Motor heel snel warm

Rinna

Rookie
22 nov 2006
13
0
33
Amstelveen
Ik woon in Amsterdam omgeving, en moet daarom af en toe met mijn motor (Yamaha FZ6-N) door de binnenstad van Amsterdam (pff.. Niet aan te raden! maar ja alles beter dan OV).
Het gekke is dat wanneer ik in de binnenstad rij, mijn motor heel snel warm wordt, zodanig dat wanneer ik bij mijn bestemming ben en mijn motor uitzet, de fan begint te draaien (met contactsleutel op ON).

Ik heb gemerkt dat vooral bij stoplichten en als ik stilsta, mijn koelvoeistofmeter heel snel omhooggaat (ik heb zo een digitaal blokjesding, 1 tot 6 blokjes, 5-6blokjes is nie goed). Hij geeft dan al snel 4 blokjes aan, en heb 1 keer meegemaakt dat ie naar de 5-6 blokjes gaat. Maar zodra ik weer rij en beetje rijwind krijg, dan daalt ie weer. Normaal als ik 70km/u < rij dan zit ie op 2 blokjes.

Nou dacht ik eerst dat het met het warme weer te maken had, aangezien de eerste verschijnselen met het warme weer kwamen, maar nu met dit weer heb ik er af en toe nog steeds last van.

Ik maak me het meeste zorgen om die fan die gaat draaien zodra ik stilsta.
Heeft het te maken met de relatief lage snelheid die je (gedwongen) rijd in de stad? Of heb ik een groter probleem..
 

Djeepert

MF veteraan
Donateur
18 aug 2007
6.182
9
Leiden
Bezoek site
KVS wel op niveau? Systeem ontlucht? Radiateur niet afgedekt?

Verder is het wel redelijk normaal dat de temperatuur oploopt in de stad.
 

Shol

MF'er
5 jun 2004
87
0
32
Leimuiden !
Lijkt mij persoonlijk wel een teken dat alles netjes werkt?

Als je rijdt heb je veel koeling door rijwind, in binnenstad heb je dat niet echt, rijd je dicht op anderen etc. Dus koelt ie vooral op je koelvloeistof -> fan gaat draaien
 

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
31
de choke niet aan blijven staan? Dat is bij mij wel eens gebeurd was het hendeltje wel terug, maar was het staafje niet meer het motorblok ingegaan. Zou je makkelijk ff kunnen checken
 

Geerd

MF veteraan
14 aug 2005
5.371
1
Daarvoor is de fan toch ook, heeft de mijne ook en niet alleen in de stad beetje hoogtoerig rond crossen begint tie te blazen.

Smelt niet heur :P
 

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
0
39
Amsterdam
is gewoon...heb ik ook als ik steeds door de binnenstad rijdt...zolang je fan gaat draaien, zit het goed...geen zorgen om maken.
 

Rinna

Rookie
22 nov 2006
13
0
33
Amstelveen
Thnx voor deze snelle reacties!

Ik heb geen choke, dus daar ligt het probleem niet.

KVS is op niveau, radiateur is ook niet afgedekt. Systeem ontluchten heb ik niet gedaan..

En tja ik zou dolgraag wat harder willen rijden maar NIET langzaam rijden in de binnenstad is niet altijd een optie, met alle tramrails, het vaak kromme krater-wegdek, de dronken toeristen op huurfietsjes, de drempels en stoplichten om de 5 meter en idiote taxi's waar je op moet letten.


Ik ga er dan maar vanuit dat dit normaal is als ik in de binnenstad rij. Bedankt iedereen!
 
Laatst bewerkt:

herbert116

Die hard MF'er
25 okt 2009
663
19
Heeft iemand enig idee hoe een olie gekoeld blok, zonder fan, bij langdurig in de file staan gekoeld wordt?
 

Geerd

MF veteraan
14 aug 2005
5.371
1
Heeft iemand enig idee hoe een olie gekoeld blok, zonder fan, bij langdurig in de file staan gekoeld wordt?
Nee maar dat hoeft ook niet ;) daar zijn ze voor gemaakt.

Eerst was het de km stand boven de 30k werd iedereen zenuwachtig en nu word men al bang als de fan begint te draaien???
 

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.159
27
39
Krijgt je fan de temp van zichzelf ook weer naar beneden? Dus als je bijvoorbeeld ergens staat te wachten en de fan springt aan, gaat dan de temperatuur ook weer omlaag?

Zo ja, geen probleem.
Zo nee, check je kvs peil, lucht in systeem, slangen en je thermostaat.

Overigens zit bij die van mij de temp altijd rond de 100 graden bij stadsverkeer.
 

herbert116

Die hard MF'er
25 okt 2009
663
19
Ik bedoelde een motorblok dat olie gekoeld is - Suzuki GSX1100f - en waarbij geen fan is geinstalleerd. Bij stationair draaien, bijv. tijdens opwarmen of lang in de file staan, kan er zonder luchtstroming m.i. ook geen koeling plaats vinden. Is een blok onder die omstandigheden beschermd tegen oververhitting en zo ja, op welke wijze? Wie heeft hier ervaring mee?
 

JaMa

MF veteraan
19 dec 2005
1.370
0
33
Salland
Injectiefiets niet.
Ook wel toch? Maar dat is een volledig automatische choke, lees geen hendelje meer aan het stuur.

Als ik mijn motor start maakt de motor voor ongeveer 4 seconden ook 500 toeren meer dan normaal stationair. Daarna zakt het toerental weer terug naar het normale stationair toerental. Volgens mij is dat mijn choke.
 

JaMa

MF veteraan
19 dec 2005
1.370
0
33
Salland
Ik bedoelde een motorblok dat olie gekoeld is - Suzuki GSX1100f - en waarbij geen fan is geinstalleerd. Bij stationair draaien, bijv. tijdens opwarmen of lang in de file staan, kan er zonder luchtstroming m.i. ook geen koeling plaats vinden. Is een blok onder die omstandigheden beschermd tegen oververhitting en zo ja, op welke wijze? Wie heeft hier ervaring mee?
Volgens mij valt de motor dan gewoon uit. Ik heb heel wat motoren om mij heen zien uitvallen met de TT van Assen, volgens mij is dat de beveiliging van een kokende motor.
 
Laatst bewerkt:

Isdatzo

Crashkoning.
3 jun 2007
24.633
2
Utrecht
www.isthatso.nl
Ook wel toch? Maar dat is een volledig automatische choke, lees geen hendelje meer aan het stuur.

Als ik mijn motor start maakt de motor voor ongeveer 4 seconden ook 500 toeren meer dan normaal stationair. Daarna zakt het toerental weer terug naar het normale stationair toerental. Volgens mij is dat mijn choke.
Neuh, volgens mij wordt bij een injectiemotor bij een koude start meer brandstof ingespoten adhv. wat de sensoren hem vertellen ipv dat de hoeveelheid lucht wordt aangepast zoals dat bij een choke gebeurt.
 

JaMa

MF veteraan
19 dec 2005
1.370
0
33
Salland
Neuh, volgens mij wordt bij een injectiemotor bij een koude start meer brandstof ingespoten adhv. wat de sensoren hem vertellen ipv dat de hoeveelheid lucht wordt aangepast zoals dat bij een choke gebeurt.
Kijk! Weer wat geleerd!