Motor goed af laten stellen

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.603
10.694
Andere kant van de evenaar
Een vraag voor de experts,

Mijn motor gaat een dezer dagen een testbank op voor een diagnoserun, ik was toch nieuwsgierig hoe ie staat afgesteld en natuurlijk ook een beetje naar het vermogen.

Mn motor loopt opzich lang niet slecht, maar nu mijn (misschien domme) vraag,
Als er uit de run komt dat ie best aardig staat afgesteld is het dan ook serieus merkbaar in het rijden en vermogen als je de motor perfect af laat stellen??
 
Tja, het ligt er ook aan waarop je je motor wil afstellen. Als het voor het circuit is, dan wil je meer snelheid en een zo lineair mogelijk verloop van je PK's. Daarbij wil je niet dat je motor te heet wordt. Dat betekent meestal al dat je je motor rijk wil hebben staan. Als je dan een open luchtfilter en uitlaat hebt, dan zul je vaak toch met sproeiers aan de gang moeten gaan om hem wat rijker te laten lopen.

Maar dan gaat je motor wel meer benzine verbruiken. En hij gaat minder lekker stationair lopen, pruttelen bij het wegrijden bij een stoplicht bijvoorbeeld. Je moet hem dan vaak ook wat hoger stationair afstellen.

Als het doel is om je motor lekker te laten lopen, ga ik er van uit dat je 'lekker voor de straat' bedoelt. Dan wil je vooral wat meer torque en dat hij lekker wegrijdt bij het stoplicht. Dan stel je hem wat armer af en heb je zeker geen dynokitje nodig.
 
Een ietwat goede tuner heeft niets van deze kitjes nodig om hetzelfde resultaat te halen.


Zo gezien jouw uitgesproken mening kan ik uit opmaken dat je er echt wel veel verstand hebt van het vakkundig tunen van motorfietsen. |(
Maar ik kan motoren sneller maken zonder ze daadwerkelijk meer topvermogen te geven.
Maar ik denk dat jij dat perfect kan gaan uitleggen.
Owja over soldaatje spelen heb ik persoonlijk weinig kaas van gegeten dus daar houd ik wijselijk mijn mond over dicht.
 
Zie je deze al op een circuit rondrijden?? :+
Er zitten ook al flink grotere sproeiers in, blok is ook erg soepel.

1000026s.jpg


Maareh, ik wil niet ondankbaar klinken, maar volgens mij lezen een aantal mensen mn vraag niet echt goed...
De mannen van wie ik verwacht/gehoopt had op een antwoord houden zich op de vlakte... ;)
 
Dat verwacht ik ook niet!
Er zit een Marving Racing uitlaat onder, vast beter dan origineel maar bij een 30 jaar oude motor heb je weinig keus meer.
Kop is bewerkt en er zitten K&N filters op.
Even héél kort door de bocht...
Is zo'n marving uitlaat niet zo'n systeem waarvan alle bochten onderin naast elkaar liggen :? (kan ik me iets van herinneren)
Als je kop bewerkt is, gooi dan aub die std carbs eraf en zorg voor een setje wat past bij je kop.
En nee, er zitten geen K&N's op, zoals ik het zie (correct me if i'm wrong) zitten er vuilnisbakken (delo's , ofwel powerfilters) op.
Is je krukas doorgelast :?
 
Nu zitten er wel K&N filters op!!
De foto is al wat ouder...

Bij die Marving zitten idd de bochten naast elkaar.
Ik had er eerst een Marshall onder zitten, niet de Deeptone maar een met een korte demper.
Daar zat een heel mooi rauw geluid in en de motor liep daar als een trein op!!
Die uitlaat zag er echt niet meer uit, en ik kon hem nergens nieuw meer vinden, naast de Marshall Deeptone (vind ik een verschrikkelijk ding) was die Marving Racing de enige andere uitlaat die ik kon vinden.
Er is bar weinig keus voor zo'n GS1000 t.a.v. uitlaten. -O-

Ik heb ook wel aan andere carbs gedacht, maar wat past er op?? het probleem is ook de inlaat kanalen, die zijn maar 27mm geloof ik..
Maar waarom vind je de standaard carbs zo slecht< puur de kleine doorlaat of iets anders??
 
Zie je deze al op een circuit rondrijden?? :+
Er zitten ook al flink grotere sproeiers in, blok is ook erg soepel.

[afbeelding]

Maareh, ik wil niet ondankbaar klinken, maar volgens mij lezen een aantal mensen mn vraag niet echt goed...
De mannen van wie ik verwacht/gehoopt had op een antwoord houden zich op de vlakte... ;)
Ik heb je vraag gelezen maar reageerde meer op een andere reactie.
Super fiets trouwens zo te zien.
 
Laatst bewerkt:
Nu zitten er wel K&N filters op!!
De foto is al wat ouder...

Bij die Marving zitten idd de bochten naast elkaar.
Ik had er eerst een Marshall onder zitten, niet de Deeptone maar een met een korte demper.
Daar zat een heel mooi rauw geluid in en de motor liep daar als een trein op!!
Die uitlaat zag er echt niet meer uit, en ik kon hem nergens nieuw meer vinden, naast de Marshall Deeptone (vind ik een verschrikkelijk ding) was die Marving Racing de enige andere uitlaat die ik kon vinden.
Er is bar weinig keus voor zo'n GS1000 t.a.v. uitlaten. -O-

Ik heb ook wel aan andere carbs gedacht, maar wat past er op?? het probleem is ook de inlaat kanalen, die zijn maar 27mm geloof ik..
Maar waarom vind je de standaard carbs zo slecht< puur de kleine doorlaat of iets anders??
Ik heb vroeger nogal wat gedaan met zo'n gs1000, en de ervaring leert dat een beetje betere ademhaling geen kwaad kan (mits kop ietsje bewerkt)
Probeer anders een setje 28mm te krijgen (GS1000S) , als het goed is heb jij er 26mm op zitten, verschil is merkbaar :Y
Uitlaat voor mijn GSje heb ik zelf gemaakt })
Ik heb (erg) lang geleden ooit in het GS topic geplaatst wat ik allemaal veranderd heb aan m'n GSje probeer de zoekfunctie hier maar 's , zal zelf ook ff kijken of er nog wat van terug te vinden is.
 
Is er ook een 28mm set carbs voor de GS1000??
Ik weet wel dat er een type is met CV carburateurs, maar of die nu 30, 32 of 34mm waren weet ik niet meer.
Ik dacht dat er maar 2 soorten carburateurs waren.
Mn vader heeft een GS850 staan, daar zitten ook grotere carburateurs op, maar die steek van de carburateurs is helaas anders.

Toen de cilinderkop is bewerkt heeft die beste man ook de carburateurs een mm (naar boven) uitgefreest..
 
Je hebt eigenlijk een compleet ander blok gemaakt!!
Hoeveel pk en Nm had ie na je verbouwing??


Toen ik mn motor ging verbouwen had ik het blok ook uit elkaar gehaald, met de bedoeling het ook op te gaan voeren, niet zo extreem als wat jij had, ik wilde hem op laten boren tot 1100cc.
Cilinderkop laten bewerken, grotere carburateurs, paar nokkenassen laten maken (daar had/heb ik een adresje voor).
Maar toen kwam er een zekere dame in het spel uit Australie (nee ik ken haar niet via internet, ze heeft 13 jaar in NL gewoond), toen ben ik met het verbouwen gestopt.
Later kwam ik er achter dat emigreren én de motor toch wel samen lukte (financieel).
Dus mijn budget is niet groot -O-
Nu helemaal niet want 10 jan vertrek ik.
Ik was gewoon nieuwsgierig of je het echt merkt aan je motor als ie aardig staat afgesteld en je laat hem dan perfect afstellen...
 
Je hebt eigenlijk een compleet ander blok gemaakt!!
Hoeveel pk en Nm had ie na je verbouwing??


Toen ik mn motor ging verbouwen had ik het blok ook uit elkaar gehaald, met de bedoeling het ook op te gaan voeren, niet zo extreem als wat jij had, ik wilde hem op laten boren tot 1100cc.
Cilinderkop laten bewerken, grotere carburateurs, paar nokkenassen laten maken (daar had/heb ik een adresje voor).
Maar toen kwam er een zekere dame in het spel uit Australie (nee ik ken haar niet via internet, ze heeft 13 jaar in NL gewoond), toen ben ik met het verbouwen gestopt.
Later kwam ik er achter dat emigreren én de motor toch wel samen lukte (financieel).
Dus mijn budget is niet groot -O-
Nu helemaal niet want 10 jan vertrek ik.
Ik was gewoon nieuwsgierig of je het echt merkt aan je motor als ie aardig staat afgesteld en je laat hem dan perfect afstellen...



Echt wel een superbike *O*
Met zoiets heb ik nog geracet in mijn begin van mijn wegracetijd.
Moet er wel een traantje bij wegpinken.
 
Zo gezien jouw uitgesproken mening kan ik uit opmaken dat je er echt wel veel verstand hebt van het vakkundig tunen van motorfietsen. |(
Maar ik kan motoren sneller maken zonder ze daadwerkelijk meer topvermogen te geven.
Maar ik denk dat jij dat perfect kan gaan uitleggen.
Owja over soldaatje spelen heb ik persoonlijk weinig kaas van gegeten dus daar houd ik wijselijk mijn mond over dicht.



:W :W _O-
 
Je hebt eigenlijk een compleet ander blok gemaakt!!
Hoeveel pk en Nm had ie na je verbouwing??


Toen ik mn motor ging verbouwen had ik het blok ook uit elkaar gehaald, met de bedoeling het ook op te gaan voeren, niet zo extreem als wat jij had, ik wilde hem op laten boren tot 1100cc.
Cilinderkop laten bewerken, grotere carburateurs, paar nokkenassen laten maken (daar had/heb ik een adresje voor).
Maar toen kwam er een zekere dame in het spel uit Australie (nee ik ken haar niet via internet, ze heeft 13 jaar in NL gewoond), toen ben ik met het verbouwen gestopt.
Later kwam ik er achter dat emigreren én de motor toch wel samen lukte (financieel).
Dus mijn budget is niet groot -O-
Nu helemaal niet want 10 jan vertrek ik.
Ik was gewoon nieuwsgierig of je het echt merkt aan je motor als ie aardig staat afgesteld en je laat hem dan perfect afstellen...

Ja, je gaat het in de regel écht wel merken als je 'm ff goed laat afstellen.
Laat oop z'n minst 4 (vier!) runs maken, een 1/4 gas tweede 1/2 gas, derde 3/4 gas, en de vierde keer volgas.
Probeer naar iemand te gaan met een geremde bank, zodat hij ook onder belasting kan meten, want daar zit vaak behóórlijk verschil in.

Offtopic : het moet wel een héél lekker ding zijn wil je daarvoor naar "down under" emigreren :9
 
Het is een goede bank waar ie op gaat, een elektronisch geremde van 40.000 euro werd me verteld.
Ik heb wel het idee dat ze hem goed gaan testen, maar ik zal het voor de zekerheid nog even navragen.

Ja, het is een behoorlijk lekker ding met een eigen karakter, niet zo'n suffe standaard muts!
Maar ben je wel eens Down under geweest?? Heerlijk daar die rust, amper verkeer en de mensen zijn er een stuk vriendelijker en minder opgefokt dan hier..
Zij wil ook wel hier heen komen, maar ik ga liever daar heen,
 
Het is een goede bank waar ie op gaat, een elektronisch geremde van 40.000 euro werd me verteld.
Ik heb wel het idee dat ze hem goed gaan testen, maar ik zal het voor de zekerheid nog even navragen.

Ja, het is een behoorlijk lekker ding met een eigen karakter, niet zo'n suffe standaard muts!
Maar ben je wel eens Down under geweest?? Heerlijk daar die rust, amper verkeer en de mensen zijn er een stuk vriendelijker en minder opgefokt dan hier..
Zij wil ook wel hier heen komen, maar ik ga liever daar heen,


heeft ze nog een leuke zus??? O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan