Motor inrijden?

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.140
3
Ok, wie weet hoe je een motor goed inrijdt.
Je weet wel, splinternieuwe uit de winkel en dan de eerste \'zoveel\' kilometers. Hoe moet dat nou?
Regelmatig effe in de begrenzer of echt rustig rijden of iets tussenin?
 
Met stapjes :)
Eerste ik noem maar wat, 500 km moet je hem onder de 4000 toeren rijden, daarna mag ie afentoe open, maar toch de komende 500 km weer onder de 8000 toeren...en dan mag je blazen...Die 4000 en 8000 toeren en de 500km zijn voorbeelden...verschilt per motor...maar zo gaat het ongeveer :)
 
Laat me raden: de verzekering heeft uitbetaald maar een vergissing gemaakt en je per ongeluk 40.000 gulden uitgekeerd, en je staat nu bij Biggelaar in de zaak, en hebt net een nieuwe 996 besteld? :? :P
 
mijn R1 hebbik nieuw uit de shop gehaald :) waarna ik te horen kreeg dat ik de eertse 500 km niet boven de 5000 toeren mocht komen, AAAARGH!!!!!!! daarna nog eens 500 km niet boven de 7000 toeren...en dan rustig opbouwen...kan je nagaan. Zit je op een PK godheid als een R1, mag je niet hard, das pas KUT! echt balen...maarja, als je dan eenmaal goed hebt ingereden, dan begint de fun!!
 
mijn R1 hebbik nieuw uit de shop gehaald :) waarna ik te horen kreeg dat ik de eertse 500 km niet boven de 5000 toeren mocht komen, AAAARGH!!!!!!! daarna nog eens 500 km niet boven de 7000 toeren...en dan rustig opbouwen...kan je nagaan. Zit je op een PK godheid als een R1, mag je niet hard, das pas KUT! echt balen...maarja, als je dan eenmaal goed hebt ingereden, dan begint de fun!!
Hehe, jij dus gelijk die eerste dag 1000 km gereden om dat ding maar zo snel mogelijk in te rijden... ;)
 
Uit het hoofd uit het boekje (jaja) van mijn RF900R: ja de eerste zoveel km max 5000tpm, daarna max 7000tpm, daarna 9000tpm, enz. Altijd goed opwarmen (ook bij 40000km trouwens, en alles ertussenin en erna ook) en vooral bij het inrijden geen constante belasting. Dus een beetje met het gas spelen, als je snelwegen rijdt dan eerst 10km/u te hard, dan 20, dan 10, dan 30 enz. O ja, als je wilt mag je ook een keer exact op de snelheidsgrens zitten ;) . Het gaat er natuurlijk om dat alle bewegende onderdelen goed op elkaar ingesleten raken.

Ik denk dat je het beste heel veel landweggetjes/stadsverkeer kunt rijden ivm afwisselende belasting (afremmen, optrekken, afremmen, sturen, optrekken). Hoe meer je in het begin rijdt, hoe eerder hij ingereden is en hoe eerder je kunt feesten op je masjien. :9 (en vlak erna in de prak rijden natuurlijk) Raak je bovendien goed gewend aan je nieuwe kind... (mmm, dat laatste wordt me iets te familair...)
 
Ik mocht volgens de dealer de eerste 150 km niet boven de 4500 rpm komen = 90 km/h \ '(
Daarna mocht ik met een warm blok langzaam steeds iets meer toeren maken. Na 250 km even gevoeld wat 8000 rpm doet :9 , 100 km verder gekeken hoe 10000 rpm voelt :9~ en nog 150 km verder de beer losgelaten: 12000 rpm :} . Vervolgens gewoon gescheurd. Loopt nu als een tiet *D .
Lees ik later in het boekje dat ik niet boven de 5000 rpm mocht gedurende de eerst 1600 (!) km :j
 
Ik mocht volgens de dealer de eerste 150 km niet boven de 4500 rpm komen = 90 km/h \ '(
Daarna mocht ik met een warm blok langzaam steeds iets meer toeren maken. Na 250 km even gevoeld wat 8000 rpm doet :9 , 100 km verder gekeken hoe 10000 rpm voelt :9~ en nog 150 km verder de beer losgelaten: 12000 rpm :} . Vervolgens gewoon gescheurd. Loopt nu als een tiet *D .
Lees ik later in het boekje dat ik niet boven de 5000 rpm mocht gedurende de eerst 1600 (!) km :j

Oh JIJ was dus die lul die op de linkerbaan 90km/u reed!!!! Op een Fazer zeker?! ;)
 
(Bijna?) iedere motordealer zegt nog steeds dat je je motor voorzichtig in moet rijden. Lijkt me dus niet voor niks.
Weet wel dat ze daar in Japan het motortje even onvriendelijk afraggen: vers van de band af en dan even het gas open tot 13.500 toeren (afhankelijk van je motor natuurlijk): AAUUWWWW!
Da\'s namelijk leuk voor de bonzen die komen kijken :? :? :? :?
D\'r zal dus wel ergens een gulden middenweg zitten, de vraag is alleen WAAR??
 
je moet ook geen nieuwe kopen

eentje met tussen de 15000 en 20000 km dan heb je het max aantal pk te pakken (lees deze zijn goed losgereden.)

en niks de eerst 1500 km rustig aan gewoon tegelijk knallen ff naar duitsland en daar 1 uur vol gas martelen, om vervolgen direct naar de dealer om nieuwe sloffen te halen :(

jasper
 
M\'n maat had vorig jaar een nieuwe 748 opgehaald. Gewoon een dagje limburg in gegaan. Thuis zaten de eerste 500 km erop. Mocht de eerste 1000 km niet harder dan 120 (in zes). En met die bottompower had hij zich toch aardig vermaakt daar in zuidelijk Limburg. Gewoon wegen uitzoeken waar je niet veel harder kunt dan 120.
 
mijn R1 hebbik nieuw uit de shop gehaald :) waarna ik te horen kreeg dat ik de eertse 500 km niet boven de 5000 toeren mocht komen, AAAARGH!!!!!!! daarna nog eens 500 km niet boven de 7000 toeren...en dan rustig opbouwen...kan je nagaan. Zit je op een PK godheid als een R1, mag je niet hard, das pas KUT! echt balen...maarja, als je dan eenmaal goed hebt ingereden, dan begint de fun!!


Hoelang duurd het nog dat inrijden }) })
 
http://www.luiemotorfiets.nl/faq/techniek/inrijden.htm (lees deze ff)

naast het inrijden is het volgens mij wel vrij essentieel dat je na 1000 km je oliefilter ed vervangt omdat daar dan allemaal schraapsels in zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan