Motor houdt in vanaf half gas

latm

MF veteraan
7 mrt 2007
1.101
1
Mijn Thundercat uit 1998 heeft ongeveer een jaar stil gestaan omdat ik bezig ben met de bouw van een huis. Ik heb hem nu echter weer nodig voor mijn werk waardoor ik hem van stal heb gehaald.

Het probleem:
Ongeveer vanaf half gas levert de motor geen vermogen meer. Ook blijft de gashendel een beetje hangen als ik hem ver open draai.

Wat gaat er goed:
Starten (nieuwe accu) gaat prima, stationair loopt hij goed en tot aan half gas merk je ook niks.

Constateringen:
- In de eerste paar versnelling kom ik met niet teveel gas prima naar de hogere toeraantallen;
- Er komen geen knallen uit de uitlaat;
- Het vermogen lijkt geheel weg te vallen bij te ver opendraaien van het gas;

Hoofdverdachte:
Verstopte carburateurs, lang stilstaan kan natuurlijk ervoor zorgen dat er troep is opgehoopt in de carburateurs. Ik heb voordat ik hem weer ging gebruiken al een flesje forte in de tank gegooid (niet echt een oplossing).
Ik zou echter zeggen dat het niet heel logisch is dat hij dan helemaal geen vermogen heeft bij meer dan halfgas. Of echt alle vier de carburateurs, of een gedeelte ervan, moeten verstopt zijn.

Voordat ik mijn carbs ga demonteren en reinigen waar ik eigenlijk momenteel geen tijd voor heb. Zijn er nog andere mogelijke oorzaken? Iets met de gasschuif of gaskabels?
 
Lijkt op verstopte hoofdsproeier(s).
Zou eerst de vlotterbakjes eens aftappen om te zien of daar wat rommel uit komt.
Je zou ook kunnen proberen om die Forte puur in de carburateur te laten lopen en hem een dag te laten inweken. Heeft bij mij al eens gewerkt.
Demonteren en reinigen is echter de beste oplossing.
 
Constateer nu dat mijn gashendel in zijn geheel niet terugkomt naar de normaalstand.

Het handvat zit niet meer vast aan de gashendel. Nu heb ik alleen de draden die aan de gashendelsensor zitten losgetrokken toen ik hem doordraaide.

Door de lange stilstand gokte ik meteen op de carbs. Misschien heb ik nu geluk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan