Motor-importeren, een berekening (bpm)

Apocal1pse

Die hard MF'er
25 aug 2008
334
5
Budel-Schoot
Nou het verhaal is dus dat ik ondertussen een hele tijd aan het kijken ben voor een motor om mee te beginnen, en ik al verschillende modellen heb bekeken.

Een van de ideeën is om een motor te importeren uit Duitsland, en dan met name een Kawasaki zx-6r vanaf 2000 (model met dubbele koplamp).
Een van de redenen hiervoor is dat ik nog gebonden ben aan mijn 25kw rijbewijs en kawasaki hier blijkbaar redelijk soepel in is m.b.t. geïmporteerde motoren.

Na lang zoeken (ook de andere topics op MF (vb. duderuud)) en rekenen heb ik een berekening gemaakt wat de invoer me zo ongeveer gaat kosten, kunnen de experts hier eens naar kijken en me vertellen of ik nog iets vergeten ben? / of mijn berekening klopt.

Ik ga even uit van een zx-6r uit 2000, en neem voor de overzichtelijkheid geen reiskosten mee (die zijn toch voor iedereen anders):

Let wel op dat dit topic / deze post waarschijnlijk nog een paar keer gaat veranderen en pin me dus niet vast op de berekening / bedragen.



Keuringskosten
De keuringskosten zijn volgens de RDW als volgend:

Eerste opname / invoer voertuig licht € 62,00
Voertuigbewijs € 37,00
Tenaamstellingsbewijs € 9,00
Wegen van personenauto's en motorfietsen € 5,00

De kosten aan de RDW zijn dus een som van deze getallen, maar of je alles nodig hebt is niet zeker, dat ligt aan het Duitse kenteken (als daar vb. het gewicht op staat dan hoeft 'ie niet opnieuw gewogen te worden neem ik aan). Als je wel alles moet betalen is het € 113.




BPM

Veel gebruikte begrippen bij het berekenen van de rest-bpm zijn: catalogusprijs, netto catalogusprijs, en consumentenprijs. Dit zorgt nogal voor verwarring. Wat blijkbaar veel mensen denken is dat je belasting over belasting betaald, dit is echter niet zo.
(thnx. to Vmaxxx die het allemaal duidelijk uit heeft gelegd.) Ik schrijf het hier in woorden neer.

De basisprijs waarop alles wordt berekend is de catalogusprijs. Die is voor een ZX-6R uit 2000 € 10436.
De bpm en btw worden berekend op de netto catalogusprijs, die moet je dus berekenen om de rest-bpm te kunnen weten.
BTW hebben we in deze berekening niet nodig, dus die hoeven we niet te weten.

(Als de netto catalogusprijs minder is dan € 2133 dan is het bpm 9,6%, en is er geen vast verminderingsbedrag, de formule wordt dan dus anders.)

(formule van Vmaxxx)
Catalogusprijs = netto catalogusprijs + bpm -210
CP = NCP + (NCP * 0,194) - 210

10436 = x + (x * 0,194) -210
10646 = 1,194x
x = 8916,25

De netto catalogusprijs is dus € 8916,25.

BPM = (NCP * 0,194) - 210

(Als de netto catalogusprijs minder is dan € 2133 dan is het bpm 9,6%, en is er geen vast verminderingsbedrag, de formule wordt dan dus anders.)

x = (8916,25 * 0,194) - 210
x = 1519,75

De bpm was dus € 1519,75 toen de motor nieuw was.
Maar omdat de motor al zo'n 8 jaar oud is, hoef je niet de volle mep te betalen, maar krijg je een korting, die korting kan je op verschillende manieren berekenen, namelijk:
* Afschrijving op basis van een taxatierapport
* Afschrijving op basis van in de branche gebruikelijke koerslijst
* Afschrijving op basis van afschrijvingstabel (zie ook forfetaire tabel)
In mijn voorbeeld gebruik ik de afschrijvingstabel, omdat die voor elke motor hetzelfde is.

Stel dat de motor precies 8 jaar oud is, dan is het afschrijvingspercentage: 100 % -15,733% = 84,267 %

De restwaarde van de motor is nog € 8916,25 * 0,15733 = € 1402,79
Hierover bereken je de bpm: € 1402,79 * 0,194 - € 210 = € 272,14 - € 210 = €62,14

Dit bedrag zou dus het bedrag zijn wat je nog zou moeten betalen aan de douane.

MAAR !
Volgens Vmaxxx is het minimum bpm bedrag 10% van het oorspronkelijke bpm bedrag. Je betaald dus nog € 1519,75 * 0,1 = € 151,98

Dat lees ik echter nergens, het kan zijn dat ik het over het hoofd zie, maar misschien is dat ook pas veranderd samen met de percentages (feb. 2008).

edit: Afschrijving loopt door tot 0.


Totaal
Het totaal wat je kwijt bent aan het invoeren zijn dus de kosten voor het keuren + de rest-bpm + het maken van de kentekenplaat (± €10):
€ 113 + € 62+ € 10 = € 185



Bronnen
De percentages en bedragen haal ik van de volgende sites:
keuringskosten RDW
BPM Tarief
Afschrijvingspercentage naar leeftijd => 8 jaar = 84,267 % afschrijving
forfetaire afschrijvingstabel => 8 jaar = 82 % + 6 * 0,33% = 83,98 % afschrijving
ANWB motorverzekering => catalogusprijs




Dit is de berekening die ik tot nu toe heb begrepen van alle websites en alle personen die hierover iets te zeggen hadden.



Als je er niks van afweet a.u.b. niet met berekeningen ofzo komen want daar wordt het allemaal niet duidelijker op. Niet alleen voor mij maar ook voor MF'ers die in de toekomst een motor willen importeren ;)



thnx to duderuud en Vmaxxx voor het duidelijker maken.
 
Laatst bewerkt:
Uhm, volgens mij betekend netto toch nog altijd zonder btw, kijk maar op het voorbeeld van duderuud: KLIK HIER

De aftrek vast bedrag gebeurt voor de afschrijving naar leeftijd, dat scheelt veel..
Zoals het er nu uitziet komt het totaal dus op een slordige €350 ....
 
Laatst bewerkt:
Damn, weer een herhaling van wat al 10 tot de macht zilion hier besproken is. Alles staat al op de site van de Belastingdienst en Douane goed uitgelegd.

Anyway, je berekening van BPM klopt. Succes met je aankoop.
 
Damn, weer een herhaling van wat al 10 tot de macht zilion hier besproken is. Alles staat al op de site van de Belastingdienst en Douane goed uitgelegd.

Anyway, je berekening van BPM klopt. Succes met je aankoop.

Ik vind hier maar enkele topics waar het echt duidelijker van wordt, en als het echt zo duidelijk was op de site van de douane en belastingsdienst zou ik het helemaal niet vragen, dat snap je ook wel. Zoals je ziet heb ik ondertussen al wat aangepast omdat ik een fout had gemaakt in de volgorde....

bedankt voor 't meedenken...
 
Je berekening klopt bijna. In het verhaaltje over catalogusprijs komt heel de BTW (omzetbelasting) niet voor. De catalogusprijs is de netto catalogusprijs, vermeerderd met de BPM. Je moet dus van de catalogusprijs geen 19% afhalen, maar 19,4% afhalen van de catalogusprijs vermeerderd met 210 euro. Dan heb je de netto catalogusprijs en ook gelijk de oorspronkelijke BPM. Vanuit die BPM moet je dan verder rekenen.

BTW gaat een rol spelen bij de consumentenprijs en dan betaal je nog steeds geen belasting over belasting, zoals vaak beweerd wordt, want zowel BPM als BTW worden berekend over de netto catalogusprijs.

In jouw geval:

CP = NCP + (NCP * 0,194) - 210

10436 = NCP + (NCP * 0,194) - 210 => 10436 + 210 = NCP * 1,194 =>
(10436 + 210) / 1,194 = NCP => 8916 = NCP

BPM = (NCP * 0,194) - 210 => BPM = (8916 * 0,194) -210 => BPM = 1520

Leeftijd:

Restwaarde 15,73% (redelijk oude motor dus) => 8916 * 0,1573 = 1402 restwaarde NCP.

(1402 * 0,194) - 210 = 62 euro BPM bij invoer. Echter, het minimum BPM bedrag is 10% van het oorspronkelijke BPM bedrag, dus 152 euro BPM.
 
Vmaxxx bedankt voor je uitleg.

En Ghost60 ik wil niet vervelend doen, maar als je echt geen zin hebt in mijn topic dan HOEF je het niet te lezen. Zoals ik in de paar laatste regels in mijn SP heb getyped zou ik het erg waarderen als hier alleen zinvolle reacties komen te staan, zoals die van Vmaxxx.
 
Ik heb de berekening aangepast naargelang de uitleg van Vmaxxx, ik hoop dat dit het gedoe van bpm-berekenen iets duidelijker maakt voor mensen die een motor willen importeren.

Een puntje is nog dat ik nergens terugvind dat het minimum bpm-bedrag 10% moet bedragen van het oorspronkelijke bedrag, is dat misschien veranderd ? Of kijk ik eroverheen ?
 
Ik heb de berekening aangepast naargelang de uitleg van Vmaxxx, ik hoop dat dit het gedoe van bpm-berekenen iets duidelijker maakt voor mensen die een motor willen importeren.

Een puntje is nog dat ik nergens terugvind dat het minimum bpm-bedrag 10% moet bedragen van het oorspronkelijke bedrag, is dat misschien veranderd ? Of kijk ik eroverheen ?

Ben ook nog ff aan het zoeken geweest, volgens een aantal wel werkende calculatoren voor auto's welliswaar, is het BPM bedrag na 20 jr!!!! nul!, dus die 10% is volgens de calculators en idd ook volgens de site van de douane afgeschaft
 
Dat dacht ik dus ook al gelezen te hebben, dus is het BPM bedrag wat je daadwerkelijk betaald in 't voorbeeld niet €152 maar €62. Scheelt weer een kleine €100....
Zo te zien is het importeren toch niet zo'n slecht idee...

Uit het XLS bestand lees ik helemaal onderaan:
BPM vrij bij 234 maanden (19,5 jaar).
 
Laatst bewerkt:
ik kan een motor kopen die op belgisch kenteken staat. Gaat om een Aprilia rs125 uit 2003.

Maar die berekening die in de beginpost staat kom ik totaal niet uit. Bij auto's zit het veel makkelijker in elkaar, of het wordt hier gewoon lastig uitgelegt.

Hoe bereken in het rest BPM bedrag bij die motor uit 2003 met een catalogusprijs van €4699,- inclusief BPM en BTW ??

wie kan mij hierbij helpen O-)
 
Hoeveel BPM betaal ik dan over een motor van 2007 met een catalogus waarde van 12.990,- Ik kom er zo op internet niet achter...
 
Eindelijk iets gevonden waar ik echt wat aan heb. Net een KTM 690 Enduro uit Belgie gehaald en mezelf rot gezocht naar een deftige uitleg (die op het formulier zelf vind niet duidelijk) Ik heb een CP van 9513 euro en is voor 't eerst in gebruik genomen op 7/05/2008 en dan kom ik op een BPM van 628 euro. Als er iemand dit nog wil narekenen is dat meer dan welkom en anders vul ik dat in en maandag op weg naar 't RDW op hoop van zege.
 
Terug
Bovenaan Onderaan