Motor huren Sicilië

MonsterSas

Rookie
27 dec 2022
1
0
Eind April verblijven we (3 pers) 10 dagen op Sicilie. We willen daar een dag een motor of scooter huren We zijn alle3 ervaren motorrijders. Wat zijn jullie ervaringen met motor of scooterrijden op Sicilie? Zou je voor een scooter of motor gaan? Wat is een goed verhuurbedrijf? We zitten in omgeving Siracusa. Alle tips of suggesties zijn welkom!
 
Zo heel veel zit er daar niet, ik zou gewoon kijken wat er in de buurt van je locatie zit. Een scooter mag in mijn ogen alleen een schakelscooter zijn en die verhuren ze nergens (want oldtimers), ga gewoon voor een klein licht motortje want op alle bochtige wegen daar heb je hier veel meer aan dan aan een zwaar toerhok.
 
Wij hebben daar 10 motoren gehuurd, sommige vrij oud en met gebreken. Er zijn er 3 terug gebracht/opgehaald omdat ze kapot waren.
De kans is groot dat je opgelicht wordt en dat je achteraf nog extra moet betalen.
Verder is het een mooi eiland om rond te rijden, zeker een aanrader.
 
Onthoud ztl. Zona traffico limitado. Veel dorpen en steden kennen deze gebieden en per dorp/stad verschillen de regels. Als je zoekt naar een parkeer plekje of om ergens wat te drinken, kan je dit zo 200 euro kosten, in ons geval drie keer een rondje gereden. Je krijgt geen korting op de derde keer. Er hangt vrijwel altijd een camera en de borden staan gelijk aan het begin van de straat met een hoop Italiaanse tekst.

Het verschilt ook per dorp of stad of elektrische voertuigen of motoren uitgezonderd zijn.

De boete wordt naar het verhuur bedrijf gestuurd. Het is rond de 80 euro als je binnen x dagen betaald, maar hij komt altijd te laat en je betaald vaak nog een hoge administratie toeslag van het verhuur bedrijf.

Met huren van een motor op Sicilië heb ik geen ervaring, wegen in de bergen zijn vaak bezaait met gaten. Hoofdwegen zijn goed te doen. Zeer mooi eiland :)
 
Ja zo geniepig zijn ze in Italië... zelf in Modena een keer zo'n boete opgelopen. Stond een klein bordje langs de weg midden in een straat kleine Italiaanse tekst en een paar voor 3/4 vergane letters op de weg. Ik had al ruzie met het verhuurbedrijf omdat ze me een auto op Methano gegeven hadden wat nergens op mijn route (die ik net als met de motor van te voren gemaakt had) te verkrijgen was... Toen kwamen ze nog met deze naheffing.
 
Eind April verblijven we (3 pers) 10 dagen op Sicilie. We willen daar een dag een motor of scooter huren We zijn alle3 ervaren motorrijders. Wat zijn jullie ervaringen met motor of scooterrijden op Sicilie? Zou je voor een scooter of motor gaan? Wat is een goed verhuurbedrijf? We zitten in omgeving Siracusa. Alle tips of suggesties zijn welkom!
Verhuur weet ik niet. Was er met eigen motor.
Trouwens vanaf Palermo was ik in 2 dagen thuis. Heel ver is 't dus niet.

Een motor of scooter te huren is vooral afhankelijk wat je wilt gaan doen.
Sicilië is niet klein en 2/3 van NL. Met een Vespa-scooter ga je niet snel het hele eiland over.
Bij Siracusa zijn geen hoge bergen. Alleen rondom de Etna is er flink klimwerk. Maar dat lukt ook nog wel met een scooter.
Houd er ook rekening mee dat in het binnenland de wegen soms BAR slecht zijn. Zeker de kleine weggetjes.
Als je daar een keer hebt gereden is voor de rest van je leven Wallonië een biljart-laken.

Wanneer je daar (met motor) bent kan je natuurlijk niet de Etna overslaan.
Sowieso is op het eiland de oostkust het mooiste. (Taormina)
Wat ook mooi is zijn de mozaïeken in Piazza Amerina. (als je van antiek houdt)
 
Ja, bij een bord 'Zona Traffico Limitato' stop ik altijd om eerst te bestuderen wat/ wie verboden is.
Meestal valt het voor de motor nog wel mee. (althans, zo was het een paar jaar terug)
Een paar woorden Ital begrijp ik wel, maar niet als ik er met snelheid aan voorbij rijd.
Dat verhaal van enkele keren op de foto ivm met zoeken P-plek was mij al bekend.

Effe uitzoeken. Ik verwacht wel in Palermo en in Catania eigenlijk niet?????
 
Terug
Bovenaan Onderaan