Motor in de “storm”

IMG-20200209-WA0033.jpeg


Nou die stortbui nog....
 
Bikkel ben je.....
Denk dat het wel uitmaakt waarop je rondrijdt vandaag met de harde wind.
Met een lichte A2 fiets zoals de mijne zal het waarschijnlijk meer werken zijn dan jij met je dikke zware tweewieler.
Je hebt daardoor toch meer massa op de weg en daar zal de wind minder snel vat op kunnen krijgen dan op mijn 192 kg wegend machientje.
Ik rij veel liever met een lichte motor in de storm dan met een zware,vandaag ff met de GL wezen rijden,dat was met zijwind geen pretje,
ik lag bijna op m,n snufferd na een windstoot,ik ben maar gauw weer terug gereden.
 
Ja, het waait, maar ervaar hier met de bezorgbrommers echt geen enkel probleem.
Ja, oke, wind tegen rijden ze op top wat zachter
 
Vandaag precies 1 motorrijder gezien in de storm. Dikke BMW maar hij had toch de hele rijstrook, soms een beetje meer, nodig.
Toen ik hem liet inhalen heb ik mijn spreekwoordelijke petje af genomen. Respect!
Ik had vandaag de ballen niet om met de motor 500 km te gaan doen. Heb het koekblik gepakt.
 
Er staat inderdaad een behoorlijk woei. Maar, als het echt orkaan kracht zou zijn, dan zat ik hier wel met geknepen billen.
Mijn motor en auto staan veilig in de garage.

Mijn auto begaf het gisteren tijdens het starten in de garage, was waarschijnlijk boos omdat er ineens iets anders naast der stond en ze nu moet delen.
Gelukkig waren het alleen de bougies. :9

Hopelijk komen alle motoren die nu buiten staan er ongeschonden van af !
 
Een paar jaar terug is een BMW R1200RT van mij een keer van de middenbok afgewaaid................
Daar noem je dan ook wel wat............. 🥴
Bijna geen motorfiets met meer 'plastiek' dan een RT.

Niet echt heel heftig rijden met harde wind. Beetje opletten en snelheid als nodig aanpassen.
In NW Spanje heb ik met heel straffe wind langs de zee gereden. Daar was het zeker niet minder als hier vandaag.
Ja, toen wel met volle bagage erop. Natuurlijk dan meer windvang, maar aan andere kant stabieler omdat je veel zwaarder bent.
De harde wind alleen valt dan nog wel mee. Alleen heel erg opletten als je bijv. tussen de huizen door, ineens een harde windvlaag krijgt.

Vorig jaar in de zomer tijdens een onweersbui in DK op de brug over de Grote Belt. (brugdek +65m)
Daar waaide het zo hard dat ik niet sneller durfde dan 60. In de buurt van de pilonen kreeg je ook een flinke zwieperd.
Was blij dat ik aan overkant weer 'op aarde' was.

Ach, een beetje wind, je raakt er vanzelf aan gewend!:]
 
Ik rij veel liever met een lichte motor in de storm dan met een zware,vandaag ff met de GL wezen rijden,dat was met zijwind geen pretje,
ik lag bijna op m,n snufferd na een windstoot,ik ben maar gauw weer terug gereden.
Maar dat is dan ook wel een soort van zeilboot :P :+
 
Ik rij veel liever met een lichte motor in de storm dan met een zware,vandaag ff met de GL wezen rijden,dat was met zijwind geen pretje,
ik lag bijna op m,n snufferd na een windstoot,ik ben maar gauw weer terug gereden.

Het verschil zou ook zomaar aan het verschil in oppervlakte kunnen liggen...
 
Ik zie dat dat Suzuki het ook doorhad.

Zelf moest ik vanmiddag OP DE MOTOR naar mijn werk (ziekenhuis). In de woonwijk lukte het mij de gevallen takken en de rondvliegende dakpannen te ontwijken. Op de provinciale weg hing de motor zeker 50 graden schuin bij rechtdoor rijden. Gelukkig zitten er weer Supercorsa's onder, met Rosso3 was ik waarschijnlijk onderuit gegaan bij die hellingshoek. Eenmaal op de randweg wist ik mijn kennis van het zeilen goed te gebruiken bij het laveren aan de wind. Onderweg nog 2x moeten stoppen om personeel van hulpdiensten op te lappen die minder weerbestendig waren gebleken dan ik. Eenmaal op mijn werk de motor geparkeerd onder een (experimentele) zelfdenkende stormhoes. Op de afdeling waar ik werk heb ik na een blik geworpen te hebben op het functioneren van de motorhoes, die overuren maakte maar stand hield, de toegang tot het balkon afgesloten. Niet voordat ik de twee lastigste patiënten had toegestaan het balkon te betreden. Sindsdien niet meer van ze gehoord, dit was duidelijk een therapeutische interventie. Ben benieuwd wat me dadelijk op weg naar huis te wachten staat.
 
Ik zie dat dat Suzuki het ook doorhad.

Zelf moest ik vanmiddag OP DE MOTOR naar mijn werk (ziekenhuis). In de woonwijk lukte het mij de gevallen takken en de rondvliegende dakpannen te ontwijken. Op de provinciale weg hing de motor zeker 50 graden schuin bij rechtdoor rijden. Gelukkig zitten er weer Supercorsa's onder, met Rosso3 was ik waarschijnlijk onderuit gegaan bij die hellingshoek. Eenmaal op de randweg wist ik mijn kennis van het zeilen goed te gebruiken bij het laveren aan de wind. Onderweg nog 2x moeten stoppen om personeel van hulpdiensten op te lappen die minder weerbestendig waren gebleken dan ik. Eenmaal op mijn werk de motor geparkeerd onder een (experimentele) zelfdenkende stormhoes. Op de afdeling waar ik werk heb ik na een blik geworpen te hebben op het functioneren van de motorhoes, die overuren maakte maar stand hield, de toegang tot het balkon afgesloten. Niet voordat ik de twee lastigste patiënten had toegestaan het balkon te betreden. Sindsdien niet meer van ze gehoord, dit was duidelijk een therapeutische interventie. Ben benieuwd wat me dadelijk op weg naar huis te wachten staat.
Het koufront trekt momenteel over, hierna wordt het minder extreem.
 
Het koufront trekt momenteel over, hierna wordt het minder extreem.

Misschien kom ik onderweg die twee patiënten nog tegen. Ze hebben een niet-reanimeer beleid, gelukkig maar want daar had ik helemaal geen zin in. Ondertussen verwacht ik nog best wel wat 'vuurwerk', de reguliere hulpdiensten zullen er wel weer een potje van hebben gemaakt en mijn advies nodig hebben. Ik ben op het ergste voorbereid en laat mijn bandenspanning af tot 0,2 bar!
 
Misschien kom ik onderweg die twee patiënten nog tegen. Ondertussen verwacht ik nog best wel wat 'vuurwerk', de reguliere hulpdiensten zullen er wel weer een potje van hebben gemaakt en mijn advies nodig hebben. Ik ben op het ergste voorbereid en laat mijn bandenspanning af tot 0,2 bar!
Die twee zijn vast ergens naar op zoek...
 
Gisteren nog wel een stuk gereden op de bonnefooi en zolang ik niet te spastisch op de wind reageerde ging het eigenlijk prima.
 
Vanochtend op de motor naar werk. Flink wind van rechts dus naar rechtshangend door de file en dan die G@#%$$#@&*e vrachtwagens! Kunnen ze ook niks aan doen maar als je dan al hangend en tegensturend in de luwte van een vrachtwagen komt schiet je ineens rechtop en zwiepertje naar links. Vond de bocht op de Beneluxplein richting Botlek wel een behoorlijke uitdaging. Rukwinden, motor met de bocht mee laten gaan, sturen en opletten. En zwalkend van links naar rechts in mijn rijbaan.... Was blij dat ik de bocht doorwas! MAAAAARRRRRRRRRR........................................ weer een ervaring rijker!!!

Ohja, net voor de Benelux tunnel voeg ik in van de 2de baan van links naar de 3de baan van links om door de rechtertunnelbuis te gaan.Komt er van achteren zo'n eikeltje met haast in een witte Volvo station van de meest rechterbaan (afslag Vlaardingen) doorknallen naar mijn baan. Zag het al aankomen dus flink toeteren en die haastpiloot stuurde direct weer terug zijn baan. Handje omhoog van sorry sorry sorry en ik zoiets van last van stijve nek??? je hebt mij moeten zien rijden gewoon maar ff snel ervoorlangs omdat ie haast had....


Ps.: iemand nog een goede tip om bij veel wind (zoals vanochtend) een bocht goed te kunnen nemen zonder over de hele rijstrook heen en weer geblazen te worden?
 
Ps.: iemand nog een goede tip om bij veel wind (zoals vanochtend) een bocht goed te kunnen nemen zonder over de hele rijstrook heen en weer geblazen te worden?
Motoren met kuip en koffers zijn een speelbal van de wind. Zonder deze zaken gaat het aanzienlijk beter.
 
Met zulke harde wind toch maar de motor laten staan en de auto pakken.
Mocht het gebeuren dat je toch op je plaat gaat dan heb je spijt als haren op je hoofd.
En voor de echte bikkels die toch gaan rijden met zulke harde schijt wind en mocht je dan toch onderuit gaan....wie de billen brand......
 
Met zulke harde wind toch maar de motor laten staan en de auto pakken.
Mocht het gebeuren dat je toch op je plaat gaat dan heb je spijt als haren op je hoofd.
En voor de echte bikkels die toch gaan rijden met zulke harde schijt wind en mocht je dan toch onderuit gaan....wie de billen brand......
Ik heb hem ook gewoon lekker in de garage laten staan vandaag. Zit er niet op te wachten om op mijn snufferd te gaan.
 
Met zulke harde wind toch maar de motor laten staan en de auto pakken.
Mocht het gebeuren dat je toch op je plaat gaat dan heb je spijt als haren op je hoofd.
En voor de echte bikkels die toch gaan rijden met zulke harde schijt wind en mocht je dan toch onderuit gaan....wie de billen brand......

En voor de mensen die geen auto hebben dan?

Vanochtend op de motor naar werk. Flink wind van rechts dus naar rechtshangend door de file en dan die G@#%$$#@&*e vrachtwagens! Kunnen ze ook niks aan doen maar als je dan al hangend en tegensturend in de luwte van een vrachtwagen komt schiet je ineens rechtop en zwiepertje naar links. Vond de bocht op de Beneluxplein richting Botlek wel een behoorlijke uitdaging. Rukwinden, motor met de bocht mee laten gaan, sturen en opletten. En zwalkend van links naar rechts in mijn rijbaan.... Was blij dat ik de bocht doorwas! MAAAAARRRRRRRRRR........................................ weer een ervaring rijker!!!

Ohja, net voor de Benelux tunnel voeg ik in van de 2de baan van links naar de 3de baan van links om door de rechtertunnelbuis te gaan.Komt er van achteren zo'n eikeltje met haast in een witte Volvo station van de meest rechterbaan (afslag Vlaardingen) doorknallen naar mijn baan. Zag het al aankomen dus flink toeteren en die haastpiloot stuurde direct weer terug zijn baan. Handje omhoog van sorry sorry sorry en ik zoiets van last van stijve nek??? je hebt mij moeten zien rijden gewoon maar ff snel ervoorlangs omdat ie haast had....


Ps.: iemand nog een goede tip om bij veel wind (zoals vanochtend) een bocht goed te kunnen nemen zonder over de hele rijstrook heen en weer geblazen te worden?

Niet echt, behalve altijd in je hoofd houden waar de wind vandaan komt en niet te spastisch doen. Gewoon net als normaal kijken waar je naar toe wilt en dan lukt dat wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan