Motor huren, maar welke?

Fear

MF'er
6 jun 2006
140
37
Zaltbommel
Als eerste even een klein stukje geschiedenis/ervaringen:

Wil deze zomer toch wel weer eens een motor huren en dan een weekendje gaan touren door Frankrijk of Duitsland. Weet alleen niet wat te huren...

Vorige keren heb ik een Kawasaki Z750 en een Suzuki SV650 S bij MG Parts te Berlicum gehuurd. Voordeel is dat die zaak relatief goedkoop is en hier maar een paar kilometer vandaan ligt. Dus ik ben niet alle vrije kilometers al kwijt door alleen de motor al op te halen. Nadeel is dat de bovenstaande motoren de beste zijn die ze hebben. Rest zijn chopper-modellen waar ik niets mee heb (heb meer met supersport-modellen).

Dus toch maar eens bij Silverline wezen kijken en daar wil ik best een motor huren. Die vrije kilometers worden toch wel overschreden, dus dan zijn het er maar een paar meer die ik moet betalen. Alleen de vraag is nu welke motor ik wil gaan huren. Keuze is niet makkelijk met motoren als een Yamaha R1, BWM S 1000 RR, Ducati 848 en een MV Agusta F4

Nadeel is wel de overstap van relatief "zwakke" motoren als een Kawaski Z750 en een Suzuki SV 650 S naar bovenstaande motoren met heel wat meer PK's en andere klassen. Maar goed, daar zit ik niet het meeste mee. Zit er vooral mee dat we dus vooral bergwegen gaan rijden en vraag me af of het dan überhaupt handig is dergelijke motoren te rijden, of dat ik beter voor een Ducati Monster 1100, Triumph Speed Triple of een andere naked moet gaan.

De twijfel...

Ik heb de vorige keren op de SV 650 S het meeste plezier gehad: zo'n twin rijdt gewoon relaxter dan de Z750: een vier in lijn. Al is een Z750 met een vier in lijn natuurlijk wel anders dan een MV Agusta F4 of een Yamaha R1. Als ik test zo lees in diverse motorbladen dan schijnt de BWM S 1000RR toch zeer goed te rijden en goed te sturen, zelfs voor bergweggetjes. Maar heb het idee dat ik me nu best blind aan het staren ben op de BWM en de MV Agusta, eigenlijk gewoon aan het geilen op cijfertjes en looks.

Al twijfel ik zeer of die laatste wel kan, want een Kawasaki ZX-10R en een Aprilia RSV 1000R (bouwjaar 2004) is al te klein voor me. Als in dat mijn benen boven de tank uitsteken, dus ik val niet lekker in de motor als het ware. Yamaha YZF R1 en Honda VTR ging wel goed qua zitpositie. Nu hebben de R1 en BMW een zithoogte van 820mm en de MV van 860mm. Maar een hogere zithoogte wil natuurlijk niets zeggen, aangezien je dan met je knieën nog erger tegen je lichaam aan zit.

Maar goed, lang verhaal kort:
  • Is het handig om een supersport te huren voor een weekend door de bergen touren of is het dan toch handiger een naked te huren?
  • De zithoogte van de MV F4 is 40 mm hoger dan de BMW en de R1. Is dit beter of betekent het juist dat de knieën meer naar je lichaam getrokken zijn?

Als het beter zou zijn een naked te huren dan kan ik ook eens bij Ducati Zaltbommel kijken. Dan kan ik aankomende week een keer langs gaan en dan passen welke motoren goed vallen. Dat maakt de keuze wel makkelijker, want is natuurlijk heel erg rot als ik Motor X huur en als ik deze dan op ga halen er achter kom dat het niet allemaal past.

Al zou ik ook Silverline kunnen bellen om te vragen of ik gewoon vrijdag mag komen en dan proef mag zitten op de moteren die niet verhuurd zijn van het weekend. Heb verder geen ervaring met Silverline en weet niet hoe ze daar over denken/doen.
 
Ben zelf wel fan van de F4, misschien dus een beetje bevooroordeeld :P

Hoe gaat dat eigenlijk als je zo'n ding sloopt, moet je dan je eigen verzekering aanspreken of moet je het uit eigen zak betalen? Of valt het allemaal wel mee en ben je alleen je borg kwijt en heeft het bedrijf er zelf een verzekering voor?
 
Hoe gaat dat eigenlijk als je zo'n ding sloopt, moet je dan je eigen verzekering aanspreken of moet je het uit eigen zak betalen? Of valt het allemaal wel mee en ben je alleen je borg kwijt en heeft het bedrijf er zelf een verzekering voor?

Je hebt een eigen risico van een X bedrag. Al is dat veelal wel terug te brengen naar een veel lager bedrag door iets van een paar tientjes extra te betalen zodat je beter bent verzekerd. Dus als je plat gaat ben je wel wat geld kwijt, maar lang niet zo veel als dat je met je eigen motor onderuit zou gaan. Dus dat risico kan ik wel lopen :)
 
Ik zou persoonlijk voor een dikke naked gaan, maar ach.. JIJ moet er mee rijden

Misschien een idee om wat vaker te gaan motor rijden dan alleen van die lange ritten? Kun je wat meer verschillende fietsen proberen.
 
Hou ook in gedachten dat je (iig wel bij silverline!) OOK een bedrag betaald voor ELKE DAG dat de motor stil staat ivm reparatie!
 
Hou ook in gedachten dat je (iig wel bij silverline!) OOK een bedrag betaald voor ELKE DAG dat de motor stil staat ivm reparatie!

Zit net voor de gein eens de prijzen tussen Silverline en Ducati Zaltbommel te vergelijken en de laatste is inderdaad wat goedkoper. Wordt Ducati Zaltbommel toch wel erg aantrekkelijk: en dichtbij en nog goedkoper ook.

Ik zou persoonlijk voor een dikke naked gaan, maar ach.. JIJ moet er mee rijden

Misschien een idee om wat vaker te gaan motor rijden dan alleen van die lange ritten? Kun je wat meer verschillende fietsen proberen.

Dikke naked klinkt inderdaad niet verkeerd als je bergwegen gaat rijden. Maar in Duitsland hebben ze ook genoeg lekker bochtige wegen wat met een supersport te doen is, vandaar de twijfel. Maar denk dat ik toch eens langs Ducati ga om wat proef te zitten. Ducati is echt niet mijn merk (wilde altijd een Aprilia RSV 1000R, maar daar viel ik dus ook niet lekker in), maar voor een weekend is Ducati wel een keer leuk. Dan kan ik altijd de 1098 passen en anders voor die Hypermotard gaan, die valt volgens mij wel onder een "dikke naked" :P

Vaker huren is een idee, maar een motor huren gaat toch wel in de kosten lopen op den duur. Vandaar dat ik veelal twee-drie keer per seizoen een motor huur. Motor kopen zit er toch niet in voorlopig, financieel is het niet het probleem maar meer dat ik er niets aan heb. Woon vijf minuten lopen van het werk en alles hier is met de fiets te doen qua boodschappen. Dus dan koop ik een motor voor plezierritjes, en dat is niet de juiste investering aangezien ik ook op mezelf wil gaan wonen.
 
Ik zou toch ook eens bij een BMW dealer gaan vragen wat daar de voorwaarden
en kosten zijn.
En wat ze in het huurassortiment hebben.
Staar je niet blind op de S1000RR, maar kijk ook eens naar
bijv. de F800 en R1200.

Huur voor de gein eens een GS, en verbaas je!
 
Als eerste even een klein stukje geschiedenis/ervaringen:

Wil deze zomer toch wel weer eens een motor huren en dan een weekendje gaan touren door Frankrijk of Duitsland. Weet alleen niet wat te huren...

Vorige keren heb ik een Kawasaki Z750 en een Suzuki SV650 S bij MG Parts te Berlicum gehuurd. Voordeel is dat die zaak relatief goedkoop is en hier maar een paar kilometer vandaan ligt. Dus ik ben niet alle vrije kilometers al kwijt door alleen de motor al op te halen. Nadeel is dat de bovenstaande motoren de beste zijn die ze hebben. Rest zijn chopper-modellen waar ik niets mee heb (heb meer met supersport-modellen).
Wat vind jij chopper aan een Bandit 650, Thundercat 600 of een deauville 650??
Deze staan ook hun assortiment.
 
Je wilt voornamelijk in de bergen rijden? Dan heb je daar met zo'n supersport ding weinig tot niets te zoeken... Sturen niet zo makkelijk en je pk's kan je alleen kwijt, als je op de rechte delen weer bij moet komen...

Je hebt meer aan een all road achtig type, een BMW 1200 GS of zo...
Hoewel je met minder pk's/vermogen ook heel goed in de bergen kan spelen...
Misschien een KTM SM-T, da's een heerlijk gooi en smijtding en een berg aan trekkracht... :)
 
Voor bergweggetjes heb ik liever een Naked zoals de Z750. Maar als je eerst 1000km snelweg moet vreten, dan ben je al gaar als de je eerste berg ziet.
 
Wat vind jij chopper aan een Bandit 650, Thundercat 600 of een deauville 650??
Deze staan ook hun assortiment.

Lijst die op de website staat is niet compleet, althans de lijst is completer dan het assortiment :P. Zo is onder andere die Thundercat vorig jaar gestolen en met die Bandit was ook iets.

Je wilt voornamelijk in de bergen rijden? Dan heb je daar met zo'n supersport ding weinig tot niets te zoeken... Sturen niet zo makkelijk en je pk's kan je alleen kwijt, als je op de rechte delen weer bij moet komen...

Je hebt meer aan een all road achtig type, een BMW 1200 GS of zo...
Hoewel je met minder pk's/vermogen ook heel goed in de bergen kan spelen...
Misschien een KTM SM-T, da's een heerlijk gooi en smijtding en een berg aan trekkracht... :)

Mijn pa rijdt een Kawaski Z-900 uit 1976 en die rijdt graag in de bergen, dus dat doen we inderdaad. Ook wel delen snelweg, maar wel zo min mogelijk.

BWM 1200 GS en dat soort typen motoren (Multistrada, etc.) vind ik echt eng. Dat ze fijn sturen geloof ik wel, want sta nog steeds versteld hoe plat je door de bocht kan met die dingen. Maar de zithouding en dat je echt hoog van het wegdek zit doen me het toch wat afschrikken. Al is dat puur gedachten, want gereden heb ik er dus nog niet op.


Voor bergweggetjes heb ik liever een Naked zoals de Z750. Maar als je eerst 1000km snelweg moet vreten, dan ben je al gaar als de je eerste berg ziet.

Ik vond de SV 650 ook wel oké rijden in de bergen, maar dat is natuurlijk een naked met een kuipje en geen volwaardige supersport. Maar vooral het twin rijden beviel me dus goed.

Zit ook te twijfelen om maar voor de Ducati Streetfighter...
 
...
BWM 1200 GS en dat soort typen motoren (Multistrada, etc.) vind ik echt eng. Dat ze fijn sturen geloof ik wel, want sta nog steeds versteld hoe plat je door de bocht kan met die dingen. Maar de zithouding en dat je echt hoog van het wegdek zit doen me het toch wat afschrikken. Al is dat puur gedachten, want gereden heb ik er dus nog niet op.

...


Je blijft maar volhouden met BWM ipv BMW.
Maar goed ;)

Kijk dan eens naar de F800GS (of de nieuwe F650GS), is effe wat wat kleiner
dan de R1200GS, en net zoveel fun!
 
Je blijft maar volhouden met BWM ipv BMW.
Maar goed ;)

Ik zie... kan ik toch niet zo goed blind typen als ik dacht :P
Ach, je snapt wel wat ik bedoel...

Eens de instellingen in duiken om te zien of Chrome/FireFox net zoals Office 2007 woorden kan vervangen als je ze verkeerd typt ;)
 
Is een gave motor, maar met een tankinhoud van 12 liter, zit je na 150 km al minder ontspannen op de motor ;)

Racer id bergen kan leuk zijn, als je er aan gewend bent. Maar als je zo'n 180+ pk ding huurt zonder er vaak op gereden te hebben, denk ik dat je er niet zoveel lol op hebt id bergen.

Als je vrij lang bent, heb je ad Monster 1100 geen goeie motor, heb er op proefgereden bij Ducati Zaltbommel, en mijn bovenbenen vallen niet id uitsparing vd tank.

Bij Silverline hebben ze de Speed Triple en ook de KTM Superduke. Andere optie, maar 'k weet niet waar je die kunt huren: Aprilia Tuono, feitelijk een RSV 1000 zonder kuip. Succes!
 
BWM 1200 GS en dat soort typen motoren (Multistrada, etc.) vind ik echt eng. Dat ze fijn sturen geloof ik wel, want sta nog steeds versteld hoe plat je door de bocht kan met die dingen. Maar de zithouding en dat je echt hoog van het wegdek zit doen me het toch wat afschrikken. Al is dat puur gedachten, want gereden heb ik er dus nog niet op.

Ze gaan net zo plat de bocht in als een andere motor...
Ze zitten beter, hebben betere bagage mogelijkheden en rijden in de bergen gewoon veel makkelijker... het zit dus tussen je oren... kwestie van proefrijden... ;)
 
Ze gaan net zo plat de bocht in als een andere motor...
Ze zitten beter, hebben betere bagage mogelijkheden en rijden in de bergen gewoon veel makkelijker... het zit dus tussen je oren... kwestie van proefrijden... ;)


En der zijn er maar weinig die een Versys bestuurd door Clown kunnen bijhouden :P


:+
 
Mijn pa rijdt een Kawaski Z-900 uit 1976 en die rijdt graag in de bergen, dus dat doen we inderdaad. Ook wel delen snelweg, maar wel zo min mogelijk.

BWM 1200 GS en dat soort typen motoren (Multistrada, etc.) vind ik echt eng. Dat ze fijn sturen geloof ik wel, want sta nog steeds versteld hoe plat je door de bocht kan met die dingen. Maar de zithouding en dat je echt hoog van het wegdek zit doen me het toch wat afschrikken. Al is dat puur gedachten, want gereden heb ik er dus nog niet op.

Je nick is niet voor nix fear :+

Ik ben nu in de Eifel op vakantie en heb mijn SMT mee. Juist de zithouding is ideaal voor dit soort wegen. Daar kan geen SS tegenop. Ik smile bij iedere km en iedere rit is te kort. *O* *O* :] :]

Hij is te huur bij Silverline: http://www.silverline.nl/motorverhuur_motoren_ktm_990_sm_t
 
Laatst bewerkt:
Heb een paar weken geleden samen met een BMW 1000RR gereden in de Eiffel. Ben nu aan het sparen voor zo'n ding.
Sneller als mijn Busa, stuurt makkelijker dan een bromfiets, barst van de veiligheidssystemen, perfecte zithouding (ben 1,87m). Neem er wel een met een doublebubbleruitje voor op de snelweg.
Werkelijk een fantastische racer waar je op zit als op een tourmotor. DOEN!! BMW!!
 
Heb een paar weken geleden samen met een BMW 1000RR gereden in de Eiffel. Ben nu aan het sparen voor zo'n ding.
Sneller als mijn Busa, stuurt makkelijker dan een bromfiets, barst van de veiligheidssystemen, perfecte zithouding (ben 1,87m). Neem er wel een met een doublebubbleruitje voor op de snelweg.
Werkelijk een fantastische racer waar je op zit als op een tourmotor. DOEN!! BMW!!

Een SS is vele malen minder op bochtige wegen dan een naked of supermoto-achtige
 
een naked natuurlijk....je gaat toch niet al die tupperware meeslepen op vakantie
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan