Motor houdt in boven de 80km/u

peter4871

Rookie
2 apr 2013
21
0
Goedemiddag,

Ik heb de volgende vraag,
Ik heb hier een Kawasaki gpx 600 r ninja uit 94 staan.
Deze heb ik niet lang geleden gekocht en hij had wat problemen met het lopen.
Hij starte niet goed, en bleef ook niet lekker lopen.

Nu heb ik zelf de accu vervangen en dat hielp al heel wat.
Daarna hem naar Motoport gebracht en daar hebben ze het volgende gedaan:
Carburatie gereinigd
Carburatie Gesynchroniseerd
CO Gesteld
Bougies vervangen
Bougiedoppen vervangen
Luchtfilter Vervangen
Brandstoffilter Gereinigd
Ketting Gespannen en Gesmeerd.
Al met al was het een leuk bedrag maar hij liep weer.
Dit was een week gereden, daarna alleen er mee naar huis gereden aangezien het nog geen lente weer was.

Vandaag de op uit en best wat afgereden. bij gas geven trok hij mooi weg en voor je het weet zat je al weer ver voorbij het snelheidslemiet.
Maar aan het einde van de dag begon hij gek te doen, Hij trekt op tot aan de 50/60 en daarna maakt hij alleen veel toeren.
Als ik dan doorschakel gaat hij weer een stukje sneller en dit gaat tot max 80, daarna kruipt hij omhoog.
Terwijl dit aan het begin van de dag nog in de 3 binnen een paar seconde voorbij de 100 zat.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? en hoe kan ik dit oplossen?
Hopelijk heeft iemand een idee.
Al vast bedankt.
 
Wel gevoel voor techniek, maar niet als het gaat om iets wat je goed fout kan doen en bij fout het veel geld kan kosten, ik zal het monteurs boek er eens bij pakken en de koppelingskabel na kijken.
Dan zou hij tijdens het rijden strakker moetenzijn gaan staan.
Aangezien ik van 10 tot 15:30 heb gereden en pas om 15:00 hij raar ging doen.
Daarvoor nog niks aan de hand. Daarnaast zou ik als ik hiermee er niet uit kom er gewoon eens mee naar motor oost rijden en daar een mening vragen en anders een dag plannen voor reparatie
 
Wel gevoel voor techniek, maar niet als het gaat om iets wat je goed fout kan doen en bij fout het veel geld kan kosten, ik zal het monteurs boek er eens bij pakken en de koppelingskabel na kijken.
Dan zou hij tijdens het rijden strakker moetenzijn gaan staan.
Aangezien ik van 10 tot 15:30 heb gereden en pas om 15:00 hij raar ging doen.
Daarvoor nog niks aan de hand. Daarnaast zou ik als ik hiermee er niet uit kom er gewoon eens mee naar motor oost rijden en daar een mening vragen en anders een dag plannen voor reparatie
Nou zo'n kabel kan bijvoorbeeld uit die stelschroef bij de hevel of koppelingsarm schieten, rafelen of de buitenkabel kan zo verschoven zijn dat de kabel zwaar gaat, en dus ontkoppelt blijft.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook geen fan van de gemiddelde Motoport, maar dit gaat ff nergens over.
Hij had bepaalde klachten en die zijn verholpen, geloof het of niet, door een monteur van de Motoport. Nu heeft hij een nieuwe klacht en moet hij vooral niet naar de MP? :?

moet?

ik zei misschien: als in ik zou doen
of: is dat niet een optie?
 
Nou even een update.
De motor vandaag weer even laten lopen.
De kopping heeft speling, als door het olie glasje kijk is hij helemaal zwart.
Op het middenstandaard zit hij tot bijna boven aan. Zo als voorgeschreven in het boekje.
Ik weet niet hou oud de olie is.
Vandaag ook een stuk op gereden en hij rijd weer als normaal.
Trekt weer weg als altijd, niks meer te vinden van het eerder aangegeven probleem.
Ik heb er alleen iets minder lang op gereden als de vorige keer. Dus minder warm.
Kan de oude olie en het warme worden er van bij lange afstand er mee te maken kunnen hebben.
Als de koppelings platen kapot waren zou hij nu nog streeds het zelfde probleem moeten hebben?
 
Nou even een update.
De motor vandaag weer even laten lopen.
De kopping heeft speling, als door het olie glasje kijk is hij helemaal zwart.
Op het middenstandaard zit hij tot bijna boven aan. Zo als voorgeschreven in het boekje.
Ik weet niet hou oud de olie is.
Vandaag ook een stuk op gereden en hij rijd weer als normaal.
Trekt weer weg als altijd, niks meer te vinden van het eerder aangegeven probleem.
Ik heb er alleen iets minder lang op gereden als de vorige keer. Dus minder warm.
Kan de oude olie en het warme worden er van bij lange afstand er mee te maken kunnen hebben.
Als de koppelings platen kapot waren zou hij nu nog streeds het zelfde probleem moeten hebben?


Klopt...

als de koppeling eenmaal slipt door slijtage, blijft hij dat ook doen normaal gesproken.

Ik zou zsm de olie en het oliefilter vervangen (let op! gebruik MOTORFIETSOLIE). Grote kans dat de problemen dan wegblijven...
 
Laatst bewerkt:
Klopt...

als de koppeling eenmaal slipt door slijtage, blijft hij dat ook doen normaal gesproken.

Ik zou zsm de olie en het oliefilter vervangen (let op! gebruik MOTORFIETSOLIE). Grote kans dat de problemen dan wegblijven...

ik weet niet of dit 100% waar is
in mijn ogen, wanneer je er auto olie in gooit van niet geweldige kwaliteit en waarin niet heel veel VI's zitten moet het vervangen van de olie wel helpen. wel motorfiets olie erin doen natuurlijk.

of het dan weer genoeg helpt of dat de platen al verzadigd zijn...
 
Even weer een update en denk een vervolgvraag.
Hij is inmiddels helemaal na gekeken en voorzien van nieuwe olie en oliefilter.
Dat loste al een boel op.
Het blijven steken doet hij nog steeds maar blijkbaar is het niet bij 80km/u maar bij 6000 toeren.
Dit doet hij alleen als ik lang gereden heb, dan ongeveer 15 min stil sta en verder ga. Bij koude motor niet. Dus kan hem wel naar de 120 trekken of hoger maar gewoon dan de toeren langer laten door trekken.

Maar nu heb ik een nieuw probleem. Vandaag overweg naar het werk viel me het laaste stuk ineens op dat de toerenteller niet gelijk blijft bij gelijke snelheid. Hij springt op en neer. Motor zelf veranderd niks. Dus rij bijvoorbeeld exact 80, dan staat de km teller mooi op 80 en spint de motor netjes, maar gaat de toerenteller alle kanten op.
Nu kwam ik bijna aan op het werk en begon hij te stoten.
Dus bij gas geven inhouden iets optrekken dan weer inhouden en weer optrekken enz..
Terugweg "s avond gelijk van af het begin dit probleem, toerenteller gaat alle kanten op en hij bouwt langzaam snelheid op al schokkent. Als ik eenmaal bij de 120 ben en hem dan zo hou rijd hij normaal maar gaat de toerenteller alle kanten op. En bij extra gas bij inhalen schokt hij weer. Enig idee waar dit vandaan kan komen?
 
Laatst bewerkt:
Even weer een update en denk een vervolgvraag.
Hij is inmiddels helemaal na gekeken en voorzien van nieuwe olie en oliefilter.
Dat loste al een boel op.
Het blijven steken doet hij nog steeds maar blijkbaar is het niet bij 80km/u maar bij 6000 toeren.
Dit doet hij alleen als ik lang gereden heb, dan ongeveer 15 min stil sta en verder ga. Bij koude motor niet. Dus kan hem wel naar de 120 trekken of hoger maar gewoon dan de toeren langer laten door trekken.

Maar nu heb ik een nieuw probleem. Vandaag overweg naar het werk viel me het laaste stuk ineens op dat de toerenteller niet gelijk blijft bij gelijke snelheid. Hij springt op en neer. Motor zelf veranderd niks. Dus rij bijvoorbeeld exact 80, dan staat de km teller mooi op 80 en spint de motor netjes, maar gaat de toerenteller alle kanten op.
Nu kwam ik bijna aan op het werk en begon hij te stoten.
Dus bij gas geven inhouden iets optrekken dan weer inhouden en weer optrekken enz..
Terugweg "s avond gelijk van af het begin dit probleem, toerenteller gaat alle kanten op en hij bouwt langzaam snelheid op al schokkent. Als ik eenmaal bij de 120 ben en hem dan zo hou rijd hij normaal maar gaat de toerenteller alle kanten op. En bij extra gas bij inhalen schokt hij weer. Enig idee waar dit vandaan kan komen?


gebroken/lamme koppelingsveer? [ik zou het zoeken in de koppelingsdrukgroep] :)


je hoort de motor dan geen andere toeren/geluiden maken? in dat geval zou ik het gaan zoeken in je electronische circuit. > laadcircuit.
of natuurlijk de teller zelf.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Ik heb de volgende vraag,
Ik heb hier een Kawasaki gpx 600 r ninja uit 94 staan.
Deze heb ik niet lang geleden gekocht en hij had wat problemen met het lopen.
Hij starte niet goed, en bleef ook niet lekker lopen.

Nu heb ik zelf de accu vervangen en dat hielp al heel wat.
Daarna hem naar Motoport gebracht en daar hebben ze het volgende gedaan:
Carburatie gereinigd
Carburatie Gesynchroniseerd
CO Gesteld
Bougies vervangen
Bougiedoppen vervangen
Luchtfilter Vervangen
Brandstoffilter Gereinigd
Ketting Gespannen en Gesmeerd.

Al met al was het een leuk bedrag maar hij liep weer.
Dit was een week gereden, daarna alleen er mee naar huis gereden aangezien het nog geen lente weer was.

Vandaag de op uit en best wat afgereden. bij gas geven trok hij mooi weg en voor je het weet zat je al weer ver voorbij het snelheidslemiet.
Maar aan het einde van de dag begon hij gek te doen, Hij trekt op tot aan de 50/60 en daarna maakt hij alleen veel toeren.
Als ik dan doorschakel gaat hij weer een stukje sneller en dit gaat tot max 80, daarna kruipt hij omhoog.
Terwijl dit aan het begin van de dag nog in de 3 binnen een paar seconde voorbij de 100 zat.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? en hoe kan ik dit oplossen?
Hopelijk heeft iemand een idee.
Al vast bedankt.


dat zijn bijna allemaal standaard vervang/service items die ze erop geschroefd hebben en had je zelf ook gekund met hulp hier van het MF. ;)
Motoport doet sowieso niet echt de "zware" reparaties, heb dit vooral gezien bij een vriendin van me... :') :') magoed,

CO stellen moet je niet erg blij mee zijn, meestal staat ie na zo'n beurt veel te arm.
[emissie-eis europees is nu veel zwaarder dan vroeger, alleen hebben ze de carb toen optimaal fabriekaf afgesteld, en niet op de magere waardes van nu]
eigenlijk volgens WPHB mag er niet eens aan die COschroef gedraaid worden.


dat het een leuk bedrag was geloof ik direct, bij haar hadden ze er ff nieuwe banden onder gezet onder het mom van veiligheid [zonder te vragen] terwijl ze de motor bracht voor een benzineprobleem! :W :')
 
Laatst bewerkt:
dat zijn bijna allemaal standaard vervang/service items die ze erop geschroefd hebben en had je zelf ook gekund met hulp hier van het MF. ;)
Motoport doet sowieso niet echt de "zware" reparaties, heb dit vooral gezien bij een vriendin van me... :') :') magoed,

CO stellen moet je niet erg blij mee zijn, meestal staat ie na zo'n beurt veel te arm.
[emissie-eis europees is nu veel zwaarder dan vroeger, alleen hebben ze de carb toen optimaal fabriekaf afgesteld, en niet op de magere waardes van nu]
eigenlijk volgens WPHB mag er niet eens aan die COschroef gedraaid worden.


dat het een leuk bedrag was geloof ik direct, bij haar hadden ze er ff nieuwe banden onder gezet onder het mom van veiligheid [zonder te vragen] terwijl ze de motor bracht voor een benzineprobleem! :W :')

Ik denk dat we hier op MF een lijn moeten trekken: Mensen die een imbusbout een imbusschroef noemen kunnen "misschien beter naar een dealer gaan" , maar met amper sleutelervaring carburateurs gaan reinigen doen we wel ff over het internet? :P
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt toch echt als een probleem met de koppeling (voering die loslaat, kromme plaat die soms doorschiet, of een combinatie).

(laten) Inspecteren die hap dus ;).
De snelheid blijft exact gelijk en er veranderd niks aan de motor, dus is er iets met de koppeling?
Ik denk eerder dat dit een probleem is met de toerenteller zelf.
 
De motor draait netjes constant 80km/h en de toerenteller is instabiel en dat ligt aan de ketting

Terugweg "s avond gelijk van af het begin dit probleem, toerenteller gaat alle kanten op en hij bouwt langzaam snelheid op al schokkent. Als ik eenmaal bij de 120 ben en hem dan zo hou rijd hij normaal maar gaat de toerenteller alle kanten op. En bij extra gas bij inhalen schokt hij weer

De motor stottert tydens het optrekken en bij het weer versnellen. Enig idee wanneer er de meeste krachten op de aandrijving komen te staan? :?
Juist _O- tydens het accelereren en niet tydens het constant rijden.

Valt me toch een beetje tegen van je V.D.V _O- 8-)

Enne bij constante snelheid kan het tandwiel ook constant onder de ketting doorslaan vandaar de schokkende toerenteller.
En het was maar een tip ;) he om te helpen en ook nog eens snel te controleren. :+
 
Ja de toerenteller doet dus raar, maar als ik dan gas geef gaat het met vlink wat schokken. Dus dat is niet alleen de toerenteller. Net motoport hengelo gebeld en probleem verteld. Ze geven wel aan dat ze zo ook niet weten wat het is en dus moeten gaan zoeken. De koste. Daarvoor kunnen uiteen lopen. Het kan binnen een uur gevonden zijn, maar kan ook een dag duren.
Sprekeb dus straks een prijs af en tot dat bedrag gaan ze eerst met onderzoeken.
Wordt het duurde dan bellen ze. Maar ja ik weet dan niet wat ze doen.
Dinsdag er maar naartoe. Hopelijk wordt het niet te duur.
 
Wel aan het denken gezet zo ver ik er verstand van heb.
Laaste controle gaven ze aan dat de ketting binnenkort een keer vervangen moest worden. Hij stond niet altijd even strak. Dat is nu 1,5 maand geleden. Bij gewoon laten lopen in de vrij of met de kopping in draait hij normaal en slaat de toerenteller ook niet in het wild. Alleen al ik hem koppel.
Zou dus ook gewoon de ketting kunnen zijn? Of een tandwiel. Maar dat is mijn leek idee :-)
 
Wel aan het denken gezet zo ver ik er verstand van heb.
Laaste controle gaven ze aan dat de ketting binnenkort een keer vervangen moest worden. Hij stond niet altijd even strak. Dat is nu 1,5 maand geleden. Bij gewoon laten lopen in de vrij of met de kopping in draait hij normaal en slaat de toerenteller ook niet in het wild. Alleen al ik hem koppel.
Zou dus ook gewoon de ketting kunnen zijn? Of een tandwiel. Maar dat is mijn leek idee :-)

Als ie niet altijd even strak stond was dat al een teken dat ie versleten was/ging raken binnenkort. Soms staat inderdaad een ketting niet op alle punten even strak, dit komt dan doordat de kettingwielen niet helemaal 100% rond afslijten> ietsje ovaal.

Op zich niets mis mee, maar als je ketting zwiept op 1 punt [meer als 3 cm] en ineens strak staat op het volgende is het echt hoogste tijd om te vervangen.

als jouw ketting en kettingwielen zover versleten zijn dat de ketting onder belasting ineens een paar tanden overslaat zou ik geen meter meer rijden.

als een ketting oud wordt gaat ie vaak op 1 gebied/verschillende schakels, uitrekken, de maximum levensduur is dan bereikt. Omdat ie ietsje uitrekt past ie niet lekker meer over je vertanding heen. Je hoort dit als een zagend geluid per omwenteling als je tijdens het rijden je koppeling inknijpt, vanaf +/- 50 kp/h.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat we hier op MF een lijn moeten trekken: Mensen die een imbusbout een imbusschroef noemen kunnen "misschien beter naar een dealer gaan" , maar met amper sleutelervaring carburateurs gaan reinigen doen we wel ff over het internet? :P


als ik zo de inslag zie van TS denk ik dat dat wel goed gaat komen,
een beetje durven sleutelen scheelt een hele hoop geld/frustratie en is nog leuk ook. ;)


ik heb hier weleens een topic gelezen van een student met 0% sleutelervaring, en die werd door alle MFérs met raad en daad bijgestaan.... met alleen een WPHB en goeie zin en durf voor de student. [constant laptop meenemen en foto's maken/posten]


hij heeft het voor mekaar gekregen om zijn hele motorblok te demonteren en weer in mekaar te zetten, :Y :] :}


dus alles kan, als je maar wilt.
 
De motor stottert tydens het optrekken en bij het weer versnellen. Enig idee wanneer er de meeste krachten op de aandrijving komen te staan? :?
Juist _O- tydens het accelereren en niet tydens het constant rijden.

Valt me toch een beetje tegen van je V.D.V _O- 8-)

Enne bij constante snelheid kan het tandwiel ook constant onder de ketting doorslaan vandaar de schokkende toerenteller.
En het was maar een tip ;) he om te helpen en ook nog eens snel te controleren. :+
Ik het helemaal niet over stotteren van de motor.
Het probleem is nou dat hij bij constant 80km/h netjes hetzelfde blijft lopen maar dat de toerenteller instabiel is.
Als jij denkt dat dat aan de ketting of het voortandwiel ligt begin ik meer te twijfelen aan jou dan aan zijn kettingwiel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan