Apocal1pse
Die hard MF'er
Nou het verhaal is dus dat ik ondertussen een hele tijd aan het kijken ben voor een motor om mee te beginnen, en ik al verschillende modellen heb bekeken.
Een van de ideeën is om een motor te importeren uit Duitsland, en dan met name een Kawasaki zx-6r vanaf 2000 (model met dubbele koplamp).
Een van de redenen hiervoor is dat ik nog gebonden ben aan mijn 25kw rijbewijs en kawasaki hier blijkbaar redelijk soepel in is m.b.t. geïmporteerde motoren.
Na lang zoeken (ook de andere topics op MF (vb. duderuud)) en rekenen heb ik een berekening gemaakt wat de invoer me zo ongeveer gaat kosten, kunnen de experts hier eens naar kijken en me vertellen of ik nog iets vergeten ben? / of mijn berekening klopt.
Ik ga even uit van een zx-6r uit 2000, en neem voor de overzichtelijkheid geen reiskosten mee (die zijn toch voor iedereen anders):
Let wel op dat dit topic / deze post waarschijnlijk nog een paar keer gaat veranderen en pin me dus niet vast op de berekening / bedragen.
Keuringskosten
De keuringskosten zijn volgens de RDW als volgend:
Eerste opname / invoer voertuig licht € 62,00
Voertuigbewijs € 37,00
Tenaamstellingsbewijs € 9,00
Wegen van personenauto's en motorfietsen € 5,00
De kosten aan de RDW zijn dus een som van deze getallen, maar of je alles nodig hebt is niet zeker, dat ligt aan het Duitse kenteken (als daar vb. het gewicht op staat dan hoeft 'ie niet opnieuw gewogen te worden neem ik aan). Als je wel alles moet betalen is het € 113.
BPM
Veel gebruikte begrippen bij het berekenen van de rest-bpm zijn: catalogusprijs, netto catalogusprijs, en consumentenprijs. Dit zorgt nogal voor verwarring. Wat blijkbaar veel mensen denken is dat je belasting over belasting betaald, dit is echter niet zo.
(thnx. to Vmaxxx die het allemaal duidelijk uit heeft gelegd.) Ik schrijf het hier in woorden neer.
De basisprijs waarop alles wordt berekend is de catalogusprijs. Die is voor een ZX-6R uit 2000 € 10436.
De bpm en btw worden berekend op de netto catalogusprijs, die moet je dus berekenen om de rest-bpm te kunnen weten.
BTW hebben we in deze berekening niet nodig, dus die hoeven we niet te weten.
(Als de netto catalogusprijs minder is dan € 2133 dan is het bpm 9,6%, en is er geen vast verminderingsbedrag, de formule wordt dan dus anders.)
(formule van Vmaxxx)
Catalogusprijs = netto catalogusprijs + bpm -210
CP = NCP + (NCP * 0,194) - 210
10436 = x + (x * 0,194) -210
10646 = 1,194x
x = 8916,25
De netto catalogusprijs is dus € 8916,25.
BPM = (NCP * 0,194) - 210
(Als de netto catalogusprijs minder is dan € 2133 dan is het bpm 9,6%, en is er geen vast verminderingsbedrag, de formule wordt dan dus anders.)
x = (8916,25 * 0,194) - 210
x = 1519,75
De bpm was dus € 1519,75 toen de motor nieuw was.
Maar omdat de motor al zo'n 8 jaar oud is, hoef je niet de volle mep te betalen, maar krijg je een korting, die korting kan je op verschillende manieren berekenen, namelijk:
* Afschrijving op basis van een taxatierapport
* Afschrijving op basis van in de branche gebruikelijke koerslijst
* Afschrijving op basis van afschrijvingstabel (zie ook forfetaire tabel)
In mijn voorbeeld gebruik ik de afschrijvingstabel, omdat die voor elke motor hetzelfde is.
Stel dat de motor precies 8 jaar oud is, dan is het afschrijvingspercentage: 100 % -15,733% = 84,267 %
De restwaarde van de motor is nog € 8916,25 * 0,15733 = € 1402,79
Hierover bereken je de bpm: € 1402,79 * 0,194 - € 210 = € 272,14 - € 210 = €62,14
Dit bedrag zou dus het bedrag zijn wat je nog zou moeten betalen aan de douane.
MAAR !
Volgens Vmaxxx is het minimum bpm bedrag 10% van het oorspronkelijke bpm bedrag. Je betaald dus nog € 1519,75 * 0,1 = € 151,98
Dat lees ik echter nergens, het kan zijn dat ik het over het hoofd zie, maar misschien is dat ook pas veranderd samen met de percentages (feb. 2008).
edit: Afschrijving loopt door tot 0.
Totaal
Het totaal wat je kwijt bent aan het invoeren zijn dus de kosten voor het keuren + de rest-bpm + het maken van de kentekenplaat (± €10):
€ 113 + € 62+ € 10 = € 185
Bronnen
De percentages en bedragen haal ik van de volgende sites:
keuringskosten RDW
BPM Tarief
Afschrijvingspercentage naar leeftijd => 8 jaar = 84,267 % afschrijving
forfetaire afschrijvingstabel => 8 jaar = 82 % + 6 * 0,33% = 83,98 % afschrijving
ANWB motorverzekering => catalogusprijs
Dit is de berekening die ik tot nu toe heb begrepen van alle websites en alle personen die hierover iets te zeggen hadden.
Als je er niks van afweet a.u.b. niet met berekeningen ofzo komen want daar wordt het allemaal niet duidelijker op. Niet alleen voor mij maar ook voor MF'ers die in de toekomst een motor willen importeren
thnx to duderuud en Vmaxxx voor het duidelijker maken.
Een van de ideeën is om een motor te importeren uit Duitsland, en dan met name een Kawasaki zx-6r vanaf 2000 (model met dubbele koplamp).
Een van de redenen hiervoor is dat ik nog gebonden ben aan mijn 25kw rijbewijs en kawasaki hier blijkbaar redelijk soepel in is m.b.t. geïmporteerde motoren.
Na lang zoeken (ook de andere topics op MF (vb. duderuud)) en rekenen heb ik een berekening gemaakt wat de invoer me zo ongeveer gaat kosten, kunnen de experts hier eens naar kijken en me vertellen of ik nog iets vergeten ben? / of mijn berekening klopt.
Ik ga even uit van een zx-6r uit 2000, en neem voor de overzichtelijkheid geen reiskosten mee (die zijn toch voor iedereen anders):
Let wel op dat dit topic / deze post waarschijnlijk nog een paar keer gaat veranderen en pin me dus niet vast op de berekening / bedragen.
Keuringskosten
De keuringskosten zijn volgens de RDW als volgend:
Eerste opname / invoer voertuig licht € 62,00
Voertuigbewijs € 37,00
Tenaamstellingsbewijs € 9,00
Wegen van personenauto's en motorfietsen € 5,00
De kosten aan de RDW zijn dus een som van deze getallen, maar of je alles nodig hebt is niet zeker, dat ligt aan het Duitse kenteken (als daar vb. het gewicht op staat dan hoeft 'ie niet opnieuw gewogen te worden neem ik aan). Als je wel alles moet betalen is het € 113.
BPM
Veel gebruikte begrippen bij het berekenen van de rest-bpm zijn: catalogusprijs, netto catalogusprijs, en consumentenprijs. Dit zorgt nogal voor verwarring. Wat blijkbaar veel mensen denken is dat je belasting over belasting betaald, dit is echter niet zo.
(thnx. to Vmaxxx die het allemaal duidelijk uit heeft gelegd.) Ik schrijf het hier in woorden neer.
De basisprijs waarop alles wordt berekend is de catalogusprijs. Die is voor een ZX-6R uit 2000 € 10436.
De bpm en btw worden berekend op de netto catalogusprijs, die moet je dus berekenen om de rest-bpm te kunnen weten.
BTW hebben we in deze berekening niet nodig, dus die hoeven we niet te weten.
(Als de netto catalogusprijs minder is dan € 2133 dan is het bpm 9,6%, en is er geen vast verminderingsbedrag, de formule wordt dan dus anders.)
(formule van Vmaxxx)
Catalogusprijs = netto catalogusprijs + bpm -210
CP = NCP + (NCP * 0,194) - 210
10436 = x + (x * 0,194) -210
10646 = 1,194x
x = 8916,25
De netto catalogusprijs is dus € 8916,25.
BPM = (NCP * 0,194) - 210
(Als de netto catalogusprijs minder is dan € 2133 dan is het bpm 9,6%, en is er geen vast verminderingsbedrag, de formule wordt dan dus anders.)
x = (8916,25 * 0,194) - 210
x = 1519,75
De bpm was dus € 1519,75 toen de motor nieuw was.
Maar omdat de motor al zo'n 8 jaar oud is, hoef je niet de volle mep te betalen, maar krijg je een korting, die korting kan je op verschillende manieren berekenen, namelijk:
* Afschrijving op basis van een taxatierapport
* Afschrijving op basis van in de branche gebruikelijke koerslijst
* Afschrijving op basis van afschrijvingstabel (zie ook forfetaire tabel)
In mijn voorbeeld gebruik ik de afschrijvingstabel, omdat die voor elke motor hetzelfde is.
Stel dat de motor precies 8 jaar oud is, dan is het afschrijvingspercentage: 100 % -15,733% = 84,267 %
De restwaarde van de motor is nog € 8916,25 * 0,15733 = € 1402,79
Hierover bereken je de bpm: € 1402,79 * 0,194 - € 210 = € 272,14 - € 210 = €62,14
Dit bedrag zou dus het bedrag zijn wat je nog zou moeten betalen aan de douane.
Volgens Vmaxxx is het minimum bpm bedrag 10% van het oorspronkelijke bpm bedrag. Je betaald dus nog € 1519,75 * 0,1 = € 151,98
Dat lees ik echter nergens, het kan zijn dat ik het over het hoofd zie, maar misschien is dat ook pas veranderd samen met de percentages (feb. 2008).
edit: Afschrijving loopt door tot 0.
Totaal
Het totaal wat je kwijt bent aan het invoeren zijn dus de kosten voor het keuren + de rest-bpm + het maken van de kentekenplaat (± €10):
€ 113 + € 62+ € 10 = € 185
Bronnen
De percentages en bedragen haal ik van de volgende sites:
keuringskosten RDW
BPM Tarief
Afschrijvingspercentage naar leeftijd => 8 jaar = 84,267 % afschrijving
forfetaire afschrijvingstabel => 8 jaar = 82 % + 6 * 0,33% = 83,98 % afschrijving
ANWB motorverzekering => catalogusprijs
Dit is de berekening die ik tot nu toe heb begrepen van alle websites en alle personen die hierover iets te zeggen hadden.
Als je er niks van afweet a.u.b. niet met berekeningen ofzo komen want daar wordt het allemaal niet duidelijker op. Niet alleen voor mij maar ook voor MF'ers die in de toekomst een motor willen importeren
thnx to duderuud en Vmaxxx voor het duidelijker maken.
Laatst bewerkt: