Motor import uit Belgie

S3_H

Rookie
19 aug 2014
7
1
Hallo allemaal, laatste topic hierover is een tijdje geleden dus eens kijken of er recente ervaringen zijn.
Gaat om het importen van een motor uit België met op papier 100pk (vanwege belasting). RDW neemt dit over in NL dus kentekenbewijs en vermogen motor komen niet overeen. Op RDW site staat dat een herkeuring nodig is bij %20 verschil. Heeft iemand dit toevallig gedaan na het importen? En enig idee wat de kosten zijn?
Lijkt mij wel relax als het kentekenbewijs en vermogen motor gewoon kloppen, als is het alleen om potentieel gezeik te voorkomen;)

Alvast bedankt voor de reacties!!
 
Dinsdag motor uit 2016 gekocht in Belgie. Met de aanhanger naar huis gereden. Afspraak gemaakt met RDW en ééndagskenteken aangevraagd. Donderdag op mijn (Belgische motor) naar de keuring geweest. De keurmeester heeft de nummers van de motor en wat papieren bekeken en ingevuld. Daarna mocht ik weer naar huis. BPM aangegeven en nu wachten op de belastingdienst, dan zo snel mogelijk overmaken en wachten op het kenteken. Dan snel een kentekenplaat laten maken en het feest kan beginnen. Eendagskenteken is mooi, maar eenmaal op je motor gezeten maakt het erg zuur dat je m na je keuring weer in de garage mag zetten voor 1,5 a 2 weken. Motor stond ingeschreven op 100pk.

A sorry, je vraag niet goed begrepen zie ik nu.
Was geen antwoord op je vraag. We wachten even af ;)
 
Dank voor je reactie! Ja dus in NL ook 100pk op de papieren denk ik? Of is de motor ook daadwerkelijk 100pk?
Die ik op het oog heb is volgens de verkoper alleen op papier en is bij de garage weer terug gezet naar 130pk (vol vermogen)..
 
Op papier 100pk, maar heeft in werkelijkheid 160pk. Gaat als de brandweer 😁.
Ja zal wel zo zijn, ik wacht nog op het kenteken. Maar ik zit daar verder niet zo mee. Hij is goedgekeurd zoals ie nu is.
 
Is het niet mogelijk om op 1 of andere manier aan te geven dat je specificaties van de 2e typegoedkeuring op papier wil? Als jij zegt dat de motor helemaal niet begrenst is. Rdw eens een belletje doen!
 
Voor zover ik begreep heeft nagenoeg iedere motor in Belgie op papier niet meer dan 100pk, maar op straat gewoon het normale vermogen. Kraait verder geen Haan naar. In Nederland zie ik daar verder ook geen problemen in mits je rijbewijs het werkelijke vermogen uiteraard toelaat.
 
Klopt inderdaad dat op papier alle motoren 100pk (78kw) hebben, niet te betalen qua belasting als je daarboven gaat. De meeste zijn weer teruggezet naar vol vermogen, is volgens mij wel redelijk bekend bij de Belgische instanties ook maar lijkt geen probleem.

Vroeg mij af of je er hier in NL ooit gezeur mee gaat krijgen, dat je dus op papier 100pk hebt terwijl de motor veel meer vermogen heeft. Had RDW een belletje gedaan maar die nemen gewoon de 100pk over. Qua verzekering zal het wel goed zijn als je hem met vol vermogen verzekerd maar mag de motor officieel op de weg of is een herkeuring nodig...
 
Als hij langs de RDW geweest is en ik krijg een kentekenbewijs dan is het toch in orde? Jij koopt dat ding in België op het kenteken staat 100 pk, dus het zal wel kloppen, kun jij toch niet weten O-).
 
Kenteken zal het probleem niet zo gauw zijn, maar bij een mogelijk ongeluk en verzekeringen die hier bij komen kijken zou ik altijd oppassen..
 
Ff ter info, vroeg me af waar die belastingen vandaan ko,men

Als je zo eens leest maak ik er uit op dat het een belasting (B.I.V - Belasting op inverkeerstelling) is die je betaald bij aanschaf van een nieuwe motorfiets:

Niet dus; bij elke tenaamstelling van een nieuwe eigenaar betaal je dit dus, de tering.

0-70 kW (tot 95 pk): € 61,50
71-85 kW (96 tot 115 pk): € 123,00
86-100 kW (116 tot 136 pk): € 495,00
101-110 kW (137 tot 150 pk): € 867,00
111-120 kW (151 tot 163 pk): € 1.239,00
121-155 kW (164 tot 210 pk): € 2.478,00
> 155 kW (meer dan 210 pk): € 4.957,00

Niet geheel onbegrijpelijk dat je bij aanschaf een lager vermogen op papier zet. De verkeersbelasting (wegenbelasting bij ons) is zoals ik lees niet vermogens gerelateerd bij motorfietsen. Wel goedkoper; omenabij de 50 EUR.
 
Ff ter info, vroeg me af waar die belastingen vandaan komen

Als je zo eens leest maak ik er uit op dat het een belasting (B.I.V - Belasting op inverkeerstelling) is die je betaald bij aanschaf van een nieuwe motorfiets:

Niet dus; bij elke tenaamstelling van een nieuwe eigenaar betaal je dit dus, de tering.
Die tarieven zakken welk elk jaar bij een tweedehands motor,maar het duurt wel een jaar of 10 voor je op het minimum tarief zit..
 
Even een kleine bump.
Ik sta op het punt een uit België geïmporteerde ktm te kopen die op kenteken 75KW heeft maar het echte vermogen is dus 110KW.
Ik heb gewoon een vol vermogen rijbewijs. Maar hoe zit het nu met de verzekering?
Kunnen die moeilijk doen met een ongeluk? Staan ze het toe dat er verschil is in vermogen tov kenteken vermogen?
Ik heb geen zin in gedoe mocht het er ooit op aankomen en herkeuren is een duur geintje..
 
De KTM dus lekker laten staan.
Zonder herkeuring (~€650) zit het toch steeds in je achterhoofd.
Of je onderhandelt een 650 eurie lagere prijs...



Er zijn meer KTM's dan volle kerken in Nederland _O-
 
Ik sta op het punt een uit België geïmporteerde ktm te kopen die op kenteken 75KW heeft maar het echte vermogen is dus 110KW.
Ik heb gewoon een vol vermogen rijbewijs. Maar hoe zit het nu met de verzekering?
Wie kan daar beter op antwoorden dan je verzekering?
En dan best via mail zodat je bewijs hebt.
Alle andere meningen zijn waardeloos.

Ik vraag me af wie zijn getunede motor met meer vermogen opnieuw laat keuren?
En dat zijn er heel veel.
 
Ik denk het ook,maar een ingevoerde motor met een lager vermogen op de papieren moet je daarom dan wel laten staan? :?
 
Dat die vermogens niet overeen komen maakt mij niet uit, maar in het geval dat de verzekering niet uitkeerd nadat ik iemand invalide rijd omdat de vermogens niet overeenkomen is toch wel een reden dat ik het zeker wil weten.
Wat ik raar vind is dat ik nergens iets kan vinden over dit onderwerp terwijl het blijkbaar heel vaak voor komt met import motoren uit België. Doe ik dan zo moeilijk of is het helemaal geen issue?

@Dutchy, er staat wel geteld 1 ktm te koop met deze kleurstelling, km stand en opties ;)
 
Dat die vermogens niet overeen komen maakt mij niet uit, maar in het geval dat de verzekering niet uitkeerd nadat ik iemand invalide rijd omdat de vermogens niet overeenkomen is toch wel een reden dat ik het zeker wil weten.
Wat ik raar vind is dat ik nergens iets kan vinden over dit onderwerp terwijl het blijkbaar heel vaak voor komt met import motoren uit België. Doe ik dan zo moeilijk of is het helemaal geen issue?

@Dutchy, er staat wel geteld 1 ktm te koop met deze kleurstelling, km stand en opties ;)
Er is denk ik helemaal geen issue. Is hetzelfde met de motoren die terug getuned zijn op papier voor A2 rijbewijs, maar in de praktijk vol vermogen hebben, of die volgens de regels helemaal niet voldoen aan de A2-regeling. Ik heb inmiddels honderden topics voorbij zien komen over dit onderwerp, maar ik heb nog nooit een topic gezien over een ongeluk waarbij de verzekering niet uitkeerde.

Tevens, al die handelaren halen toch ook motoren uit het buitenland. Zouden ze dan België vermijden? Ik denk dat er heel wat mensen rondrijden met 100pk op het kenteken zonder dat ze het weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan