motor houdt ermee op na koude start

Calavaro

MF veteraan
29 feb 2004
1.212
1
Apeldoorn
Het probleem is als volgt,

Ik heb m'n CBR600f ('92) nu een aantal weken en volgens
mij is er toch iets niet helemaal in orde '( . Bij het koud starten van
de motor gaat dit vaak moeizaam. Met dit weer is de choke altijd nodig om hem
aan de praat te krijgen. Als hij eenmaal loopt dan lijkt ie prima stationair te lopen (rond de 1100 - 1300 toeren).

Het is nu 2 maal gebeurd dat na het wegrijden de motor afslaat. Dit gebeurt wanneer ik stil moet staan bij een stoplicht of kruising. Hij valt dan gewoon uit zonder horten of stoten. Daarna is hij niet meer aan de praat te krijgen. Hij geeft dan bij het starten nog een paar keer een teken van leven maar blijft niet draaien. hierna is het einde oefening en doet ie niets anders dan het draaien van de start motor. Ook aanduwen is geen optie. Als de motor dan een paar uur heeft stilgestaan kan hij weer gestart worden.

Het vreemde is dat het erop lijkt dat als de motor warm is (lang warm draaien) hij hier geen problemen mee heeft. dan blijft ie keurig lopen bij het stilstaan en ook warm starten gaat in een keer goed. Gisteren avond heb ik er weer 2 uurtjes op gereden namelijk.

Zelf denk ik dat de motor verzuipt, ook omdat hij (denk ik) te veel naar benzine ruikt als het probleem zich heeft voor gedaan.

Door dit probleem is het altijd weer spannend of de motor het gaat doen ja of te nee, dit neemt toch wat plezier weg van het motor-rijden. (zeker met een honda ;) )

als je een idee hebt waar dit aan kan liggen hoor ik het graag!
 
"Ruikt teveel naar benzine": ik zou eerst KLEINIGHEDEN controleren/uitsluiten:

- rubber passtuk tussen carb(s) en blok? Zo ja, vrij van (haar-)scheurtjes en perfect sluitend gemonteerd?
- vlotterpennetjes (plastic tips versleten/vervormd; goed vergrootglas bij nodig)
- vuil in carb(s)
- ventilatie vlotterkamer(s)
- kwaliteit bougiekapjes (NIET alle fouten zijn meetbaar; "af en toe fout" bestaat, temp/trilling/toerental-gevoelig en dan kunnen er bijvoorbeeld vonken "overgeslagen" worden).
- cilinders ONDERAAN vochtig/"zwetend"? (Lekke voetpakking).
 
Ik heb de motor weggebracht naar de garage. De garagehouder heeft naar de motor geluisterd en zei dat de kleppen bijna helemaal dicht stonden. En dat dat dit de oorzaak van het in de openingspost beschreven probleem was. Is dit aannemelijk dat het stellen van de kleppen het probleem kan verhelpen?

p.s. niet dat ik de monteur niet vertrouw maar ben benieuwd wat de experts er hier van vinden :)
 
Ik heb de motor weggebracht naar de garage. De garagehouder heeft naar de motor geluisterd en zei dat de kleppen bijna helemaal dicht stonden. En dat dat dit de oorzaak van het in de openingspost beschreven probleem was. Is dit aannemelijk dat het stellen van de kleppen het probleem kan verhelpen?

p.s. niet dat ik de monteur niet vertrouw maar ben benieuwd wat de experts er hier van vinden :)

Correct me if I'm wrong :? , maar als je kleppen bijna helemaal dicht staan, dan zou je nu wel een giga ongezond grote klepspeling moeten hebben. En voor zover ik de dingen aan elkaar kan rijmen wordt je klepspeling gaandeweg alleen maar kleiner, waardoor je kleppen in het extreme geval juist niet meer helemaal sluiten.
 
Mooi :) dan zijn we daar over uit, maar kan het zijn dat door de vernauwing van de klepspeling mijn motor af slaat en weigert weer aan te slaan totdat deze is afgekoelt? (en bij stationair op temp komen hier geen last van heeft?)

Het blijft altijd lastig om naar oorzaken van dit soort problemen te zoeken. Gevoelsmatig zou ik 't zoeken in de brandstofvoorziening. Bijv zoiets simpels als een verstopte tankontluchting. Gaandeweg zuig je de tank vacuum, waardoor de peutvooziening staakt en het blok (toevallig dan warm) afslaat en niet meer start. Na verloop van tijd heeft zich het vacuum in de tank afgebouwd en start ie weer totdat... Kan je makkelijk testen door je tank te openen als ie is afgeslagen en kijken of ie dan wel weer wil starten. Om maar iets te noemen.

Maar de punten van Willem1940 zijn zeker ook de moeite waard om te checken!

Succes!
 
Valt me nog iets in:
Maat van me (met VFR750) had laatst iets soortgelijks. Bleek een overleden accu te zijn, waarbij de boordspanning bij stationair draaiende motor (met lichten aan) onder de voor de ontsteking minimaal benodigde spanning (iets van 10V) uit kwam. Wel peut + geen vonk = peutlucht + afslaan. Starten wilde ie toen ook niet meer, behalve na een korte pauze en met uitgeschakelde verlichting. Zou ook zomaar bij jou 't geval kunnen zijn.
 
Valt me nog iets in:
Maat van me (met VFR750) had laatst iets soortgelijks. Bleek een overleden accu te zijn, waarbij de boordspanning bij stationair draaiende motor (met lichten aan) onder de voor de ontsteking minimaal benodigde spanning (iets van 10V) uit kwam. Wel peut + geen vonk = peutlucht + afslaan. Starten wilde ie toen ook niet meer, behalve na een korte pauze en met uitgeschakelde verlichting. Zou ook zomaar bij jou 't geval kunnen zijn.

Zo wordt je dus mooi om de tuin geleid :) maar ik zal het gaan checken als ie weer thuis is. (maar hoop stiekum dat het dan al opgelost is)
 
Mooi :) dan zijn we daar over uit, maar kan het zijn dat door de vernauwing van de klepspeling mijn motor af slaat en weigert weer aan te slaan totdat deze is afgekoelt? (en bij stationair op temp komen hier geen last van heeft?)

Dit zou inderdaad kunnen. Als de klepspeling te krap is zal de klep bij opwarmen uitzetten en niet meer geheel sluiten met als resultaat compressieverlies waardoor je de motor niet meer gestart zou krijgen. Zolang de motor loopt gebeurd alles nog zo snel dat het compressieverlies te verwaarlozen (nou ja,te verwaarlozen...) is, maar als je de motor opnieuw probeert te starten, verloopt de hele cyclus relatief traag waardor het compressieverlies te groot wordt.
Een goede indicator voor zo´n storing is als je in het inlaatkanaal een donkere aanslag rond de klepzitting/klepgeleider vindt (bij te strak gestelde inlaatkleppen natuurlijk).
Met slecht afgestelde kleppen zal je motor ook moeilijker stationair af te stellen zijn, wat het afslaan zou verklaren.
 
Ik geloof dat we langs elkaar heen praten met klepspeling groter/kleiner en kleppen ja of nee voldoende opengaand, maar denk toch dat we hetzelfde bedoelen.

Slijtage aan de klep zelf werkt (gelukkig) tegen de slijtage op/aan/bij de stel-nok in, anders was er veel sneller noodzaak tot opnieuw stellen en/of vervangen.

Het is een beetje moeilijk in mensentaal te zeggen maar als je kijkt hoe het spul aansluit en beweegt dan ZIE je het, uitgaande van ruststand klep = dicht, nok drukt kleppen beurtelings open; tenminste, bij de kleppen die ik ooit van nabij bekeek en dat is al wat jaartjes geleden.
 
Ik geloof dat we langs elkaar heen praten met klepspeling groter/kleiner en kleppen ja of nee voldoende opengaand, maar denk toch dat we hetzelfde bedoelen.

Slijtage aan de klep zelf werkt (gelukkig) tegen de slijtage op/aan/bij de stel-nok in, anders was er veel sneller noodzaak tot opnieuw stellen en/of vervangen.

Het is een beetje moeilijk in mensentaal te zeggen maar als je kijkt hoe het spul aansluit en beweegt dan ZIE je het, uitgaande van ruststand klep = dicht, nok drukt kleppen beurtelings open; tenminste, bij de kleppen die ik ooit van nabij bekeek en dat is al wat jaartjes geleden.

Nee hoor, we praten echt niet langs elkaar heen. Vraag maar eens bij een motorzaak na wat ze het meeste tegenkomen: klepspeling te krap of te ruim. Ik denk dat als je een blik in de dozen met klepstelplaatjes werpt dat je het dan wel kunt zien: meer dikke dan dunne klepstelplaatjes.
Als een klep aan de bovenkant slijt komt dit voornamelijk omdat de desbetreffende klep te ruim staat. Als dit het geval is slaat de bovenkant in omdat de optredende krachten groter worden als de klepspeling ruimer wordt. Dit kun je voor jezelf heel makkelijk aantonen: houdt je hand maar eens 5 centimeter boven de tafel en sla dan zo hard als je kunt op tafel. Doe hetzelfde nu eens met je hand op een halve meter boven de tafel dan zie je wat ik bedoel }) . Zolang je een goede bovensmering hebt zal er bij de klepstelplaatjes c.q. tuimelaar amper slijtage optreden. Het eerste gedeelte van een nokkenas wordt zodanig geslepen dat de klepspeling teniet wordt gedaan waarna het eigenlijke openen pas begint. Dit is trouwens ook de reden waarom nokkenastimingen door de fabrikant worden opgegeven bij een bepaalde klepopening (meestal 1 mm). Dat je toch af en toe je klepspeling moet bijstellen komt hoofdzakelijk door het inslaan van de klepzetel op de klepzitting.
 
Sooowww. Strakke uitleg hierboven! :}

Maar ik geloof dat we met z'n allen wat afdwalen door over de kleppen te blijven kleppen }) . Die zie ik n.l. niet als oorzaak voor het probleem van de topicstarter.
 
Sooowww. Strakke uitleg hierboven! :}

Maar ik geloof dat we met z'n allen wat afdwalen door over de kleppen te blijven kleppen }) . Die zie ik n.l. niet als oorzaak voor het probleem van de topicstarter.

:) idd hele goede uitleg. En Hoe TZ750 Owner het beschrijft lijkt het wel op de problemen die zich voordoen. Morgen krijg ik de motor gesteld en wel weer terug hoop ik. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Nog even een laatste bericht, de problemen zijn namelijk opgelost.

De motor is voor een beurt gegaan om de kleppen te stellen. Daar bleek dat er een scheur in de carterpan zat (heeft ie 2e hand gevonden :} ), de bougiedoppen verrot waren, carbs's gesynchroniseerd moesten worden, er ringetjes misten in de motor (ergens bij de carb geloof ik). bedrading niet goed, en er een compleet nieuwe kettingset op moest. Vervolgens nieuw oliefilter, luchtfilter (was echt op) en nieuwe olie natuurlijk. Volgende week nog even terug voor het helemaal goed stellen van de ketting!

Dit alles bij Jan Gaartman in Apeldoorn laten doen. Voor een zeer schappelijke pijs (in tegenstelling tot Motor Apeldoorn)! Vandaag 140 km op de klok gezet en hij rijdt als een tierlier! :]

Zie zo, veel rijplezier allemaal en bedankt voor de hulp!
 
Zo, wel reclame voor merk/type dat een motor zulk slordig onderhoud had overleefd! Ik denk niet dat iemand al die "kleinigheden" had kunnen raden; bovendien heeft de monteur die het nu opknapte goed "diep" gekeken want bij oppervlakkig onderzoek kom je niet achter de helft van zulke rottigheidjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan