Motor hotel noord spanje

Makkie

Die hard MF'er
3 jun 2002
724
129
Noord-Holland
Voor september 2022 zoek ik een leuk hotel als uitvalsbasis voor een weekje rondrijden in de Pyreneeën.
Zijn er liefhebbers die goed ervaringen willen delen?
 
We zijn met een groep van ongeveer 12 personen en zoeken één of twee persoons kamers incl ontbijt en avondeten.
Bedoeling is vanaf dit hotel elke dag routes te gaan rijden.
Voldoende parkeerplekken (ook voor eventuele auto's en aanhangwagens).
Verder weinig eisen eigenlijk.
 
Ik ben vele jaren in de Pyreneeën geweest.
Familie-vakanties aan beide kusten, veel berg-randonnées gelopen, de nodige fiets-km's en natuurlijk ritten met de motor.

In de Pyr zijn niet heel veel wegen oost-west. Dat geldt zeker voor F.
Dus zeker niet in Andorra gaan verblijven. Daar start iedere dag eerst met een half uur in de file.
Waar kan je dan heen? Naar de Envalira of naar Seu. Voor mij de minste plek om te verblijven.
Met 1 van je rondjes zal je best wel een keer in Andorra komen. Na een uurtje daar file rijden, begrijp je wat ik bedoel.

Laatste keer zat ik met de motor in hotel in St. Gaudens. Dat is net buiten de Pyreneeën!
Om te voorkomen dat je iedere dag het eerste uur steeds hetzelfde rijdt is dit een goede plek.
Net boven de Pyr is het vlak-land. Vanuit St.G kan je heel snel naar iedere 'ingang' rijden om de Pyr te bezoeken.
Effe een uurtje over de snelweg en dan de bergen in op iedere gewenste plek.

Ook heel fijn is om buiten de bergen te zitten, om minder last te hebben van onweer.
De Pyr. heeft vaak 's avonds last van flink onweer. In het laagland hoor je het gedonder, maar zit je zelf prima droog aan de BBQ.
 
Iedere dag 's-morgens en 's-avonds een uurtje snelweg is zonde .
Moet volgens mij beter kunnen .
Jij begrijpt er dus weinig van.
Ben al heel vaak in de Pyreneeën geweest. Inmiddels is mij wel duidelijk waar ik moet zijn.

Of je rijdt 1 uur oostwaarts voor Ax, of je rijdt een uur westwaarts voor Baskenland. (vanaf st.Gaudens)
Maar zelfs naar Ax zou je al binnendoor kunnen via St.Girons-Foix. Mooiere weg, maar kost veel meer tijd.
Dan kom je in de Petites-Pyrénées. Ja, dat is een mooi gebied. Vergeet dan niet Carla-Bayle of de weg door de grot van Mas d'Azil te bezoeken.
Direct de bergen inrijden richting Bagnères kan natuurlijk ook. Dan heb je de eerste bergen al na 10 min.
De Tourmalet, maar ook hoger le Pic du Midi is hier bereikbaar. Vergeet daar ook niet het onbekende Cirque du Gavarnie te gaan zien.

Ga je zoals hierboven aangegeven in Andorra zitten, juist dan zit je iedere dag verplicht het 1e uur op steeds dezelfde weg.
Probeer maar eens van Andorra op de Tourmalet te komen. Heen en terug is een lange dag doorrijden.

Vlgs jou moet het beter kunnen. Ben benieuwd???
Mss dat iemand die mij toch nog iets leert van de Pyreneeën, die ik al aan alle kanten heb doorkruist.
 
Laatst bewerkt:
La Seu d'Urgell zat ik vorig jaar, maar daar rijd je ook vaak hetzelfde stuk (tussen Seu en Puigcerda) wat ook iedere keer een 30 min kost.
Mocht je dat toch als uitvalsbasis kiezen (gezien de beperkte mogelijkheden voor een vaste uitvalsbasis) dan staan er een paar leuke routes op Downloads - Cerdanya Eco Resort (scheelt weer wat werk :))
 
Je zou eens kunnen kijken in (de buurt van) Ainsa in Spanje
Dat is centraal in de Pyreneeën.
Volgens mij vertrekken vandaar redelijk wat wegen in verschillende richtingen, zodat je niet elke dag het zelfde hoeft te rijden.
Dagje Lourdes, Dagje (richting) Pamplona, Dagje richting/ rondom Andorra.
Er liggen een stuk of wat nationale parken rondom, dus voldoende stuurwegen en natuurschoon.

Ainsa zelf is een redelijke toeristisch stadje, volgens mij ook wel voldoende te doen als je een dagje niet rijdt.

Ik zat even op booking te kijken, zie ook wat grotere hotels/ Spa-resorts net erbuiten liggen, met zwembad enzo. Daar zal parkeren geen probleem zijn.
Heb er ooit een nachtje doorgebracht. in een hotel in/ bij het centrum. De motoren moesten daar op straat blijven.

Enige nadeel is misschien de aanrij route. Er loopt geen snelweg in de buurt, dus je zult met je aanhanger wel een stuk binnendoor over redelijk steile wegen moeten, als je de kortste heen en terug route wil hebben. Is via Bielsa, denk ik. daar zitten zeker aan de Franse kant wel wat haarspelden en slingers in.
 
Zelfde gedachte als wat ik hierboven beschreef voor de Franse zijde. :t

Overigens....................
@Jan 1952 heeft nog steeds geen goed alternatief aangegeven.
 
En Can-Franc? Ligt centraal. (Is een gaaf onderwerp in de serie Abandoned Engineering van Discovery). Lijkt mij wel wat.
 
Alles kan maar mijn ervaring is dat ik de Bardenas liever op iets met hogere poten rijdt.

DCMzxKT.jpg
 
Alles kan maar mijn ervaring is dat ik de Bardenas liever op iets met hogere poten rijdt.

DCMzxKT.jpg
zolang je op de weg blijft gaat het prima en is het een beste ervaring. ook met een tuono. Ik vond het prima gladde wegen zonder drempels en kuilen
 
Ik adviseer net als @ka-duc La Tulipa in Andorra, ik ben nog niet in het nieuwe hotel geweest waar ze nu inzitten. Maar het zijn geweldig aardige mensen met veel verstand van motorrijden en ze hebben daar ook de mooiste routes voor je klaar liggen. Het eten is ook nog eens geweldig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan