Motor GPS met bochten planner

Ben momenteel huiverig om een telefoon van 600 plus euro op mijn motor te gooien. Je hoort vaak genoeg dat de camera's en of de lenzen gewoon kapot gaan door de trillingen.

En je hebt al een zeer goede navigatie voor 280 euro (nieuwste tomtom rider 550) die jaren meekan. Mijn Galaxy S8 camera was al gesneuveld. Wil dit niet mij nieuwe toestel riskeren.

En anders tweedehands makkelijk een goedkope en goede navi op de kop te tikken.
 
Ben momenteel huiverig om een telefoon van 600 plus euro op mijn motor te gooien. Je hoort vaak genoeg dat de camera's en of de lenzen gewoon kapot gaan door de trillingen.

En je hebt al een zeer goede navigatie voor 280 euro (nieuwste tomtom rider 550) die jaren meekan. Mijn Galaxy S8 camera was al gesneuveld. Wil dit niet mij nieuwe toestel riskeren.

En anders tweedehands makkelijk een goedkope en goede navi op de kop te tikken.
Bij veel telefoons gaat de optische stabilizer kapot als die teveel trillingen krijgt.
Vandaar de camera defect gaat.

Ik heb vorig jaar een overjarige Samsung S5 in gebruik genomen.
Over uit een bedrijfsvoorraad en als nieuw. :9

Nu een betere telefoon voor mijn verjaardag gehad, en vorige week donderdag de S5 als navigatie in de Aliexpress X-grip.
Geen simkaart en internet, maar offline Google Maps kaart gedownload en even de hotspot geactiveerd van de telefoon in de rugzak.
Werkte verbazingwekkend goed. :Y

Voor de mooiste en bewuste motorritten pak ik wel mijn DomDom 500. :]
 
Laatst bewerkt:
Ik zit ook in dubio. Mijn garmin 390 werkt op zich prima voor hetgeen ik hem gebruik, maar ik wil meer gebruikers gemak. Dit ding moet je echt weten te gebruiken en dan nog zijn er legio bugs die gewoon zodanig slordig zijn dat ze frustreren. Scherm en bediening is prima, maar bellen of opnemen werkt al jaren niet goed en als je teveel routes op de zumo hebt staan duurt het koppelen aan de pc echt tijden. Zo zijn er nog meer bugs ..

Dus ik twijfel tussen een telefoon gebruiken of de overstap naar een tomtom te maken.
Garmin heeft de laatste jaren ook behoorlijk achterstand opgelopen in mogelijkheden tov Tomtom, vandaar die switch.
Telefoon lijkt mij ideaal, met kurviger app of myroute app. Alles binnen handbereik op hetzelfde toestel. Bovendien koop je toch eens in de zoveel jaar een nieuwe telefoon en ik wil niet steeds een nieuwe navigatie kopen om een beetje met de tijd mee te gaan.
Maar igv telefoon hoe doe je het dan met bedienen en handschoenen aan? Of in de regen.. water op een scherm geleid.
 
Ik ben erg tevreden over de TT550. Vlot apparaat, de kronkelfuntie werkt best redelijk. Via de mydrive app kun je ook op je telefoon / tablet of gewoon online via laptop / pc plannen en via Wifi direct synchroniseren. Wifi werkt hier tot nu toe top. Updaten gaat erg vlot. Flitsers worden erg vaak bijgewerkt.

Ik plan ook wel online in myroute en daar vanuit dat kun je direct opslaan in mydrive en zo dus direct de route info je TT laden.

Verbind je de TT met je mobiel, dan heb je ook via 4G live traffic data en dacht ook flitser data.
 
Met mijn TomTom 550 kan ik nog jaren vooruit.

Zumo 550 heb zeker 10 jaar gehad, en over de hele wereld mee op vakantie.....en ik ben ermee thuisgekomen... _O-

Paar jaar geleden toen voor de tweede keer de touchscreen kapot ging, en ondertussen de rubberen knopjes versleten waren was het tijd voor wat anders....ik heb gekozen voor de toentertijd vlotte en moderne TomTom.

En al dat gepiel achter de computer met mapsource/basecamp/MyDrive doe ik niet meer, tis nu keep it simpel: .opklikken en spannende route....en rijden. Dus dat extra SW mogelijkheden van de ene of andere merk zal me een rotzorg zijn.....

Overigens wijk ik onderweg altijd af vd aangegeven route ivm steden/grotere plaatsen waar ik beslist niet doorheen wil. Meestal gaat het goed maar soms ook niet...jammer dan, dan ligt het aan mij zoals door een kleine hofje of door woonwijk van de ene doorgaande weg naar de andere.
 
Ben na 20 jaar ook overgestapt van Garmin naar TT550 al heb ik nog 3 oude toestellen (GPSmap, 220 en Oregon) liggen. Vermits ik normaal veel reiskilometers maak lijkt de TT voor mij een verademing. Geen PC nodig en toch mooie onbekende routes rijden waarvan je de richting in de vooravond op kaart hebt uitgezocht...
Vooral het snelle rekenwerk geeft mij voldoening en de WiFi werkt zonder problemen, een tevreden TT-gebruiker. :t
 
Ik heb ook een TT550, werkt ideaal. Ik heb hem altijd op mijn motor zitten, of ik nou een route rij of gewoon vrij. Enige wat niet super werkt is de grotere updates via wifi, duurt ontzettend lang. Daarom hang ik hem eens in de 2 a 3 weken aan mijn pc om hem te updaten, werkt veel sneller.

Als ik een route plan doe ik dat altijd met bochtenniveau hoog, werkt prima in NL en Duitsland. Ook fijn dat je bepaalde routetypes kan mijden (Bijvoorbeeld zandwegen en veerponten), hij stuurt je alleen over zo'n routetype heen als het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld een zandweggetje van 500m dat eigenlijk de oprit is van hetgeen waar je naartoe wilt.

Tot op heden dus nog geen klachten gehad, alleen dat de updates via wifi niet super werken.
 
Ben na 20 jaar ook overgestapt van Garmin naar TT550 al heb ik nog 3 oude toestellen (GPSmap, 220 en Oregon) liggen. Vermits ik normaal veel reiskilometers maak lijkt de TT voor mij een verademing. Geen PC nodig en toch mooie onbekende routes rijden waarvan je de richting in de vooravond op kaart hebt uitgezocht...
Vooral het snelle rekenwerk geeft mij voldoening en de WiFi werkt zonder problemen, een tevreden TT-gebruiker. :t
Precies, op de kaart kijken...doel aanwijzen en die in TT invoeren en gaan ahv je gekozen optie. En natuurlijk gaat er ergens onderweg iets mis maar verder..... :? uiteindelijk ben jij de baas, niet de navi...
 
Met het gebruik van navigatie heb ik nog totaal geen ervaring.

Heb nu wel sinds kort een gsm bevestigings set van Sp connect aangeschaft. En moet zeggen dat ik totaal geen last van trillingen ondervind. De gsm is in een handomdraai bevestigd en voor als het regent zit er ook een regen cover bij.
 
Ik zit ook in dubio. Mijn garmin 390 werkt op zich prima voor hetgeen ik hem gebruik, maar ik wil meer gebruikers gemak. Dit ding moet je echt weten te gebruiken en dan nog zijn er legio bugs die gewoon zodanig slordig zijn dat ze frustreren. Scherm en bediening is prima, maar bellen of opnemen werkt al jaren niet goed en als je teveel routes op de zumo hebt staan duurt het koppelen aan de pc echt tijden. Zo zijn er nog meer bugs ..

Dus ik twijfel tussen een telefoon gebruiken of de overstap naar een tomtom te maken.
Garmin heeft de laatste jaren ook behoorlijk achterstand opgelopen in mogelijkheden tov Tomtom, vandaar die switch.
Telefoon lijkt mij ideaal, met kurviger app of myroute app. Alles binnen handbereik op hetzelfde toestel. Bovendien koop je toch eens in de zoveel jaar een nieuwe telefoon en ik wil niet steeds een nieuwe navigatie kopen om een beetje met de tijd mee te gaan.
Maar igv telefoon hoe doe je het dan met bedienen en handschoenen aan? Of in de regen.. water op een scherm geleid.

Bedienen met handschoenen aan doe ik niet. Het moet kunnen, er is een instelling op je telefoon wat zoiets heet als 'handschoenmodus' ofzo. Regen heb ik geen last van, waterdichte telefoon, maar er zijn genoeg waterdichte hoesjes en dergelijke te kopen. Ik ben voorstander van de telefoon met navigatie app maar lijk daarmee in de minderheid in dit topic :P
 
Tt550 heb je ook een handschoen modus, werkt prima maar heb er niet meer mee gedaan dan een aantal keer op het knopje drukken om de navigatie te starten.
 
Ik gebruik naar volle tevredenheid de app van Scenic. Ideaal, makkelijk zelf routes maken en importeren, routes van anderen in de buurt bekijken en houdt alle stats van je ritten bij. Zeker het proberen waard.
 
Gebruik kurviger op de telefoon/computer. Via bluetooth direct te versturen naar de Garmin met connect (niet alle modellen).
De bochtige route van Garmin laat het bloed onder m'n nagels vandaan spuiten van irritatie. Tomtom was daar iets beter in.
 
Kronkelige routes maak ik zelf met MapSource voor mijn Zumo 220 van 10 jaar oud. Gebruik die op de motor, in de auto en op de fiets. Met behulp van Google Maps en Streetview en evt. de kaarten van Michelin maak ik de routes zelf.

Ik dacht dat ik de enige was die het op die manier doet. Ik zweer erbij. Mijn toestel is iets nieuwer maar doe er het al sinds de zumo 550 die ik in 2008 bij mijn gs kreeg.

Kronkelroutes is leuk als je even snel een route onderweg moet hebben naar een bestemming.
Voor de rest : zelf maken want jij weet het beter. De enige tomtom die ik ooit echt fijne kronkelroutes heb zien maken zijn de de voorlopers van de rider 400 (dus de urban, de v5 en de rider 2 enzo - die waren slim genoeg, die gingen niet dwars door dorpjes als het niet nodig was)

Zelf maken - dat weet je waar je aan toe bent en heb je nog plezier voor af ook.

Heb je een garmin dan zit je goed, want basecamp/mapsource plus de gratis kaart van je toestel is gratis routes maken en je kan je routes makkelijk offline beheren
Geen garmin, geen nood. Basecamp en Mapsource zijn gratis en die slikt openstreetmap kaarten. Je kan van je route dan een track maken (basecamp) en die kan je weer op andere plekken gebruiken

Devies: zelf doen, veel leuker
 
Terug
Bovenaan Onderaan