Motor houdt in boven de 80km/u

peter4871

Rookie
2 apr 2013
21
0
Goedemiddag,

Ik heb de volgende vraag,
Ik heb hier een Kawasaki gpx 600 r ninja uit 94 staan.
Deze heb ik niet lang geleden gekocht en hij had wat problemen met het lopen.
Hij starte niet goed, en bleef ook niet lekker lopen.

Nu heb ik zelf de accu vervangen en dat hielp al heel wat.
Daarna hem naar Motoport gebracht en daar hebben ze het volgende gedaan:
Carburatie gereinigd
Carburatie Gesynchroniseerd
CO Gesteld
Bougies vervangen
Bougiedoppen vervangen
Luchtfilter Vervangen
Brandstoffilter Gereinigd
Ketting Gespannen en Gesmeerd.
Al met al was het een leuk bedrag maar hij liep weer.
Dit was een week gereden, daarna alleen er mee naar huis gereden aangezien het nog geen lente weer was.

Vandaag de op uit en best wat afgereden. bij gas geven trok hij mooi weg en voor je het weet zat je al weer ver voorbij het snelheidslemiet.
Maar aan het einde van de dag begon hij gek te doen, Hij trekt op tot aan de 50/60 en daarna maakt hij alleen veel toeren.
Als ik dan doorschakel gaat hij weer een stukje sneller en dit gaat tot max 80, daarna kruipt hij omhoog.
Terwijl dit aan het begin van de dag nog in de 3 binnen een paar seconde voorbij de 100 zat.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? en hoe kan ik dit oplossen?
Hopelijk heeft iemand een idee.
Al vast bedankt.
 
Als de motor veel toeren maakt, maar niet of nauwelijks in snelheid klimt dan moet je gaan denken aan een doorslippende kippeling. Misschien is je olie niet goed of te oud. Die zou je ook eens kunnen vervangen. In het slechtste geval zijn je koppelingsplaten versleten en dien je die te vervangen.
 
klinkt als een koppeling die niet meer goed werkt. han door een paar dingen komen.
een beschadigde koppelingskabel die de platen niet meer goed laad aangrijpen.
gebroken koppelingveren
kapotte of versleten koppelingsplaten
verkeerde olie
schade aan het koppelingsdeksel zodat er te weinig druk op de veren staat.
1 ding is zeker dit wordt vanzelf veel erger als je er mee door blijft rijden tot het moment dat je helemaal niet meer vooruit komt.
 
Heb je voldoende vrije slag in je handle
is de drukstift niet te strak afgesteld?
drukstift krom?
als dit allemaal goed is, dan zit het waarschijnlijk in je platen...
dus WPH erbij, koppelingshuis eraf, platen eruit en opmeten, zowel de platen als de veren
 
Alles onder de 80 trekt hij hard er uit. dus dan houd hij niet in.
Pas als hij er boven komt heeft hij moeite.
De olie kan inderdaad wel eens oud zijn, is het verstandig die dan eens leeg te halen en schone olie er in te gooien.
Hij heeft hier voor lang stil gestaan.
Ze hebben volgens mij de koppelingsplaten niet na gekeken.
Hij deed het in eerste instantie perfect, maar nu ineens doet hij raar.
Ik zal hem nu eerst eens even laten afkoelen en dan later weer eens er over heen.
Kijken wat hij dan doet.
 
Alles onder de 80 trekt hij hard er uit. dus dan houd hij niet in.
Pas als hij er boven komt heeft hij moeite.
De olie kan inderdaad wel eens oud zijn, is het verstandig die dan eens leeg te halen en schone olie er in te gooien.
Hij heeft hier voor lang stil gestaan.
Ze hebben volgens mij de koppelingsplaten niet na gekeken.
Hij deed het in eerste instantie perfect, maar nu ineens doet hij raar.
Ik zal hem nu eerst eens even laten afkoelen en dan later weer eens er over heen.
Kijken wat hij dan doet.
Zowieso nieuwe olie erin.


MOTORFIETSOLIE in ieder geval....bijvoorbeeld Motul 5100 10W40

Maar eerst:

Rij met de motor laag in de toeren in de hoogste versnelling. Geef dan vol gas. Als het motorgeluid en het toerental toenemen, maar de motor niet of nauwelijks versnelt, dan is je koppeling aan vervanging toe.

In jouw geval denk ik dat de koppelingsplaten naar alle waarschijnlijkheid overleden zijn, vervangen dus...kosten niet de wereld....

De metalen tussenplaten zou ik eerst even controleren op torderen, verkleuren en dikte.
Zijn die nog binnen de specs en niet blauw aangelopen, gewoon weer terug zetten.

Koppelingsveren altijd vernieuwen bij deze leeftijd....

Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ik hem gewoon weer terug breng naar motoport en daar weer na laat kijken. zien wat ze zeggen. denk dat het dan de koppelingsplaten zijn, hopelijk zijn dat inderdaad niet de kosten. want het moet wel de moeite waart zijn.
 
Denk dat ik hem gewoon weer terug breng naar motoport en daar weer na laat kijken. zien wat ze zeggen. denk dat het dan de koppelingsplaten zijn, hopelijk zijn dat inderdaad niet de kosten. want het moet wel de moeite waart zijn.


Als je het laat doen, gaat het je gauw €300 - € 400 kosten.
Onderdelen +/- € 150 - € 200,-
Olie +/- €50
en 1,5 uurtjes arbeidsloon, schat ik zo....


Als je het zelf doet, kost het je ongeveer de helft.....
Louis prijzen:

3 liter olie: € 50,97 (Castrol Power 1 10W40)
Oliefilter : € 4,79
Ring aftapplug: € 1,99
Koppelingsplaten: € 81,95
Koppelingsveren: € 15,95
Pakking koppelingsdeksel: € 4,99

Totaalprijs onderdelen: € 160,49
 
Laatst bewerkt:
Als je het laat doen, gaat het je gauw €300 - € 400 kosten.
Onderdelen +/- € 150 - € 200,-
Olie +/- €50
en 1,5 uurtjes arbeidsloon, schat ik zo....


Als je het zelf doet, kost het je ongeveer de helft.....
Louis prijzen:

3 liter olie: € 50,97 (Castrol Power 1 10W40)
Oliefilter : € 4,79
Ring aftapplug: € 1,99
Koppelingsplaten: € 81,95
Koppelingsveren: € 15,95
Pakking koppelingsdeksel: € 4,99

Totaalprijs onderdelen: € 160,49


Misschien gaan z'n technische vaardigheden niet zo ver om het zelf te doen
 
Heb je voldoende vrije slag in je handle
is de drukstift niet te strak afgesteld?
ze horen het niet.
Zou het gehoorschade zijn of wil ie z'n oortjes juist beschermen en draagt iets TE goede oordopjes :?

GPX heeft middenbok, oeps het achterwiel draait mee met koppeling ingetrokken dus maar even afstellen |(


been there, done that, heeeeel lang geleden :$
 
De vorige keer weg gebracht voor nieuwe bougies.
En hebben ze ook meer gedaab dan gevraagt.
Maar inderdaad mijn techniese vaardigheden gaan niet zo ver.
Heb wel het werkplaatsboek van de motor. Maar ben bang dat ik het straks meer kapot maak dan heel.
 
ik weet niet waar je woont maar uhm.... misschien eens een niet motoport motorzaak aandoen?

ik krijg zelf ook de kriebels van die zaak dus ik kom er voor technische dingen zeker niet

je stond vandaag toch niet toevallig langs de snelweg he?
 
Jij hebt echt weinig vertrouwen in die zaak. '(

laat ik het zo zeggen er zijn zat zaken die als je zegt dat de koppelingsplaten moeten worden vervangen ook werkelijk de platen vervangen tewijl bijvoorbeeld de kromme drukstift het probleem veroorzaakte. en als je dan komt reklameren zeggen ze we moesten tog de koppelingsplaten vervangen.
het komt er op neer dat als je het verkeert brengt ze je een rekening kunnen geven die niet nodig was maar waar je niet onder uit komt. echter als je een probleem geeft verplicht je ze om het werk goed te doen anders kan je weigeren de rekening volledig te betalen omdat het probleem niet is opgelost. en een goede motorzaak zal altijd kijken wat het probleem werkelijk veroorzaakt en met de klant mee denken. alleen als je een van de anderen treft dan helpt het om de opdracht goed te geven zodat je voor de rechter een degelijke zaak hebt. (helaas ervaring al was het niet bij mij maar wel dicht bij)
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in hengelo overijsel. Nee stond niet stil langs de snelweg gelukkig.
Had een mooie slingerweg hier in de buurt tussendoor.
Onder de 80 geen problemen. Er boven houd hij dus pas in.
De vorige keer heb ik inderdaad aangegeven wat ik dacht wat het probleem was. En dat hebben ze dus ook uitgevoert wat ik wou. Hier in de buurt weet ik zo niet iemand anders.
 
Ik woon in hengelo overijsel. Nee stond niet stil langs de snelweg gelukkig.
Had een mooie slingerweg hier in de buurt tussendoor.
Onder de 80 geen problemen. Er boven houd hij dus pas in.
De vorige keer heb ik inderdaad aangegeven wat ik dacht wat het probleem was. En dat hebben ze dus ook uitgevoert wat ik wou. Hier in de buurt weet ik zo niet iemand anders.
Motor Oost wellicht?

Kijk even je koppelingshendel na. Heeft die wel speling? Dit mag best een halve centimeter zijn.

Zot zei ook al zoiets, maar die is het bijna gewend om genegeerd te worden ;)
 
ik weet niet waar je woont maar uhm.... misschien eens een niet motoport motorzaak aandoen?
ik krijg zelf ook de kriebels van die zaak dus ik kom er voor technische dingen zeker niet
je stond vandaag toch niet toevallig langs de snelweg he?

Ik ben ook geen fan van de gemiddelde Motoport, maar dit gaat ff nergens over.
Hij had bepaalde klachten en die zijn verholpen, geloof het of niet, door een monteur van de Motoport. Nu heeft hij een nieuwe klacht en moet hij vooral niet naar de MP? :?
 
Ik zal wel ff helpen met een van de eerste berichten onder de aandacht te brengen:
HEB JE AL GEKEKEN OF JOUW KOPPELINGSKABEL NIET TE STRAK STAAT?
Dus heeft de koppelingshevel wel een stukje vrije slag of misschien is de buitenkabel naast de stelschroef geschoten!

Kijk hier maar eerst naar, is dit het niet meld je dan maar opnieuw in dit topic!
 
Ooh daar is inmiddels wel antwoord op.

Dan zijn de volgende mogelijkheden er nog, slechte olie, versleten koppelingsplaten/veren of een ingeslagen koppelingskorf of krommen drukstift. Ik weet niet of je de koppelingskorf kunt bekijken via de voldop, dan zou je dit eventueel kunnen doen. Zo niet ben je waarschijnlijk toch toen aan olie aflaten om te kijken of de olie slecht is. Als de pakking van die deksel daadwerkelijk 5 euro kost zou ik meteen kijken wat er aan de hand is onder de deksel. Dus kijken of de korf is ingeslagen, of de drukstift recht is. Platen en veren opmeten aan de hand van je werkplaatshandboek.

En aan de hand daarvan de vervolgstappen bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan