een kijken of de nationale ombudsman hier iets mee kan, is toch te zot voor woorden dat er wel tijd is voor assistentie voetbalwedstrijden, vierdaagse, zwarte cross, en dat soort evenementen, voor snelheidscontroles enz enz, maar een diefstal waarbij je ze eigenlijk alles op een presenteerblaadje geeft, is nooit geen tijd voor
 
Ik vind het een flinke beloning, wat als de motor gestript of zwaar beschadigd is, betaal je dan ook 2000 euro?

Jammer dat het uit de hand gelopen is, misschien had je met het speurwerk wat je had gedaan voordat moment bij de Politie wel wat voor elkaar gekregen..

24/7 surveilleren in de buurt, en als ze de motor verplaatsen 112 bellen?

Kijken of je de huisbaas/beheerder zover kunt krijgen om hem een kijkje te laten nemen in het berghok of de motor er daadwerkelijk staat, zoja -> motor direct meenemen en de politie inschakelen. (10% van 't tipgeld mag naar mij als dit voor de oplossing zorgt :))
 
Je bent toch verzekerd tegen diefstal?
Ik had waarschijnlijk gewacht op het geld van de verzekering en een nieuwe gekocht.. in ieder geval niet de dieven gaan opzoeken, je weet maar nooit met 'dat' volk voor je het weet heb je een mes tussen je ribben.
 
Tja, nadat ik binnen een jaar twee motoren ben kwijt geraakt aan diefstal, heb ik ook een mening. Eentje van 2,9 jaar oud en de volgende was van april 2015 en werd januari gestolen. Beide uit onze parkeergarage, de tweede met ketting en vloeranker, alarm en stuurslot en vastgeketend aan andere motor. Ingesloten door twee andere motoren.
Je belt naar de voertuigdiefstallijn, krijgt een week later een pv en na 30 dagen je geld, vermits je verzekerd bent. Van de politie hoor je niets, energie er in gestoken door de heilige hermandad: zero. Waakzaam en dienstbaar?
Vroeger stond er op de politie auto's in R'dam: Vigilat et quiscant. Mijn schoonvader zaliger was motoragent. Toen een vervelende man aan hem vroeg wat die woorden betekenden was zijn antwoord: "Ik vreet van jouw centen" Dat was 50 jaar geleden! Er is niets veranderd...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan