Motor in de zon

Als water verdampt koelt het opervlak waarop dit ligt in wezen af... Das met naft ook zo. Als je benzine op je handen hebt voelt dat heel fris aan. Maar als je tank opwarmt door de zon doet de benzine erin dat natuurlijk ook gewoon :)
 
Heb een keer mijn Jawa in de brandende zon neergezet op een parkeerterrrein (dus geen sprietje schaduw). Bij het van de bok halen klotste de benzine door de tank. De tank was half vol en de boven kant waar geen benzine tegenaan kwam was loei heet geworden.
Resultaat: de benzine verdampt en spuit met geweld door de ontluchting naar buiten. Was ik even blij dat ik niet rookte.
 
Als de benzine opwarmt warmt je tank toch ook op?

Ja, maar als de benzine uitzet, wordt het oppervlak dat gekoeld wordt door de benzine groter.

Als je heet water in een mok gooit wordt die mok toch ook warm?
Ja, maar de mok koelt het hete water.

Als je ijs in je drinken doet wordt het drinken toch ook koel?
Ja, maar het ijs wordt warmer

Als je warm water in de diepvries stopt koelt het toch ook af?
Ja, maar de diepvries wordt warmer


Precies hetzelfde als wat er met die tank gebeurt.
 
De tank van mijn fiets stroomt ook wel eens over. Als ik de tank vul tot net onder de rand van de vulopening is er meestal niks aan de hand. Maar als het erg warm is, dan stroomt de tank na verloop van tijd over. Dat duurt soms wel een minuut of 5 voordat het gebeurt.
Dat lijkt me een combinatie van een iets krimpende tank (koelt af door de koude benzine), en iets uitzettende benzine (wordt wat warmer in de zwarte tank met de zon er op)

Op de foto is het overstromen nog te zien. [afbeelding]

jouw fiets heeft idd TE lang in de zon gestaan, hij is compleet verkoold :+
 
als je tank overloopt dan komt dat door de maan...

op wikipedia staat er een interessant artikel over, ik geloof dat het heet... ehm... eb en vloed
 
tuurlijk...

Hoeveel ontploffingen van auto's zou dat dan per dag moeten veroorzaken?

Nee hoor, die motor kan prima in de zon staan.
Gebeurt niets mee, net als in de regen, sneeuw, mist...
:^ ik vraag me tevens af hoe die dakar-rijders hun parasol op de motor bevestigen O-)
 
Dus daar is het gat in de markt.
Een paraplu/parasol voor motoren.
Goed tegen verkleuring van je lak, een 'koel' zadel en met bijpassende print.
Wat wil je nog meer. :+
 
Ik vind dat als je hem lang in de zon zet je je kont brand als je in je korte broek gaat rijden. Dat zwarte zadel word donders heet
 
Vinden jullie dat ook zo lekker.... als je op een HELE warme dag bij de pomp aankomt met een gloeiend kruis en je gaat dan tanken TERWIJL JE BLIJFT ZITTEN.... dan voel je zo die koude van de verse benzine omhoog kruipen :+ hééééérlijk!
 
Laatst bewerkt:
Daarom heeft je motor een overloopslangetje die onder de fiets uitkomt. Je krijgt dus alleen een plasje benzine onder de motor. Kan geen kwaad. Alleen niet je peuk naartoe schieten. :)

Ligt er een plasje benzine onder je motor, wil je wegrijden en dan flats. Daar lig je op je bek.
 
Ligt er een plasje benzine onder je motor, wil je wegrijden en dan flats. Daar lig je op je bek.

Benzine is niet gladder dan water? denk dat je in de war bent met olie. Teminste ik ben bij een tankstation nog nooit op mn flikker gegaan. (waar elke koekblikker de helft er naast gooit ipv erin)

Ik hoor trouwens niemand over dit fenomeen met zomerse temperaturen.

IMG_2668.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit verhaal klopt wel. Als je net getankt hebt, en de benzine komt koud uit de grond, en staat daarna stil kan de tank overlopen. Heb het zelf een keertje meegemaakt. Effe gereden, daarna afgetankt, naar huis wat 500 meter verder van station ligt, en dan op de zijstandaard. Liep wel mooi over en als het dan in de volle zon staat en komt op hete uitlaat/motor, Wat dan ?

De Kale

dan is het tijd om het plastiek buisje van je overloop van je tank ergens onder je blok te laten uitkomen ipv recht op je uitlaat
 
Vinden jullie dat ook zo lekker.... als je op een HELE warme dag bij de pomp aankomt met een gloeiend kruis en je gaat dan tanken TERWIJL JE BLIJFT ZITTEN.... dan voel je zo die koude van de verse benzine omhoog kruipen :+ hééééérlijk!


O-)
 
Benzine is niet gladder dan water? denk dat je in de war bent met olie. Teminste ik ben bij een tankstation nog nooit op mn flikker gegaan. (waar elke koekblikker de helft er naast gooit ipv erin)

Ik hoor trouwens niemand over dit fenomeen met zomerse temperaturen.

[afbeelding]
olie en/of diesel. Diesel is ook niet echt stroef ;)
 
je moet hem voordat je erop stapt even afspuiten met koud gedestilleerd water...


Dag oma, hoe gaat het ermee???
 
Benzine is niet gladder dan water? denk dat je in de war bent met olie. Teminste ik ben bij een tankstation nog nooit op mn flikker gegaan. (waar elke koekblikker de helft er naast gooit ipv erin)

Ik hoor trouwens niemand over dit fenomeen met zomerse temperaturen.

[afbeelding]


Ehm jawel, 1 of 2 pagina's terug schreef ik over wegzakkende motoren :Y
 
Dit verhaal klopt wel. Als je net getankt hebt, en de benzine komt koud uit de grond, en staat daarna stil kan de tank overlopen. Heb het zelf een keertje meegemaakt. Effe gereden, daarna afgetankt, naar huis wat 500 meter verder van station ligt, en dan op de zijstandaard. Liep wel mooi over en als het dan in de volle zon staat en komt op hete uitlaat/motor, Wat dan ?

De Kale
Oude motor van me meisje (gpz500s) begon ook te fluiten naar andere mannen als ze wat langer in de zon stond. Even de dank open en dicht maken was de oplossing.
Kon verder geen kwaad. Maar geeft wel aan dat er iig iets gebeurd in de zon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan