Motor heel snel warm

Rinna

Rookie
22 nov 2006
13
0
Amstelveen
Ik woon in Amsterdam omgeving, en moet daarom af en toe met mijn motor (Yamaha FZ6-N) door de binnenstad van Amsterdam (pff.. Niet aan te raden! maar ja alles beter dan OV).
Het gekke is dat wanneer ik in de binnenstad rij, mijn motor heel snel warm wordt, zodanig dat wanneer ik bij mijn bestemming ben en mijn motor uitzet, de fan begint te draaien (met contactsleutel op ON).

Ik heb gemerkt dat vooral bij stoplichten en als ik stilsta, mijn koelvoeistofmeter heel snel omhooggaat (ik heb zo een digitaal blokjesding, 1 tot 6 blokjes, 5-6blokjes is nie goed). Hij geeft dan al snel 4 blokjes aan, en heb 1 keer meegemaakt dat ie naar de 5-6 blokjes gaat. Maar zodra ik weer rij en beetje rijwind krijg, dan daalt ie weer. Normaal als ik 70km/u < rij dan zit ie op 2 blokjes.

Nou dacht ik eerst dat het met het warme weer te maken had, aangezien de eerste verschijnselen met het warme weer kwamen, maar nu met dit weer heb ik er af en toe nog steeds last van.

Ik maak me het meeste zorgen om die fan die gaat draaien zodra ik stilsta.
Heeft het te maken met de relatief lage snelheid die je (gedwongen) rijd in de stad? Of heb ik een groter probleem..
 
Lijkt mij persoonlijk wel een teken dat alles netjes werkt?

Als je rijdt heb je veel koeling door rijwind, in binnenstad heb je dat niet echt, rijd je dicht op anderen etc. Dus koelt ie vooral op je koelvloeistof -> fan gaat draaien
 
de choke niet aan blijven staan? Dat is bij mij wel eens gebeurd was het hendeltje wel terug, maar was het staafje niet meer het motorblok ingegaan. Zou je makkelijk ff kunnen checken
 
Thnx voor deze snelle reacties!

Ik heb geen choke, dus daar ligt het probleem niet.

KVS is op niveau, radiateur is ook niet afgedekt. Systeem ontluchten heb ik niet gedaan..

En tja ik zou dolgraag wat harder willen rijden maar NIET langzaam rijden in de binnenstad is niet altijd een optie, met alle tramrails, het vaak kromme krater-wegdek, de dronken toeristen op huurfietsjes, de drempels en stoplichten om de 5 meter en idiote taxi's waar je op moet letten.


Ik ga er dan maar vanuit dat dit normaal is als ik in de binnenstad rij. Bedankt iedereen!
 
Laatst bewerkt:
Krijgt je fan de temp van zichzelf ook weer naar beneden? Dus als je bijvoorbeeld ergens staat te wachten en de fan springt aan, gaat dan de temperatuur ook weer omlaag?

Zo ja, geen probleem.
Zo nee, check je kvs peil, lucht in systeem, slangen en je thermostaat.

Overigens zit bij die van mij de temp altijd rond de 100 graden bij stadsverkeer.
 
Ik bedoelde een motorblok dat olie gekoeld is - Suzuki GSX1100f - en waarbij geen fan is geinstalleerd. Bij stationair draaien, bijv. tijdens opwarmen of lang in de file staan, kan er zonder luchtstroming m.i. ook geen koeling plaats vinden. Is een blok onder die omstandigheden beschermd tegen oververhitting en zo ja, op welke wijze? Wie heeft hier ervaring mee?
 
Injectiefiets niet.
Ook wel toch? Maar dat is een volledig automatische choke, lees geen hendelje meer aan het stuur.

Als ik mijn motor start maakt de motor voor ongeveer 4 seconden ook 500 toeren meer dan normaal stationair. Daarna zakt het toerental weer terug naar het normale stationair toerental. Volgens mij is dat mijn choke.
 
Ik bedoelde een motorblok dat olie gekoeld is - Suzuki GSX1100f - en waarbij geen fan is geinstalleerd. Bij stationair draaien, bijv. tijdens opwarmen of lang in de file staan, kan er zonder luchtstroming m.i. ook geen koeling plaats vinden. Is een blok onder die omstandigheden beschermd tegen oververhitting en zo ja, op welke wijze? Wie heeft hier ervaring mee?
Volgens mij valt de motor dan gewoon uit. Ik heb heel wat motoren om mij heen zien uitvallen met de TT van Assen, volgens mij is dat de beveiliging van een kokende motor.
 
Laatst bewerkt:
Ook wel toch? Maar dat is een volledig automatische choke, lees geen hendelje meer aan het stuur.

Als ik mijn motor start maakt de motor voor ongeveer 4 seconden ook 500 toeren meer dan normaal stationair. Daarna zakt het toerental weer terug naar het normale stationair toerental. Volgens mij is dat mijn choke.

Neuh, volgens mij wordt bij een injectiemotor bij een koude start meer brandstof ingespoten adhv. wat de sensoren hem vertellen ipv dat de hoeveelheid lucht wordt aangepast zoals dat bij een choke gebeurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan