Motor in de soep gedraaid

spiker

MF'er
19 mrt 2002
183
0
Gister effe een eindje wezen :] met m'n XL'tje.
Na een paar kilometer een geknars en een grote rookwolk, en hij hield ermee op :( :( :( :( :(

Ik heb 't vermoeden dat het iets te maken heeft met een jerrycan waaruit ik getankt had.

Denk nu dat 't mengsmering was |( |( |( |( |( |( |( |( |(
Dus nu is 't potverd#mme mooi weer en heb ik niks om mee te rijden.
 
Je rijdt viertakt? En je denkt mengsmering getankt te hebben? Begrijp ik dat goed?

Volgens mij is het niet optimaal, maar moet het toch kunnen of niet?

Misschien even tank legen (en normale benzine erin), en nieuwe bougies erin? Misschien dat ie dan weer wil? Of zit ik er nu ver naast? Heb er geen r**t verstand van, denk ik. :+
 
Laatst bewerkt:
Je rijdt viertakt? En je denkt mengsmering getankt te hebben? Begrijp ik dat goed?

Volgens mij is het niet optimaal, maar moet het toch kunnen of niet?

Misschien even tank legen (en normale benzine erin), en nieuwe bougies erin? Misschien dat ie dan weer wil? Of zit ik er nu ver naast? Heb er geen r**t verstand van, denk ik. :+

Daarom juist. Ik vind het ook al zo raar dat het aan de mengsmering zou liggen. Hij zou hooguit slechter gaan lopen, maar vastlopen of iets dergelijks door de mengsmering lijkt me sterk. De cilinder wordt daardoor juist beter gesmeerd. Lijkt me alleen maar positief. Ik zou het dus ergens anders gaan zoeken.
 
Volgens mijn pa is het de olieschraapring die naar de klote is. Dat wordt dus zowiezo de cilinder eraf slopen.

Leuk :) Mag je meteen als je wilt ook je andere zuigerveren vervangen en waarom niet meteen de zuiger. Ben benieuwd wat het is... straks ligt je big end eruit, komt vrij veel voor bij offroadjes.
 
Volgens mij moet die mengsmering op zich niet zo erg zijn. Hij zal er denk ik wat minder door lopen omdat de verbranding niet optimaal is doordat er teveel olie in het mengsel komt, maar ik denk niet dat ie daardoor kapot gaat.
 
Ja, allemaal een leuk gelul over m'n fiets, maar wat moet ik nou? Dat ding is van '79. Kan ik zeker jaren lopen zoeken naar onderdelen :( En ik heb eigenlijk geen tijd om fatsoenlijk naar dat ding te kijken en ik wil d'r ook geen cent meer aan kwijt :( :( :( :(

Iemand nog suggesties?

Want ik denk dat ik dat ding maar op de schroothoop flikker :( :( :( :( :( :(
 
Laatst bewerkt:
Ja, allemaal een leuk gelul over m'n fiets, maar wat moet ik nou? Dat ding is van '79. Kan ik zeker jaren lopen zoeken naar onderdelen :( En ik heb eigenlijk geen tijd om fatsoenlijk naar dat ding te kijken en ik wil d'r ook geen cent meer aan kwijt :( :( :( :(

Iemand nog suggesties?

Want ik denk dat ik dat ding maar op de schroothoop flikker :( :( :( :( :( :(

Wil je er geen cent meer aan kwijt, zet 'm dan te koop op bikenet.nl ofzo (marktplaats.nl vraagt tegenwoordig 6 euro voor een advertentie, belachelijk).. dan zet je neer dat ie niet meer rijd.. krijg je er nog wat voor (bij een motorsloop niet).
En dan sparen voor een BlackBird die je wilde kopen ?

Of toch reviseren, maar onderdelen zullen inderdaad schaars en prijzig zijn.
 
Honda heeft nog gewoon onderdeeltjes voor zo'n apparaat. Er zit toch een kickstarter op zo'n XL. Draait de krukas nog als je voorzichtig aantrapt?

Anderzijds, wat kost dat?
 
Daarom juist. Ik vind het ook al zo raar dat het aan de mengsmering zou liggen. Hij zou hooguit slechter gaan lopen, maar vastlopen of iets dergelijks door de mengsmering lijkt me sterk. De cilinder wordt daardoor juist beter gesmeerd. Lijkt me alleen maar positief. Ik zou het dus ergens anders gaan zoeken.
Extra smering kan ook slecht zijn. Je hebt olie nodig om een dun oliefilmpje op je cilinderwand te leggen waardoor slijtage minder wordt. Echter te veel aan olie heeft geen nut, het moet alleen maar afgevoerd worden waarvoor extra arbeid nodig is. Dit kan er toe leiden dat een motor warmer wordt bij te veel smering. Ik durf niet te zeggen of je daar direct je motor door in de prak kan draaien, maar lekker vindt 'ie het niet.
 
Gister effe een eindje wezen :] met m'n XL'tje.
Na een paar kilometer een geknars en een grote rookwolk, en hij hield ermee op :( :( :( :( :(

Ik heb 't vermoeden dat het iets te maken heeft met een jerrycan waaruit ik getankt had.

Denk nu dat 't mengsmering was |( |( |( |( |( |( |( |( |(
Dus nu is 't potverd#mme mooi weer en heb ik niks om mee te rijden.
Als je mengsmering i.p.v gewone benzine tankt zal je motor niet zomaar stuk gaan. Hij zal er wel na een paar kilometer, met een paar knallen, mee ophouden omdat de bougie vetgeslagen is.

Als ik jou verhaal zo lees denk ik dat er in jou zuiger een gat geslagen is.
 
Ja, allemaal een leuk gelul over m'n fiets, maar wat moet ik nou? Dat ding is van '79. Kan ik zeker jaren lopen zoeken naar onderdelen :( En ik heb eigenlijk geen tijd om fatsoenlijk naar dat ding te kijken en ik wil d'r ook geen cent meer aan kwijt :( :( :( :(

Iemand nog suggesties?

Want ik denk dat ik dat ding maar op de schroothoop flikker :( :( :( :( :( :(

Cool, ik heb ook een xl 500 sz uit '79. Heb je toevallig foto's van je xl?? Mijne ligt op dit moment uit elkaar. Maar ik wacht nu op een garagehandboek uit de bibliotheek. Kan ik hem even kopieren en dan kijken wat er mis is met mijn bak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan