Motor importeren vanuit Italie

Hoe dan ook mocht ik weer een motor gaan halen dan neem ik zeker een CMR-tje mee. Volgens mij weten de Italianen zelf niet hoe het anders werkt. Bureaucratie enzo

Kun je doen, alleen is een cmr een vrachtbrief, vraag me af hoe je die als particulier gaat invullen...wie is de afzender, wie is de vervoerder, wie tekent voor ontvangst?
Je vroeg om ervaringen en tips, je krijgt ze van iemand die dit vaker heeft gedaan, maar je kunt natuurlijk ook gewoon doen wat je zelf denkt, succes
 
Vraagje...

In Duitsland staat een motor te koop die uit Italië komt en dus nog geen Duitse papieren heeft. De handelaar geeft aan dat we Italiaanse papieren bij zitten.

Welke Italiaanse papieren moet ik hebben om hem in NL op kenteken te zetten?

Historie en km's zijn wel bekend bij deze motor.

Heb even PM naar Hicham gedaan en die heeft de papieren van de door mij te importeren motor bekeken. Dinsdag de motor ophalen!
 
:XZijn volgens mij broodje aap verhalen, net zoals het terugdraaien van de km stand. Heb wel eens aan locale dealers gevraagd waar ze hun motoren vandaan halen. Leerkes, Wildeman, AMC o.a importeren rechtstreeks uit Italie. Lijkt me dat als het niet te vertrouwen is ze dat niet doen.
Wat betreft dat CMR formulier, ik had met twee verschillende kopers contact en beiden gaven aan dat het locale buro de papieren niet in orde kon maken zonder formulier. Het schijnt dat ze daarmee een bewijs hebben dat de motor daadwerkelijk geexporteerd wordt. Dat is om te voorkomen dat de eigenaar zegt dat de motor niet meer in zijn bezit is, geen belasting meer betaald, maar ondertussen de motor nog steeds in de garage heeft staan. Het blijven natuurlijk boefjes die tifosi

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat GEEN broodje aap verhalen zijn...
Dld is zeer streng betreffende het terugdraaien of verkopen met verborgen gebreken, en dat geldt dus niet voor voertuigen die niet op duits kenteken staan, dus voor louche handelaren een mooie kans met niet juiste gegevens te verkopen....

Volvo's kun je uitlezen hoeveel werkelijke km's ze gemaakt hebben, en heb nog nooit een Italiaan gezien waar niet mee gerommeld was, dus een gewaarschuwd mens.....
 
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat GEEN broodje aap verhalen zijn...
Dld is zeer streng betreffende het terugdraaien of verkopen met verborgen gebreken, en dat geldt dus niet voor voertuigen die niet op duits kenteken staan, dus voor louche handelaren een mooie kans met niet juiste gegevens te verkopen....

Volvo's kun je uitlezen hoeveel werkelijke km's ze gemaakt hebben, en heb nog nooit een Italiaan gezien waar niet mee gerommeld was, dus een gewaarschuwd mens.....

Heb je de namen van de dealers die ik net genoemd heb al eens gegoogeld? Lijken mij geen louche handelaren. Heb je concrete voorbeelden van italiaanse import waar mee geknoeid is? Op basis van jou reactie zou je zeker in staat moeten zijn om minimaal 10 voorbeelden te noemen.
 
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat GEEN broodje aap verhalen zijn...
Dld is zeer streng betreffende het terugdraaien of verkopen met verborgen gebreken, en dat geldt dus niet voor voertuigen die niet op duits kenteken staan, dus voor louche handelaren een mooie kans met niet juiste gegevens te verkopen....

Volvo's kun je uitlezen hoeveel werkelijke km's ze gemaakt hebben, en heb nog nooit een Italiaan gezien waar niet mee gerommeld was, dus een gewaarschuwd mens.....

Daar ben ik het niet helemaal mee eens
Dld is idd streng wat betreft schade vermelden, maar Dld heeft naar mijn weten nog steeds geen NAP terwijl omliggende landen dat wel hebben.

Zonder aantoonbare oh historie zou ik nooit een km stand vertrouwen, maakt niet uit uit welk land het voertuig komt.
Wat ik wel bovengemiddeld tegenkom bij auto's is dat wagens afkomstig uit Italië het gaat om ex-huurauto's of gestolen auto's ....of beide ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat GEEN broodje aap verhalen zijn...
Dld is zeer streng betreffende het terugdraaien of verkopen met verborgen gebreken, en dat geldt dus niet voor voertuigen die niet op duits kenteken staan, dus voor louche handelaren een mooie kans met niet juiste gegevens te verkopen....

Volvo's kun je uitlezen hoeveel werkelijke km's ze gemaakt hebben, en heb nog nooit een Italiaan gezien waar niet mee gerommeld was, dus een gewaarschuwd mens.....
Heb zelf een Italiaanse import heb hem nu 1,5 jaar en 10K verder nog niks geen problemen gehad.


In Nederland word ook wel rotzooi verkocht en dan zijn het niet eens altijd import motoren.

Import of niet moet geen moer uitmaken.
Wat er gebeurd aan het eind van de rit wanneer de verkoper hem verkoopt daar zit het verschil die hoort hem natekijken en goed en veilig te maken waarnodig.

Wij Nederlanders kunnen heel goed naar anderen wijzen omdat nu eenmaal makkelijker is om te zeggen wat een ander fout doet dan wat je zelf fout doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels de motor met Italiaanse papieren geïmporteerd naar Nederland.
Was een peulenschil!

60C66DAB-441D-4123-B1B8-7A45E073ABB2_zpsawnqtaqe.jpeg
 
Super.
Veel plezier met je nwe fiets.

Zit het kenteken er al op, of moet je nog gaan keuren?
 
Ben in Heerenveen geweest voor de keuring nu wachten op de kentekenpapieren

Hele dikke bike man!!👍👍👍

Ik twijfel, want ik heb een Panigale op het oog in de regio van Como.

Maar concreet gezegd, je gaat naar Italie, je betaald en laad de motor op of in.

Je rijd terug naar NL (niet via Zwitserland) en dan invoeren.

Welke papieren moeten er nu concreet worden overhandigd aan jou als kopende partij?
 
In verleden een aantal motorfietsen geimporteerd vanuit Italie. Zelf opgehaald met een bus. Toen de fout gemaakt door Zwitserland terug te rijden. Dat betekent als niet EU-lid: inklaren bij Como, en uitklaren bij Basel. Vertraging ca 2x2uur en 100 euro om oud ijzer door te voeren (waren een oude bmw en guzzi). De Zwitsers willen er zeker van zijn dat het spul het land weer verlaat. Tip bij zelf ophalen: via Oostenrijk of Frankrijk.
 
Ik heb zelf minstens 5x motoren in Italië gekocht en via Zwitserland vervoerd
Gewoon via Como en Basel de grens over
Niets inklaren, niets uitklaren

De eerste keer geloofde ik deze verhalen ook en vroeg ik het zelf bij de douane, die vroegen of de motoren in Zwitserland verkocht zouden worden of zouden blijven
Nee
Dan hebben wij er niets mee te maken was het antwoord.
 
Laatst bewerkt:
Ook mijn berichten kwamen van de Zwitserse douane. Enfin, het is iig geen vrije doorgang zoals bij EU. Bij de grenzen staan x-honderden vrachtwagen en verladers te wachten op stempels etc.
 
Ook mijn berichten kwamen van de Zwitserse douane. Enfin, het is iig geen vrije doorgang zoals bij EU. Bij de grenzen staan x-honderden vrachtwagen en verladers te wachten op stempels etc.

Klopt voor transport en vrachtverkeer niet
Het staat bij grensovergang Como-chiasso overigens duidelijk aangegeven, TIR moet via een omweg
Bij de Zwitserse grens heb ik nog nooit hoeven stoppen, ze kijken alleen of je een vignet hebt, ook voor de aanhangwagen dus
 
Laatst bewerkt:
Hele dikke bike man!!👍👍👍

Ik twijfel, want ik heb een Panigale op het oog in de regio van Como.

Maar concreet gezegd, je gaat knaar Italie, je betaald en laad de motor op of in.

Je rijd terug naar NL (niet via Zwitserland) en dan invoeren.

Welke papieren moeten er nu concreet worden overhandigd aan jou als kopende partij?

Lees even het topic door om verrassingen te voorkomen.
 
Iemand ervaring met een Ducati (1198SP) te importeren uit Italië naar België?
Verschil in aankoop via particulier of motorzaak?
Paperassen bij aankoop, importeren en inschrijven?
Eventuele moeilijkheden bij inschrijven of verzekeren?

Wordt de motorfiets zelf gecontroleerd (al dan niet problemen met aftermarket onderdelen en dB) of enkel papieren?

Moet ik meer aan inschrijving betalen dan dat ik een belgische tweedehands motor zou inschrijven? Eerste inschrijving in Belgie ofzo?

Wat met al dan niet een BTW?

Zelf naar daar rijden met een camionette of zijn de kosten en lasten gelijkaardig als ik de motor laat ophalen door een gespecialiseerd bedrijf?
En doen die de papieren ook?

Even mijn opties aan het bekijken en overwegen...

Cheers
 
Laatst bewerkt:
Heb een tweetal motoren op het oog uit Italie waarvan ik er èèn wil importeren. Beide eigenaren geven aan dat de officiele instanties in Italie persè een CMR formulier nodig hebben. Blijkbaar blijft anders de motor op hun naam staan totdat ik in Nederland de motor op mijn naam heb gezet en de papieren weer retour gaan. Nu heb ik gebeld met een transportbedrijf in nederland die aangeeft dat dergelijke papieren alleen voor zakelijk transport nodig zijn en niet voor particulieren. De verkopers van de motoren in Italie willen niet meewerken zonder een CMR formulier. Heb ook al contact gehad met een aantal dealers in ned. maar die laten vaak hun motor vervoeren door een transportbedrijf incl papieren. Zij weten verder niets van CMR papieren.

Iemand ervaring of tips

Een cmr is niets anders als een transport document dat heeft helemaal NIETS met eigendom te maken. Dus ik weet niet wat die Italiaan denkt te willen maar dit niet.

Maar goed, je bent voorzien anders had ik er wel wat voor je gehad.

Edit: oud topic...
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met een Ducati (1198SP) te importeren uit Italië naar België?
Verschil in aankoop via particulier of motorzaak?
Paperassen bij aankoop, importeren en inschrijven?
Eventuele moeilijkheden bij inschrijven of verzekeren?

Wordt de motorfiets zelf gecontroleerd (al dan niet problemen met aftermarket onderdelen en dB) of enkel papieren?

Moet ik meer aan inschrijving betalen dan dat ik een belgische tweedehands motor zou inschrijven? Eerste inschrijving in Belgie ofzo?

Wat met al dan niet een BTW?

Zelf naar daar rijden met een camionette of zijn de kosten en lasten gelijkaardig als ik de motor laat ophalen door een gespecialiseerd bedrijf?
En doen die de papieren ook?

Even mijn opties aan het bekijken en overwegen...

Cheers
Er is geen verschil tussen aankoop bij een particulier of zaak.
Om hem in te voeren heb je een aankoopbewijs en het kentekenbewijs nodig.
Ze vragen niet meer naar een COC,maar wettelijk moet je het wel hebben,ik weet niet of ze dat in Italie normaal hebben.
De motor wordt niet gekeurd,gewoon met alle papieren naar de douane gaan en daarna naar de verzekering en inschrijven.
Aangezien die waarschijnlijk full power is en niet op 100 pk zal staan zoals de meeste in Belgie,ga je wel een hoge BIV betalen,afhankelijk van het vermogen en het bouwjaar.
Verder zijn er geen kosten verbonden aan invoeren in Belgie.
 
Om hem in te voeren heb je een aankoopbewijs en het kentekenbewijs nodig



Aangezien die waarschijnlijk full power is en niet op 100 pk zal staan zoals de meeste in Belgie,ga je wel een hoge BIV betalen,afhankelijk van het vermogen en het bouwjaar.

Is een geschreven aankoopbewijs van een particulier ook geldig? Zoals je hier meestal een overeenkomst snel op papier krabbelt bij een particuliere aankoop.

Dat full power en 100pk gedoe heb ik ook al aan gedacht. Belgie is de enigste met 100pk papieren.
Scheelt dit veel in inschrijving, taks en verzekering...?
 
Ja,dat mag een handgeschreven aankoopbewijs zijn,zoals je hier gebruikt.
Jaarlijkse wegentax en verzekering zal geen verschil zijn,maar wel de BIV bij de inschrijving.
Het BIV bedrag kun je opzoeken en hangt af van de leeftijd (wordt elk jaar minder) en het vermogen,dus dat moet je zelf uitzoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Het BIV bedrag kun je opzoeken en hangt af van de leeftijd (wordt elk jaar minder) en het vermogen,dus dat moet je zelf uitzoeken.

Dat scheelt inderdaad gigantisch
Berekende BIV € 1115,10 ** 2011 model op 125kw berekend
Berekende BIV € 173 ** 2009 model op 100kw
 
Terug
Bovenaan Onderaan