Motor in brand... Wat nu?

Persoonlijk vind ik die connectoren bagger, je kunt niet zien of de bevestiging goed is, en vaak trek je ze er ook zonder veel moeite de draad er uit.

ik gebruik zelf altijd dit soort:

(Afbeelding) (Afbeelding)

Dezelfde als orgineel, en passen dus ook in de orginele coonectoren, en je krijgt ze er met geen mogelijkheid meer af.Wel heb je een aparte krimptang nodig.

:)


ik ben met stupid gevalletje! 8-)

Deze connectoren zijn in combinatie met een goeie momenttang perfect. Je kan het nu beter goed doen voordat je later nog een keer overnieuw moet beginnen.

Krimpkous is een soort rubberen hoesje (nee niet die) die je over de draad/connector schuift. Deze maak je vervolgens warm met bv een aansteker, dan krimpt het kousje waardoor je de perfecte isolatie krijgt. Daar kan je iig niet tegenaan tapen.

edit: typfouten gecorrigeerd.
 
ik ben met stupid gevalletje! 8-)

Deze connectoren zijn in combinatie met een goeie momenttang perfect. Je kan het nu beter goed doen voordat je later nog een keer overnieuw moet beginnen.

Krimpkous is een soort rubberen hoesje (nee niet die) die je over de draad/connector schuift. Deze maak je vervolgens warm met bv een aansteker, dan krimpt het kousje waardoor je de perfecte isolatie krijgt. Daar kan je iig niet tegenaan tapen.

edit: typfouten gecorrigeerd.



:}
 
das wel weer klote zeg B| succes met opknappen en ben t wel met de rest eens, als t lukt zoveel mogelijk zelf doen.

over studenten die schade niet kunnen betalen, zo ben ik er nog 1 van :P tja als je jouw favo motor wil rijden dan heb je een probleempje als je grote schade/onderhoud hebt. tja risico van duur rijden en dan moet je ff creatief zijn als er wat moet gebeuren.
 
Ja, je bent inderdaad een eikel.. Als die gozer eindelijk zijn droom kan kopen moet hij dat zelf weten.

Ben je zelf ook wel eens student geweest??

.

Gelukkig vallen eikels nooit ver van de boom he :W

Dat is misschien wel zo, maar dat jij verstandig wilt zijn is jouw besluit, daar wil je ook niet op afgerekend worden.
Het is weer een echt NL moraliserend "vingertje" (Zie je wel, zei het toch)

Je hebt mensen wie risico nemen en mensen welke alles nadenken doen met veiligheidsmarges.
Laat dat gewoon een eigen keuze zijn waarop je niet aangevallen hoeft te worden als het net effe tegen zit.
Daar had ik wat moeite mee.

Het is geen NL moraliserend vingertje want ik ben niet eens helemaal Nederlands :+
Ik persoonlijk zou geen boterham minder willen eten om een n\iets nieuwere motor te kunnen rijden, that's all.

Vind het gewoon lullig voor de TS dat het zo loopt, niet meer niet minder en ja dan vraag ik mezelf af of het destijds een verstandige keuze was, en zo te lezen wel in zijn ogen dus ik hoop oprecht dat hij het opgelost kan krijgen en weer lekker kan rijden. Zoals fietsertje zegt: Creatief zijn :) leer je veel van!
 
Vulcaniserende tape haal je idd bij de betere automaterialenhandel.
Het is tape die, door het een beetje uit te rekken en strak op te draaien, echt "versmelt". Hierdoor rolt het niet meer af na een tijdje.

Andere tips:
Voorzie al je draden die je trekt van een label of merkteken voor zover ze een andere kleur hebben als de orginele.


En over alle discussies of het wel of niet verantwoord is:
you win some, you lose some. Ja toch. De TS repareert de boel nu weer en rijdt voor de winter weer rond. Overigens maak ik mij wel een beetje zorgen over de schade die de poederblussr heeft aangericht. Die dingen bevatten natriumbicarbonaat (een heeel fijn zout) en dat komt óveral tussen en oxideert.
 
update:
bijna alles is aangesloten, behalve de draad tussen de alternator en de spanningsregelaar :( aangezien de stekker verbrand is kan ik niet zien welke vd spanningsregelaar ik moet verbinden met welke van de alternator! Alle 3 de draden zijn zwart...

Ik heb maar de helft van de kabelboom moeten vervangen (deze is in 2 delen). Het probleem is dat niks van mijn nieuwe kabelboom werkt. Morgen kijken of de zekeringen niet gesprongen zijn (maar dit lijkt te makkelijk)... Iemand nog problem solving? of zou het aan die alternator-spanningsregelaar-kabel kunnen liggen?

Nogmaals voor de duidelijkheid dit is dus NIET mijn droommotor. Aangezien er in belgie niet veel keus is in 25kw-motoren ben ik noodgedwongen op zoek moeten gaan naar EEN motor. Deze motor stond bij een garagist, dus met 6 maanden garantie, onderhoudsboekje van erkend triumph dealer, en zag er als nieuw uit, reed als nieuw enz... Deze motor ligt dus niet boven mijn budget. uitgaven: banden 300, onderhoud 300, verzekering 457 + wegentax en biv 105. Dit zijn dingen waar ik allemaal rekening mee had gehouden en deze dingen zijn dus ook zonder problemen betaald. Ik heb nu ook nog een reserve maar iig geen 1000-1500 €. Blijf erbij niemand rekent erop dat een motor elk moment kan beginnen fikken. ipv te janken zou je beter helpen :9

Nu ik hoop dat ik morgen het probleem vind, anders liggen de werken noodgedwongen stil tot 4 september door herexamens.

Ik heb iig al veel bijgeleerd namelijk:

dat ik technischer aangelegd ben dan ik zelf gedacht had *O*
dat dealers veel geld vragen voor wat ze eigenlijk moeten doen :X
dat originele triumph delen POKKE duur zijn, dat is echt niet normaal (plastieken darmpje van 10 cm 15 € excl btw!)
dat je niet moet posten dat het effe te duur is omdat je anders gezeik krijgt dat je boven je stand leeft |(
 
ach niks boven de stand.

maar als de poederblusser idd dingen aantast zou ik alles in orde maken en hem inruilen.. niet netjes maar misschien wel verstandig met het oog op wat komen gaat. Kijken of je net modelletje kunt terug vinden of misschien zelfs weer wat beter :)
 
Heb je de oorzaak inmiddels ook gevonden?

De oorzaak blijft een beetje onduidelijk. aangezien een kortsluiting ten eerste niet echt kan, door de zekeringen. En als er dan al een kortsluiting is moet dat een brandbaar goedje raken (lag alleen rubber en electriciteitsisolatie. Dus moet het eigenlijk wel om een benzinelek gaan. aan de tank en dus benzinepomp is er geen lek te vinden (ligt al 3-4 dagen op een kartonnetje. er is geen druppel uitgekomen. Dan maar op aanraden van de garagist de rubberen ringetjes op de aansluitingen van de benzinepomp vervangen. Nu zag ik op een van die ringetjes wel een 'inkeping' waarschijnlijk nog geen mm... maarja de diameter van dat ringetje is nog geen halve cm. Ik heb er dus ook geen gedacht van of dit de oorzaak zou kunnen zijn. ik maak een foto van zodra ik de mogelijkheid krijg :Y .


De poederblusser, toen ik de motor opendeed (kappen eraf) dan zag ik idd dat het aan het oxyderen was. ik heb alle poeier er af gespoten met de hoge druk en er is niks meer van te zien...
 
De oorzaak blijft een beetje onduidelijk. aangezien een kortsluiting ten eerste niet echt kan, door de zekeringen. En als er dan al een kortsluiting is moet dat een brandbaar goedje raken (lag alleen rubber en electriciteitsisolatie. Dus moet het eigenlijk wel om een benzinelek gaan. aan de tank en dus benzinepomp is er geen lek te vinden (ligt al 3-4 dagen op een kartonnetje. er is geen druppel uitgekomen. Dan maar op aanraden van de garagist de rubberen ringetjes op de aansluitingen van de benzinepomp vervangen. Nu zag ik op een van die ringetjes wel een 'inkeping' waarschijnlijk nog geen mm... maarja de diameter van dat ringetje is nog geen halve cm. Ik heb er dus ook geen gedacht van of dit de oorzaak zou kunnen zijn. ik maak een foto van zodra ik de mogelijkheid krijg :Y .


De poederblusser, toen ik de motor opendeed (kappen eraf) dan zag ik idd dat het aan het oxyderen was. ik heb alle poeier er af gespoten met de hoge druk en er is niks meer van te zien...


Meet wel je dynamo goed door voordat je hem aansluit.Deze kan dus beschadigd zijn.

Volgens mij maakt het niet uit welke van de 3 draden je waar aansluit, de spanningsregelaar maakt er 14V van.
 
ok was dus een zekering die gesprongen was, als het goed is kan ie vanavond weer starten :] , maar ik ga eerst nog een paar test uitvoeren om te kijken of ie geen benzine lekt!
 
ok was dus een zekering die gesprongen was, als het goed is kan ie vanavond weer starten :] , maar ik ga eerst nog een paar test uitvoeren om te kijken of ie geen benzine lekt!


Hmmm, benzinelek lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zels als hij al benzine lekt zou dat pas in brand vliegen op hele warme delen en niet je kabelboom. Als je kabelboom in brand vliegt is het toch echt 99 van 100 keer gewoon kortsluiting.
 
de aansluiting op de benzineleidingen zit niet langs de zijkant maar in het midden van de tank! en dus ook recht boven de kabelboom, recht boven waar het beginnen branden is (heb het vuur zien uitbreiden). het is juist een kortsluiting die onwaarschijnlijk is... Als er geen zekering gesprongen is hoe verklaar je dan de kortsluiting? en bovendien heeft een kortsluiting nog ontvlambaar materiaal nodig, en wat er in brand heeft gestaan is rubber en isolatiemateriaal van electrische leidingen.


edit: ok ik spreek daar van een gesprongen zekering, maar die zekering is gesprongen omdat het aan het branden was... Ik heb dus een metertje of 50-100 met die brandende motor gereden tot alles uitviel, dat was de zekering die gesprongen was...


Heb nog een probleempje, de slangetjes van de stappenmotor (om ralenti te regelen?) zijn ook doorgebrand. Ik lekker naar de dealer, kosten die krengen 15 € per stuk excl btw! nu er moet alleen lucht door die slangetjes, kan ik niet gewoon een rubberen slang maken en dat ertussen hangen? :9
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan