Motor importeren uit Hongarije

Testa-Rossa

MF veteraan
19 dec 2006
7.585
3
Achterhoek!
Hallo, ik overweeg om begin April een motor te kopen in Hongarije en vroeg me af of iemand hier daar toevallig ervaring mee heeft. Het gaat me dan met name over het exporteren uit Hongarije.

Ik heb de zoekfunctie geprobeerd maar kon hier (helaas) zo gauw niets over vinden. Ik ben al druk heen en weer aan het mailen met de verkoper, en de beste man is zeer behulpzaam maar zijn Engels is matig en ik worstel er zelf ook een beetje mee om de vragen juist te formuleren in het Engels. Ik wil dus niet blind op die informatie varen.
Ik heb ook op de site van het RDW gekegen maar kon daar eigenlijk ook niets vinden.

Ik heb al wel enige ervaringen met importeren/exporteren. Ik heb een boottrailer uit België gehaald en een motor uit Duitsland. In beide gevallen kon ik de verkoop gewoon particulier met de verkoper afhandelen, ik hoefde enkel een koopverklaring te tekenen (i.v.m. de aansprakelijkheid van de verkopende partij).
Tevens heb ik eenmalig een motorfiets geëxporteerd vanuit Nederland naar België, dit ging een stuk bureaucratischer dan bovengenoemde, ik moest hiervoor naar de RDW om daar officieel een exportverklaring aan te vragen, ik was hierbij dus afhankelijk van de openingstijden van de RDW (ik weet niet of het ook bij het postkantoor had gekund maar ik werkte destijds op 200m van de RDW dus de keuze was eenvoudig...) .

Wat ik me nu dus afvraag: het exporteren, kan ik dit in Hongarije gewoon met de verkoper regelen als in BE/DE of is het een omslachtig bureaucratisch iets als in NL?
Ofwel als ik zaterdags om 18:00 aankom in Hongarije, kan ik dan pak 'm beet 2 uur later weer onderweg zijn naar Nederland, óf moet ik wachten tot maandag voordat ik bij een lokaal RDW/postkantoor of iets dergelijks de papierwinkel in orde kan maken?

Betreffende het importeren vraag ik me verder af of iemand hier weet wat voor (Hongaarse) documenten/kentekenbewijzen ik daarvoor nodig heb? Al de rest met invoeren bij de RDW/Douane is me verder wel bekend.
 
Laatst bewerkt:
Betreffende het importeren vraag ik me verder af of iemand hier weet wat voor (Hongaarse) documenten/kentekenbewijzen ik daarvoor nodig heb? Al de rest met invoeren bij de RDW/Douane is me verder wel bekend.

Stuur deze man black mule even een pb'tje. Die heeft volgens mij een huisje daar en wel wat ervaring met e.e.a.
 
Informeer is bij deze mensen
Rijden ook motor en organiseren ook ritten aldaar
http://www.luckysranch.eu
Die wonen in Hongarije maar komen oorspronkelijk uit Diksmuide
Ze zitten regelmatig op het Belgiës Burgman motorforum
Die spreken de taal vloeiend
En hebben ervaring in exporteren vanuit Hongarije
 
Ook bedankt voor de tip!

Ik heb beiden inmiddels een bericht gedaan.


De verkoper lijkt ook welwillend om e.e.a. daar te regelen dus hopelijk gaat het allemaal goed komen *O*
 
Nou heb al enige info gekregen via de bovengenoemde tips (waarvoor nogmaals dank).

Maar ik ben er nog niet helemaal uit en wil het topic even weer onder de aandacht brengen.

Ik heb iets vernomen over een conformiteitsverklaring (C.O.C.) dat de motor voldoet aan de Europese typegoedkeuring. Weet iemand hoe dat zit bij een motor die nooit in Europa geleverd is? Of is dit niet meer van toepassing wanneer de motor al in een Europees land op kenteken heeft gestaan?
 
Zelf heb ik nog nooit iets geïmporteerd uit Hongarije. Maar het zou niet moeilijk moeten zijn gezien het nu een EU lidstaat is. Als de motor maar Hongaars kenteken heeft.
Ik denk je brengt het gewoon langs de RDW voor 'keuring' als het om een oldtimer gaat.


Ik spreek Hongaars, als je wilt kan ik eventueel kijken naar sommige documenten.
 
Nou ja het grootste probleem is dat de verkoper mij een keuze geeft wat voor papieren ik er bij kan krijgen, of ik krijg de huidige documenten, of hij kan de motor voor me 'demonitizen' (geen flauw idee wat het is). Ik gok dat het net zoiets is als een 'slapend kenteken'.

Ik heb hem nu gevraagd of hij een link heeft van een officiële website met informatie over de papieren, dus misschien zal ik je inderdaad nog vragen e.e.a. te vertalen ;) In ieder geval al bedankt voor het aanbod :Y

Ik zal zelf nog eens bij de RDW informeren of zij uitspraken kunnen doen over welke Hongaarse documenten benodigd zijn voor invoeren binnen Nederland, vooralsnog hebben mijn zoektochten op google en binnen de RDW website weinig opgeleverd.
 
Laatst bewerkt:
Ik spreek Hongaars, als je wilt kan ik eventueel kijken naar sommige documenten.

Ik heb een voorbeeld gevonden van een Hongaars kentekenbewijs (gaat dus niet om dé motor, al had ik graag weer een MZ gehad).
Kan je misschien vertalen wat er bij 'B' staat als omschrijving (ik hoop dat het überhaupt te lezen is, ik heb wel duidelijkere voorbeelden gevonden maar daar stond alleen 'B' zonder verdere omschrijving).

1-12.jpg


Ik gok dat het een soort datum van eerste toelating of iets dergelijks is? Kan je dat bevestigen?

Ik moet aan kunnen tonen dat de motorfiets tenminste 17.5 jaar geleden voor het eerst op naam gezet is, dan is de BPM namelijk 100% afgeschreven.
Nu zal de motor ongetwijfeld 17.5 jaar in gebruik geweest zijn, maar of dat aantoonbaar is bij een motorfiets die ooit in zijn leven de oversteek van Japan of Australië naar het vaste land van Europa gemaakt heeft...
 
Laatst bewerkt:
Op deze papier van internet kan je het beter lezen. Het is Első Nyilvánba Vétel idöpontja. Dat is inderdaad de eerste tenaamstelling of ja eerste keer dat het is geregistreerd voor op de openbare weg.
guladam99-201107181453_6.jpg


Links boven zie je Gyártás év dat is de bouwjaar.
Ik zit het te vergelijken met mijn Nederlandse Kentekenbewijs. De letters komen overeen, ik denk in verband met de Europese regelgeving wat voor beide landen geldt.
B = datum eerste toelating + datum eerste inschrijving in Nederland

Ik zou gewoon de RDW even opbellen volgende week. Het kost even wat muntjes misschien maar daar kan men je waarschijnlijk duidelijk helpen. Een motor binnen de EU lijkt mij het makkelijkste en geen te dure keuring.
 
Laatst bewerkt:
He Fuzy, bedankt voor de vertaling! Uitgaande van het voorbeeld was ik er al min of meer van uit gegaan dat het hetzelfde was als in NL, maar super dat je het hebt bevestigd.

Ik heb de verkoper nu een mail gestuurd of hij even kan kijken wat er bij hem staat. Ik verwacht gewoon een datum ergens in '92 of '93 (de motor is van 1992). Maar stel hij is in 2012 geïmporteerd en om 1 of andere vage reden (omdat de motor van buiten Europa komt) word dat aangehouden als eerste datum van ingebruikname, dan zit ik dus wel vast aan 50% BPM (of een taxatie om op alternatieve wijze de waarde te bepalen).
Ik ga er niet van uit, en het zal allemaal wel meevallen, maar dit wil ik wel weten voor ik naar Hongarije afreis.


Verder heb ik de RDW via het contactformulier benaderd, dit leek me handiger dan bellen. Mocht de RDW medewerker de Hongaarse kentekenbenamingen aanhouden in zijn antwoord dan heb ik dat liever schriftelijk dan telefonisch, en dan kan ik de mail ook uitprinten/meenemen als ik ga invoeren.
 
Oh, ja, dat is inderdaad beter. Ik ben nog wat ouderwets. Per telefoon werd ik ook verwezen naar de juiste deel van de rdw website. Enkel was zo'n keuring tijdstip reservering helemaal niet nodig, in mijn geval.

Ik denk dat de bpm mee zal vallen, ivm ruim twintig jaar inflatie. Misschien heeft de eigenaar nog de aankoop bon, toen hij de motor naar Hongarije ging importeren.

Wat voor motor wordt het? Het klinkt zeldzaam, dat je helemaal naar Hongarije voor wil reizen.
 
De rest BPM waarde zal ongetwijfeld meevallen, maar er is wel het probleem dat de BPM word berekend over de Nederlandse catalogus prijs, terwijl de motor helemaal niet in Europa geleverd is.
Mag je daar weer over gaan bakkeleien met de douane, en waar mijn ervaringen met de RDW zeer positief zijn vind ik de douane persoonlijk stukken minder. Het gaat me dan ook meer om de administratieve rompslomp, het gewacht bij het douane loket enz. enz.
Maar wat ik al aangaf ik gok dat de motorfiets gewoon BPM vrij is (want hoogstwaarschijnlijk >17,5 jaar in gebruik) maar ik wacht nog op de bevestiging van de verkoper.
Indien ik de vele gebruiksjaren niet aantoonbaar kan maken moet er dus een catalogusprijs bepaald worden, en misschien moet de motor dan ook getaxeerd worden (als dat goedkoper blijft), maar dat is dus allemaal in het slechtste geval.

Het gaat zeker om een zeldzame fiets, de Honda CBR250RR MC22, de eerste generatie nog met vol vermogen (45pk), 142kg (droog) en de rev limiter op 19.000rpm.
Destijds ontwikkeld voor de Japanse thuismarkt (i.v.m. max. 250cc voor beginners) en buiten Japan enkel in Australië geleverd, ik geloof dat er nu 16 in NL op kenteken staan (om je een idee te geven).
 
Laatst bewerkt:
Nou hetgeen ik vreesde is uitgekomen, ik kreeg net een reactie van de verkoper en de "Első Nyilvánba Vétel idöpontja" is:
1998.05.07

Ofwel als ik aanneem dat ik hem volgende maand invoer: 2015-1998=17jaar in gebruik, dat betekend dat de BPM dan voor 99.5% is afgeschreven :+

Nu heb ik voor de grap even gecontroleerd wat de BPM van mijn '94er Fireblade was, dit was 1610€. Als ik die 1610€ vermenigvuldig met die 0.5% krijg ik 1610*(0.5/100)=8 euro _O-

Dan kan ik dus een uur bij het douane loket wachten om 8 euro belasting te betalen en dan is het nog te hopen dat ze er niet over vallen dat ik niet de catalogusprijs van de werkelijke motor heb aangehouden :+


Maargoed waarschijnlijk is het doemdenken en valt het allemaal wel mee, ik hoop dat ik aannemelijk kan maken dat een CBR900RR duurder was dan een CBR250RR.
 
Laatst bewerkt:
oh... veel moeite voor een CB250je... :+ ... trollolollolllo...

Je kan ook een half jaar met de Hongaarse kenteken rijden volgens mij. Maar in Hongarije heb je wel APK voor motoren als ik me niet vergis. Zie maar wat je opties zijn.

Overschrijven met IBAN en BIC kost 5€ als je dat in Hongaarse Forint (HUF) doet, maar als hij de geld ook in euro's accepteert dan is het kosteloos.
 
Laatst bewerkt:
CBR250 subtiel verschil ;)

Een CB250 (Two Fifty), zelfde motor als de jouwe, heb ik ook gehad. Dat was destijds (véle motoren terug) mijn eerste motor :Y
Ik heb er een hoop goede herinneringen aan en ik heb de mijne absoluut voor te weinig verkocht, maar nee ik zou daarvoor nooit naar Hongarije rijden :P De grap is dat nadat ik hem aan een MF-er heb verkocht (voor 100 euro :X), hij hem later door heeft verkocht aan een stel Polen die er vervolgens nog mee naar het EK in Zwitserland zijn gereden, die beste mannen waren dus niet te beroerd om er een eind voor te komen rijden en er vervolgens een pleuris eind mee te rijden :+

Mijn maat zei overigens hetzelfde: "dat is een pleuris eind rijden voor een soort minibike" :+


De CBR kan ik overigens gewoon cash in Euro's aftikken, dus dat is prima :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met die van mij naar Hongarije en terug gereden. Terug in een stuk door, ik was nog jong en blut. Comfortabel zadel, je hoeft niet te trappen... geen probleem allemaal. Ik heb die van mij voor 400€ verkocht, achteraf heb ik spijt van. In de Randstad is het perfect met topkoffer, gewoon af en toe pakken voor woonwerk verkeer. CB500 kost mij meer moeite uit de hok te slepen.


Mijn ervaring met de rdw is dat je kan heel snel je geld afstaan als je een maal staat. Dus ik denk dat eenmaal bij de douane ze willen heel snel met je klaar zijn.
In iedere geval succes!
 
Nou ik heb de motor inmiddels in de schuur staan en vandaag viel er een kentekenpas op de mat *O* dus ik moet nu alleen nog even uit zoeken hoe dat tegenwoordig zit met een kentekenplaat laten maken en dan kan hij straks de weg op :Y

Ik zal hier even kort (voor zover me dat ooit lukt :X) mijn ervaring posten om het topic compleet te maken (mocht iemand er ooit naar zoeken).


De route
Ik ben zowel over Oostenrijk als over Tsjechië gereden (heb maar besloten er tevens een kleine Eurotrip van te maken), echter als je enkel vlot een motorfiets op zou willen halen in Hongarije dan zou ik adviseren over Oostenrijk te rijden.

Oostenrijk was namelijk veruit het goedkoopste met het vignet en bij de grens met Hongarije rij je alleen provinciaal dus heb je geen vignet nodig (tot een heel stuk Hongarije in, maar hangt er uiteraard van af waar je exact moet zijn in Hongarije).
Was ik over Tsjechië gereden dan had ik een vignet nodig gehad voor Tsjechië, Slowakije en Hongarije, dit had alles bij elkaar waarschijnlijk ca. 60 euro gekost terwijl ik nu over Oostenrijk nog geen 9 euro kwijt was (let wel alle bedragen zijn voor m'n bus, een auto+aanhanger kan en zal afwijken maar Oostenrijk blijft vast het goedkoopste).

Verder als je over Duitsland/Oostenrijk rijd kan je de hele weg gewoon overal Duits spreken en, belangrijker, met Euro's betalen (waar je in Tsjechië alweer vast zit aan de Tsjechische kroon). En je hoeft dus maar 1 keer te stoppen om een vignet te kopen (wij hebben na het werk in 1 streep doorgereden naar Hongarije dus wel zo fijn dat je dan niet te veel oponthoud hebt).

Aankoop
Ik heb de motor gewoon betaald met euro's, de verkoper ging hier vrijwel direct mee akkoord, ik weet niet of het gebruikelijk is dat ze daar Euro's accepteren of dat je normaal met de lokale Hongaarse Forint moet betalen. Ik was in ieder geval blij dat ik met Euro's kon betalen :Y
De verkoper was wel erg wantrouwend, hij liet alle 30 (!) biljetten scannen op echtheid bij het lokale tankstation (terwijl ze ondertussen gewoon klanten hielpen met afrekenen). Duurde de eeuwigheid maar alles was ok.

Verder de 'overschrijving' is in Hongarije dus enkel een dubbelzijdig contract welke in veelvoud opgemaakt moet worden inclusief 2 getuigen. Voordeel: je kan dus altijd en overal een motor kopen (dus geen gedoe als je te wat te laat bent of op een zon-/feestdag wat wilt kopen, geen gedoe met computerstoringen bij het postkantoor). Nadeel: je bent er toch best even zoet mee :X

In het bovengenoemde contract staat overigens onder andere dat de kopende partij verplicht is binnen 8 werkdagen de motor aan te melden omdat anders het kenteken vervalt. Nu denk ik niet dat dit in Nederland gevolgen zou hebben, van wat ik kon zien bij het invoeren hebben ze enkel naar de documenten gekeken en niet digitaal gecontroleerd of de Hongaarse registratie nog bestaat.
Ik heb hier zelf overigens geen risico mee genomen en ben gewoon direct naar de keuring gegaan.

Invoeren met Hongaarse documenten
Ik heb voor het invoeren de volgende Hongaarse documenten afgegeven bij de RDW:
- "Jármü Törzskönyv"
- "Forgalmi Engedély"

Ik had tevens de Hongaarse kentekenplaat meegenomen (schoongemaakt en netjes ingepakt en wel), maar deze hoefden ze niet te hebben (dus komt hier aan de muur te hangen als aandenken aan de epische roadtrip).

Een tip: controleer de gegevens van je Hongaarse kenteken goed voordat je naar de RDW gaat, de Hongaren zijn niet zo nauwkeurig (of althans dat waren ze niet bij mijn motor) :X
Ik had meerdere gegevens die afweken en heb een hele stapel aan documentatie meegenomen naar de RDW in de hoop dit toch juist op het kenteken te krijgen. De RDW-keurmeester geloofde direct dat die documentatie klopte (i.p.v. het kenteken), echter gaf aan dat hij er niets mee kon omdat deze specifieke motor enkel en alleen in Japan verkocht is (bij een wat meer gangbare motor zou dit dus waarschijnlijk wel kunnen).

De RDW-keurmeester wou trouwens al zo '1' invullen bij het aantal cilinders zonder verder te checken tot ik dat hoorde. De beste man stond even raar met z'n oren te klapperen toen het een 4-cilinder bleek te zijn :+

Invoeren van een Niet-Europese motor
Hierover kan ik wél kort zijn, mijn motor komt dus uit Japan (is ook nergens anders verkocht) en heeft nergens E-keur. De RDW-keurmeester heeft nergens naar gekeken, niet naar de originele (niet E-keur) voor-/achterlamp, niet naar de foeilelijke aftermarket niet E-keur knipperlichten, niet naar de aftermarket herrie demper.
De sleutel is niet in het contact geweest tijdens de keuring :P ik heb overigens vaker wat ingevoerd en naar mijn ervaring checken ze doorgaans in ieder geval de verlichting, ik denk dat het stellen van kritische vragen over de gegevens op het Hongaarse kentekenbewijs me hierbij geholpen heeft.

BPM-aangifte voor een Niet-Europese motor
Aangezien mijn motor enkel in Japan is geleverd is er geen Nederlandse catalogusprijs, welke je nodig hebt om het BPM-bedrag te kunnen bepalen.
Helaas (of voor mij gelukkig) kan ik niet aangeven hoe de Douane hier mee omgaat, ik kreeg vandaag een brief van de RDW op de mat met het kentekenbewijs i.p.v. de verwachte brief van de Douane, kennelijk kon de BPM toch wel kwijt gescholden worden nadat de motor voor 99.47% was afgeschreven (het verwachtte BPM bedrag was ca. 5 euro).

Enkele tips welke ik wel heb voor de BPM aangifte: scan je originele (buitenlandse) kentekenpapieren in voor je naar de RDW gaat (want daar moet je ze inleveren), en als het even kan zorg dat je de BPM formulieren vooraf thuis ingevuld hebt in enveloppe en alles, want het Douane kantoor is lang niet meer overal bemand zoals een aantal jaar terug (2010 was voor mij het laaste), en ook het formulier is sindsdien veranderd.
Dan kan je de BPM formulieren direct indienen i.p.v. dat je ze later moet opsturen (en daarmee kostbare tijd verliest).

De procedure duurt ook veel langer, waar je in 2010 na 2 dagen al rond reed op je nieuwe aanwinst is dat nu eerder 2 weken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan