Motor houdt in/stottert bij vol gas

Klapmotor

Rookie
10 jun 2021
16
0
Hallo mensen,

Mijn gekregen motor(Suzuki rf600r) heeft een tijd stilgestaan en rijdt nu al een tijd slecht. Stationair loopt hij best prima en ook bij 1/3 - 2/3 gas geven, alleen bij volgas hapert/ houdt het toerental in, ook maakt het een raar geluid vind ik. Zie video voor verduidelijking.
Carburateur en sproeiers schoongemaakt, benzine filter vervangen, gecheckt op valse lucht(volgens mij trekt die geen valse lucht) luchtschroef op 'standaard' 2 slagen uit gedraaid, ook die naald in de carburateurs zijn nog goed. Alle sproeiers zijn wel volledig ingedraaid(geen idee of dat iets uitmaakt), bougies leken nog goed te zijn.

Weet iemand wat het probleem zou kunen zijn en hoe dit te verhelpen is?

Mvg,
Rens
 
Wat bedoel je met de sproeiers zijn ingedraaid ?? De sproejers zitten in je vlotterbak en kan je niet verstellen, alleen verwisselen.
Zijn je carburateurs helemaal schoon, ook alle kleine kanaaltjes? Zelfs als ze ultrasoon gereinigd zijn kunnen die nog verstopt zitten.
Heb je de carburateurs al syngroon gesteld ? Jij zegt hij loopt goed stationair, maar zo klinkt het niet.
Vertel nog een wat meer.
 
Bij sommige forum topics zag ik dat ze spraken over sproeiers of meng schroef bepaalde slagen uitdraaien, dus daarom vermelde ik dat dat bij mij niet het geval is. Sproeiers zijn in iedergeval ultrasoon gereinigd, hele carb niet. Ook niet synchroon gesteld.
Verdere info
Motor kwam van een goedkope garage maar kreeg hem slechter terug dan de motor was afgeleverd. Na opstarten schoot de motor gelijk naar 5000 toeren, viel dus niet mee te rijden. Daarna de lucht schroef afgesteld en sproeiers schoongemaakt zodat hij weer redelijk goed stationair liep, alleen nu bij volgas nog echt slecht.
 
Bij sommige forum topics zag ik dat ze spraken over sproeiers of meng schroef bepaalde slagen uitdraaien, dus daarom vermelde ik dat dat bij mij niet het geval is. Sproeiers zijn in iedergeval ultrasoon gereinigd, hele carb niet. Ook niet synchroon gesteld.
Verdere info
Motor kwam van een goedkope garage maar kreeg hem slechter terug dan de motor was afgeleverd. Na opstarten schoot de motor gelijk naar 5000 toeren, viel dus niet mee te rijden. Daarna de lucht schroef afgesteld en sproeiers schoongemaakt zodat hij weer redelijk goed stationair liep, alleen nu bij volgas nog echt slecht.
Man man, das brak....

2 draaien uit is een goede basis. Ik zal ff kijken wat voorgeschreven is.
 
Ik zou je openings topic echt even goed doorlezen. Je hebt het over "een luchtschroef op standaard 2 slagen" (of zijn het omwentelingen en hoe kom je aan deze info WP-boek?) uitgedraaid zijn . En een paar woorden later dat de sproeiers zijn ingedraaid. Dat begreep ik niet.
Als ik hier direct hierboven lees, begrijp ik er nog minder van.

Dat de motor direct 5000 toeren loopt kan gewoon je stationair instel schroef zijn, want ik zie dat je kabel al los zijn.
Het onbelast slecht lopen kan met sygronizeren te maken hebben, of een andere oorzaak.

Doet met trouwens pijn aan mijn hart, hoe je die slecht lopende motor aan het mishandelen bent met op toeren proberen te jagen.
Wat is jou ervaring met het sleutelen aan motoren ?
 
Overigens doen die mengselschroeven niks meer na ong 1/3 gas geven....

Het zit dus in sproeier, mengbuis, naald, membraan, benzinetoevoer of luchttoevoer.
 
Engine size:
599
Cylinders:
4
hp/kW:
98/72, 50/37
Vehicle weight (kg):
218
Seat height (mm):
790
Valve clearance (intake):
KALT 0,10-0,20 MM
Valve clearance (exhaust):
KALT 0,20-0,30 MM
Engine idle speed:
1300 ± 100 U/MIN
Carburettor air screw:
CA. 1,25 AUSDR.
Tyre pressure (front):
2,5 BAR
Tyre pressure (rear):
2,5 (2,9) BAR
Spark plug 1:
NGK CR9E
Spark plug 2:
NGK CR9EIX
Electrode gap:
0,7 MM
Fork tube diam.:
41 MM TELEGABEL
Front/rear sprockets:
14/43 ZäHNE
Chain/Final drive:
108 GLIEDER
 
Fork oil per rod:
503 ML SAE 10W
Engine oil w/o filter:
3,0 L SAE 10W-40
Engine oil with filter:
3,3 L MIN. API SF
Brake fluid:
DOT 4
Fuel:
17,0 LITER
Coolant:
2,45 LITER
 
suzuki-rf600ru-1995-s-e22-carburetor-model-tv_bigsue0122fig-11d_7f30.gif
 
draai uit.... crea omwenteling of slag, ken ik maar "draai uit" ;)
Werkplaats boeken hebben het meestel over omwentelingen dus 360 graden is 1 omwentelijg, gemeten vanuit volledig dicht gedraaid (moet allemaal soepel lopen).
Slag is volledige draai 360 gr.

Goede toevoeging :t

Slag kan lijken op wat je in de praktijk met een schroevendraaier kan doen... en dat is niet juist :)
 
Las op motorforum dat je pas je carbs moet synchroniseren als je carb/motor al aardig goed loopt, zodat je daarna met synchroniseren hem perfect kan laten lopen. Is dit waar ? Zoja dan moet ik dus eerst ervoor zorgen dat hij beter gaat lopen voordat de carbs gesynchroniseerd kunnen worden ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan