Motor gevallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

du Lac

Rookie
11 mei 2006
11
0
surhuisterveen
Hallo mensen...
Ik heb mijn motor laten vallen, raakte uit evenwicht bij een hele langzame snelheid (3 km/u)

Ik heb snel de motor weer omhoog getild maar toen liep er donkere vloeistof bij de zijkant eruit, heeft iemand een idee wat het kan zijn/of wat ik moet doen?

Kan het zijn doordat de motor op de grond lag (scheef)

alvast bedankt!
du Lac
 
Hallo mensen...
Ik heb mijn motor laten vallen, raakte uit evenwicht bij een hele langzame snelheid (3 km/u)

Ik heb snel de motor weer omhoog getild maar toen liep er donkere vloeistof bij de zijkant eruit, heeft iemand een idee wat het kan zijn/of wat ik moet doen?

Kan het zijn doordat de motor op de grond lag (scheef)

alvast bedankt!
du Lac


Blijft hij lekken?

En is het olie of water want je omschrijft een donkere vloeistof en dat vind ik een beetje vaag om het eea te beoordelen...
 
Sorry ik heb nog niet zo heel veel verstand van de inhoud van een motor..
Maar ik heb een cbr600 en aan de zijkant... is er een stukje niet afgewerkt, en daar zie je een soort tank.
Hier liep de olie uit.

Maar kan het zijn omdat ie even scheef lag, want nu lekt ie neit meer?
En kan ik um wel proberen te starten of...
 
1: heel vervelend... wordt hij niet mooier op!

Blijft hij lekken?

En is het olie of water want je omschrijft een donkere vloeistof en dat vind ik een beetje vaag om het eea te beoordelen...
Wat zitten er voor vloeistoffen in een gemiddelde motor?
Motor olie
Remvloeistof
Koelvloeistof
Brandstof

Wat voor kleur hebben deze vloeistoffen doorgaans?
Nieuw gelig, wat ouder wordt het zwart.
Transparant gelig.
Nieuw vaak blauw of geel etc. door toevoegingen, gebruikt wordt het vaak donker.
Zoals men weet is dit transparant met een kleurtje, licht.

Wat zal het dus kunnen zijn?
Motor olie
Koelvloeistof

Hoe kan ik dit testen?
Steek je vinger in het goedje, en voel of het lekker glad is, zo ja: OLIE, zo nee voelt het waterig: koelvloeistof?

Feit is wel dat als het olie is dat het ergens vandaan komt (water ook, natuurlijk) en er dus iets stuk is? Of het is heel gek gegaan en door je carterontluchting ofzo....

Dus: ga eerst eens kijken en leg het beter uit!

Succes he :Y
 
Sorry ik heb nog niet zo heel veel verstand van de inhoud van een motor..
Maar ik heb een cbr600 en aan de zijkant... is er een stukje niet afgewerkt, en daar zie je een soort tank.
Hier liep de olie uit.

Maar kan het zijn omdat ie even scheef lag, want nu lekt ie neit meer?
En kan ik um wel proberen te starten of...
Heeft een CBR600 een olietank? Lijkt me een waterkoelertje, niet?

Je moet toch snel genoeg zien waar het uit kwam.... als het gewoon een expansievaatje was met een ontluchtingsdop, geen probleem denk! Aftoppen en rijden maar.

Wel eerst checken!
 
Ik heb een pijl gezet waar de vloeistof uitliep. Het is inderdaad olie. De motor lekt nu niet meer, was alleen op het moment dat de motor scheef hing. Kan ik de motor nu gewoon starten om te zien hoe groot de schade is? Of kan het zijn dat de olie er gewoon uitgelopen is en er verder niets aan de hand is? Het was meer een kwestie van de motor neerleggen dan dat deze echt gevallen is dus hij heeft geen klap gemaakt.
alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/399009/68fdf9fb127f285160e92439ba8d9859 (cbr.jpg)​
 
Wat jij schreef: Maar ik heb een cbr600 en aan de zijkant... is er een stukje niet afgewerkt, en daar zie je een soort tank.
Hier liep de olie uit.

Dat is géén tank, dat is je carterdeksel! Je motorblok deksel dus.

Achter dit deksel zit meestal aan de linker kant je vliegwiel met dynamo. Rechts zit meestal de koppeling. Bij jouw motor weet ik dit niet zeker hoe de volgorde is.

Als hier olie uit komt lijkt het me toch wel verstandig dat je tenminste even het kuipdeel eraf schroef om te kijken waar het vandaan kwam. Starten om te kijken hoe zwaar de schade is is nooit een goed idee.

Als dit een recente foto is dan lijkt er weinig aan de hand. Als dit een oude is, kan ik er weinig over zeggen.

Schroef hem eerst even open, dan kun je het GOED zien.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/399011/301cb327975e0d41b3607fa14bc3bacc (cbr du Lac.jpg)​
 
full


Type voortaan even [ imgatt ] zonder spaties in bij je post, dan zien we meteen je foto! Ik was hem in de vorige post vergeten te resizen.
 
Da's je carterdeksel. Hij is daar ook opgevallen, of niet? Waarschijnlijk heb je daar een scheurtje opgelopen. Niet meer mee rijden en een nieuw dekseltje en gelijk een pakking (laten) plaatsen. Goed excuus om gelijk je olie te verversen. ;)
 
Ik moest de motor sowieso nog om een kleine beurt sturen deze week. Maar kan ik nu dus beter niet heen rijden maar zorgen dat ie op een andere manier in de garage komt denk ik?
En dan nog een vraagje, het lekken is nu gestopt en er zijn maar een paar druppels uitgelopen. Is het niet zo dat als het echt kapot zou zijn dat hij zou blijven lekken? En kan het egt niet zo zijn dat de vloeistof eruit liep omdat de motor scheef lag? Of zit er een deksel op waardoor het dus niet over kan lopen?
 
Ik moest de motor sowieso nog om een kleine beurt sturen deze week. Maar kan ik nu dus beter niet heen rijden maar zorgen dat ie op een andere manier in de garage komt denk ik?
En dan nog een vraagje, het lekken is nu gestopt en er zijn maar een paar druppels uitgelopen. Is het niet zo dat als het echt kapot zou zijn dat hij zou blijven lekken? En kan het egt niet zo zijn dat de vloeistof eruit liep omdat de motor scheef lag? Of zit er een deksel op waardoor het dus niet over kan lopen?
Er zitten overloopslangen voor de olie en de brandstof, misschien is het daar uit gekomen. Als je alle vloeistofpeilen controleerd en het is goed lijkt mij dat er niets aan de hand is. Even in de gaten houden of er nog iets uitkomt, dit kun je doen door er een krant of iest onder te leggen vanacht. Is het droog dan lijkt mij alles goed.

Succes.
 
Ik moest de motor sowieso nog om een kleine beurt sturen deze week. Maar kan ik nu dus beter niet heen rijden maar zorgen dat ie op een andere manier in de garage komt denk ik?
En dan nog een vraagje, het lekken is nu gestopt en er zijn maar een paar druppels uitgelopen. Is het niet zo dat als het echt kapot zou zijn dat hij zou blijven lekken? En kan het egt niet zo zijn dat de vloeistof eruit liep omdat de motor scheef lag? Of zit er een deksel op waardoor het dus niet over kan lopen?
Olie kan niet zomaar uit jouw motor lopen! Zeker geen motor-olie. Het zit namelijk in een soort gesloten cirquit. Waarneer er door een val/klap een scheurtje is ontstaan dan loopt het bij dat scheurtje eruit. Als jij jouw motor goed inspecteert, kan jij zien waar hij de grootste klap heeft opgelopen en zo achterhalen waardoor de lekkage is ontstaan.
 
Olie kan niet zomaar uit jouw motor lopen! Zeker geen motor-olie. Het zit namelijk in een soort gesloten cirquit. Waarneer er door een val/klap een scheurtje is ontstaan dan loopt het bij dat scheurtje eruit. Als jij jouw motor goed inspecteert, kan jij zien waar hij de grootste klap heeft opgelopen en zo achterhalen waardoor de lekkage is ontstaan.
Weg bij dat beeldscherm dus, en die kap eraf schroeven!

Niet zomaar naar die dealer sturen, want straks is het echt kapot als er iets aan de hand is. Eerst kijken!
 
Het zou misschien kunnen zijn dat toen hij op die deksel lag de boel wellicht een beetje verbogen is en er daardoor een beetje olie langs de pakking en het deksel is gelopen. Is het lekker in zijn geheel gestopt toen je hem optilde? En hoe is je oliepeil? Warme olie stroomt makkelijker door kleine scheurtjes dan koude natuurlijk.

Controleer even de boel op scheurtjes en lekkages aldaar. Mocht het helemaal droog en onbeschadigd zijn en is je oliepeil weinig gezakt dan kan je hem nog wel naar de garage rijden als die echt om de hoek is, maar laat er wel naar kijken. Het feit dat er olie uitgelopen is is natuurlijk al een teken aan de wand.

Je kunt hem proberen te starten en kijken of je een lek kunt vinden, maar als hij dan toch aan moet, laat er dan door een kenner naar kijken...
 
we hebben het kuipdeel er weer afgeschroefd en toen de motor gestart. Er liep nergens vloeistof uit, zowel binnen- als buitenkant van de motor. De motor klonk zoals ie altijd klinkt en hij reed ook zonder schokken of andere aanmerkingen. Ik denk dus dat de schade beperkt is gebleven. Toch heel erg bedankt voor jullie adviezen!!
 
Olietank? Het feit dat je de olie bijvult aan de andere kant betekent niet dat alleen aan die kant olie zit. Kijk nou uit en laat er in ieder geval iemand naar kijken. Met even starten kan je niet kijken of hij lekt of niet, de boel moet wel goed warm draaien. Als de boel lekker warm is en er zitten haarscheurtjes in dan loopt de olie er makkelijker uit dan na heel even gestart te zijn.

Een gewaarschuwt mens...
 
De motor heeft maar heel even op de grond gelegen(2sec) want daarna hebben we hem meteen weer opgeraapt. De klap was heel zacht en de olietank zit aan de andere kant dan waar ie op gevallen is...

Tis geen olietank maar een carterdeksel, gewoon een deel van je blok dus :P

Je moet zelf weten wat je ermee wil, maar ik zou toch willen weten waar het vandaan kwam...
 
wss benzine uit de overloop waar wat vuil,wat op het blok lag, bij zit.
Is in iedergeval je blok weer wat schoner.

Maar wat eerdere al voorstelden: ruiken / aanvoelen (proeven :+ )
Dan weet je het zeker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan