Motor in de “storm”

Ps.: iemand nog een goede tip om bij veel wind (zoals vanochtend) een bocht goed te kunnen nemen zonder over de hele rijstrook heen en weer geblazen te worden?
matig je snelheid dan heb je bij de zelfde relatietijd veel minder zijdelingse verplaatsing. en houdt je armen ontspannen en licht gebogen (en dus buikspieren aanspannen) zodat wind op je lichaam niet doorgegeven wordt aan het stuur.
 
M’n motor heeft de “storm” overleefd. Het ging er best stevig aan toe. Maar in de luwte had ie het niet zo zwaar te verduren. Wel zit de motor flink onder het zand. Valentijnsdag is al bijna, dan krijgt ie weer een goede poetsbeurt😍
 
Vond het vandaag anders niet meer dan gewoon hard waaien.
Niet zo verkrampt op je fiets zitten helpt enorm.
 
:^
Ik moest net even in de binnenstad zijn (60 km verderop) , en onderweg dacht ik, hmmm, ooh ja, het waait. Dan moet ik maar een beetje tegen hangen en opletten met bochten. Is niet anders...

Het bij voorbaat druk maken om de wind (of andere zaken), is eigenlijk een nogo om te gaan rijden. Twijfel=niet rijden.
 
:^
Ik moest net even in de binnenstad zijn (60 km verderop) , en onderweg dacht ik, hmmm, ooh ja, het waait. Dan moet ik maar een beetje tegen hangen en opletten met bochten. Is niet anders...

Het bij voorbaat druk maken om de wind (of andere zaken), is eigenlijk een nogo om te gaan rijden. Twijfel=niet rijden.
😡😡😡 Helaas, helaas, helaas..... Wijselijk toch maar nu met de auto naar werk gegaan. Gisteren waaide het naar mijn idee meer en harder dan maandag. Was het maandag nog te doen, gisteren dus niet. Neem ff geen risico's meer. En al helemaal niet omdat gisteren de motor toch tussen mijn benen is omgewaaid en op straat is komen te liggen 😭😭😭

Op deze plek is het gebeurd. En juist sinds dat hoge gebouw van het Europese octrooibureau vermijd ik deze stuk weg (Den Haag in/uit) als de pest juist voornamelijk om.......... Precies! De extreem hoge rukwind/wervelingen die je nu om dat gebouw heen hebt als het maar waait. Als er iemand aan de andere kant van het gebouw in het rookhokje een scheet laat, dan staan de stoplichten bij die kruispunt al te zwabberen alsof het ruitenwisser zijn! Het is niet normaal hoeveel last je hebt van rukwinden/wervelingen/hoge windsnelheid om dat gebouw heen!!! Ik moest stoppen voor stoplicht, beide benen stevig op de grond en de motor goed vast en toch...Flinke zijwind en daar ging de motor, was niet te houden.

Schade: Zijkoffer rechts flink beschadigt en de kuip op enkele plekken beschadigt (lak eraf tot plastic geen scheuren gelukkig!) En als ik hoor dat er na het weekend weer een storm op komst is.... Ik bedank me ervoor!
 
Dat is wel behoorlijk heftig. Kan wel spoken daar dat klopt, maar zuur dat je m op z'n kant gelegd hebt.
Rijden is soms beter dan stilstaan met die winf merkte ik voor het stoplicht op de N211 maandag ook al. Rechter voet toch maar ff wat verder naar buiten gezet voor meer stabiliteit.

Dinsdag baalde ik juist van m'n beslissing met de auto te gaan, moes vroeg beginnen dus dacht file valt wel mee om 7u, maar niet dus. >1u over 36km snelweg gedaan.Vandaag dus weer lekker op de motor. :]
 
😡😡😡 Helaas, helaas, helaas..... Wijselijk toch maar nu met de auto naar werk gegaan. Gisteren waaide het naar mijn idee meer en harder dan maandag. Was het maandag nog te doen, gisteren dus niet. Neem ff geen risico's meer. En al helemaal niet omdat gisteren de motor toch tussen mijn benen is omgewaaid en op straat is komen te liggen 😭😭😭

Op deze plek is het gebeurd. En juist sinds dat hoge gebouw van het Europese octrooibureau vermijd ik deze stuk weg (Den Haag in/uit) als de pest juist voornamelijk om.......... Precies! De extreem hoge rukwind/wervelingen die je nu om dat gebouw heen hebt als het maar waait. Als er iemand aan de andere kant van het gebouw in het rookhokje een scheet laat, dan staan de stoplichten bij die kruispunt al te zwabberen alsof het ruitenwisser zijn! Het is niet normaal hoeveel last je hebt van rukwinden/wervelingen/hoge windsnelheid om dat gebouw heen!!! Ik moest stoppen voor stoplicht, beide benen stevig op de grond en de motor goed vast en toch...Flinke zijwind en daar ging de motor, was niet te houden.

Schade: Zijkoffer rechts flink beschadigt en de kuip op enkele plekken beschadigt (lak eraf tot plastic geen scheuren gelukkig!) En als ik hoor dat er na het weekend weer een storm op komst is.... Ik bedank me ervoor!
Sowieso moet je in de buurt van hoge gebouwen oppassen met storm. Vooral tussen 2 hoge gebouwen kan het dan enorm tekeer gaan.
 
Vond het vandaag anders niet meer dan gewoon hard waaien.
Niet zo verkrampt op je fiets zitten helpt enorm.
Aan de kust is het nog steeds aardig aan het spoken. :Y
Gisteren ging ik zonder te trappen al 30 km/u op de fiets.
Trapte ineens in het niets, de fiets ging door de wind harder dan de gekozen versnelling. _O-
Even snel opschakelen. 8-)
 
Moest vanochtend van Utrecht naar Den Haag om wat op te halen (en daarna meteen weer terug richting Utrecht). Verschil in windrichting was wel duidelijk te merken in de polder zeg, wind kwam duidelijk uit het westen. Terugweg ging een stuk makkelijker :+
 
Precies! En dat is het probleem daar.
Je hebt gelijk maandag was het beter te doen dan de dag erna. Ik ben beide dagen ook met de motor gegaan maar heb een naakte Guzzi die niet windgevoelig is. Met een gekuipte motor zoals jouw BMW met kofferset zou ik het uit mijn hoofd laten om met wind te gaan rijden. (een collega van mij die altijd met zijn Pan European 1300 rijdt kwam beide dagen ook met het OV grote uitzondering voor hem) Het zit hem dus in dat plastic zoals je helaas zelf ook ontdekt hebt,.
Succes met opknappen
 
Ook met die gekuipte motor is prima te rijden met harde wind. Het probleem is niet de motor, het probleem is de berijder. Wind van voren is geen probleem, dan helpt die kuip en ruit juist. Wind van opzij heeft de kuip en ruit weinig invloed op. Dan is het de berijder die de meeste wind vangt. Als je dan enigszins verkrampt op de motor zit geef je al die bewegingen van je lichaam door aan de motor. En dan gaat de motor rare dingen doen. Losjes op het ding zitten, stuur los vast houden (met duim en wijsvinger bij wijze van spreken) en niet je benen om de tank klemmen. Sterker nog, laat een been naar buiten wijzen aan de kant waar de wind vandaan komt.

Stilstaand moet je juist niet proberen beide voeten aan de grond te krijgen. Je moet de motor van de wind af laten leunen en dus aan de andere kant je voet plat op de grond zetten. Je hebt dan een veel grotere hefboom om de motor tegen de houden omdat die voet verder van de motor afstaat dan wanneer je beide voeten aan de grond zet.

Het grootste gevaar bij harde wind is dat er allerlei troep rondwaait waar je als motorrijder minder tegen beschermt bent dan in de auto. Maar aangezien mijn enige andere optie de fiets is, pak ik juist vaak met harde wind de motor in plaats van de fiets. Deels uit luiheid (hard trappen), deels omdat ik met motorpak en helm beter beschermd ben dan op de fiets.
 
Gisteren ben ik ook nog een mooi stukje woon-werk wezen rijden op de Norge, Emmen-Stadskanaal vv. Ik zag op het windkaartje dat het hier harder waaide dan in De Bilt. Nou heb ik een Breva met kuip ;) en het was een worsteling waar ik best van genoten heb. Vooral op de weg naar het noorden was elke tegenliggende vrachtwagen een avontuur. Maar als je de motor maar stevig tussen je benen klemt en het stuur losjes vasthoudt dan schud je wel eens flink heen en weer, maar de motor rijdt gewoon min of meer recht door :] .

Wel een enorm verschil als er een stukje bos langs de weg staat of van die mooie weilanden. Iemand vroeg nog op het werk of dat wel gaat, motorrijden met wind. Ik heb gezegd dat je eigenlijk alleen bij een stoplicht / dus als je stil staat, om kan waaien :+ . Ik kan me voorstellen dat een kuip dan wel uitmaakt, maar zoveel?
 
Een kuip heeft wel degelijk erg veel invloed Mike.

Het heeft wel invloed, maar niet zodanig dat het onmogelijk is om te rijden. Ik heb met mijn Pan ook met rukwinden rondgereden.
Met mijn beduidend minder gekuipte GSA vind ik het gevoelsmatig zelfs trickier omdat je hoger op de weg zit. Maar ook daar is losjes zitten de truc.
 
maak je tieten maar nat! storm Dennis staat voor de deur!

Persoonlijk geen problemen met rijden in storm, lekker doorkarren :]
 
Het heeft wel invloed, maar niet zodanig dat het onmogelijk is om te rijden. Ik heb met mijn Pan ook met rukwinden rondgereden.
Met mijn beduidend minder gekuipte GSA vind ik het gevoelsmatig zelfs trickier omdat je hoger op de weg zit. Maar ook daar is losjes zitten de truc.
Wat ben je lekker eigenwijs Mike. Dat komt door dat brede stuur, dan ga je wiebelen of zo,n hoog iel ding. *O* })
 
Ik rij gewoon elke dag naar mijn werk.
Maar ben wel blij met mijn Fazer 400...die rijdt stukken beter met deze wind dan mijn vorige PCX150.
Door dat dichte plaatwerk en lagere gewicht was dat net een speelbal van de wind.
 
Ik rij gewoon elke dag naar mijn werk.
Maar ben wel blij met mijn Fazer 400...die rijdt stukken beter met deze wind dan mijn vorige PCX150.
Door dat dichte plaatwerk en lagere gewicht was dat net een speelbal van de wind.
Ik zag gistermiddag (toen het niet eens zo hard waaide) een oudere man op een Suzuki adress 110. Op die 70 weg heb ik hem toch echt ingehaald . Hij haalde amper de 65 en wiebelde wat op zijn rijbaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan