motor heeft een jaar stilgestaan, ai ai ai

Lemon8

Rookie
31 mrt 2005
17
0
Gent
heb een motor gekocht, honda hornet, heeft een jaar stilgestaan.
Nu vroeg ik me af waar ik op moet letten? Tot nu toe komt er enkel een geratel en getik ter hoogte van de kettingspanner. Hoe kan je weten of die versleten is?

Alvast bedankt...
 
het is niet je spanner maar mijn vermoeden gaat uit naar de accu,deze heeft geen kracht genoeg om de startmotor rond te draaien het enige wat de accu nog kan is het startrelais laten klapperen (beetje ratelend geluid). Als de accu een jaar niet of nauwelijks is opgeladen gooi deze maar over de schutting van de buurman en koop een nieuwe.tap ook je carburateurs af onderin (slangetjes aan de pijpjes en de aftapschroefjes een voor een losdraaien,doe dit met beleid want je draait heel snel iets kapot van een carburateur maar er zal wel niks meer inzitten na een jaar stilstand,het mooiste is de benzine tank leegmaken en verse benzine erin,carburateurvlotters vol laten lopen dit duurt even,dus wordt niet ongeduldig meestal na de 3 of 4 de startpoging loopt de motor,laat de choke er nog even vanaf anders verzuip je de boel.
 
olie is nummero 1 zou ik zeggen
vlotters zijn ook wel een goeije.

en om wat meer licht te geven op het gehele verhaal: start die wel of niet?
als die namelijk wel gewoon start en je blok loopt gewoon, dan heeft dat hele relais getik van fury natuurlijk geen ene reet er meer mee te maken.
als die niet loopt en ook geen start motor draait, ja dan is het wel je accu

dus vertel gerust wat meer ofzo. ;)
 
Wel de motor loopt dus wel... Maar ik vroeg me af, als hij een jaar stil heeft gestaan, kan dat kwaad voor bepaalde onderdelen??

Start relatief vlot alleen in het begin reageert hij precies niet goed op gas geven, ik draai aan het gas maar hij reageert pas een dikke seconde later...

En ook geratel ter hoogte nokkenasketting,


Sorry voor misverstand... O-)

:}
 
Dingen als voorvorkkeerringen gaan vaak lek als hij lang stil staat.
Verder is het wel van belang dat je alle vloeistoffen nu ververst voor je gaat rijden.
De accu zal wel kapot zijn meestal.
En je carburateurs een keer goed schoonmaken en afstellen is geen overbodige luxe zo te horen.
Als je spanner blijft rammelen na het olie verversen en warm lopen zou ik die ook vervangen.
 
Wel de motor loopt dus wel... Maar ik vroeg me af, als hij een jaar stil heeft gestaan, kan dat kwaad voor bepaalde onderdelen??

Start relatief vlot alleen in het begin reageert hij precies niet goed op gas geven, ik draai aan het gas maar hij reageert pas een dikke seconde later...

En ook geratel ter hoogte nokkenasketting,


Sorry voor misverstand... O-)

:}
Motor een jaar stil laten staan kan alleen kwaad voor je accu als hij niet goed behandeld wordt.
Gas geven en motor reageert pas later betekent koude motor.
Choken helpt of even wachten tot de de motor op temperatuur komt.
Als dat niet helpt Carbs schoon maken want dat verschijnsel duidt op te arm mengsel.
Geratel moet overgaan bij iets hoger toerental anders nokkenaskettingspanning controleren.
Ik kan er naast zitten maar deze oplossingen kwamen zomaar bij me op. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan