Motor huren en oefenen op afgesloten terrein?

fts

Rookie
7 nov 2020
2
0
Hoi, kersvers forumlid en aspirant motorrijder die aan het lessen is hier 8-)

Het lessen gaat lekker, maar ik wil graag een dag/dagdeel flink oefenen met schakelen en remmen zodat het een automatisme wordt.

Is het ergens mogelijk om een motor te huren en op een afgesloten terrein 100 rondjes te rijden?
 
Ik weet het niet maar het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat er een partij is die een motor gaat verhuren aan iemand zonder rijbewijs..

Hoelang les je al? Ik speelde namelijk met precies dezelfde gedachte na mijn eerste rijles, maar na de 2e rijles tot de conclusie gekomen dat het echt niet nodig is omdat het schakelen/remmen ed. na 2 uurtjes rijles minder ingewikkeld bleek te zijn dan ik tijdens de eerste les dacht..
 
Ik denk niet dat dat kan behalve via een rijschool.
Ja kan natuurlijk wel een goedkoop brik kopen en dan op een privéterrein lekker oefenen.
Je moet dan natuurlijk wel de beschikking hebben tot dat terrein en de motor daar dan naartoe brengen op een aanhanger.

Ik zou het maar bij rijlessen houden. ;)
 
Ik heb vandaag mijn vriendin leren rijden op de parking van Flanders Expo op een motor waarvan iedereen zegt: "als ze het met die motor kan, dan kan ze het zeker met een lesmotor." Kies zelf maar welke van de 2 uit de handtekening hieronder })

Met leren rijden bedoel ik:
- starten, aangrijpingspunt koppeling/vertrekken, stoppen
- te voet manoeuvreren/parkeren zoals het hoort op het examen
- in eerste versnelling laten wennen aan de motor, beetje gas geven, en telkens 90° draaien
- ik wilde vandaag de slalom nog doen, maar dat was iets te enthousiast blijkbaar
 
Ik heb vandaag mijn vriendin leren rijden op de parking van Flanders Expo op een motor waarvan iedereen zegt: "als ze het met die motor kan, dan kan ze het zeker met een lesmotor." Kies zelf maar welke van de 2 uit de handtekening hieronder })

Met leren rijden bedoel ik:
- starten, aangrijpingspunt koppeling/vertrekken, stoppen
- te voet manoeuvreren/parkeren zoals het hoort op het examen
- in eerste versnelling laten wennen aan de motor, beetje gas geven, en telkens 90° draaien
- ik wilde vandaag de slalom nog doen, maar dat was iets te enthousiast blijkbaar

Dat mag in België ja. Hier niet (gelukkig).
 
Waarom leen of huur je niet gewoon een schakelbrommer?
Kun je legaal de weg op en/of naar het oefenterrein rijden..
 
Dat mag in België ja. Hier niet (gelukkig).

Weet eigenlijk niet of dat écht mag. Ze heeft enkel haar theoretisch rijbewijs A. Los van het feit dat de motor is ingeschreven en verzekerd, mag zij daar niet op rijden. Volgens mij dus ook niet op een privé parking van openbare aard (of hoe zegt men dat?).
Anderzijds: wat doe je op zulks een parking mis. Volledig leeg en meer dan ruimte genoeg. Buiten het feit dat ze de motor aan 30 kmpu neergooit, maar da's onze zaak natuurlijk...


Dus @topicstarter: zoek jezelf een vriendje die met jou wat wil gaan rijden :+
 
Dank allemaal. Schakelbrommer is wel een goed idee!

Mijn rijschool heeft geen eigen terrein. Ik realiseerde me niet eens dat er zo'n rijscholen zijn. Klein dorpje :-)
 
Schakelbrommert werkt perfect. Daarnaast is het (gebrek aan) vermogen ook wel fijn om mee te leren. Na vanaf m'n 16e op brommers gereden te hebben, was motorrijden op m'n 20e een fluitje van een cent.
 
Dank allemaal. Schakelbrommer is wel een goed idee!

Mijn rijschool heeft geen eigen terrein. Ik realiseerde me niet eens dat er zo'n rijscholen zijn. Klein dorpje :-)
Mijn rijschool had ook geen eigen terrein. zullen er ook niet veel zijn die dat wel hebben. Ik heb mijn proefles destijds op een parkeerplaats van een transportbedrijf gehad. Daar hebben meerdere rijscholen een afspraak mee. Normaal gaan ze naar de parkeerplats van een voetbalveld, maar mijn profefles was op zaterdag en dan is het daar druk.
Nog nooit schakelbrommer of iets gereden. dus dat was even wennen, maar na een uurtje er aan wennen gewoon zelf op de motor teruggereden.
Vervolgens met de AVB-lessen altijd een kwartier moeten rijden naar het terrein (parkeerplaats van voetbalveld), en dan krijg je wel feeling hoor.

Dus ga gewoon les nemen, de rest komt vanzelf
 
Hoi, kersvers forumlid en aspirant motorrijder die aan het lessen is hier 8-)

Het lessen gaat lekker, maar ik wil graag een dag/dagdeel flink oefenen met schakelen en remmen zodat het een automatisme wordt.

Is het ergens mogelijk om een motor te huren en op een afgesloten terrein 100 rondjes te rijden?
Het idee is leuk, maar rondje 2 leer je jezelf iets verkeerd aan. Het ont-leren van dit soort dingen kost vaak nog meer tijd. Gewoon bij een rijschool gaan rijden en dan heb je er meteen iemand bij die je continu tips geeft. Dan kun je binnen een paar uur zo rijden.
 
Niet helemaal mee eens Clank. Ik heb tussen mijn 16e en 18e schakelbrommer gereden en ik haalde mijn AVB en AVD beiden na 4 uur lessen. Als je het schakelen e.d. al vanzelf gaat hoef je mijns inziens alleen nog maar even te fine tunen en wennen aan het hogere gewicht.

Maar of het uit kan om eerst een brommer te kopen en dan daarmee te lessen ipv een paar lesjes bij de rijschool betwijfel ik.
 
Schakelbrommert werkt perfect. Daarnaast is het (gebrek aan) vermogen ook wel fijn om mee te leren. Na vanaf m'n 16e op brommers gereden te hebben, was motorrijden op m'n 20e een fluitje van een cent.
:Y Herinner me wel vaag dat ik de eerste keer een straat verder rechtsaf ging dan dat ik origineel gepland had
 
Ik heb vandaag mijn vriendin leren rijden op de parking van Flanders Expo op een motor waarvan iedereen zegt: "als ze het met die motor kan, dan kan ze het zeker met een lesmotor." Kies zelf maar welke van de 2 uit de handtekening hieronder })

Met leren rijden bedoel ik:
- starten, aangrijpingspunt koppeling/vertrekken, stoppen
- te voet manoeuvreren/parkeren zoals het hoort op het examen
- in eerste versnelling laten wennen aan de motor, beetje gas geven, en telkens 90° draaien
- ik wilde vandaag de slalom nog doen, maar dat was iets te enthousiast blijkbaar

Idem dito hier. Neem mijn vriendin mee achterop naar een industrie terrein en laat haar rond rijden.
Ze heeft er nu 3x op gereden en rijdt al heel het industrie terrein rond.

Op een Benelli TNT 1130 8)7 Niet de makkelijkste motor om op te beginnen, maar ze doet het probleemloos.
 
Niet helemaal mee eens Clank. Ik heb tussen mijn 16e en 18e schakelbrommer gereden en ik haalde mijn AVB en AVD beiden na 4 uur lessen. Als je het schakelen e.d. al vanzelf gaat hoef je mijns inziens alleen nog maar even te fine tunen en wennen aan het hogere gewicht.

Maar of het uit kan om eerst een brommer te kopen en dan daarmee te lessen ipv een paar lesjes bij de rijschool betwijfel ik.

Ben het dan wel weer met @Clank eens.
Zelf ook fanatiek schakel brommer gereden, en zakte toch mooi de eerste keer afrijden.
Volgens de examinator had ik nog duidleijk een 'opgevoerde brommer' rijstijl.
Wat hij dus niet wilde zien. rijdend op een motorfiets..

Mijn toenmalige instructeur moest alleen maar lachen (meer uitlachend richting mij, nog net niet in de trand van 'ik zei het toch"
(is al even geleden, dus kan ook zo maar zijn dat de herinnering na 25 jaar lichtelijk is vervaagd..)
 
Ben het dan wel weer met @Clank eens.
Zelf ook fanatiek schakel brommer gereden, en zakte toch mooi de eerste keer afrijden.
Volgens de examinator had ik nog duidleijk een 'opgevoerde brommer' rijstijl.
Wat hij dus niet wilde zien. rijdend op een motorfiets..

Mijn toenmalige instructeur moest alleen maar lachen (meer uitlachend richting mij, nog net niet in de trand van 'ik zei het toch"
(is al even geleden, dus kan ook zo maar zijn dat de herinnering na 25 jaar lichtelijk is vervaagd..)
Dat was ook het eerste wat ze vroegen bij de rijschool al schakelbrommer gereden

hij was volgens mij opgelucht toen we nee zeiden weet niet 🤷‍♂️ waar da aan ligt 😂😂😂
 
goedkope crossmotor kopen / lenen. Kun je doorgaans "overal" mee terecht. Afgelezen zandvlakte, landbouwgrond, etc.. of een crossbaan.
Met vallen heb je minimale schade en rijden op losse ondergrond is goed voor de vaardigheden straks op straat.
 
Het idee is leuk, maar rondje 2 leer je jezelf iets verkeerd aan. Het ont-leren van dit soort dingen kost vaak nog meer tijd. Gewoon bij een rijschool gaan rijden en dan heb je er meteen iemand bij die je continu tips geeft. Dan kun je binnen een paar uur zo rijden.
Ik zou het niet beter kunnen formuleren dan hierboven door Mr. Clank. :Y

Het gaat je wel lukken, maar met begeleiding is ook motiverend hè. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan