Motor in de “storm”

MB19.

MF'er
7 nov 2019
55
201
Breda
Zoals al uitgebreid vermeldt in het nieuws, gaat het aankomende zondag stormen.

Nu maak ik me niet zo druk om de eventuele zware regenbuien. Maar wel om de aangekondigde wind(stoten).

Mijn motor staat bij gebrek aan een binnen plek, buiten op straat gestald. Keurig aan de ketting om een paal en motorhoes eroverheen. Ik merkte laatst al dat de wind best veel vat krijgt onder de hoes. En zondag verwacht ik dat dat nog een trapje erger gaat worden.

Ik probeer nu een oplossing te bedenken waardoor ik de mogelijke schade kan voorkomen. Omvallen zou niet moeten kunnen, toch!? Maar anders zou de hoes kunnen scheuren oid.

Hebben jullie wellicht ervaring en of tips om met dit soort weersomstandigheden de motor zo goed mogelijk te beschermen?
(Binnen zetten is dus geen optie)
 
Bedankt voor jullie reacties!

Hoes verwijderen. Beetje nattigheid kan echt geen kwaad.
Nee de nattigheid vind ik niet erg, echter wegwaaiende takken of andere voorwerpen heb ik liever tegen de hoes dan de motor.

Hoes eraf
motor op zijstandaard (gericht naar paal)
touw van hoog punt op de motor naar paal
en zorgen dat niemand zn ellendige vespa met hoog windscherm ernaast zet
De hoes laat ik er liever overheen om bovenstaande redenen. Touw is een optie tegen het vallen. Maar wellicht kan ik daar mee ook de hoes wel wat strakker om de motor heen krijgen!

Tijdelijk onderdak regelen bij familie, vrienden, buren collega’s, plaatselijke motodealer ?
Helaas is dat geen optie omdat ik de motor voor woon-werk gebruik. En er geen optie in de buurt is waar ik de motor kan stallen.
 
Kan je niet een 'meer windvrije' plek vinden?
Anders idd hoes verwijderen. Voor 1x enkele dagen regen is ook niet een ramp voor de motor.

Is er een bepaalde windrichting te verwachten?
Dan de motor met de neus in de wind zetten.

Paar jaar terug was ik op Cap Finisterra. (NW Spanje)
Daar waaide het zo hard, dat je nauwelijks tegen de wind in kon lopen.
Toen heb ik ook de motor met de neus in de wind gezet. Dat hielp wel, want bij terugkomst stond ie nog overeind.
Al rijdend had je vooral veel last, van de rukwinden tussen de huizen door. Ene moment weinig en effe later een volle vlaag!
 
Bedankt voor jullie reacties!


Nee de nattigheid vind ik niet erg, echter wegwaaiende takken of andere voorwerpen heb ik liever tegen de hoes dan de motor.


De hoes laat ik er liever overheen om bovenstaande redenen. Touw is een optie tegen het vallen. Maar wellicht kan ik daar mee ook de hoes wel wat strakker om de motor heen krijgen!


Helaas is dat geen optie omdat ik de motor voor woon-werk gebruik. En er geen optie in de buurt is waar ik de motor kan stallen.
Is er geen overdekte parkeergarage waar je hem in kan zetten?
Ben je misschien een paar euro kwijt voor deze ene nacht maar dan waait hij zeker niet om.
 
je kan m ook alvast zelf omgooien :t

Niet eens een heel achterlijk idee. Tank leeg rijden vantevoren, dekbedje halen bij lokale kringloop en gewoon plat leggen op dat dekbed. Briefje erop dat ie slaapt. Deurbel uitschakelen voor alle goedbedoelende buren die komen vertellen dat je motor omgeflikkerd is.
 
Nee de nattigheid vind ik niet erg, echter wegwaaiende takken of andere voorwerpen heb ik liever tegen de hoes dan de motor.
Van kleine takjes gaat je motor niet stuk en bij een tak van een serieus formaat geeft die hoes 0,0% bescherming; die is daar veel te dun voor.
De kans dat er iets op valt is niet zo groot. De kans dat je motor omvalt juist door die hoes is een stuk groter; er zijn genoeg voorbeelden van te vinden op dit forum. Dus: hoes eraf halen.
 
en tocht zou ik de hoes er af laten. een hoes vangt een berg extra wind en daarmee is de kan op omvallen groot met alle bijbehorende schade. schade die een paar takjes doen (waar een hoes tegen zou kunnen helpen) is een stuk minder. worden de takken groten helpt een hoes ook niet meer. of gewoon lekker gaan rijden dan waait hij ook niet zo snel om.
 
Is dat een beetje te doen, rijden met orkaan kracht? Moet zondag naar mijn werk. OV ligt ook plat vanwege werkzaamheden...
 
Mijn fiets gaat een km of 2 verderop in een overdekte parkeergarage. Maar dat is een trapfiets* waarmee ik al rijdend onder de slagboom door kan ;) Ding is een keer omgewaaid bij code geel en dat is genoeg. Neem nu dus bij zware windstoten en storm geen enkel risico meer, dus die gaat nu bij storm ondergronds en dan pak ik de bus wel 2 haltes terug naar huis.

*velomobiel quest


Zou kijken of je ergens een beschut plekje kan vinden dus.. en je motor zeker niet 'open' neerzetten.
 
Mijn fiets gaat een km of 2 verderop in een overdekte parkeergarage. Maar dat is een trapfiets* waarmee ik al rijdend onder de slagboom door kan ;) Ding is een keer omgewaaid bij code geel en dat is genoeg. Neem nu dus bij zware windstoten en storm geen enkel risico meer, dus die gaat nu bij storm ondergronds en dan pak ik de bus wel 2 haltes terug naar huis.

*velomobiel quest


Zou kijken of je ergens een beschut plekje kan vinden dus.. en je motor zeker niet 'open' neerzetten.
Ik noem die dingen altijd een sigaar
Lijkt me wel vet om eens een keer te probern
 
Ook hier het advies: haal die hoes eraf.
Is mij bijna overkomen paar jaar geleden dat door de hoes mijn motorfiets bijna om was gevallen door harde wind.
De hoes strak om de motorfiets maken met touw zou ik ook niet doen.
Wind is net als water het kan hele vreemde dingen veroorzaken en daar gaan waar jij het niet verwacht.
Succes zondag want het zal er meer dan stevig overheen gaan.
 
Een opslagbox huren, net groot genoeg om je motor in te stallen, bij je in de buurt is ook een mogelijkheid.
 
de hoes zal je motor bij zulke windkracht vrijwel zeker omgooien.
maar als tip zou ik je meegeven om je motor niet aan een lantaarnpaal, maar pal naast de muur van een huis, o.i.d. te zetten, waar de wind niet schuin langs waait.
dan blaast OF de wind je motor richting de muur, om het even zo te zeggen, OF je motor staat dan in de luwte.
heb zelf een paar jaar terug mijn VFR800 op deze manier gestald in een storm (met hoes) en hoewel de hoes wat klapperde in de wind, stond
de motor ´zo vast als een huis´ omdat de wind richting de muur blies.
 
Is dat een beetje te doen, rijden met orkaan kracht? Moet zondag naar mijn werk. OV ligt ook plat vanwege werkzaamheden...
Als je vertrouwen hebt in je eigen rijvaardigheid kan het wel. Houdt alleen rekening met de rukwinden inderdaad. Als je een vrachtwagen voorbijrijdt kan het zomaar zijn dat je ineens een rijstrook opzij gezet wordt.
 
Nú zeggen ze dat de hoes eraf moet :')

20141211_blownover.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan