Motor goed af laten stellen

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.612
10.706
Andere kant van de evenaar
Een vraag voor de experts,

Mijn motor gaat een dezer dagen een testbank op voor een diagnoserun, ik was toch nieuwsgierig hoe ie staat afgesteld en natuurlijk ook een beetje naar het vermogen.

Mn motor loopt opzich lang niet slecht, maar nu mijn (misschien domme) vraag,
Als er uit de run komt dat ie best aardig staat afgesteld is het dan ook serieus merkbaar in het rijden en vermogen als je de motor perfect af laat stellen??
 
Er zitten nieuwe klepseals in! voor de tweede keer al.
De kop is laatst bij een revisiebedrijf op visite geweest... Bewerkt, kleppen gefreest, en de geleiders gecontroleerd
Het zijn echt de cilinders, ik heb er nieuwe zuigerveren ingezet en ik heb de cilinders niet laten boren/honen.... bij mn auto ging het wel goed dus ik dacht ik neem de gok maar, ik weet het, stom!!
 
Dag oma...

Nou, het heeft even geduurt maar goed!

Inmiddels mn motor op de weg in Tas/Aus en vanmiddag de motor even op de testbank gehad.

Motor heeft een enorme dip tussen -/+ 2000 & 3000 rpm, zie grafiek.

Nu zei de beste man dat ik een andere vorm gasnaald moet hebben. (het dikke stuk moest dunner zei ie)
Nu kun ik wel andere gasnaalden gaan bestellen, maar ik heb geen idee wat je dan opgestuurd krijgt.
Weet iemand welke vorm de Dynojet en /of Factory Pro naalden hebben??

Kan iemand mij nog ander afstel advies geven??
Afstellen had ie geen zin in..

Is er ook iemand die weet hoe de koppelkromme verloopt van een originele GS1000??
Ben nieuwsgierig of die van mij anders is.

Alvast bedankt


uitdraaidynoii.jpg


57729600.jpg
 
Nog even een vraag, gewoon nieuwsgierigheid; hoe wordt het vermogen normaal gesproken gemeten??
Gaat men normaal gesproken volgas door de versnellingen heen, of vanuit een bepaalde versnelling het gas er op?
De man die mijn motor deed zette hem in zn 3 en ging van uit dat naar volgas.
 
Was ook niet spectaculair,kijk ik zie het zo,als je irritante dipjes in je vermogens kromme hebt heeft het afstellen wel degelijk nut.
Maar dan is er ook echt iets loos,als je fiets te arm loopt kan dat schade veroorzaken aan je blok(kleppen/zuiger),dat wil je natuurlijk voorkomen.
maar voor de rest zie ik het,uit ervaring,niet meer zo zitten :)

Een 30 jaar oude fiets gaat heus niet meer kapot door verkeerde afstelling hoor, die heeft zich al bewezen..
En al vaker hier gezegd... loopt de motor goed, is er geen sprake van dipjes of te hoog benzineverbruik, is het leuk een keer een run te doen, maar als je echt voor een paar pk 's honderde euro's uit wilt geven, is dat weggegooid geld
 
Hij heeft eerst de motor rustig laten draaien, in de versnelling, daarna heel rustig naar 2 en toen rustig naar 3.
Toen heeft ie de motor ook nog eventjes rustig laten draaien, en toen naar volgas.

Hij deed het op een heel beschaafde manier vond ik, geen een keer het blok gigantisch op zn kloten geven..

Eerst run gestart en toen het gas er op!
 
Hij heeft eerst de motor rustig laten draaien, in de versnelling, daarna heel rustig naar 2 en toen rustig naar 3.
Toen heeft ie de motor ook nog eventjes rustig laten draaien, en toen naar volgas.

Hij deed het op een heel beschaafde manier vond ik, geen een keer het blok gigantisch op zn kloten geven..

Eerst run gestart en toen het gas er op!

Nou als we dan even een stapje terug gaan, en beginnen waar hij de run begint..
Hij activeert de testbank om te beginnen met meten, daarna trekt hij het gas er vol op en laat de motor tot het top toerental doortrekken.
Dit wil zeggen dat hij vanaf het (motorfiets)toerental waar hij de bank activeert tot aan het einde van de run een waarde op een grafiek krijgt.
Nu zie je dat er in het begin een dipje is, en dat het mengsel daar wat "arm" is.
Dit wil hij compenseren door de gasnaald aan de dikste (bovenste) zijde iets dunner te maken, en eveneens wilt hij de naaldvorm wat anders hebben om ook het middengebied wat te wijzigen.
Echter wat hij vergeet is dat jij geen constant vacuüm carburators hebt (waarbij je grof gezegd wel een beetje deze denkwijze mag hebben) , maar je hebt direct bediende gasschuiven in je carburators.
Hij trekt dus de gasschuiven direct naar het bovenste punt net nadat hij de meting heeft geactiveerd.., dat wil dus ook zeggen dat ten tijde van de gehele meting alleen de punt van de gasnaald nog in de mengbuis/naaldgeleider zit.
Op die manier kun je dus niks zeggen over een eventuele gewenste naaldvorm, en al helemaal niet over het dunner maken van de naald op het dikste punt..., immers de naalddikte in verhouding van de A/F ratio is op deze positie's helemaal niet gemeten :N
A/F bij een dergelijke carburatormodel is alleen maar te meten met een geremde bank, en met veel verschillende deellast metingen. ;)
 
Was ook niet spectaculair,kijk ik zie het zo,als je irritante dipjes in je vermogens kromme hebt heeft het afstellen wel degelijk nut.
Maar dan is er ook echt iets loos,als je fiets te arm loopt kan dat schade veroorzaken aan je blok(kleppen/zuiger),dat wil je natuurlijk voorkomen.
maar voor de rest zie ik het,uit ervaring,niet meer zo zitten :)

Met een dynojet kit op mijn Honda SC33 haal ik 10pk meer in het middengebied. Top pk's, misschien 5.

Maar met die 10pk in het middengebied, samen met het feit dat de dip rond de 3000rpm weg is, accelereer ik wel heel wat beter weg uit de langzamere bochten. Als ik nu aan mijn gas draai voel ik mijn motor gelijk reageren, terwijl dat voorheen toch een stukje moeizamer ging.

Maar in topsnelheid merk ik er weinig van, een paar km/u meer misschien. Haal nog steeds niet de maximale topsnelheid op de rechte stukken.
 
Oh..
Ik heb een Mikuni carburateur op mn Off Road motor gehad, van een Harley, was geen Constant Vacuum.
Ik dacht dat de meeste Harley's Mikuni Flatslides hebben.
Maar de originele carbs zijn misschien wel CV, jij weet er ongetwijveld meer van als ik..
 
Jij rijdt zeker zonder airbox?
Welke luchtfilters heb je erop???
Vind hem eigenlijk niet echt zo verkeerd hoor, maar gezien het type carburateurs geloof ik niet dat die deuk merkbaar is.
Eigenlijk wat Paul al opmerkte is de manier van gasgeven nogal bepalend is voor deze carburateurs.
 
Geen airbox, echte K&N filters hangen er aan.
Ik vond hem zelf eerlijk gezegt ook niet zo verkeerd, alleen die dip, als ik die er uit krijg ben ik blij.
Als je zo rond de 2500rpm rijdt en je geeft redelijk wat gas valt ie wel even behoorlijk dood.
Geef je minder gas, dan pakt ie heel aardig op.

Zou ik die dip er uit kunnen krijgen met een dynojet kitje?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan