Motor hijsen aan het stuur

mecanico

Die hard MF'er
1 apr 2008
848
28
Amsterdam
In mijn nieuwe gedeelde stalling wil ik een motor naar de eerste verdieping verplaatsen. Hiervoor wordt een elektrische lier aangelegd. Vraag is: kun je een motor takelen aan alleen het stuur? Dus een strop om het stuur zo dicht mogelijk bij de risers. Het betreft hier een '86 yamaha tenere en een '04 yamaha ttr. Allemaal relatief lichte yamaha 1 cilinders, gewicht iets van 150 kg.

thx, Norbert
 
Eerlijk gezegd heb ik in het verleden wel eens een spanband gebruikt op een diversion 900, aan de overkapping en dan van de grond af voor bijv. onderhoud aan de voorpoten.

Maar daarbij bleef altijd het achterwiel op de grond.

Je hebt te maken met 4x een m6 boutje, da's een hoop gewicht aan een lullige verbinding. Ik zou persoonlijk iets aan het frame bevestigen.
 
Laatst bewerkt:
In mijn nieuwe gedeelde stalling wil ik een motor naar de eerste verdieping verplaatsen. Hiervoor wordt een elektrische lier aangelegd. Vraag is: kun je een motor takelen aan alleen het stuur? Dus een strop om het stuur zo dicht mogelijk bij de risers. Het betreft hier een '86 yamaha tenere en een '04 yamaha ttr. Allemaal relatief lichte yamaha 1 cilinders, gewicht iets van 150 kg.

thx, Norbert


Als je het zo doet is het geen enkel probleem .. ik neem aan dat je hem achter ook nog ergens vaststropt .. anders bungelt ie er wel wat vreemd bij . :+
 
Het zal vast houden en (meestal) goed gaan, zelf takel ik ook wel vaker motoren maar mijn voorkeur gaat toch uit naar bevestigingen aan het frame. Kleine moeite om even goede takelpunten te pakken, zadel of tank verwijderen is het werk ook niet . Waarom zou je risico nemen.
 
Je hebt te maken met 4x een m6 boutje, da's een hoop gewicht aan een lullige verbinding. Ik zou persoonlijk iets aan het frame bevestigen.
dus dan om het frame net achter het balhoofd.


ideaal zou zo'n constructie zijn maar dat is wel wat bewerkelijk
DSC01920.JPG
 
Handige stalling :+



't Zal bij die lichte dingen op zich wel goed gaan, maar good practice is het geenszins. Als je een dergelijke stalling overweegt ga ik er voor het gemak even vanuit dat je ze bijna nooit gebruikt. Dan kun je voor die ene keer wel even de tank verwijderen (minutenwerk) en gewoon aan het frame hijsen.
 
Ik heb het zelf ook regelmatig gedaan en dan ook nog eens met een zwaardere motor. Met hijsstroppen aan het stuur en een strop onder de achterkant en dan omhoog met een heftruck. Wel ervoor zorgen dat e.e.a. niet weg kan schieten door de boel te zekeren. Investeer ook in een paar echte hijsstroppen of hijsbanden die kosten vaak maar vijf tot tien euro per stuk. Ga het niet doen met een spanband want die zijn er niet voor gemaakt.
Zorg er ook voor de hijsbanden of stroppen nooit in een grotere hoek staan als 45 graden want dan ga je de boel wel extreem belasten( zowel stuur als banden/stroppen). Succes
 
Eerlijk gezegd heb ik in het verleden wel eens een spanband gebruikt op een diversion 900, aan de overkapping en dan van de grond af voor bijv. onderhoud aan de voorpoten.

Maar daarbij bleef altijd het achterwiel op de grond.

Je hebt te maken met 4x een m6 boutje, da's een hoop gewicht aan een lullige verbinding. Ik zou persoonlijk iets aan het frame bevestigen.

Een stuur zit vast met M8 bouten en die ga je er echt niet uit trekken zelfs niet
met het volle gewicht van de motor,ik zou me eerder zorgen maken of de
spanbanden of strop stevig genoeg zijn..
 
Laatst bewerkt:
Tweehonderd kilo kan je nog wel aan een enkel M6 boutje hangen. Dat zou echt mijn laatste zorg zijn. Ik zou me eerder druk maken om bedrading en plastic dat je misschien stuk drukt met de spanband.
Lusje om het stuur tussen de stroppen en een lusje om de achterkant en gaan.
 
Tweehonderd kilo kan je nog wel aan een enkel M6 boutje hangen. Dat zou echt mijn laatste zorg zijn. Ik zou me eerder druk maken om bedrading en plastic dat je misschien stuk drukt met de spanband.
Lusje om het stuur tussen de stroppen en een lusje om de achterkant en gaan.


Ben je dan helemaal niet bang voor je balhoofdlagers :?

:+
 
Ja dat is wel een goed punt. Ik weet niet of die de enorme druk wel kunnen weerstaan. 100 kilo trekken is natuurlijk veel zwaarder als de belasting die er op komt als je in de ankers gaat.
 
Niet hijsen aan de uiteinden van het stuur, maar zo dicht mogelijk bij het midden. En alleen aan het stuur tillen lijkt me een beetje onzin, ik zie niet in waarom je geen tweede band aan het subframe kunt bevestigen.
 
Tweehonderd kilo kan je nog wel aan een enkel M6 boutje hangen. Dat zou echt mijn laatste zorg zijn. Ik zou me eerder druk maken om bedrading en plastic dat je misschien stuk drukt met de spanband.
Lusje om het stuur tussen de stroppen en een lusje om de achterkant en gaan.

Niet alleen kijken naar wat het boutje kan hebben, maar ook naar waar ie ingedraaid zit hè.
Als het moest zou ik het gewoon doen, maar omdat het niet moet zou ik een stropje door het frame halen ergens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan